Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Симеон Ананиев: От 30 години нищо не се прави за безопасността в жп транспорта

"Очаквам процедури за неизпълнение на европейските критерии за безопасност и съвместимост в жп транспорта"

Снимка: БГНЕС

Вчера отново имаше инцидент с влак. Той се блъсна в паднала скала по пътя София –Бургас, между Клисура и Христо Даново. Един от вагоните и локомотивът дерайлираха.

Професор Симеон Ананиев, който е представител на Асоциацията на железопътните предприятия, обясни пред БНР, че от 30 години нищо не се прави по отношение на съвременните системи за безопасност и оценка на риска.

„Съвременните технологии предлагат идентифициране на участъците, които са потенциално опасни. Това са падане на скали, преминаване на води, има също движещи се земни маси, т.е. неустойчива настилка. Там се поставят елементарни датчици върху линията. Турция от години ги произвежда и слага. Когато нещо падне или има преминаване на животни, те веднага сигнализират и движението се спира“.

Професор Ананиев напомни, че преди месец в тунел загинаха крави, а локомотивът и машинистите пострадаха.

„Трябва да има обучени хора, които да използват съвременни системи, като видеонаблюдение. Това изисква друг вид мениджмънт. По-лесно е да си мениджър на нещо, което не се развива“.

Той обясни още, че по европейските проекти, свързани с жп инфраструктурата, е предвидено това, което ние искаме

„А ние настояваме да е колкото се може по-старо, за да може едни наши фирми, с по-стари елементи и системи, да печелят. Железопътната инфраструктура по-лошо усвоява средства от пътната“.

Професорът открива причините за това в мениджмънта и постоянното сменяне на управители, както и в назначаването на хората, които се занимават с всякакъв вид бизнес.

„Така се усвояват едни пари по най-лесния начин. Без дългосрочни програми, без още сега да започне обучение на персонала“.

Ананиев обясни, че България изостава от Европа и в създаването на високоскоростни линии.

„Всички са създали звена за развитието им. Тук чака да мине поредната политическа вълна.“

В едно недалечно минало имахме специална подготовка за зимни условия, напомни той.

„Необходими материали, провеждаха се прегледи, имаше отговорници. Сега не знам да има нещо такова. То е забравено от модерните мениджъри. Затова сме в това плачевно състояние“.

Професорът констатира, че у нас железница просто е забравена.

„С обрасли и неподдържани гари, с липса на апарати за билети и тънеща в мърсотия“.

За разрешаване на проблемите обаче е необходима дългосрочна стратегия, обясни Ананиев.

„Трябва да се започне с обучение на кадри. Непрекъснатата смяна и обещания не са полезни за железниците“.

Той обясни, че ситуацията при товарните превози е малко по-различна.

В товарния жп транспорт има 16 компании, сред тях и частни, които увеличават товарния трафик през България. Надявам се, че през 2024 година ще влязат още такива, които да осигуряват и пътническите превози“.

В Европа текат 2 процедури за пътна безопасност срещу страната ни, напомни той и заяви, че едва ли ще са единствените.

„Може би ще започнат 4 или 5 процедури за неизпълнение на европейските критерии за безопасност и оперативна несъвместимост“

Професор Ананиев очаква пътуването с железниците да стане по-привлекателно, когато след дойдат и други жп превозвачи, а в Национална компания „Железопътна инфраструктура“ има адекватни ръководители.

Цялото интервю на Даниела Големинова и Мила Младенова с проф. Симеон Ананиев може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мая Санду

Мая Санду печели президентските избори в Молдова

Проевропейският кандидат-президент и настоящ държавен глава на Молдова Мая Санду обяви, че е постигнала победа на вчерашния балотаж на президентските избори в страната, предаде Франс прес. Според данни от преброяване на близо 99 на сто от бюлетините тя получава малко над 55% от гласовете в оспорваната надпревара срещу поддържания от проруските партии в..

публикувано на 04.11.24 в 02:55
Пристанището в северния град Хайфа, Израел, архив.

"Хизбула" е атакувала военна база на Израел в град Хайфа

От "Хизбула" съобщиха , че са изстреляли ракети по израелска военна база в северния град Хайфа, предаде АФП. В комюнике на ливанската шиитска групировка се посочва, че нейните бойци са изстреляли за първи път ракетен бараж по свързана с израелските военновъздушни сили база в Хайфа. "Хизбула" пое отговорност и за атака с дронове камикадзе по..

публикувано на 03.11.24 в 21:55
Бившият президент на САЩ и настоящ кандидат на Републиканците Доналд Тръмп на предизборен митинг в Литиц, Пенсилвания, САЩ, 3 ноември 2024 г.

Според в. "Вашингтон пост" мирният план на Тръмп може да е неприемлив за Путин

Мирният план на Тръмп може да се окаже неприемлив за Путин, пише вестник "Вашингтон пост" ( Washington Post)  в статия със заглавие: "Русия се преструва, че е безразлична към американските избори, но тайно стиска палци за Тръмп". Изданието цитира експерта от Берлинския център Карнеги за изучаване на Русия и Евразия Татяна Становая, според която..

публикувано на 03.11.24 в 21:46
Бившият главен прокурор на Молдова и кандидат за президент Александър Стояногло със съпругата си Цветана и дъщерите си Кристина (вляво) и Корина (вдясно) пред избирателната секция в Кишинев, 3 ноември 2024 г.

Секциите за вота в Молдова затвориха, избирателната активност - над 54%

Избирателните секции в Молдова затвориха в 21:00 часа. В страната се проведе балотаж на ключовите избори за президент. Президентски балотаж в Молдова Централната избирателна комисия оповести данните за избирателната активност. Тя надхвърля 54%, съобщи на сайта си комисията. На първия тур на 20 октомври активността беше 51,67%. Тогава действащият..

публикувано на 03.11.24 в 21:25
Снимката е илюстративна

Без промяна в транспорта след протест на жителите на Сливница, Драгоман и Годеч

И кмет, и хора искат път. И път да няма, те вървят. За ситуацията с лошите пътища на населени места само на 30 километра от София, която генерира общо 41% от обема на икономиката на страната, стана ясно преди повече от седмица. Заради блокиране на магистралата до Сърбия. Няма промяна след протеста на жителите на Сливница,..

публикувано на 03.11.24 в 21:05
В залата на Сената на Palazzo Madama, Рим, Италия, архив.

Съдът отхвърли жалбата на масонска ложа да ѝ върнат сградата, в която се намира Сенатът на Италия

Сградата, в която се намира италианския Сенат, няма да бъде върнатa на историческата за Италия масонска ложа Grande Oriente d’Italia. Решението е на регионалния административен съд в област Лацио. Позовавайки се на него, ежедневникът "Република" пише, че Сенатът на Република Италия не е заел незаконно палатът, носещ името Giustiniani..

публикувано на 03.11.24 в 20:33

Земетресение с магнитуд 5,5 по Рихтер край Халкидическия полуостров, усетено и у нас

Земетресение с епицентър край Халкидическия полуостров   бе усетено силно в голяма част от Северна Гърция. Няма информация за пострадали и разрушения, но хората в Солун излязоха на улиците.  Земетресението е било усетено и у нас в района на Гоце Делчев, сочат данните на Националния сеизмологичен център към Института по геофизика, геодезия и..

публикувано на 03.11.24 в 19:49