Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо Варна трудно ще се превърне в център за реекспорт на украинско зърно

България няма изградена инфраструктура за реекспорт на зърно, твърдят експерти

Пристанище Варна
Снимка: БГНЕС

Няма изградена инфраструктура за реекспорт на зърно от Украйна през пристанището във Варна. Това заяви пред БНР председателят на Националната асоциация на зърнопроизводителите Костадин Костадинов.

Той определи като "много трудна задача" износа на украинско зърно през Варна. По думите му жп линията през Молдова стига до Констанца и е в окаяно състояние, тоест от Констанца до Варна "всичко трябва да е на камиони".

"Няма изградена инфраструктура първо за превоза на зърното по суша от Украйна до Варна. Преди Варна е Констанца – десет пъти по-голямо пристанище с инфраструктура, която отговаря на изискванията. Ние нямаме изградена инфраструктура за реекспорт. Това зърно трябва да се съхрани за известно време тук, да се сложи в бази, след това да се товари.  Пристанище Констанца има такава инфраструктура за около 3 милиона тона. Пристанище Варна е за около 200 хиляди тона, което не достига и при износа на нашата произведена продукция", поясни Костадинов в предаването "Преди всички".

Опашките на пристанището през лятото са километрични, наредени с камиони, описа ситуацията той, като я нарече "трудна борба".

Снимка: БГНЕС

Ако пристанището се натовари допълнително с реекпорт, това ще е пагубно за нашия износ, подчерта Костадин Костадинов.

"Отделно може да срази и нашата цена, българската, която няма да отговаря на тези изисквания, понеже оттам ще дойде евентуално по-евтина пшеница."

Нашето пристанище е изградено за износ, а не за реекспорт, уточни той.

"Представете си 1000 камиона да пътуват от Украйна до Варна и да се наредят на опашка пред пристанището."

Няма технически препятствия зърното, което идва от Украйна, да се товари на Пристанище Варна. Въпросът е дали е рентабилно, коментира пред БНР инж. Дойчин Ников, Клъстер "Черноморска икономическа зона".

Като основен проблем той открои наземната логистика до БългарияЖелезопътният транспорт би преминавал през 13 гранични пункта, европейската инфраструктура не е подготвена за такива мащабни превози, допълни Ников.

За количество от 1 милион тона например ще бъдат необходими около 19-20 хиляди жп вагона. Откъде ще дойдат тези вагони, попита Ников и уточни, че европейските пристанища използват основно контейнери. 

По думите му преди войната Украйна е изнасяла 6 милиона тона зърно през пристанища, а сега всичко е блокирано.

"Опитите за интервенция, превоз към Варна, за мен са малко абстрактни", отбеляза Дойчив Ников.

В Констанца има изградени оперативни и високоефективни мощности, ние нямаме модерни такива, подчерта Дойчин Ников.

"За мен възможностите за реален експорт на жито са държави, които имат пряка граница с Украйна – Полша и Румъния, които имат високоефективни жп логистични коридори, имат изградени пристанищни мощности за бързо товарене и силози по пристанищата."

Повече по темата слушайте в звуковия файл. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Велизар Шаламанов

Велизар Шаламанов: Крайно време е ЕС да осъди като тероризъм руските атаки като в Суми

Ужасна грешка е цялата война - агресията на Русия срещу Украйна, но тази грешка може да я коригира единствено Владимир Путин , а виждаме, че той няма намерение за прекратяване на огъня . Това каза пред БНР бившият министър на отбраната и експерт по сигурността Велизар Шаламанов в коментар на определението на президента на САЩ Доналд Тръмп, че..

публикувано на 14.04.25 в 17:28

платена публикация
5 причини защо не трябва да подценяваме грижата за кожата през лятото

Лятото е сезонът, който повечето от нас чакат с нетърпение. Повече светлина, повече време навън, море, отпуски и усещането, че животът забавя ход и ни дава възможност да си поемем дъх. Но докато се наслаждаваме на тези моменти, често пренебрегваме нещо съществено – кожата. Тя е изложена на много повече стрес, отколкото си даваме сметка. Слънцето,..

публикувано на 14.04.25 в 15:56
Ariu Iva

Никола Попкостадинов: С рекорд по зимен сън отваряме парка за мечки в Белица

С рекорд по най-дълъг зимен сън отварят парка за мечки в Белица днес, съобщи директорът Никола Попкостадинов в интервю пред БНР. "Всички мечки се събудиха преди 10 дни . Голяма част от тях бяха по рано будни, но си имаме рекордьори по зимен сън Дана, Мима и Маринка. Мима е спала цели 165 дни и това подобри миналогодишния рекорд на..

публикувано на 14.04.25 в 10:13

Улоф Гил: Фалшива новина е, че ЕК обмисля да въведе "срок на годност" за спестяванията

"Твърденията, че Европейската комисия обмисля да въведе "срок на годност" за спестяванията на гражданите, са фалшиви и подвеждащи", заяви говорителят на Комисията Улоф Гил.  Той бе помолен да коментира твърденията на евродепутата Рада Лайкова от "Възраждане" и групата "Европа на суверенните нации", че се обсъжда политика, според която от хората..

публикувано на 11.04.25 в 14:04
Д-р Огнян Игнатов

Доктор предлага шофьори-нарушители да дават дежурства в реанимацията!

Зад тежките пътни инциденти, които правителството ще се опитва да ограничи, стоят човешки съдби . Учителката по информатика в математическата гимназия в Русе Снежана Тодорова и ученичката й Лора са оцелели в катастрофи. Пред БНР и предаването "Хоризонт за вас" те разказаха какво е да оцелееш след ПТП, как се преживява тази физическа и..

публикувано на 11.04.25 в 13:18

Боклукът на София - реален проблем или политическа смет?

Председателят на Столичния общински съвет Цветомир Петров свиква извънредно заседание на градския парламент днес от 11:00 часа заради отпадъците на София. Общинските съветници от ГЕРБ-СДС поискаха оставки - на кмета Васил Терзиев, на заместника му по екология Надежда Бобчева и на директора на завода за боклук Николай Савов. Съветниците..

публикувано на 11.04.25 в 09:00

80 хил. снимани с превишена скорост из София. Без спад на пияните и дрогираните

Близо 80 хиляди шофьори в София са заснети от камерите на "Пътна полиция" да карат с превишена скорост. Това съобщи пред БНР комисар Николай  Крушарски, началник на отдел "Пътна полиция" - СДВР. Въпреки това, от началото на годината се наблюдава тенденция на намаляване на ПТП-тата , ако се направи сравнение със същия период на миналата..

публикувано на 11.04.25 в 08:25