В края на месец май Националният балет ни поднесе най-новата си продукция – бляскави спектакли на балета „1001 нощ“ по музика на Фикрет Амиров и хореография на Елдар Алиев, а преди това имахме и възможността да се срещнем с постановъчния екип и част от солистите.
Балетът „1001 нощ“ беше представен по повод 100-годишнината от рождението на азербайджанския композитор Фикрет Амиров и 30 години дипломатически отношения между България и Азербайджан. За мен беше много интересна тази среща с азербайджанската култура, научих нова информация, обогатих се с нови впечатления. Вярвам, че е било така за цялата публика, която имаше възможност да посети спектаклите. С удоволствие ще споделя и с вас част от наученото или припомненото.
Фикрет Амиров е един от най-талантливите азербайджански композитори, който дори по време на желязната завеса е бил канен в САЩ. Потомствен музикант е – баща му е известен певец на мугам и изпълнител на тар. Учи при композитора Узеир Хаджибеков, приет за основоположник не само на азербайджанската опера, но на оперното изкуство в целия мюсюлмански свят, с творбата си „Лейли и Маджнун“, създадена през 1908 г. Фикрет Амиров развива направление, наречено „симфонична опера“. Премиерата на най-ярката му творба „1001 нощ“ е в Баку през 1979 г. Либретото на балета по приказната история за красивата Шехерезада, която с вълшебните си разкази успява да заинтригува нощ след нощ суровия султан Шахриар, постепенно да стопли леденото му сърце и да се спаси от смърт, е написано от братята Рустам и Магсуд Ибрахимбекови през 1968 г. Те включват в своето повествование в две действия трите най-популярни приказки на Шехерезада: за Синдбад, за Аладин и вълшебната лампа и за Али Баба и четирийсетте разбойници.
Световноизвестният азербайджански балетист и хореограф Елдар Алиев поставя заедно със сценографа Семьон Пастух и художничката на костюмите Галина Соловьова балета „1001 нощ“ в САЩ през 1994 г. с голям успех. Спектакълът влиза в алманаха на Уолстрийт джърнъл като най-добрата продукция за годината. Това е последният спектакъл, в който Елдар Алиев танцува, и първият му спектакъл като хореограф. Както сподели в срещата си с журналистите, е поставил в него всички възможни трудности, така че дуетите са сложни и ролята на Шахриар е една от най-сложните в балетния репертоар. Точно този „американски“ спектакъл беше реализиран сега и у нас, а не по-новата продукция, която прави в Мариинския театър.
Хореографията е неокласическа с използване на елементи от фолклорни танци. „Роден съм и учих в Баку, откъдето отпътувах за Мариинския театър на 18-годишна възраст“ припомни Елдар Алиев. „Всички тези фолклорни танци бяха част от образователната програма. Тогава си мислех, че никога няма да ми потрябват“ пошегува се той, „но в „1001 нощ“ използвах целия този „багаж“, за да пресъздам източния колорит“.
Като публика мога да потвърдя, че се почувствах наистина пренесена в приказния свят на Шехерезада, и мисля, че постановката имаше и тук такъв голям успех, какъвто е имала и в САЩ. В звуковия файл чуйте и оценката на изкуствоведа доц. Петър Пламенов, както и споделеното от прима балерината Марта Петкова и художествения ръководител на Националния балет Александър Александров.
В галерия "Багрена" към българския културен център "Българика" край Чикаго бе открита съвместна художествена изложба на Даниела Зекина и Петър Бояджиев. Даниела Зекина и Петър Бояджиев, български емигранти от Канада, са озаглавили изложбата си "АлтерЕго" или Другото Аз. Художниците, които живеят и работят в Монреал повече от 30 години,..
В Деня на народните будители Съюзът на българските музикални и танцови дейци и "Кантус Фирмус" АД раздадоха за 28-и пореден път наградите "Кристална лира" за върхови постижения в областта на музикалното и танцовото изкуство. Домакин на церемонията беше Националният музикален театър "Стефан Македонски". В три от категориите призове получиха представители..
На 15 октомври се навършиха 120 г. от рождението на един от големите артисти на българската оперна сцена и легендарен педагог - проф. Христо Бръмбаров. Ученикът му Асен Селимски споделя: "Никога няма да забравя неговите огромни очи, които приковаваха цялата зала… бях потресен от този чародеец на сцената - с неговите изключителни пианисими,..
На 2 ноември в зала "България" от 19:00 часа столичната публика ще има шанса да види и чуе музикалния проект "Глас: Симфонична интерпретация на българската музика". Под диригентството на Константин Илиевски - главния диригент на Симфоничния оркестър на БНР, Софийската филхармония ще представи оригинална симфонична интерпретация на емблематични..
Мюзикълът "Звукът на музиката" се завръща на сцената на Софийската опера и балет. "Това е изключителен мюзикъл. Той ще бъде на 31 октомври и 1 ноември ", анонсира Весела Делчева от Софийската опера. "Изключително сме щастливи, че точно тази класика стъпва на сцената на Софийската опера и балет. Това е много популярен мюзикъл навън, с..
След успешния старт през пролетта, сътрудничеството на големия български цигулар и педагог проф. Минчо Минчев и Софийската филхармония ще продължи с есенна поредица от три майсторски класа по цигулка, които започват на 31 октомври. Следващите дати са 28-30 ноември и 19-21 декември. Избраните след прослушване кандидати ще имат уроци в Студио "Музика" на..
Между 1990 и 2001 г. швейцарската фотографка Дорис Петер документира промените в българската столица. "София на дневна светлина 1990 - 2001" предлага съпричастен поглед към София и нейните жители. Триезичната фотокнига се състои от черно-бели снимки, разкази и текстове за хората и града, както и хроника на политическите и социални събития...
След т.нар. промени от 1989 г. България остана в ръцете на хората, които са я управлявали и преди това. Това мнение изказа пред БНР историкът и..
Данък "дивидент" ще се увеличи от 5% на 10% , за да се спре сивата икономика. Имаме такава нагласа в Съвета за съвместно управление (ССУ). Това каза..