Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо 5G честотите притесниха авиацията в САЩ

5G мрежите в България и Европа използват честоти, които не биха попречили на работата на летищата и самолетите

Снимка: БГНЕС

5G честотите притесниха доста авиацията в САЩ. Причината за това е спецификата в използването на навигационните уреди на борда на самолетите. В Европа, а и в България, не се говори по тази тема. Но ситуацията е малко по-различна от тази зад Океана.

Засега проблемът с използването на 5G честотите близо до летищата си остава в САЩ, защото причината за възникналия казус е чисто техническа.

Авиожурналистът Александър Богоявленски обяснява, че мобилните оператори в САЩ използват честотна лента, която е по–близка до работата на радиовисотомерите – устройствата, които са важни за сигурното кацане на самолета по време на ограничена или нулева видимост. А по-новите самолети използват по-нови устройства с по-висока разделителна способност, което при еветуално засичане с мобилните станции би дало и грешни сигнали към компютрите на борда
Снимка: ЕПА/БГНЕС
Колко полета и нови летища могат да бъдат засегнати

Американският авиопревозвач United Airlines вече обяви, че проблемът може да засегне близо 15 000 полета, милион и 250 хиляди пътници и тонове пратки, за които се ползват самолети с чувствителните на 5G радари. Загубите за авиобизнеса няма да са само за компаниите в САЩ. Наскоро най-големият в света оператор на Boeing 777 - Dubai's Emirates - заяви, че спира да лети девет дестинации в САЩ. Двете големи японски авиокомпании заявиха, че ще съкратят полетите на Boeing 777. Air India обмисля прекратяване на полетите или смяна на самолетите. За смяна ва машините – също скъпа мярка – заговориха корейските, сингапурските и британските авиолинии, други са пренасрочили полетите си. Неофициално се говори, че производителите на нови самолети, като „Бойнг“ например, са издали технически съвети за възможни потенциални смущения.

В САЩ пък двата най-големи телекома, които са платили близо 80 милиарда долара за правата на честотната лента, сега са принудени да забавят въвеждането ѝ на около 50 летища и да предприемат допълнителни действия в следващите 6 месеца, за да няма проблеми.

Снимка: архив, БНР

Коментарът на специалистите

Джон Шии обяснява в интервю за yahoofinance, че проблемът дори не е само за самолетите. Шии е от американската хеликоптерна асоциация и казва, че е рано е още да се използват тези честоти:

"Аз напълно разбирам в каква ситуация са тези, които са платили милиардите долари за лицензите. И са се надявали, че в един момент ще могат да включат тези на честоти за комерсиалните цели. Заради настояването на федералната администрация телекомите се наложи все пак да отложат два пъти включването. А сега доброволно предлагат 6 месеца да се самоограничат. Но на нас, като авиатори ще ни се наложи да преоборудваме хеликоптерите, да се съобразяваме с допълнителни условия за сигурност. И то във време, в което няма технология, която защитава тези радиовисотомери от смущенията на 5G мрежите.

Затова смятам, че изначално е доста прибързано решението на мобилните оператори да включат тези честоти да ги използват. Още преди заедно да са намерили някакви решения. За самолетите може да е проблем, но за хеликоптерите още повече. Ние летим много по-ниско, в градски райони, в които е най-вероятно да има кули на операторите. Но и с хеликоптерите изпълняваме дейности по гасене на пожари, полицейска работа. Затова се опитваме да намерим някакво решение. Дали това ще са буферни зони около тези клетъчни кули. Или използването на филтри. Но всичко трябва да се решава във време, в което системите на мобилните оператори вече работят", казва Шии.

Българският прочит  

Технологии, особено по системите на самолетите, не се сменят току-така, припомня авиожурналистът Александър Богоявленски. Защото зад всяко инженерно решение в авиацията стои поне един фатален инцидент. Но европейските, както и българските превозвачи и летища няма да имат проблеми с пускането на 5G мрежите в близост до тях, счита още Богоявленски.

