Докато възходът на електрическите автомобили, задвижвани с батерии, започна, автомобилният сектор не спира да хвали версията за това ново гориво, насърчавана от публичните власти. Френското списание "Пари мач" се опитва да изясни връзката между екологичната фантазия и индустриалната реалност, пише БГНЕС.
От стартиращите предприятия, които се занимават с технологични иновации, до висшите етажи на властта, мненията не се различават: водородът е горивото на бъдещето. И това би било чудесно, защото ще ни освободи от зависимостта ни от изкопаемите горива и страните, които ги произвеждат. Това ще намали сметките ни за енергия и ще почисти въздуха, който дишаме.
От 70-те години на миналия век насам учените го откриват на дъното на океаните и в сърцето на планински вериги и скали, известни като офиолити.
Водородът, който се надяваме да се появи в автомобилите ни, се извлича, тъй като най-често е свързан с други елементи: кислород във водата (H2O) или въглерод в метана (CH4 ). И тук започват проблемите.
Днес 95% от водорода, който използваме, се произвежда от изкопаеми ресурси. При този метод, известен като "парен реформинг", единственият, който понастоящем е рентабилен, производството на 1 килограм водород, който ни позволява да изминем 100 километра, отделя 10 килограма CO2. Такова количество отделя автомобил с вътрешно горене, използващ безоловен бензин, за същото разстояние.
Другото решение е да се извърши електролиза на водата, т.е. да се разделят молекулите на водорода и кислорода чрез прилагане на електрически ток. За съжаление, при сегашното състояние на промишлената електролиза енергийният добив е много слаб. Само 30% от енергията, изразходвана за производството му, се възстановява. Ако обаче енергията е възобновяема, като например вятърна, фотоволтаична или хидравлична, и следователно безплатна, процесът става много по-изгоден и... добродетелен. Производството на водород по този начин дава възможност да се съхранява и следователно да не се губи зелена енергия, която в момента не се използва.
В Германия се изчислява, че 500 гигаватчаса (ГВтч), произведени от вятърни турбини, се губят всяка година, което се равнява на годишното потребление на 60 000 автомобила с водородни горивни клетки!
Как работи
За да се задвижва автомобил с водород, е необходима батерия, която произвежда електроенергия чрез смесване на сгъстен до 700 бара водород, съдържащ се в резервоара(ите), с кислород, взет от въздуха, като в отработените газове се отделя само вода. Произведената по този начин енергия се подава директно към двигателя или преминава през буферна батерия. Подобно на 100% електрически автомобил, управлението на водороден автомобил се отличава с плавност, тишина и липса на замърсяващи емисии. Предимството му е, че не се налага да бъде презареждан; достатъчно е да се зареди с водород за няколко минути, както се прави с безоловен бензин, за да се възстанови първоначалният му пробег.
Понастоящем двама производители предлагат такава технология на пазара във Франция: Hyundai - SUV Nexo (от 80 400 евро) и Toyota - седан Mirai (от 69 400 евро), който оборудва флотилия от 70 таксита в Париж.
След това стои въпросът за разпространението на горивото. За да бъде транспортиран, водородът трябва да се компресира до 200 бара или да се втечни при -253°C, преди да се вкара под налягане от 700 бара в ултраплътния резервоар или резервоари на автомобила. С други думи, камион, който може да превозва 40 тона безоловно гориво, може да превозва само 3 тона водород. Това би увеличило броя на цистерните по пътищата двадесет пъти. Това не е много екологично, нито пък е много благоприятно за трафика. Затова местното производство изглежда най-реалистичното решение за намаляване на въздействието от транспорта му. Остава да се създаде мрежа от бензиностанции, толкова гъста, колкото е днешната мрежа за бензин и дизел. Разходите за инсталиране на водородна помпа понастоящем възлизат на 1 милион евро.
Зареждането с водород отнема само пет минути, но изисква много предпазни мерки.
