Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Може ли водородният автомобил да замени електрическия като кола на бъдещето

Снимка: GettyImages

Докато възходът на електрическите автомобили, задвижвани с батерии, започна, автомобилният сектор не спира да хвали версията за това ново гориво, насърчавана от публичните власти. Френското списание "Пари мач" се опитва да изясни връзката между екологичната фантазия и индустриалната реалност, пише БГНЕС.

От стартиращите предприятия, които се занимават с технологични иновации, до висшите етажи на властта, мненията не се различават: водородът е горивото на бъдещето. И това би било чудесно, защото ще ни освободи от зависимостта ни от изкопаемите горива и страните, които ги произвеждат. Това ще намали сметките ни за енергия и ще почисти въздуха, който дишаме.

От 70-те години на миналия век насам учените го откриват на дъното на океаните и в сърцето на планински вериги и скали, известни като офиолити. 

Водородът, който се надяваме да се появи в автомобилите ни, се извлича, тъй като най-често е свързан с други елементи: кислород във водата (H2O) или въглерод в метана (CH4 ). И тук започват проблемите. 

Днес 95% от водорода, който използваме, се произвежда от изкопаеми ресурси. При този метод, известен като "парен реформинг", единственият, който понастоящем е рентабилен, производството на 1 килограм водород, който ни позволява да изминем 100 километра, отделя 10 килограма CO2. Такова количество отделя автомобил с вътрешно горене, използващ безоловен бензин, за същото разстояние.

Другото решение е да се извърши електролиза на водата, т.е. да се разделят молекулите на водорода и кислорода чрез прилагане на електрически ток. За съжаление, при сегашното състояние на промишлената електролиза енергийният добив е много слаб. Само 30% от енергията, изразходвана за производството му, се възстановява. Ако обаче енергията е възобновяема, като например вятърна, фотоволтаична или хидравлична, и следователно безплатна, процесът става много по-изгоден и... добродетелен. Производството на водород по този начин дава възможност да се съхранява и следователно да не се губи зелена енергия, която в момента не се използва.

В Германия се изчислява, че 500 гигаватчаса (ГВтч), произведени от вятърни турбини, се губят всяка година, което се равнява на годишното потребление на 60 000 автомобила с водородни горивни клетки!

Как работи

За да се задвижва автомобил с водород, е необходима батерия, която произвежда електроенергия чрез смесване на сгъстен до 700 бара водород, съдържащ се в резервоара(ите), с кислород, взет от въздуха, като в отработените газове се отделя само вода. Произведената по този начин енергия се подава директно към двигателя или преминава през буферна батерия. Подобно на 100% електрически автомобил, управлението на водороден автомобил се отличава с плавност, тишина и липса на замърсяващи емисии. Предимството му е, че не се налага да бъде презареждан; достатъчно е да се зареди с водород за няколко минути, както се прави с безоловен бензин, за да се възстанови първоначалният му пробег. 

Понастоящем двама производители предлагат такава технология на пазара във Франция: Hyundai - SUV Nexo (от 80 400 евро) и Toyota - седан Mirai (от 69 400 евро), който оборудва флотилия от 70 таксита в Париж.

След това стои въпросът за разпространението на горивото. За да бъде транспортиран, водородът трябва да се компресира до 200 бара или да се втечни при -253°C, преди да се вкара под налягане от 700 бара в ултраплътния резервоар или резервоари на автомобила. С други думи, камион, който може да превозва 40 тона безоловно гориво, може да превозва само 3 тона водород. Това би увеличило броя на цистерните по пътищата двадесет пъти. Това не е много екологично, нито пък е много благоприятно за трафика. Затова местното производство изглежда най-реалистичното решение за намаляване на въздействието от транспорта му. Остава да се създаде мрежа от бензиностанции, толкова гъста, колкото е днешната мрежа за бензин и дизел. Разходите за инсталиране на водородна помпа понастоящем възлизат на 1 милион евро.

Зареждането с водород отнема само пет минути, но изисква много предпазни мерки.

Мерките за безопасност, необходими за експлоатацията му, естествено увеличават разходите. Цената би могла да падне до 6 евро, ако се произвежда от възобновяема енергия, но водородът винаги ще бъде по-скъп от електроенергията, необходима за зареждане на батерията. 

