С настъпването на пролетта и затоплянето на времето, вече можем по-спокойно и уверено да погледнем към банята, без да бъдем вцепенявани от вкоренения ни екзистенциален страх да не настинем. Доволни и чисти след това, можем да си честитим банята с познатия ни поздрав - "Честита баня!"
На какво обаче се дължи цялата тази тържественост около взимането на душ - защо българите си честитим банята, откъде идва страхът от настиване след къпане и какви рецепти крие народната медицина за телесна хигиена и против неприятни миризми - отговорите ни дава Виолета Коцева - етнолог от Софийския университет „Св. Климент Охридски“, автор на научно изследване на хигиената на българите от Освобождението до средата на 20 в., наречено „Честита баня!“.
Нейното изследване, което се е превърнало в книга, започва от водоснабдяването и канализацията, т.е. хигиената като държавна стратегия и политика, минава през мястото на тоалетните – колко са, какви са и къде са, обществените бани, заразните болести и епидемии, стигаме до дома, неговото почистване и поддържане, та и до тялото и грижата за него във всяка една хигиенна насока.
Откъде този интерес към къпането
Виолета Коцева: „Интересът дойде някак случайно. Бях зачислена като докторант към Етнографския институт с музей, където се работеше етнография по един много традиционен модел – със строго утвърдени теми, като сватба, жизнен цикъл и т.н. И всъщност това беше тема, която беше много различна. Тогава беше преломният момент на етнографията в България, когато започваха да се работят нови теми. На мен тази ми се стори интересна. “
Още докато подготвя изследването, Виолета Коцева се сблъсква с две противоположни тенденции. „От една страна това е малкото етнографски материал, който имах, за да реконструирам хигиената на българите. От друга страна беше ясно, че тази тема попада в целия процес на модернизация и трябваше да се вземе предвид шапката, т.е. държавата какво прави. Защото за да говорим за хигиена, трябва да има все пак водоснабдяване, канализация, а не сутрин с менците да се ходи на реката или на селската чешма, за да се донесе вода, която да служи само за да се напои добитъкът.“
Разбиране за „чисто“
Тогава въобще не е имало представата за това, която днес ние влагаме в понятието „чисто“, казва Виолета Коцева. „Чисто“ е по-скоро морално, то има нравствени конотации, а не хигиенни, както днес.
В изследването са посочени основни елементи от хигиената на българина от 19-20 в.: сутрешно наплискване на лицето, миене на ръцете преди и след ядене, седмично измиване на главата и краката и инцидентно изкъпване на цялото тяло.
„Търсим нещо, което ние в съвременността приемаме за даденост, за ежедневие и за част от нашия живот. Трябваше да го търсим в един прединдустриален традиционен период или поне да напаснем някакви елементи към това съвременно понятие „хигиена“. Целта беше да се покаже, че в този период измиванията са в голяма степен ритуални, т.е. те нямат връзка със здравето. Напротив – честото измиване е по-скоро опасно в традицията, защото можеш да простинеш.“
Или както казва българинът…
„От некъпане никой не е умрял, а от настинка гробищата са пълни“, „Не съм жаба да се мия“ и "По-добре мръсни, но здрави"
Идеята на измиванията е била свързана с някаква космогонична концепция. Ръцете ще се измият преди молитва или преди храна, защото храната е свещена, хлябът е свещен. Лицето ще се наплиска сутрин, защото денят трябва да се започне на чисто. Ще се изкъпеш събота срещу неделя, защото трябва да отидеш чист на църква, т.е. ще си измият главата, а тялото не се мие, защото всичко в традицията се прави облечен. Сменят се дрехите – това е напълно достатъчно и се приема, че тогава човек е чист.
Повече ориенталец или повече европеец е българинът по отношение на хигиената?
Виолета Коцева: „Хигиената върви заедно с модерната държава, а тя при нас малко се забавя със своята разклонена инфраструктура и водоснабдителна мрежа. Но пък трябва да отбележим, че ние имаме традицията на римляните, които много обичат водата. Имаме и традицията на османците. В никакъв случай нямаме ориенталско, в смисъла на по-изостанало или назадничаво. Етапът на развитие, на който се намира българската държава в края на 19 в., хигиената е съвсем съотносима към сходни етапи със Западна и Централна Европа. Да не говорим, че в някои случаи сме по-напред.“
Народни рецепти за чистота и свежест
На вашето внимание…рецепта срещу неприятна миризма на краката, посочена в „Народен домашен лекар“ на Н.Калчев: дъбови кори, сварени с житни трици в 7-8 литра вода. За да има резултат, краката трябва да се топят в тази смес всяка вечер в продължение на 20-30 дни. След изваждането от водата, краката се подсушават и се поръсват с цинквайс, достъпен в аптеките или с печена стипца (Калчев 1998:58)
Сапунът пък може да се замести с цветовете на растението Сапуниче, които при стриване образуват пяна, подобна на тази на сапуна. А пък от четината на прасето може да си направиш четка за зъби.
За още рецепти - последвайте „Изотопия“ в социалните мрежи, слушайте я всеки четвъртък от 22 до 24 ч. по „Хоризонт“ или просто си пуснете звуковия файл, за да чуете цялото интервю с Виолета Коцева.
"Най-впечатляващо беше в Боливия, на соленото езеро Салар де Уюни, където при дъждовния сезон се образува тънък слой вода и чувството е неописуемо – звездите слизат на земята, буквално. Все едно си в открития космос . Там се виждат неща, които не можем да видим от северното полукълбо, от България, и успях да запаметя с камерата си много красоти...
Тази седмица във фоайето на Регионалната библиотека "Любен Каравелов" в Русе бе представен луксозен като изработка и изключително ценен като съдържание албум. Под заглавието "Русе в миналото. Градът във времето между двете световни войни 1920 - 1940 г." притежателите на фото албума имат редкия шанс да видят част от колекциите на съставителите Йовчо..
През тази седмица Монтана бе домакин на Международно полево учение за справяне при наводнение. Към 300 пожарникари, спасители и доброволци от 7 държави показаха възможностите си за реакция при природното бедствие. Това бе второто подобно учение с международен характер. Посланикът на Федерална Република Германия посети учението. Монтана бе..
Историята на 46-и пехотен добрички полк разказва изложба, подредена в Регионалния исторически музей в Добрич. Акцентът на експозицията е върху участието на безстрашните над 2 000 войници в заключителните битки преди края на Втората световна война. Изложбата е съвместна с Регионалния клуб „46-и Пехотен Добрички полк“. „Пътят към победата“ е..
В Плевен с тържествен концерт отбелязаха 35 години от създаването на Държавната финансово - стопанска гимназия „Интелект“. На тази годишнина е посветен и филм, създаден от две момичета в 11 клас - възпитанички на училището. За идеята, мотивите и за гимназия „Интелект“, Латинка Светозарова разговаря с Радинела Павлова и Габриела..
За първи път в историята на националния фестивал на българското кино „Васил Гендов“, Столична община учреди и връчи специална награда за филм със социална значимост. Отличието бе част от церемонията на Съюза на българските филмови дейци – най-престижното признание за родното кино. Наградата беше присъдена на документалния филм „Училище за надежда“ –..
На децата отдавна не им е интересно в училище. Това заяви пред БНР Александър Чакмаков, директор на Първа английска гимназия в София...
Репортаж на Латинка Светозарова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.
" Видях транспортни работници, които бяха използвани от политиците. Бяха използвани от т.нар. икономическо мнозинство в Столична община, в което за мой..