Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лилия Абаджиева: На път сме всеки театър да се превърне в малка тоталитарна държава

„От листата на големите театри бяха тотално зачеркнати големите български режисьорски имена. Подобна санкция не е имало дори по времето на комунистическата цензура"

Лилия Абаджиева
Снимка: Ани Петрова

В Народния театър все още има напрежение. В основата му е бунтът на режисьора Александър Морфов срещу пиара Велислава Кръстева. Стигна се и до оставки. Такива подадоха Захари Карабашлиев и Явор Гърдев.

Последните скандали нанесени толкова огромни щети на театъра, че публиката би могла да се отврати, заяви пред БНР режисьорът Лилия Абаджиева.

„Ние, които се занимаваме с театър, обясняваме феномени като човек, създание и култура. Правим опит да дадем оптимистична перспектива. Да се занимаваш с изкуство е нещо голямо. То трябва да е съпътствано и с развитие на човечността в теб и в обществото“.

Тя не пожела да коментира формата на протест, която е избрал Александър Морфов, но заяви, че не бива да става достояние на обществото.

„Тези процеси, които се завихриха там, са доказателство, че разпад има не само в театъра. Има саморазрушаване на етиката и на природата на изкуството. Превръщаме се в едно саморазрушително общество“

Необходимо е да се конституират нови правила и те да бъдат ясно разписани, убедена е Лилия Абаджиева.

От листата на големите театри бяха тотално зачеркнати големите български режисьорски имена. Подобна санкция не е имало дори по времето на комунистическата цензура. Това са държавни културни институти. Не може театрите да са под едноличното управление на една единствена личност. Режисьорските колегии трябва да решават репертоарния план и да имат грижа за развитието на всеки един актьор.

Тя обаче не е сигурна дали има политическа воля да се нанесат подобни корекции.

На път сме всеки театър да се превърне в малка тоталитарна държава“.

Делегираният бюджет е една доста примитивна форма на финансиране, която унищожи природата на театъра, обясни Лилия Абаджиева.

Появиха се едни увеселителни спектакли. Цялата система  е изкривена. Катаклизмите в Народния театър са плод на много грешки. Надявам се да се въведат корекции. Трябва да се оптимизират конкурсите и критериите, по които се назначават хората, за да има ръководно ядро, а не еднолично самовластие“.

Цялото интервю на Петър Волгин с Лилия Абаджиева може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Какво ни свързва – храната и изкуството

Изложбата „Какво ни свързва“ беше открита през седмицата в Национална галерия/Софийски арсенал – музей за съвременно изкуство. В експозицията 8 художници изследват връзката между храната и изкуството, защото  с развитието на човешката цивилизация, храната и храненето постепенно се превръща в социален и културен феномен. Тя е носител на..

публикувано на 26.04.25 в 14:06

"Литературни срещи 2025" - археология на паметта

Фестивалът "Литературни срещи 2025" тази година е посветен на археологията на паметта. Събитията се провеждат в района на Ларгото, Археологическия институт с музей към БАН и алтернативното пространство "Щрак!". Тридневният фестивал съдържа и инсталация "Под центъра на тежестта", която е активна само вечер – разположена е в подлеза..

публикувано на 25.04.25 в 09:57

Спомени за Георги Златев - Черкин

В рубриката "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" отбелязваме 120-ата годишнина от рождението на големия български композитор и педагог проф. Георги Златев - Черкин.  Неговият професионален път в музиката е свързан със София и Виена - и в двата града той учи и по-късно работи, а също и с три консерватории в Китай, в които преподава през..

публикувано на 23.04.25 в 17:25

Пианистката Злата Чочиева - между класиката и джаза

 Първите записи с оркестър на пианистката Злата Чочиева излизат под егидата на френското издателство Naïve Records . Злата Чочиева е с осетински корени, но е израснала в Москва, където талантът ѝ е открит рано и още когато е 14-годишна е поканена да учи при големия пианист и диригент Михаил Плетньов. Завършва Московската консерватория, а..

публикувано на 23.04.25 в 16:39
Греди Асса

Проф. Греди Асса представя изложбата "Изгорелите книги"

Проф. Греди Асса представя изложбата "Изгорелите книги" в Столичната библиотека по случай Деня на книгата и авторското право. Откриването е днес от 18 часа. Куратор на експозицията е философът и публицист Тони Николов. " Ще видите една изложба, в която ще се почувствате като в гора, а гората винаги има тайни ", акцентира проф. Асса пред..

публикувано на 23.04.25 в 10:40

По стъпките на Христина Морфова

Националното училище за музикални и сценични изкуства "Христина Морфова" в Стара Загора започна интригуващ проект в специалната година, в която празнува своя юбилей. Той е озаглавен "По стъпките на Христина Морфова" и отведе 24 изявени ученици от училището в Прага, за концерт на 14 април в престижната и красива барокова Огледална зала на..

публикувано на 22.04.25 в 19:40

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В 28-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - За първи път в България ще гостува оригиналната Бродуейска продукция на мюзикъла “Чикаго“ от Джон Кендър – с три спектакъла на 20-и и 21-и май в зала 1 на НДК. Как стана възможно трупата да включи и София в..

обновено на 22.04.25 в 18:52