„Спорът не е дали изобщо, в европейски директиви или в българския закон за обществените поръчки има предвидена възможността да се сключват договори без провеждане на състезателна процедура. Такава възможност има и тя на жаргон се нарича инхаус, тоест вътрешна – аз на своето си дъщерно дружество мога да му възложа нещо, ако съм публичен възложител, без да минавам през конкурсна процедура, но, едно много важно условие е, че дъщерното ми дружество трябва да може да свърши 80% от възлаганата работа или повече.
В нашия случай говорим за сключени договори за 4 милиарда за АМ „Хемус“, за 1 милиард за пътя Ботевград – Видин, за половин милиард за свлачища. В тези всичките договори АПИ възлага на дружество, което също е собственост на МРРБ да направи магистрали, пътища, да оправи свлачища, без това дружество - „Автомагистрали ЕАД“, да има и най-малката възможност да го свърши само. Във всички тези договори „Автомагистрали ЕАД“ е превъзложило на други изпълнители, други подизпълнители свои, всичката работа да я свършат те, а те запазват една комисионна, която в някои договори варира от 8%, в други стига до 14%. Законът за обществените поръчки е бил заобиколен. Защо – аз мога само да гадая“, коментира Гроздан Караджов в предаването „Неделя 150“.
Последиците за държавата са различни, ако това заобикаляне е унищожаемо или нищожно юридически, уточни Караджов.
„Тези договори са такива, но докато съдът не ги прогласи за нищожни или за унищожаеми, в двата случая ще има различни правни последици и различни, огромни рискове за държавата – в единия от случаите: когато са унищожаеми. Огромни рискове. Рискове, които достигат до 50% от горецитираните суми, не са за пренебрегване“, заяви Гроздан Караджов.
„Може с години да се забави АМ „Хемус“ и пътят Ботевград – София, може тотално да разочароваме хората, които ги очакват от десетилетия, не мога с лека ръка да подходя. Докато не се прогласят от съда тези договори, ние сме задължени да си плащаме всичко, което е реално извършено и актувано. Иначе ще бъдем ние неизправната страна и ще платим още 15% неустойка. Плащаме, защото ГЕРБ са ги подписали тези договори. Това е толкова просто и логично.“
Тук няма нищо сензационно. Това е пиратка, която се хвърли в парламента и звучи и изглежда атрактивно, но в нея няма никакво съдържание, категоричен е Гроздан Караджов.
„Прилича на някаква пиратка, която ти хвърлят в краката и ти се смеят, а тя само произвежда звук и дим, нищо повече. Това е тяхна грешка, за която ние продължаваме да плащаме, техни грехове“, посочи още Караджов.
Едва след поръчания от Министерския съвет финален правен анализ на всички възможни рискове ще мога да предложа решение, поясни министърът на регионалното развитие.
„Без тези данни аз не мога да се обърна към Народното събрание. Единият възможен вариант е НС да ги санира, да ги оздрави тези нездрави договори и да се продължи с тях. Другият вариант е да се сезира съдът и съдът в своето решение ще определи как се развързват тези отношения окончателно.“
Пътната мрежа е в ужасно състояние, отбеляза още министър Караджов, споменавайки „пътища, които над 20 години не са пипани“.
„Разбирането в Министерски съвет, в цялото правителство е, че трябва да започнем от ремонтирането на републиканската пътна мрежа. Затова съм си поставил амбициозна задача – 4 години по около 3 хиляди километра да ремонтираме.“
2,4 милиарда са средствата, които ще отидат директно от бюджета за пътища, уточни регионалният министър.
„Отделно има и средства, които идват по европейските програми за т.нар. ново строителство.“
Въпрос на няколко месеца е да се отпуши процедурата за пътя Русе – Велико Търново и да започне реалното строителство, смята той.
Напролет ще се вземат мерки, така че да се ограничи изпреварването в Кресненското дефиле, съобщи Гроздан Караджов.
„Основният фактор убиец там е рисковото изпреварване.“
По въпроса за разширяването на обхвана на ТОЛ-системата Караджов подчерта, че европейският принцип е съотношение 2:1 от заплащаното от тежкотоварните превозвачи и съответно от гражданите за винетки, а у нас е обратното – близо 280 милиона плащат гражданите, а ставката за тежкотоварния превоз за второкласните пътища е нула. Не се предвижда увеличение при винетките.
Според Гроздан Караджов през последните години е налице местен феодализъм, а „държавата се е изключила от функциите си в малкия и средния град, а местният елит решава всички въпроси така, както може би някога БКП структурите решаваха за всичко“.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.По-високите автомобили са по-опасни за пешеходците, особено за децата. Това сочат данните на ново проучване, което обхваща ЕС, Великобритания и Норвегия и е първото, което анализира височината на капаците на автомобилите. В последните 10 години автомобилните производители залагат много агресивно на кампании за промоция на все по-високи..
" Осем държави минаха вече пътя на влизането в еврозоната , като се започне от Словения през 2007 - 2008 г., след първата вълна на присъединяване, с известни нюанси на съмнение и недоверие, на страх, като най-близо до нашата картина бяха трите прибалтийски републики - Литва, Латвия и Естония. Най-ниска подкрепа за еврото тогава беше в Естония - 37..
Продължават сигналите за неприятен мирис и вкус на водата в някои части на София. След покана от "Хоризонт" към РЗИ-София беше получен писмен отговор, в който се посочва, че в периода 30 май - 13 юни в Инспекцията са постъпили 13 сигнала, касаещи влошеното качество на питейната вода по показатели вкус и мирис при потребители с адреси в райони..
Жестоко отношение към кокошките, както и яйца, събирани в нехигиенична среда, установи в българска ферма международно разследване по темата. Разследването е най-мащабното, правено досега, и обхваща 37 държави, сред които и България. Брутални са условията за кокошките при производството на яйца с т.нар. клетъчно отглеждане, което се отбелязва на..
Фондация "За Нашите Деца" стартира кампанията "Професия Човек" - за хората, които правят възможно детството. Мариана Соколова от фондацията обясни пред БНР кои са тези хора и защо има нужда от специална кампания за тях: " Кампанията насочва вниманието към едни от най-важните, но често пренебрегвани професионалисти, а именно хората, работещи..
Част от търговските банки обявиха определен период от време за безплатно внасяне на левови суми по сметките . По този начин се дава възможност на всички, които имат много кеш, да го внесат безплатно и от 1 януари догодина парите по сметката да бъдат превалутирани безплатно по фиксирания курс. Как ще се случи това? " Ще постъпят по сметките..
Цифровото еврото е обект на широка кампания за дезинформация, като фалшиви твърдения се разпространяват както в постове в социалните мрежи, така и от политиците в Европа. Това установява доклад по темата на радиомрежата за новини от Европейския съюз "Евранет плюс" , от която е част и БНР. Много хора бъркат цифровото евро с криптовалута или подозират, че..
Националната спортна академия "Васил Левски" ще приема студенти в специалността "Медицинска сестра" за трета поредна година . Интересът към тази..
"Към настоящия момент назначените служители в болницата в Силистра са 505 души . Служителите, които са в пенсионна възраст, са 113 . Не ни достигат..
Екраните трябва да са на нивото на очите, а ушите и раменете трябва да бъдат в една равнина! Това е препоръката на д-р Владислав Андонов, който..