Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб "Вера Су", натоварен с над 3000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и в който България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето. Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава?
Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Covid-19 ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.
Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на „Морска администрация“ Живко Петров:
„Ние нямаме технически средства в момента, с които да извършим това облекчаване. Кранът е много голям, плаващият, България с това разполага. Много е голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. България не разполага с някакви по-специални технически средства, за да разтовари…С каквото разполагаме, това сме използвали“.
Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.
Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.
Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.
На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба „Вера Су“, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.
Украйна съобщи, че от 18.00 часа вчера Русия е атакувала територията ѝ с общо 623 ракети и дронове. Двама души с загинали. Ударени са населени места в Западна Украйна на стотици километри от фронтовата линия. Украинският президент Володимир Зеленски съобщи, че Русия е изстреляла срещу страната му 597 дрона и 26 ракети. В Черновци,..
ПП е мишена на българската прокуратура и разследващите органи. Така кметът на Благоевград Методи Байкушев коментира преди заседанието на Националния съвет на партията, започващо към 15.00 часа, акциите на Антикорупционната комисия в София и Варна и решението на СГС да остави в ареста Благомир Коцев. След шестчасово заседание късно снощи..
Български гражданин беше осъден в Комотини на две години затвор за поругаване на гръцкото знаме. Възмущение и недоумение предизвика в Комотини проявата на 26 годишен българин. Това казаха пред медиите местни жители. Българинът, чието име не се посочва от полицията, беше осъден на две години лишаване от свобода за поругаване на гръцкия..
За първите шест месеца на годината са били съставени 186 акта за нарушения на стопани на домашни кучета. Това отчитат от Столичния инспекторат в съобщение до медиите. Броят на проверените собственици на любимци е над 2300. Според Столичния инспекторат контролът се е увеличил с над 30% в сравнение със същия период на предходната година...
Колелца на куфари дрънчат по паважите, туристи с телефони се блъскат за перфектното селфи, заведения за сладолед на всеки ъгъл. Различни части на Европа привличат посетители от близо и далеч, но рекордният им брой напоследък повдига тревоги за вредите от свръхтуризма. През миналата година 747 милиона международни туристи са пътували по нашия..
Приетата от гръцкия парламент строга мярка срещу мигрантите, пристигащи от Северна Африка на Крит, влезе в сила. Атина прекрати разглеждането на молбите за убежище и ги определи като нелегални мигранти, влезли незаконно в европейска страна. В същото време местната власт и жителите на остров Крит протестират срещу постоянно пристигащите лодки с..
България можеше и по-рано да влезе в еврозоната. Загубихме време. Можехме да сме заедно с хърватите , защото се движехме успоредно в този процес. Те ни изпревариха с 3 години в еврозоната. Добрата новина е, че вече сме вътре . Това мнение изрази в интервю за БНР Владислав Горанов, бивш финансов министър на ГЕРБ. Георги Готев: България..
Политическият ни елит се изгаври с народната борба срещу корупцията . Това заяви пред БНР бившият премиер Ренета Инджова, след като гръмнаха няколко..
Налице е култура на злоупотреба с т.нар. неотложност . Прокуратурата заедно с МВР прави каквото си иска, а съдът най-често като селски кмет одобрява..
В три последователни вечери, от утре, Софийската опера и балет ще представи пред храм-паметника "Свети Александър Невски" музикалната поема "Рилският..