Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Дефицитът на чипове – един проблем, много промени

Снимка: БГНЕС

За по-малко от година проблемът с дефицита на чипове ще бъде решен, прогнозира в подкаста „На всяка цена“ изпълнителният директор на Аутомотив клъстера в България арх. Любомир Станиславов. По думите му в Европа вече се изграждат много нови производствени мощности, защото бизнесът е осъзнал, че е по-сигурно да планира доставки от близка европейска държава, отколкото от далечна Азия. Прогнозите са, че до края на 2023 година кризата с чипове напълно ще бъде решена, но според Станиславов заради бързото строителство на нови заводи, това ще се случи много по-рано.

До построяването на нови мощности съществуващите производители имат много повече поръчки, което има и позитивен ефект върху българските компании от автомобилната индустрия. Още преди кризата с Ковид-19 белгийската компания „Мелексис“ е започнала да строи нова мощност в България, където вече има предприятие, с което е изпреварила събитията, коментира Станиславов, според когото обаче потенциалът пред развитието на автомобилния бранш в България е много по-голям и страната ни не се възползва напълно от създадените възможности.

Той е напълно съгласен с тезата, че индустрията с производство на чипове е ключова за икономическата сигурност и независимост на Стария континент. Ето защо експертът напълно приветства идеята за създаване на европейско законодателство в тази посока.

арх. Любомир Станиславов

10 % по-малко чипове спрямо предкризисните нива

При първата вълна от Ковид-19 голяма част от автомобилните компаниите са отложили поръчките на чипове. В същото време производителите на чипове са потърсили други клиенти, а това е добре дошло за компаниите от гейминг индустрията например, допълни Станиславов. С възстановяването на пазара обаче за аутомотив индустрията вече е нямало достатъчно количества чипове, тъй като производителите им е трябвало да обезпечат новите си поръчки за други сектори, обясни експертът и подчерта, че в момента в света се произвеждат до 10 % по-малко чипове от преди кризата.

И този проблем обаче вече се преодолява от автомобилната индустрия. Все по-ясно се очертава тенденцията да се продават нови автомобили без определени функционалности, които да бъдат добавени на по-късен етап, когато вече има достатъчно чипове, обясни Станиславов. Пример за това е определена функционалност на чистачките, която може да бъде добавена на по-късен етап, когато има необходимите компоненти.

От страха до иновативността – пътят на Ковид кризата в автомобилната индустрия

Първата вълна на коронавируса идва с отказ от поръчки в много компании в автомобилната индустрия. Страхът от неизвестното ги кара да освободят голяма част от хората, тъй като не могат да им осигурят заетост, обясни Любомир Станиславов. По думите му обаче след първия локдаун компаниите са успели да променят организацията на работата си и отново са започнали да наемат хора. За да отговорят на новите предизвикателства, голяма част от тях имат нови разработки – например собствени системи, с които да пречистват въздуха в работните помещения.

Между първата и втората вълна на коронавируса – презапасяване с компоненти

Възстановяването от първия локдаун и последиците върху автомобилната индустрия идва с бързо възстановяване в сектора, като миналата година се оказва доста успешна за част от бранша, обясни Станиславов. По думите му освен че поръчките са се завърнали, в месеците на свободно движение и ниска заболеваемост от Ковид-19 част компаниите са се презапасили с компоненти, заради което производството е продължило.

„След това много бързо се върнахме от проблемите преди кризата. Един от тях е недостигът на квалифицирана работна ръка, който бе обсъден на заседание на Управителния съвет на Аутомотив клъстера“, коментира изпълнителният му директор. По думите му това е сигурен сигнал, че не просто има възстановяване от предкризисните нива, но има и реален след кризата.

Как кризата с коронавируса промени автомобилната индустрия и защо е по-евтино да шофираме електрически автомобил? Кога автономните превозни средства ще бъдат реалност? Отговорите на тези и още много други въпроси може да научите в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Щъркели се връщат в монтанското село Якимово

Щъркели бяха забелязани в монтанското село Якимово. Местен жител, блогър, публикува видео в социална мрежа. Общо 9 щъркели са били в района на Якимово от понеделник до сряда. За първи път това се случва по това време на годината. Експерти: Не се завръщат щъркели от юг! Това са птици, идващи от север или неотлетели Семчо Миронов е на 77..

публикувано на 05.10.24 в 06:10
д-р Александрина Перчева

Д-р Перчева: 3 D мамографията е най-прецизният начин за диагностика при плътна млечна жлеза

Месец октомври е обявен за месец на борбата с рака на гърдата – време за осведоменост, превенция и грижа за женското здраве.  " 3 D мамографията е най-прецизният начин за диагностика при плътна млечна жлеза , каза за "Хоризонт" д-р Александрина Перчева, един от водещите мамолоз и и специалисти по образна диагностика в България.  Тя участва..

публикувано на 03.10.24 в 11:48

"Данък захар"?

"Нашият метаболизъм е така устроен, че ние се храним с въглехидрати . Човек гледа да консумира храни с висока енергийна плътност – мазни и сладки храни, и оттам са съвременните заболявания." Това коментира пред БНР диетологът д-р Велислав Георгиев във връзка с предложението да се помисли за въвеждането на "данък захар". Д-р Николай..

публикувано на 03.10.24 в 10:53

Експерти: Не се завръщат щъркели от юг! Това са птици, идващи от север или неотлетели

Връщат ли се щъркелите обратно в България, след като преди повече от месец напуснаха гнездата си и се отправиха към топлите страни? Този въпрос е сред най-коментираните в социалните мрежи, след като сайтът за прогнози Meteo Bulgaria сподели клип на Семчо Миронов , известен земеделец от Монтанско, заснел щъркели, които били отлетели, а сега..

публикувано на 03.10.24 в 06:58

20 години в очакване на закон за доброволчеството

50-ото Народно събрание бе поредното, което не успя да приеме Закон за насърчаване на доброволчеството. България е единствената страна в ЕС, която няма такъв нормативен акт. Според доклад на "Евростат" едва 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности - близо двойно по-малко в сравнение със средното за Европа. Мария Тончина:..

публикувано на 02.10.24 в 07:14

Бягане в подкрепа на незрящи хора ще се проведе за седма година в София

Благотворително бягане в подкрепа на трудноподвижни или незрящи хора ще се проведе тази вечер в София.  Организатор на събитието "Светулки RUN" е Софийски планински клуб и началото му е край езерото Ариана в Борисова градина. Информация за инициативата можете да немарите и във "Фейсбук" . Регистрацията започва в 19 часа, а самото бягане - от 20 часа...

публикувано на 01.10.24 в 05:08

Роботите стават все по-достъпни в българската икономика

Роботиката представлява голяма планина, която участниците се учат да изкачват заедно . По време на това изкачване те учат много за екипната работа, за реалния свят – как когато свържем две жички, напишем малко код и натиснем един бутон, виждаме как това, което сме направили, може да помогне на останалите около нас. Това обясни в интервю за..

публикувано на 27.09.24 в 11:32