Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Да събереш "Сталкер" на Тарковски в 1 минута

Интервю с Иван Мудов

Преди 43 години може би най-известният съветски режисьор взима основната фабула на една изключително цинична научнофантастична повест и я превръща в 161 бавни минути на разсъждения и наблюдения за времето, суетата, изборите и желанията. 

А ако до края на тази седмица решите да отидете до центъра за съвременно изкуство "Топлоцентрала" в София, ще можете да видите всички тези 161 минути, събрани в една. 
Това представляват видеоинсталацията и изложба на артиста Иван Мудов - "Сто минути Сталкер" - целият шедьовър на Андрей Тарковски минава пред очите ви за една минута върху огромната стена на Белия куб - едно от пространствата на Топлоцентралата.
Отношенията между човека и времето са една от любимите теми на Иван Мудов. Попитахме го как и защо реши да използва точно Тарковски за следващото си малко изследване по въпроса. 
"Това е много стара идея, която имам - да разделя един филм на по 1 минута. Първоначално исках да е на 160 или 170 малки екрана, телевизори, но това е трудна задача и затова с монтажист го разцепихме на 160 части върху един екран. Всяка минута от филма е на отделен екран и така можеш да изгледаш целия филм за една минута.
По принцип съм работил с "Матрицата" 2 в други видеоинсталации върху съществуващи филми. "Сталкер" обаче има доста по-дълбок смисъл от "Матрицата" 2 и в него има едно много особено усещане за време." 
Когато решиш да интерпретираш доста популярен филм на толкова значим режисьор, чувстваш ли някаква тежест, че трябва да си на определно ниво като творец? 
Не го интерпретирам. Това е същият филм, нищо не съм променил. Просто давам възможност да се изгледа по-бързо. Когато имаш скулптура, става въпрос за формата. Когато имаш картина, става въпрос за цветовете. Когато имаш филм, става въпрос за време. Аз пак работя с времето, просто го представям по различен начин.
Какво ново разбиране за "Сталкер" и представата за време носи това да видиш филма за една минута под формата на огромна видеокартина, разделена на 161 по-малки?
Мислех си, че мога да го изгледам така, но май наистина трудно се разбира за какво става въпрос във филма. В случая взимам минутата за отправна точка - филмът може да се изгледа за една минута, след това имаш една минута черен екран. Докато гледаш филма и се опитваш да обгърнеш цялата прожекция, а тази минута изминава адски бързо. След това имаш една минута тъмен екран, в която разбираш колко много време всъщност е това. Тази съпоставка на две еднакви времеви единици, цели да се усети колко могат да са различни.
В една предишна ваша работа преценявахте една минута, местейки голямата стрелка на един часовник.
Да, това беше инсталацията "Performing Time", в която местих стрелката на неработещ стенен часовник по моя преценка за 1 минута, намирайки се в затворено помещение, без да знам дали е ден или нощ и колко реално е часа. Всъщност аз създавах ново време, базирано на моето усещане. Понякога бях точен в минутата, понякога беше повече или по-малко. В крайна сметка моите 24 часа излязоха 23 часа и 15 минути - ден, по-къс с 45 минути.

Създаденото от вас време се оказа по-кратко от реалното.
В този момент, да. Ако го направя пак, може да се окаже по-кратко, може и да стане по-дълго.
Може би зависи от това, което се случва в живота на човек.
Като седиш 24 часа в затворено помещение, какво се случва в живота ти има значение само през първия. След това, каквото и да се случва в живота ти, вече го няма.
Тарковски остава във времето с киноезика на дългите кадри, съзерцанието. Това контрастира на начина, по който консумираме информация най-напред в електронните медии, а още повече в социалните мрежи - с бързо сменящи се образи и теми. Занимава ли ви тази разлика?
Аз използвах филма съвсем егоистично, за да го компресирам в определен отрязък от време. Но разбирам въпроса, и той е интересен, защото обхваща и по-комерсиалното кино, където бързата смяна на кадри цели да ти задържи вниманието, като те държи под напрежение. Не знам дали е по-добро или по-лошо, просто е различен подход. Аз съм поклоник и на двете.
Поглеждайки към времето, този тип представяне, скролването в шарените фийдове, намалява времето, в което оставаме съсредоточени върху един къс информация. Сякаш не можем да се концентрираме върху нищо.
Социалните мрежи са тоалетната на интернет и (времето) зависи от това дали си по голяма или по малка нужда. Спада в концентрацията го има, но е въпрос на желание. Ако има желание да е концентриран, всеки човек може да промени това, просто не ни се налага да го променяме. Така ни е добре.
"Сталкер" е създаден преди 4 десетилетия. Ако погледнем 40 години напред, ще има ли какво от нашето време да се цитира?
Гадно е да се каже, но живеем в много интересно време и това, което се създава като изкуство, ще се помни, ще прави впечатление и ще се изследва. 

