Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб "Вера Су", натоварен с над 3000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и в който България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето. Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава?
Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Covid-19 ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.
Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на „Морска администрация“ Живко Петров:
„Ние нямаме технически средства в момента, с които да извършим това облекчаване. Кранът е много голям, плаващият, България с това разполага. Много е голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. България не разполага с някакви по-специални технически средства, за да разтовари…С каквото разполагаме, това сме използвали“.
Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.
Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.
Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.
На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба „Вера Су“, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.
Новият вицепремиер и министър на транспорта Гроздан Карадажов е приел оставките на ръководителите на Националната компания "Железопътна инфраструктура" Стоян Стоянов и на БДЖ "Товарни превози" Християн Кръстев. Оставките бяха поискани от служебния министър Красимира Стоянова заради влаковата катастрофа в сряда, при която загинаха двама души, а шестима..
Израелският премиер Бенямин Нетаняху потвърди, че е било договорено споразумение за прекратяване на огъня в Газа с "Хамас" след преодоляване на спорове в последната минута. Неговият кабинет по сигурността се събра, за да гласува сделката, след което тя трябва да бъде одобрена и от правителството. Нетаняху заяви, че ако всичко бъде..
В Плевен по европейски проект продължават здравните и социални услуги за най-нуждаещите се самотно живеещи лица с увреждания и възрастни хора в невъзможност за самообслужване. Този проект, който започна от началото на годината, надгражда досегашния "Грижа в дома" , казва Христина Балинова, ръководител на проекта. "663-ма души са..
При руска ракетна атака в украинския град Кривой Рог бяха убити най-малко трима души, съобщи управителят на областта, цитиран от Ройтерс. По думите му има и ранени, както и щети по учебно заведение и жилищна сграда. Междувременно германският канцлер Олаф Шолц заяви, че не очаква САЩ да спрат военната помощ за Украйна след встъпването в длъжност на..
Координационен механизъм за подкрепа на пострадали от насилие, основано на пола, ще създават в Силистра. В основата му ще бъде междуведомствена работна група от 15 професионалисти, представители на МВР, социални институции, общински служители и магистрати. Те ще разработят процедури и принципи за работа с пострадали и извършители на домашно..
Литва реши да повиши разходите си за отбрана до между 5% и 6% от брутния вътрешен продукт в периода между 2026 г. и 2030 г. заради заплахата от руска агресия в региона, заяви литовският президент Гитанас Науседа, предаде Ройтерс. "Трудните времена изискват смели решения и лидерство. Призоваваме нашите съюзници да последват това наше решение...
С 1 834 души нараства броят на регистрираните безработни през декември 2024 г. спрямо ноември същата година. Регистрирани в Бюрата по труда в последния месец на миналата година са били 148 248, а процентът на безработицата е 5,23. От Агенцията по заетостта посочват, че откакто се води статистика, за първи път броят на регистрираните без..
Ако КС се произнесе със становище, че не са открити достатъчно гласове, които да позволят на "Величие" да влезе в парламента, партията ще се обърне към..
Инцидентите в БДЖ ще продължат, това не може да се оправи с магическа пръчка. От 2 години и половина всичко тръгна надолу, не вярвах че всичко..
Преди да се произнесем по изборния процес, КС няма да решава други дела . Това заяви съдия Павлина Панова, председател на Конституционния съд, като..