Мерките за безопасност, необходими за експлоатацията му, естествено увеличават разходите. Цената би могла да падне до 6 евро, ако се произвежда от възобновяема енергия, но водородът винаги ще бъде по-скъп от електроенергията, необходима за зареждане на батерията.
Въпреки че водородът със сигурност е бъдещо решение за съхранение на енергия, той едва ли ще замени изкопаемите горива в средносрочен план. Сложни и скъпи за производство, съхранение и разпространение, те са предназначени предимно за автомобилните паркове, както показва планът за водород, стартиран от публичните власти. Най-амбициозната цел е до 2028 г. да бъдат пуснати по пътищата 50 000 товарни автомобила и 2 000 камиона, които да се доставят от 1 000 местни производствени станции. Michelin, чрез своето дъщерно дружество Symbio, което е специализирано в производството на водородни горивни клетки, посочва пазарен дял от 2% през 2030 г.
Затова обикновеният човек няма да кара с водород, особено ако напредъкът на акумулаторите е толкова светкавичен, колкото беше обявено.
Хиляди сърби преминаха по централните улици на столицата Белград, с искане към властите да свикат предсрочни парламентарни избори. Студентите и други граждани, които протестират повече от половин година срещу режима на Александър Вучич, настояват за наказателна и политическа отговорност за трагедията в Нови Сад, където 16 души загинаха миналата..
В малкото градче Бобошево започна кампания за събирането на 200 хил. лева за лечението на 4-годишния Ивелин Стефанов, включват се и служителите от общинска администрация и 11-те съветници от местния парламент. Средствата ще са за постъпването и съответните интервенции и процедури за детето в клиника в Турция. Инициативата по събиране на..
Надявам се този Холокост в Газа да остане в човешката памет! Това заяви пред БНР д-р Милена Ангелова, реаниматор и анестезиолог. От началото на май тя работи като доброволец в болница в Ивицата Газа. "Всичко, което се случва тук, е необяснимо, няма как да се оправдае!" Намирам се в единствената болница, останала в южната част, разказа..
Гърция води дипломатическа битка, за да запази манастира "Света Екатерина" в планината Синай в Египет. Решението на египетския съд за прехвърляне на цялата собственост на манастира Света Екатерина на планината Синай на държавата предизвика остра реакция в Гърция. Манастирът е най-старият все още действащ християнски храм в света. Повечето..
"Изключително ми е трудно! Получавала съм заплахи. Това си е вид репресия - да си заключен и самата администрация да те репресира. Администрацията някой път съветва лишени от свобода с по-дълга присъда, като им предоставя различни облаги, да тормозят други лишени от свобода. Аз съм изживяла абсолютно всичко!". Съдът в Ловеч не уважи молбата на..
Велико Търново има потенциала и амбицията да приеме инвестиция от Китай за създаване на завод за електрически автобуси и свързаното с тях оборудване. Това са обсъдили на работна среща кметът Даниел Панов и Уан Мин, временно изпълняваща длъжността посланик на Китай в България. Китайски инвеститор вече е заявил намеренията си за изграждане на..
В Монтана излязоха на протест в защита на българския лев. Те настояха да има референдум за въвеждане на еврото. Жителите на Монтана излязоха на централния площад "Жеравица", за да изразят желанието си за запазване на българския лев. Представители на партия "Възраждане" настояват да има допитване до народа и да се чуе мнението им..
" Когато изграждахме структурите на ДПС през 1990 г. Чакъров, Местан, Адемов и Аталай ги нямаше . Те и още хора се криеха под масата, защото тогава..
Защо синът на шефа на ДАНС Пламен Тончев е съдружник с лице, което има и политически, и ъндърграунд връзки? Има ли доклад в ДАНС за това лице (Румен..
" Ахмед Доган сам си създаде "чудовище" и това "чудовище" изяде собствения си създател". Това каза пред БНР Танер Алимолла , лидер на партия ДОСТ:..