Въпреки че водородът със сигурност е бъдещо решение за съхранение на енергия, той едва ли ще замени изкопаемите горива в средносрочен план. Сложни и скъпи за производство, съхранение и разпространение, те са предназначени предимно за автомобилните паркове, както показва планът за водород, стартиран от публичните власти. Най-амбициозната цел е до 2028 г. да бъдат пуснати по пътищата 50 000 товарни автомобила и 2 000 камиона, които да се доставят от 1 000 местни производствени станции. Michelin, чрез своето дъщерно дружество Symbio, което е специализирано в производството на водородни горивни клетки, посочва пазарен дял от 2% през 2030 г. 

Затова обикновеният човек няма да кара с водород, особено ако напредъкът на акумулаторите е толкова светкавичен, колкото беше обявено.


По публикацията работи: Венцислав Василев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Гръмотевична буря, силен вятър и 13 литра/кв.м дъжд над Русе

Около 18:00 часа тази вечер над Русе и региона се разрази гръмотевична буря със силен дъжд. Паднали са 13 литра на квадратен метър, а силният вятър достигна скорост от 50,4 километра в час.  Прогнозите са за още и по-обилни валежи през нощта. Движението по пътя Русе – Бяла е затруднено в участъка между разклона за село Обретеник и село Волово заради..

публикувано на 02.07.24 в 20:44

Вятър наклони стълб от електропреносната мрежа в Кюстендил

Стълб от електропреносната мрежа по кюстендилската ул."Даскал Димитри" се е наклонил заради силния вятър в града.  Екипи на "Електрохолд" и Общината са спрели движението в дветe посоки, както и електрозахранването до изграждането на временна въздушна линия.  Утре ще бъде поставен нов стълб, каза експертът при управление при кризи към Общината Ивайло..

публикувано на 02.07.24 в 20:41
Снимката е илюстративна, архив.

Системата за сключване на "Гражданска отговорност" функционира нормално

Възстановено е нормалното функциониране на системата за сключване на застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, съобщиха от Гаранционния фонд. През последните дни се появиха проблеми със системата за задължителната полица. От фонда обясняват, че след профилактика през почивните дни "затрудненията са свързани с натрупването на висок..

публикувано на 02.07.24 в 20:35

До 14 юли - специализирана полицейска операция на Пътна полиция в цялата страна

Увеличава се броят на жертвите и ранените при пътни инциденти през последните седмици, констатира пред журналисти комисар Мария Ботева, заместник-началник на отдел "Пътна полиция". "До 14 юли тече специализирана полицейска операция на територията на цялата страна. Силите и средствата на пътната полиция са насочени да контролират във всички точки на..

публикувано на 02.07.24 в 20:25

Търговски камари с отворено писмо към депутатите: Бизнесът очаква стабилност и предвидимост

За отговорно държавническо поведение и спешни действия в полза на обществото и бъдещето на България призовават в отворено писмо няколко търговски камари, които представляват компании от основните външнотърговски партньори на страната ни. Те се обръщат към депутатите от 50-ото Народно събрание с призив за предвидимост и ясни приоритети, както..

публикувано на 02.07.24 в 20:12

Парламентът ще гласува проектокабинета, предложен от ГЕРБ-СДС, в 13 часа утре

Народното събрание ще гласува предлагания от ГЕРБ–СДС министър-председател, структура и състав на Министерския съвет от 13:00 часа утре, 3 юли. Това предвижда точка от проектопрограмата за работа на депутатите, публикувана на интернет страницата на Народното събрание. Първият мандат: Росен Желязков е кандидатът на ГЕРБ-СДС за премиер Р...

публикувано на 02.07.24 в 20:11

Областният съвет на БСП в Русе заяви пълна подкрепа за новото партийно ръководство

Областният съвет на БСП в Русе разпространи съобщение, в което заявяват пълната си подкрепа за новото партийно ръководство и широко ляво обединение.  Корнелия Нинова подава оставка Нинова към членовете на БСП: Не давайте партията на търговците! Атанас Зафиров е избран за временен председател на БСП На свое заседание социалистите в..

публикувано на 02.07.24 в 19:51