Да се достигне до балетното селище "Вертиго", което се намира между Йерусалим и селището, където е роден Самсон от известната библейска притча за Самсон и Далила - Бейт шемеш, е доста трудно. Няма обществен транспорт. Шофьорите на такси искат да се плати курса им в двете посоки, а ако се ползват преди и след представлението - цената на билета се удвоява. Въпреки това, за месеци напред всички места са изкупени. Обикновено хората отиват в селището два-три часа преди представленията, защото и самото то е необичайно. Имах щастието да се включа в една обиколка на мястото, ръководена от административния директор на трупата и селището Ади Вертиго, съпруг на първата хореографска, а сега художествен директор Ноа Вертиго. Ето какво разказа за рубриката за добри новини и добротворчески проекти "Кутия на доброто" на предаването "Каста дива":
„Ние не подбираме танцьорите още докато са ученици в балетните училища. Артистите при нас са между 25 и 35-годишни. Не са просто ентусиасти, а хора с натрупан житейски и сценичен опит. Обикновено по-младите - до 30 години, изпълняват партии с много скокове и пируети, а по-възрастните - драматичните. Имаме две трупи. Втората е с хора със специални нужди. Оказва се, че в инвалидна количка или с бастун също може да се танцува. Партниращите им здрави балерини и балетисти не са в ролята на болногледачи, а имат доста сложни партии в спектаклите. Всеки показва най-доброто, на което е способен. В селището има и рехабилитационен център. От нас възникна и идеята, че каквито и проблеми да има човек, винаги може да танцува. Много от завършилите артистичната си кариера танцьори сега ръководят кръжоци в Йерусалим. Подтикват към балетно творчество хора със специални нужди - със затруднения в двигателната система или незрящи например. Други завършиха университет и вече са хореографи в трупата ни или в други ансамбли.
Залата, в която репетираме и изнасяме спектаклите си, е с необикновен климатик – воден, на базата на водата от много дълбок кладенец, която е 22 градуса зиме и лете. Изпомпваме я и през лятото охлаждаме чрез система от тръби в стените, а през зимата - затопляме. След репетиция, всеки би искал да се измие и да изпере дрехите си. Водата е дъждовна. Събираме я в цистерни при валежите през зимата. Затопляме част от нея в слънчеви бойлери. Имаме и слънчеви батерии за електричество на покривите. При къпане и пране използваме сапун, от този, който са правили нашите баби. Той не вреди нито на кожата, нито на природата. За косата употребяваме хумус. Тази вода, след механично утаяване и пречистване, след преминаване през камъни и водни растения - пречистватели, става годна за поливане.
Имаме градини с местни дървета и храсти - нар, маслина, лоза, смокини и други. Къщите ни са с метална конструкция, запълнена с кирпич. Използваме съвременни технологии при покриването им със смес от кал и вар. Това става под налягане. Стените „дишат“, но заедно с това не прониква вода. Ако посетите Лувъра, най-напред биха ви показали Джокондата, а при нашите еко-екскурзии, първо показваме тоалетните. Не подаряваме на моретата по 6 литра вода при всяка употреба. Както котките ходят по нужда в изкопана ямичка, която после зариват, при нас вместо вода „потичат“ дървени стружки в сандъчетата с красиви клекала. Стружките набавяме от дърводелския цех в близкия кибуц. Когато се напълнят, ги поставаме за образуване на компост, и съдържанието им отново се връща в природата, като тор. И накрая ви предлагам разходка край трите езерца. Правилно забелязвате, че те са свързани чрез тръба към покривите. Но сега тук още е топло. Не са започнали дъждовете. Откъде идва водата? Това са езерца от роса. В тях засадихме по две-три лилии, но вече са покрити с много от тези красиви цветя. Не знам откъде се появиха и рибки, а и жабки. Открили са, че езерцата са кристално чисти, а имат всички елементи на затворена еко-система."
Книгата "Музеят на моето време" на Слава Янакиева представя колекция от фрагменти, в които личното свидетелство се превръща в общо послание за памет, род, загуби и надежда. Янакиева е културолог, преводач и университетски преподавател. Започва своето търсене в тишината на Covid пандемията. "Цялото бреме на времето, което мъкнем, трябва..
Международният театрален фестивал "Сцена на кръстопът", чийто основоположник е Стефан Данаилов, се открива за 29-а поредна година. Домакин е Пловдивският драматичен театър. Първото представление в афиша е спектакълът „Без кръв“ на Пловдивската трупа по едноимения роман на Алесандро Барико. Режисьор е Диана Добрева, а сценичната адаптация..
Книгата "Етюд-и-те на София. 10 години в кадри" на фотографа Иван Шишиев запечатва едни от най-интересните и впечатляващи хора, места и събития в столицата ни през последното десетилетие. "Вече има публикувани над 18 000 кадъра, които разказват какво се случва в София и България. Публикувал съм и снимки от Ирак, Албания, Киргистан,..
Започна юбилейният 25-и международен майсторски клас на оперната дива Райна Кабаиванска, организиран от Нов Български Университет. Той отбеляза рекорден интерес – за участие се записаха 140 млади оперни певци от 30 държави. Ето кои са избраниците на Маестрата, след прослушването на 4-и септември на сцената на Софийската национална опера и балет:..
В 14-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20-21 ч.: - Най-грандиозното музикално събитие на столична сцена през месец август беше фестивалът в две вечери – на 28-и и 29-и август, “Гала в София“, организиран от българската оперна дива Соня Йончева и нейната..
Нов графит от неуловимия уличен художник Банкси се появи отстрани на сградата на Кралския съд в центъра на Лондон, но ще бъде премахнат. Стенописът изобразява съдия с традиционна перука и черна тога, който удря протестиращ, легнал на земята и държащ опръскан с кръв плакат. Въпреки че стенописът не е препратка към конкретна кауза или..
"Надпяване" е класация за народна музика, чиято цел е всеки месец да представя произведения в различни стилове, подредения в няколко категории, състезаващи се в рамките на една календарна година. Форматът обхваща авторски произведения, нова, етно, традиционна музика, която се доближава до вкусовете на аудитория от различни възрасти, с различни..
Свидетели сме на една груба злоупотреба с правосъдие , престъпление срещу правосъдието, тъй като на четирима младежи им се вменява действие, което те..
Това е отделен кадър, никой не знае кога е започнал конфликтът . Аз видях един откъс, в който между неясни фигури има някакъв диалог, който може да е..
Съпругата на старши комисар Николай Кожухаров сподели пред БНР актуални данни за състоянието му: " Възстановява се, в Интензивно отделение е"...