Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Защо 5G честотите притесниха авиацията в САЩ

5G мрежите в България и Европа използват честоти, които не биха попречили на работата на летищата и самолетите

Снимка: БГНЕС

5G честотите притесниха доста авиацията в САЩ. Причината за това е спецификата в използването на навигационните уреди на борда на самолетите. В Европа, а и в България, не се говори по тази тема. Но ситуацията е малко по-различна от тази зад Океана.

Засега проблемът с използването на 5G честотите близо до летищата си остава в САЩ, защото причината за възникналия казус е чисто техническа.

Авиожурналистът Александър Богоявленски обяснява, че мобилните оператори в САЩ използват честотна лента, която е по–близка до работата на радиовисотомерите – устройствата, които са важни за сигурното кацане на самолета по време на ограничена или нулева видимост. А по-новите самолети използват по-нови устройства с по-висока разделителна способност, което при еветуално засичане с мобилните станции би дало и грешни сигнали към компютрите на борда
Снимка: ЕПА/БГНЕС
Колко полета и нови летища могат да бъдат засегнати

Американският авиопревозвач United Airlines вече обяви, че проблемът може да засегне близо 15 000 полета, милион и 250 хиляди пътници и тонове пратки, за които се ползват самолети с чувствителните на 5G радари. Загубите за авиобизнеса няма да са само за компаниите в САЩ. Наскоро най-големият в света оператор на Boeing 777 - Dubai's Emirates - заяви, че спира да лети девет дестинации в САЩ. Двете големи японски авиокомпании заявиха, че ще съкратят полетите на Boeing 777. Air India обмисля прекратяване на полетите или смяна на самолетите. За смяна ва машините – също скъпа мярка – заговориха корейските, сингапурските и британските авиолинии, други са пренасрочили полетите си. Неофициално се говори, че производителите на нови самолети, като „Бойнг“ например, са издали технически съвети за възможни потенциални смущения.

В САЩ пък двата най-големи телекома, които са платили близо 80 милиарда долара за правата на честотната лента, сега са принудени да забавят въвеждането ѝ на около 50 летища и да предприемат допълнителни действия в следващите 6 месеца, за да няма проблеми.

Снимка: архив, БНР

Коментарът на специалистите

Джон Шии обяснява в интервю за yahoofinance, че проблемът дори не е само за самолетите. Шии е от американската хеликоптерна асоциация и казва, че е рано е още да се използват тези честоти:

"Аз напълно разбирам в каква ситуация са тези, които са платили милиардите долари за лицензите. И са се надявали, че в един момент ще могат да включат тези на честоти за комерсиалните цели. Заради настояването на федералната администрация телекомите се наложи все пак да отложат два пъти включването. А сега доброволно предлагат 6 месеца да се самоограничат. Но на нас, като авиатори ще ни се наложи да преоборудваме хеликоптерите, да се съобразяваме с допълнителни условия за сигурност. И то във време, в което няма технология, която защитава тези радиовисотомери от смущенията на 5G мрежите.

Затова смятам, че изначално е доста прибързано решението на мобилните оператори да включат тези честоти да ги използват. Още преди заедно да са намерили някакви решения. За самолетите може да е проблем, но за хеликоптерите още повече. Ние летим много по-ниско, в градски райони, в които е най-вероятно да има кули на операторите. Но и с хеликоптерите изпълняваме дейности по гасене на пожари, полицейска работа. Затова се опитваме да намерим някакво решение. Дали това ще са буферни зони около тези клетъчни кули. Или използването на филтри. Но всичко трябва да се решава във време, в което системите на мобилните оператори вече работят", казва Шии.

Българският прочит  

Технологии, особено по системите на самолетите, не се сменят току-така, припомня авиожурналистът Александър Богоявленски. Защото зад всяко инженерно решение в авиацията стои поне един фатален инцидент. Но европейските, както и българските превозвачи и летища няма да имат проблеми с пускането на 5G мрежите в близост до тях, счита още Богоявленски.

