Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб "Вера Су", натоварен с над 3000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и в който България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето. Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава?
Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Covid-19 ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.

Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на „Морска администрация“ Живко Петров:
„Ние нямаме технически средства в момента, с които да извършим това облекчаване. Кранът е много голям, плаващият, България с това разполага. Много е голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. България не разполага с някакви по-специални технически средства, за да разтовари…С каквото разполагаме, това сме използвали“.
Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.
Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.
Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.
На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба „Вера Су“, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.
Премиерът Росен Желязков участва в тържествените чествания на 140-ата годишнина от Сръбско-българската война в Сливница. Желязков прие строя на почетния караул и произнесе тържествено слово в знак на почит към героизма и саможертвата на българските воини. Церемонията се състоя на площад "Съединение" в Сливница и завърши с тържествена..
Окръжна прокуратура – Благоевград повдигна обвинение на 33-годишния мъж, направил опит за умишлено убийство на жена в заведение в центъра на града. Пострадалата е в тежко състояние, но стабилизирана, заявиха лекарите от областната болница. Престъплението беше извършено днес преди обед на централния площад в Благоевград. Жертвата е била със..
Междуведомствените комисии по бедствия и аварии на общините Рила и Кочериново търсят начин за финансиране на разрушеното от пороите преди десетина дни водохващане "Елешница", което осигурява допълнително вода за селищата от Рилското корито. По предварителни разчети ще са необходими минимум 400 хил. лева, за които ще се кандидатства по фонд..
С панихида в местността Бальов дол между селата Щръклево и Нисово, Русенско, бе почетена паметта на избитите от комунистическия режим русенски интелектуалци. За трета поредна година в местността Бальов дол бе отдадена почит към жертвите на комунистическия режим, убити в началото на ноември 1944 г. "Тук, в тази гора, скрито и тайно са докарали невинни..
Българският патриарх и Софийски митрополит Даниил отслужи заупокойна молитва в памет на загиналите български войни в Сръбско-българската война. Днес се навършват 140 години от битката при Гургулят и Сливница. Пред Пантеона "Майка България" застанаха министърът на отбраната Атанас Запрянов, началникът на отбраната Емил Евтимов, министърът на..
В община Крумовград ще бъде изградена пречиствателна станция за отпадни води за 34 милиона лева. Тя е част от мащабен проект за изцяло нова водоснабдителна и канализационна мрежа, финансиран от Оперативната програма "Околна среда". Договорът за строителството беше подписан на извънредно заседание на Асоциацията по ВиК в Кърджали. Срокът..
Международният художествен фонд на Музея на хумора и сатирата в Габрово става достъпен онлайн. Първоначално дигиталната колекция ще наброява 5 хиляди творби и ще е налична през следващата година. Дигиталният Дом на хумора и сатирата ще представи 5000 произведения от 173 държави. Те са само част от богатия художествен фонд на Музея, в който са..
Всеки трети българин изразява готовност да изложи на риск личния си живот, за да защити демокрацията, а всеки пети е готов да се запише като доброволец..
Нас, българите, ни чакат много, много тежки моменти, купуване на коли на лизинг и апартаменти на кредит - ще вием, предупреди в интервю пред..
"Става дума за това да не може да се мине годишен технически преглед (ГТП), ако има влезли в сила глоби, тоест такива, които са връчени, а и за които..