Да попаднеш на генерална репетиция невинаги е късмет. На сцената на Телавивската опера течеше „Травиата“. Познатата прекрасна музика и пъстротията на моден подиум, защото според интерпретацията на режисьора Алесандро Талеви действието се развиваше по време на модно ревю, а Виолета би трябвало да е манекенка, облечена в червени рокли. Познатите арии бяха изпълнени без грешка. Навремето, когато Даниел Орен дирижираше генералната репетиция, имаше безброй спирания и поправки. Тук всичко си течеше спокойно. Солистите успешно маркираха ролите си.
Гледахме втория състав и липсваше Хила Баджо, която щеше да пее ролята на Виолета на премиерата и присъствието на която винаги е ярко. Дори американският тенор в ролята на Алфред изглеждаше като преоблечен в модни дрехи хъшлак. А може би ефектът е търсен! Колеги, които са попаднали на репетицията за фоторепортери, твърдят, че италианският тенор Оресте Козиме, който пее в първия състав, е много красив и представителен.
След края на представлението открих, че публиката е разделена на две. Младите говореха само за костюмите. Тяхна художничка е Аня Ван Краг, известна датска моделиерка, бивш водещ дизайнер в Модна къща Dior. Не за пръв път операта и модата се съюзяват. Дизайнери на Valentino са правили костюми за Римската опера, Givenchy е сътрудничил с Парижката опера, а модна къща Com de Gerson е имала общ проект с Виенската опера. Постановката на „Травиата“ в Израелската опера е поддържана от модна къща Factory 54. Тяхната концепция е, че модата е културен оазис на висшето общество. Опитали са се да представят сцената-подиум като свят на авангардното изкуство, където се акцентира на човешката уязвимост и смъртност. Великолепието на костюмите показва напрежението между света на политиката и меценатството и този на изкуството. Най-силно това личеше на бала във второ действие.
По-възрастните зрители спореха доколко младият диригент на оркестъра на Израелската опера /Симфоничният оркестър на Ришон ле Цион/ Дан Етингер е повлиян от Сержу Челибидаке - известният конкурент на Херберт фон Караян. При Челибидаке, привърженик на уникалността на всяко представяне пред публика /и затова е ненавиждал записите, които му изглаждали като „музикални консерви“/, е много важен диалога с оркестрантите. В свое изказване за ролята на диригента Рикардо Мути твърди, че той е диктатор над оркестъра, но има и изключения и такова е Чилибидаке, който успява да увлече в своята кауза музикантите и те забравят всичко по време на концерта. Точно такава „магия“ се случи по време на генералната репетиция на „Травиата“ в Тел Авив, при това не само с инструменталистите, а и с хора под палката на Асаф Бенраф. Дали защото залата беше пълна основно с техни роднини и приятели или действително диригентите ги бяха увлекли, но чутото беше вълшебно. Възрастните зрителки си припомняха как са слушали Чeлибидаке в Букурещ, откъдето е родом, в Париж или Мюнхен, а също по време на двата му гастрола в Израел, когато е успял да накара прочутата със своя стил Израелска филхармония да звучи различно с типичните за него допълнителни забавяния на бавните части и стремителни забързвания – в бързите. Запазеният му знак е дирижиране със стърчащо кутре. А в Израел започват своя път двама диригенти, за които скоро ще се говори с уважение на световните сцени. Единият е Дан Етингер - на оперния оркестър, и другият – наследникът на Зубин Мета във Филхармонията Лави Шани, който направи празник заключителния концерт на този необикновен състав, всеки музикант от който би могъл да е солист. А публиката се наслади на необичайното звучене на оркестъра и на истинския танц на диригента, изразителността на чиито ръце могат да се сравнят с тези на Мая Плисецкая.

В Деня на народните будители Съюзът на българските музикални и танцови дейци и "Кантус Фирмус" АД раздадоха за 28-и пореден път наградите "Кристална лира" за върхови постижения в областта на музикалното и танцовото изкуство. Домакин на церемонията беше Националният музикален театър "Стефан Македонски". В три от категориите призове получиха представители..
На 15 октомври се навършиха 120 г. от рождението на един от големите артисти на българската оперна сцена и легендарен педагог - проф. Христо Бръмбаров. Ученикът му Асен Селимски споделя: "Никога няма да забравя неговите огромни очи, които приковаваха цялата зала… бях потресен от този чародеец на сцената - с неговите изключителни пианисими,..
На 2 ноември в зала "България" от 19:00 часа столичната публика ще има шанса да види и чуе музикалния проект "Глас: Симфонична интерпретация на българската музика". Под диригентството на Константин Илиевски - главния диригент на Симфоничния оркестър на БНР, Софийската филхармония ще представи оригинална симфонична интерпретация на емблематични..
Мюзикълът "Звукът на музиката" се завръща на сцената на Софийската опера и балет. "Това е изключителен мюзикъл. Той ще бъде на 31 октомври и 1 ноември ", анонсира Весела Делчева от Софийската опера. "Изключително сме щастливи, че точно тази класика стъпва на сцената на Софийската опера и балет. Това е много популярен мюзикъл навън, с..
След успешния старт през пролетта, сътрудничеството на големия български цигулар и педагог проф. Минчо Минчев и Софийската филхармония ще продължи с есенна поредица от три майсторски класа по цигулка, които започват на 31 октомври. Следващите дати са 28-30 ноември и 19-21 декември. Избраните след прослушване кандидати ще имат уроци в Студио "Музика" на..
Между 1990 и 2001 г. швейцарската фотографка Дорис Петер документира промените в българската столица. "София на дневна светлина 1990 - 2001" предлага съпричастен поглед към София и нейните жители. Триезичната фотокнига се състои от черно-бели снимки, разкази и текстове за хората и града, както и хроника на политическите и социални събития...
Съвместната театрална школа на Народното читалище "Изкуство 2022 г." в Ловеч, Драматичният театър "Борис Луканов" и Творческа къща "Грозарде" ще представят тази вечер от 19:00 часа в Камерната зала на театъра премиерата на първата си постановка "Приключенията на Лиско", пресъздадена от младите актьори по съвременен начин . Входът е свободен...
Никой не може да ми каже с кого да играя и с кого - не! Това заяви в предаването "РадиоТочка" шампионът по бокс Кубрат Пулев, който ще играе..
Изумен съм от настървението срещу църквата и то от майки и бащи, родители, каза в интервю пред БНР актьорът и режисьор Мариус Куркински за..
България е държавата в ЕС, която отделя най-много средства от БВП за правосъдие. Тя е номер едно по разходи за прокурори и прокурорска администрация, а..