Мобилните оператори у нас

От Българската асоциация на кабелните и комуникационни оператори, в която членуват и трите големи мобилни оператора у нас, припомнят, че 5G мрежите в България и Европа използват честоти, които не биха попречили на работата на летищата и самолетите. Българските мобилни оператори работят изключително задълбочено и внимателно при планирането, разгръщането и пускането в експлоатация на мрежите и съоръженията, твърдят от асоциацията. Текущите доклади не показват никакви данни за смущения между 5G услуги и уредите за измерване. През януари телекоминукационинте регулатори в Норвегия посочват, че не са били докладвани случаи на смущения на висотомерите. Измервания във Франция също не са показали смущения.

Още акценти по темата в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Детска Железница

Детска железница с три гари и приключение с влак по маршрута: Кърджали - Подкова

Детска железница с локомотив и три вагона създава радост за децата в Пловдив.  Трасето му е дълго около един километър и преминава по хълмист терен, който има мост, прелез с бариери и тунел дълъг 50 метра, сподели за Хоризонт" Величка Лазарова - директор на общинското предприятие Младежки център Пловдив.   Величка Лазарова – директор на..

публикувано на 18.08.25 в 11:57
Ралица Димитрова - писател

"Дъжд се пише с "Л"" на Ралица Димитрова е роман за любов, смелост, мистерии и тайни

Защо "Дъжд се пише с "Л"" ще разберете от новия роман на Ралица Димитрова. Той се издава от "Книги за всички" и с финансовата подкрепа на Министерството на културата. Защо "Дъжд се пише с "Л"" ще разберете от новия роман на Ралица Димитрова. Той се издава от "Книги за всички" и с финансовата подкрепа на Министерството на културата...

публикувано на 17.08.25 в 08:00

Патриарх Даниил: Божията майка може да ни научи как да не губим вяра и упование

Софийският митрополит и Български патриарх Даниил отслужи архиерейска вечерня с молебен канон, посветен на Пресвета Богородица, в храм „Успение Богородично“ в Ихтиман. Градът отбеляза своя празник на 15 август. В словото си към християните патриархът призова към търпение и вяра, като подчерта, че трябва да се учим от смирението и силата на..

публикувано на 17.08.25 в 07:32

Ямбол е бил освобождаван два пъти

Както много български градове по време на Руско - Турската война от 1877-1878 година, Ямбол също е бил освобождаван два пъти. Времето между двете освобождения е наречено „Междуцарствие“, тъй като не е имало нито турска, нито руска власт.  Малко известен сред днешните ямболски жители е фактът, че градът през лятото на 1877 година за кратко е..

публикувано на 17.08.25 в 07:00
Проф. Емил Колев

40 от най-добрите бъдещи математици участваха в първата олимпийска школа по математика в Плевен

В Плевен успешно приключи първата по рода си олимпийска школа по математика. 40 от най-добрите бъдещи математици на България, под ръководство на преподавателите на официалните ни национални отбори по математика, избраха града за своята 10-дневна олимпийска подготовка.  Школата организираха Сдружението на олимпийските отбори по природни науки..

публикувано на 17.08.25 в 06:47
митрополит Григорий

Християнският свят почете празника на Успението на св. Богородица

Християнският свят почете празника на Успението на св. Богородица в петък, на 15 август. И в нашата страна храмове и манастири се изпълниха с много хора, които поднесоха на Божията майка своето благоговение и обич, но и своите болки и тъги, с упованието в благодатна й помощ, подкрепа и закрила. Мнозина се поклониха и на чудотворните й икони,..

публикувано на 17.08.25 в 06:27

Какво дава Европейската здравна карта и застраховката при пътуване?

Основните застрахователни продукти, които се предлагат при пътуване в чужбина са Помощ при пътуване в чужбина и Отмяна на пътуване. Какви рискове покриват и защо е препоръчително да сключим такава застраховка според Румяна Бетова от Асоциацията на застрахователите в България. Румяна Бетова от Асоциацията на застрахователите в България обясни още,..

публикувано на 15.08.25 в 14:49