Мобилните оператори у нас

От Българската асоциация на кабелните и комуникационни оператори, в която членуват и трите големи мобилни оператора у нас, припомнят, че 5G мрежите в България и Европа използват честоти, които не биха попречили на работата на летищата и самолетите. Българските мобилни оператори работят изключително задълбочено и внимателно при планирането, разгръщането и пускането в експлоатация на мрежите и съоръженията, твърдят от асоциацията. Текущите доклади не показват никакви данни за смущения между 5G услуги и уредите за измерване. През януари телекоминукационинте регулатори в Норвегия посочват, че не са били докладвани случаи на смущения на висотомерите. Измервания във Франция също не са показали смущения.

Още акценти по темата в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Повече места за паркиране в синята зона във Велико Търново, но с такса вече и в събота

Във Велико Търново се предвижда синята зона за паркиране да бъде разширена с 87 места, но и да се увеличи времето на работа, включително и в съботните дни . Местата за платено паркиране се управляват от общинското търговско дружество "Паркинги и гаражи".  Промяната среща недоволството на хората, защото няма алтернатива за паркиране ...

публикувано на 24.11.24 в 19:00

Лъчезар Вълев: Румъния винаги е гледала на запад

В Румъния предстои триседмичен изборен маратон – президентски и парламентарни избори. Новината за пълноправното членство на Румъния в Шенген е чудесен предизборен кампаниен подарък за румънския премиер Марчел Чолаку - главно действащо лице в преговорите и с австрийците, и с унгарците, които са начело на европредседателството. Това каза..

публикувано на 23.11.24 в 12:13
Радостин Върбанов

Кои са "вратичките" в Закона за движение по пътищата?

На 11 ноември само бързата и адекватна реакция на шофьор на училищен автобус предотврати тежка трагедия с 19 деца в Свищовско. В следобедните часове тир с румънска регистрация, движещ се с несъобразена скорост, навлезе в насрещното платно на завой в село Вардим и секунди го деляха от челен сблъсък с ученическия автобус. Шофьорът на ученическия..

публикувано на 22.11.24 в 18:30

Технологиите като "глас" на невербалните хора

Над 100 000 деца и възрастни у нас имат затруднения в говора и комуникацията . Това са хора с ДЦП, аутизъм, афазии, деменция, интелектуални затруднения и други състояния. Допълваща и алтернативна комуникация (ДАК) помага на хиляди невербални хора по света да общуват и да се развиват. "Темата е много важна. Тя касае много хора, които..

публикувано на 22.11.24 в 12:23

Епохата на Водолея - ера на приятелство и разбирателство, на бум от нови открития

Семейство Галина Герасимова и Андрей Грива разказват за ерата на Водолея - за човека между технологичния напредък и непреходните човешки ценности . Тя е историк, богослов, режисьор и издател, а той е музикант и лектор по теми за живота и словото на Учителя Петър Дънов. И двамата са изкушени от астрологията и имат много познания в..

публикувано на 22.11.24 в 09:01

Проф. Николай Габровски: Време е да бъде изработен национален план за мозъчно здраве

Време е да бъде изработен национален план за мозъчно здраве. Това каза проф. Николай Габровски, председател на фондация „Съвет за мозъчно здраве“, организатор на кръгла маса „Мозъчните заболявания – предизвикателства и решения“. По думите на проф. Габровски 180 милиона души в Европа живеят с мозъчни заболявания, но вероятно са повече, тъй..

публикувано на 17.11.24 в 07:01

Кончетата и децата със специални потребности: Среща между приятели

От няколко месеца конната база "Ахил", в която се провеждат терапевтични занимания за деца със специални потребности, е в новия си дом – терен в близост до софийското село Бистрица , закупен благодарение на дарителска кампания за спасяването на базата. Към момента е изградено място за настаняване на шестте коня, които работят с децата. Предстоят още..

публикувано на 15.11.24 в 15:09