Освен видеоинсталацията, изложбата включва картините "Периоди". Те представляват големи платна с редове съвсем малки точки, които сте поставял в рамките на определени периоди от време. Ще разкажете ли повече за тях?
Тук ще са две от картините и една рисунка на "сянка". Сигурно сте забелязали, че ако една картина стои на стената дълго време, когато я махнеш остава нещо като сянка. Затова тук има две картини и "сянката" на третата, която е вкъщи и не съм я донесъл.
Платната са 1,70 м на 1,20 м.Точките са с тънкописец и мисля, че има по около милион точки на всяка картина. Всичко е правено на ръка, линия по линия. Първата картина е правена между 2014 и 2020 г., като не съм я правил всеки ден. Втората е направена за една година, всеки ден. В третата всеки ред точки е един отделен ден - ще ми отнеме около 2 години и 7 месеца. 
Просто работа с ръка, има медитативна част - отцепваш се за половин час да правиш точки. Втората целенасочено маркира първата част на пандемията - годината, в която хората бяха по-изплашени и си стояха вкъщи. Пак имаме някакво броене, измерване на физическото усещане за време.
Цялото интервю чуйте в прикачения файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Дежурни екипи следят обстановката в общините Петрич, Сандански, Симитли и Струмяни

Екипи ще дежурят през цялата нощ в общините Петрич, Сандански, Симитли и Струмяни, които обявиха бедствено положение заради интензивните валежи. Много от сухите дерета се превърнаха в реки, задръстени от нерегламентирано изхвърляне на отпадъци. Наводнени са десетки обществени сгради и частни домове, компрометирана е пътната и улична..

публикувано на 27.11.25 в 21:29
Лошото време в Гърция продължава

Продължава екстремното време в Гърция

Екстремното време в Гърция наводни много пътища и отнесе коли. Реки преляха. В засегнатите райони властите спряха движението. Циклонът ще продължи до неделя. Продължава развитието на циклона над Гърция. Има силно засегнати области, където водата е над един метър. Неспирно вали силен дъжд в Пелопонес, област Тракия, Еврос и Халкидики...

публикувано на 27.11.25 в 20:49
Бившият испански министър Хосе Луис Абалос пристига във Върховния съд на Испания в Мадрид, 27 ноември 2025 г.

Арест за бивш транспортен министър и негов сътрудник в Испания

Върховният съд в Испания разпореди ареста на бившия транспортен министър Хосе Луис Абалос и сътрудника му Колдо Гарсия.  Двамата са обвинени за предполагаема корупционна схема, свързана със закупуването на маски по време на Covid пандемията. Решението на разследващия магистрат Леополдо Пуенте превърна Абалос в първия действащ депутат, изпратен в..

публикувано на 27.11.25 в 20:37

Ще бъде платено обезщетение за изгорелите електроуреди на жителите на села в община Георги Дамяново

Електроразпределителното дружество ще плати обезщетение за изгорелите електрически уреди на жителите на села в община Георги Дамяново. Това стана ясно на извънредна среща, свикана от кмета Нина Петкова и общинските съветници, на която присъства и областният управител. По данни на представителите на дружеството несработила защита на един от..

публикувано на 27.11.25 в 20:30
Обхванатите от огън сгради от жилищния комплекс

Най-малко 83 са вече жертвите на пожара в жилищен комплекс в Хонконг

Пожарът в многоетажни сгради в жилищния комплекс в хонкогския район "Тай По" продължава и днес, като броят на жертвите достигна 83, предадоха световните агенции, позовавайки се на службите за спешна помощ.  Петдесет и една от жертвите са загинали на място, съобщиха от пожарната служба. Общо 123 души са ранени при пожара, отбелязва ДПА.  Все още не е..

публикувано на 27.11.25 в 20:26
Двама военнослужещи са на пост близо до мястото, където двама членове на Националната гвардия на Западна Вирджиния бяха простреляни във Вашингтон, окръг Колумбия, САЩ, 26 ноември 2025 г.

Кой е стрелецът, ранил тежко двама военни от Националната гвардия на САЩ във Вашингтон

Стрелецът, който рани тежко двама членове на Националната гвардия на Съединените щати в столицата Вашингтон, е живеел близо до Сиатъл на Западното крайбрежие и е прекосил страната, за да извърши атаката.  Двама служители на Националната гвардия са в критично състояние след стрелба във Вашингтон Тръмп за стрелбата на няколко пресечки от Белия..

публикувано на 27.11.25 в 20:10

Британската полиция арестува мъж на летище Манчестър по подозрение в тероризъм

Британската полиция арестува мъж на летище Манчестър по подозрение в терористични престъпления, свързани с нападението над синагогата в града по-рано тази година, съобщи Би Би Си. Ейдриън Долби и Мелвин Кравиц загинаха в синагогата на еврейската конгрегация в Хийтън Парк на 2 октомври при нападението на Джихад Ал-Шами, който беше застрелян от..

публикувано на 27.11.25 в 20:08