Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Железопътният транспорт бавно се съвзема след спада през 2020 г.

Людмил Иванов: В следващите години ще стартират проекти за няколко милиарда лева

Людмил Иванов
Снимка: Личен архив

Възстановяват ли се железопътните превози след кризата породена от коронавируса и как се развива тази услуга в годината, която Европейския съюз обяви като Европейска година за железопътния транспорт? Инициативата има за цел чрез проекти, дискусии, изложби и други събития в цяла Европа да популяризира железниците сред гражданите, предприятията и публичните органи като привлекателен и устойчив начин за придвижване, като се постави акцент върху неговия иновативен характер.

Тенденциите за пътническия и товарния железопътния транспорт са разнопосочни през настоящата година, коментира пред БНР Людмил Иванов, председател на Управителния съвет на Сдружение „Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия“.

През 2020 г. пътническият транспорт бележи спад от 21% спрямо 2019 година, отбелязва той. 

Ситуацията с коронавируса не е благоприятна за финансовото състояние на БДЖ на фона на постоянните затруднения на компанията.

Що се отнася до пътническите превози, настоящата година все пак бележи постепенно възстановяване.

„Ще бъдем далеч от предкризисните нива. 2019-а са били около 21 милион пътника превозени, 2020-а са 16 милиона пътници. Тази година ще са между тези две стойности.“

С намаляването на пътникопотока намаляват и приходите за държавния оператор, посочва Людмил Иванов.

За да стане по-привлекателен железопътния транспорт за хората, е необходимо да бъде продължена модернизацията и цифровизацията с по-висока скорост, твърди  Людмил Иванов.

Снимка: БДЖ

За следващите няколко години се планира закупуването на 20 мотриси за средни и кратки разстояния на стойност над 200 милиона по национални План за възстановяване и устойчивост. Имало е предложение за закупуване и на два водородни влака – единият за линията Септември – Добринище, но те на този етап не са включени, разказва Иванов.

Какво предстои през следващите години от гледна точка на подвижния състав? Очаква се да приключи възстановяването на мотриси, закупени 2006-2007 г., които са както електрически, така и дизелови. Предстои модернизация на вагони, като до края на годината се очаква да бъде пусната поне една модернизирана композиция вагони за дълги разстояния.

В момента се извършва реконструкция и строителство по редица участъци от железопътната инфраструктура. Планирано е все повече гари и спирки да бъдат оборудвани с автомати за билети.

Заради закъснения и забавяния от предишния програмен период проекти, които е трябвало да бъдат завършени 2020-2021 година тепърва ще се изпълняват, изтъква Людмил Иванов.

Забавянията са с един програмен период приблизително.“

Модернизират се проблемни отсечки, например София – Елин Пелин, но проектът няма сериозен напредък, отчита Иванов.

„Предстоят в следващите години да стартират още много проекти за няколко милиарда лева.“

Какво предстои като работа по отношение на европейската свързаност на железопътната инфраструктура на България?

На първо място Людмил Иванов поставя междуграничните връзки.

И в бъдеще най-натовареното товарно трасе ще остане Белград – София – Истанбул, допълва той.

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ученици в риск: Вредите от новата дрога и онлайн залаганията - да им се обяснят!

Деца вземат личните карти на родителите си без знанието им, за да правят онлайн залози от тяхно име. Това е една от тревожните тенденции, която провокира Националната агенция за приходите и Агенция "Митници" да започнат още през лятото кампанията "Не сте сами".  Стефан Бакалов: Средната възраст, на която започват да се употребяват..

публикувано на 09.11.24 в 08:00

платена публикация
Само за месец близо 10 000 деца преминаха обучения по пътна безопасност в националната кампания „Пресичам безопасно с TEDI”

Близо 10 000 ученици от първи до трети клас преминаха обучения за основните правила за пътна безопасност с националната кампания „Пресичам безопасно с TEDI “. Финалът на кампанията, която стартира в началото на октомври,  беше с открит урок в столичното 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“.В него първокласници придобиха ценни знания от представители..

публикувано на 08.11.24 в 12:39

Василена Винченцо: Много е сложно оцеляването на независимите пространства

Стартира DMS кампанията за спасяване на YALTA ART ROOM - пространство за независим театър. Организаторите повдигат темата за финансирането на театралния независим сектор. "Не сме пред закриване. Дълго време странях от думите "спасите" и се опитвах да избегна организирането на кампанията на DMS. Но ситуацията, уви, се оказва такава, че рано..

публикувано на 08.11.24 в 10:38

Плевен: Някои вече не помнят какво е да имаш редовно вода

Все повече домакинства вече не си спомнят какво е да имаш редовно вода. Затова днес министрите на регионалното развитие и благоустройството - инж. Виолета Коритарова, и на околната среда - Петър Димитров, се срещат в МРРБ с областния управител на Плевен Николай Абрашев и кмета на града Валентин Христов.  Петър Димитров и Виолета Коритарова ще..

публикувано на 07.11.24 в 10:46

Във Вълчедръм не искат перки. Събрали са подписи за референдум

Жители на Вълчедръм се събраха, за да потвърдят искането си за местен референдум относно изграждането на ветрогенераторен парк в местността Златията. Събрани са над 700 подписа. Общинският съвет отказа референдум . Областният управител върна решението за преразглеждане , а заседанието е друга седмица.   В края на март инвеститор поиска да..

публикувано на 07.11.24 в 08:50
Стефан Манов

Стефан Манов: В над 50% от СИК преброяването на гласовете не е по указанията на ЦИК

След най-тъмните избори в най-новата история - април 2023 г., сега имаме разлика в отчетените гласове. Дори в решението на ЦИК контролите не се връзват . Това заяви пред БНР Стефан Манов от Обществения съвет към ЦИК. Притеснителни са системните дефицити в изборната практика , смята той. Общественият съвет към ЦИК със становище за..

публикувано на 06.11.24 в 10:04
Исторически парк

Доц. Велислава Петрова: Още не сме осъзнали какво беше построено като исторически наследства

" Още не сме осъзнали какво се случи на този фронт и какво беше построено като исторически наследства ". Това заяви пред БНР доц. Велислава Петрова от Софийския университет "Св. Климент Охридски" преди днешната дискусия във Факултета по журналистика и масова комуникация за явлението "Исторически парк". "Тази връзка между политика и популярна..

публикувано на 06.11.24 в 09:50