Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Дору Драгомир: Втори мост при Русе - Гюргево е възможен, но къде ще отива трафикът

Снимка: БГНЕС

"При пътуванията ми към България се налага да чакам много време на границата Русе - Гюргево, въпреки че и България, и Румъния направиха възможното, за да се ускори процесът на проверките. Но при огромен брой автомобили и хора това е сложно. Дългото чакане затруднява и гражданите, но и бизнеса, тъй като негови представители също чакат на опашка, а това, както е известно, крие и икономически загуби. По тази причина от много време водим разговори с институциите, за да се помогне на бизнеса да преминава границата по-бързо, когато това е възможно".

Мнението е на Дору Драгомир, председател на Двустранната търговска камара България - Румъния, която има офиси в София и в Букурещ.

По думите му около 4 милиона румънски граждани пътуват през България до Гърция и до Турция, особено в разгара на сезона на отпуските, а България е сред дестинациите за екскурзии и почивки за румънците.

"Предложихме на властите и в двете страни да се създаде зелен коридор за пътуващите по работа и бизнес в рамките на граничните пунктове, но идеята ни не срещна подкрепа. Не се разбрахме и по предложението за абонаментна такса за преминаване по моста, както и за електронното плащане на таксата за моста. Но не се отказваме да търсим решение на проблема. Всъщност в момента има малко известна в България възможност за закупуване на ваучери, с които да се плати предварително таксата за моста при излизане от Румъния и така да се намали част от чакането на границата. Работим и за подобряването инфраструктурата, която свързва двете страни. Мисля, че ако имахме десет моста над Дунава, със сигурност нямаше да е проблем да се пътува между Румъния и България", допълни Драгомир в предаването "12+3".

Какво всъщност се случва с тези дискусии за повече мостове по Дунав? Правителството на Кирил Петков обяви, че евентуално могат да бъдат построени пет моста между България и Румъния и бяха започнати някои разговори по този въпрос.

До момента конкретни действия за строителство на нови мостове няма. Но когато изобщо говорим за инфраструктура, трябва да кажем, че не става дума само за мостове. Трябва да решим и как, когато тези съоръжения бъдат построени, ще се свържат с останалата част от страните ни. В момента Румъния в южната си част и България в северната си нямат реална инфраструктура за свързване на мостовете, когато те бъдат построени. Вторият мост при Русе - Гюргево може да е факт, но въпросът е от Русе къде ще отива трафикът, защото в района няма магистрала, няма скоростен път. 

България и Румъния не са държави от Шенгенското пространство и това е сред причините за образуващите се опашки по граничните пунктове. Има идеи за създаване на т.нар. мини шенгенско пространство между България и Румъния, но има коментари, че от правна гледна точка това не е възможно. Но доколко според бизнеса такава идея е реалистична?

Аз също имам информация, че създаването на т.нар. мини Шенген не е възможно. Да не забравяме, че причината Румъния и България да са извън Шенгенската зона са проблемите им с корупцията. Но извън това мисля, че ако на междуправителствено ниво има интерес, то може да се намерят решения, за да се увеличи възможността за бърз транспорт. Що се отнася само до Румъния и България някои от стъпките в тази посока вече са направени. Така на границата между Русе и Гюргево вече има зелена линия за малките камиони и преминават много по-бързо. Обсъждат се и въпросите за възобновяването на фериботната линия между Русе и Гюргево. Водят се и разговори с Министерството на транспорта на Румъния за въвеждане на електронно плащане на таксите за моста и продължаваме да търсим най-доброто решение за държавата и за бизнеса. Сега въпросът е колко бързо ще успеем да продължим с това. 

По публикацията работи: Лозина Владимирова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Проверки по Южното Черноморие за работа без договор

Инспекцията по труда започна проверки по Южното Черноморие за работа без договори в хотелите и заведенията. Контролът е насочен и към спазването на работното време, заплащането, както и безопасността на работниците.  Ще се проверява и за наемане на непълнолетни, както и работници от трети страни.

публикувано на 22.08.25 в 10:26

Трети месец кюстендилското село Катрище е на режим на водата

От 9 юни на режим с водата е кюстенидлското село Катрище, а причината е драстично намалелият дебит на единствения каптаж за селото, каза кметът Васил Василев .Селото е разделено на две и водата се пуска и спира на всеки 24 часа.  Водният режим: Над 260 000 души в 16 града и 283 села Каптажът за Катрище е отпреди 70 години, намалял е..

публикувано на 22.08.25 в 10:09
Китайският президент Си Цзинпин.

Путин, Гутериш и на лидерите на над 20 страни идват в Китай този месец

Китайският лидер Си Цзинпин ще бъде домакин на руския президент Владимир Путин, на генералния секретар на ООН Антонио Гутериш и на лидерите на над 20 страни по-късно този месец, съобщиха от Пекин. Става въпрос за предстояща в края на месеца среща на Шанхайската организация за сътрудничество, която ще се проведе в град Тянцзин . Сред поканените са..

публикувано на 22.08.25 в 10:02
Катастрофа затруднява движението между 25-и и 26-и км на автомагистрала

Катастрофа затруднява движението на АМ "Тракия" в посока Бургас

Движението при км 26 на АМ "Тракия" в посока Бургас е в активната лента поради катастрофа.  Това съобщиха от Пътната агенция с препоръка към шофьорите да се движат с повишено внимание и съобразена скорост.  Трафикът се регулира от "Пътна полиция". АМ "Европа" ще бъде пусната за движение до средата на септември

публикувано на 22.08.25 в 09:57
Ралица Стойчева и Кристоф Плате

Как се развива дезинформацията в Югоизточна Европа?

Югоизточна Европа е особено уязвим регион за дезинформацията и манипулативните разкази и обяснения за света. Това сочи изследване на Медийната програма на Фондация "Конрад Аденауер". "Понятието за наративите в последните години става все по-важно. Сами по себе си наративите не са нещо лошо. Всички ние се нуждаем от наратив – като нация,..

публикувано на 22.08.25 в 09:49
Петер Сиярто

Петер Сиярто: Доставките на суров петрол от Русия до Унгария са спрени

Доставките на суров петрол от Русия до Унгария през нефтопровода "Дружба" са спрени поради атака срещу нефтопровода, който се намира близо до руско-беларуската граница. Това съобщи унгарският външен министър Петер Сиярто във Фейсбук.  Сиярто пише, че правителство в Будапеща е научило за атаката в четвъртък вечерта. Унгария разкритикува..

публикувано на 22.08.25 в 09:48
Изглед към Ловеч

Ловеч отбелязва 148 години от Освобождението си от османско иго

С гражданско поклонение и поднасяне на венци и цветя пред паметниците на загиналите за Освобождението български и руски офицери и войници Ловеч отбелязва 148 години от Освобождението си от османско иго. В храма "Света Троица" беше отслужена панихида. От 10.00 ч. пред паметника на войводата Тодор Кирков на площада в стария квартал "Вароша"..

публикувано на 22.08.25 в 09:29