Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб "Вера Су", натоварен с над 3000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и в който България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето. Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава?
Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Covid-19 ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.
Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на „Морска администрация“ Живко Петров:
„Ние нямаме технически средства в момента, с които да извършим това облекчаване. Кранът е много голям, плаващият, България с това разполага. Много е голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. България не разполага с някакви по-специални технически средства, за да разтовари…С каквото разполагаме, това сме използвали“.
Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.
Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.
Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.
На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба „Вера Су“, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.
Независима Европа - това беше основното послание на Урсула фон дер Лайен, която днес в Аахен получи авторитетната награда на името на Карл Велики за принос към европейското единство, предаде АП. "Тази награда и градът Аахен са символ на европейското единство. Тук най-добре виждаме разрушителната мощ на войните, но и великата сила на..
В Софийския градски съд се проведе поредно заседание по делото за катастрофата на улица "Гурко" в столицата на 2 септември 2023 г., при която загина 14-годишният Филип Арсов. Подсъдим за случая е Петър Тодоров. Съдът прие да се изготви допълнителна видеотехническа експертиза. СГС прие видеотехническата експертиза по делото за смъртта на..
Милиардерът Илон Мъск заяви, че приключва с дейността си в правителството на САЩ и благодари на президента Доналд Тръмп за "възможността да намали разточителните разходи". Мъск координираше дейността на новосъздаденото Министерство на правителствената ефективност, което беше натоварено със задачата да свие размера на администрацията и да спре..
Бюджетната комисия в парламента отхвърли на второ четене предложението за въвеждане на мерки срещу хора и дружества, санкционирани от трети страни. Вносителите от "Продължаваме промяната - Демократична България" аргументираха предложението си с цел защита на финансовата сигурност, докато от "ДПС - Ново начало" видяха персонална атака срещу..
Полицаи от СДВР задържаха дилър и двама клиенти непосредствено след покупко-продажба на наркотични вещества в столичния квартал "Младост". При личен обиск на един от клиентите са намерени и иззети две пликчета, съдържащи бяло прахообразно вещество. При обиск на 35-годишния дилър е намерено още едно пликче със същото вещество. Действията..
Това увеличение, което си гласуваха колегите, не гарантира постоянни и трайни доходи , заяви пред БНР Грети Стефанова, общински съветник от групата на ПП-ДБ в Столичния общински съвет, след като о кончателно беше прието увеличение на заплатите на всички работещи в градския транспорт с 300 лева. Това стана с одобрената икономическата рамка на..
Защо синът на шефа на ДАНС Пламен Тончев е съдружник с лице, което има и политически, и ъндърграунд връзки? Има ли доклад в ДАНС за това лице (Румен Анастасов-Козела) и не е ли знаел шефът на най-мощната ни служба за какви контакти на сина му става дума? Дали не става дума за попадане на Тончев в зависимости? Тези въпроси постави в интервю..
Убеден съм, че животът на Пеевески в политиката няма хоризонт повече от 1 – 2 мандата. Бяхме 45 години в комунизъм и ни трябват още 45 за новите..
"Това е доста ярко послание към българското общество. Това послание ни казва, че който е зависим, той отива при Пеевски ". Това коментира пред БНР..