Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Росица Кирова: Необходими са и двете трасета, има достатъчно трафик

Магистрала до Видин, или тунел под Петрохан?

Иван Шишков за тунела: Държавата няма да може да отдели пари, да се даде на концесия

Снимка: Любо Андреев

Започнала е процедура по отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нуждa - изграждането на новия път в 41-километровия участък между Ружинци и Монтана.
Общият брой на имотите е 1 418. Финансирането на процедурата, в размер на близо 1 900 000 лева, се осигурява от Агенция "Пътна инфраструктура".

Строителството на този участък се забави с близо две години заради съдебно обжалване на Подробния устройствен план. 

Снимка: Петя Генова

Най-големият инфраструктурен обект в региона започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на Северозапада няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Сред инициаторите на протестите тогава бе Росица Кирова, днес народен представител от ГЕРБ.

Росица Кирова  Снимка: БГНЕС"Раздвижване на този проект ще има тогава, когато има реално и конкретно издадени документи там, където процедурите имаха нужда от довършване. Съответно  разрешение за строеж и влизане на строителната площадка. Декларирано е желание от страна на Министерството на регионалното развитие да се работи по този проект. Между Ружинци и Монтана трябва да е започнало отчуждаването на имотите. След година и половина забавяне, това е напредък. Тъжното е, че това можеше да се случи точно преди година и половина, защото имаше абсолютно същите обстоятелства. Спирането за година и половина на един такъв проект носи изключителни загуби за цялото българско общество. За тази година и половина конюнктурата беше коренно променена, цените на строителните материали заради инфлацията доста се повишиха и тези обекти сега могат да бъдат изградени с много по-голям финансов ресурс. Година и половина забавяне обаче не се равнява само на парите, с които е поскъпнал обектът. Тя може да бъде измерена и със загубата на човешки животи, може да бъде измерена и с това, че икономическата дейност по никакъв начин не се е променила", коментира пред БНР Росица Кирова. 

Видин е в състоянието, в което беше преди две години по отношение на очакванията си за довършването на този път, подчерта тя.

"Част от тези процеси обективно са бавни, но няма как да обясним на хората, които чакат това да промени коренно начина им на живот, да им даде повече икономическа стабилност, сигурност, възможности за развитие, защо държавата не полага достатъчно усилия. Всички знаем, че започна една сложна политическа криза, в която не се знае нито кой управлява, нито колко, нито защо, нито кой поема отговорност, но това също не е достатъчно оправдателна причина за всичко, което ни се случи", изтъкна още Кирова.

Иван Шишков

Според министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков по-рационално е било да се работи активно за тунел под Петрохан, защото това би скъсило пътя между Видин и София с около 80 километра в сравнение с отсечката през Ботевград.

"Икономически ще има смисъл да бъде изграден тунел под Петрохан, защото е най-прекият път, освен това няма да направим евентуална тапа на магистрала "Хемус", а това ще щади и природата", обясни Шишков.

"Изключително важно е тунелът под Петрохан и цялостната магистрала, която трябва да се развие към София. Има възложена процедура за ОВОС в тази част. Много важно е да се каже, че това трасе е наистина с около 80 километра по-късо от трасето, което изгражда държавата в момента. При всички положения в рамките на служебния кабинет ще форсираме колкото е възможно по-бързо да се завърши процедурата по ОВОС. Аз съм убеден, че държавата няма да има възможност за финансиране на това трасе. Трябва да се помисли за начин на финансирането на трасето. Когато се налага да се инвестират около 20 млрд. за магистрали в България и когато се изгражда скоростен път до Видин, за който държавата ще даде над 1 млрд., държавата няма да може да даде пари, за да изгради тунела под Петрохан. За да не се превръща в поредната строителна илюзия, аз предлагам наистина да се помисли: след като държавата свърши своята част - направи ОВОС, определи трасе, наистина да помислят политиците да се направи процедура това да бъде дадено на концесия, защото е по-добре да го има, отколкото да го има само в устата на политиците. Изглежда революционно, изглежда различно от това, което сме свикнали, но то е различно, защото това, което свикнахме, е да ни предлагат говорене и да не получаваме резултати. Освен проектите, предлагаме и икономическо решение, защото регионът няма време да чака“, посочи Иван Шишков по време на инспекция на пътища в Северозападна България.

„Голяма грешка е да се мисли, че изграждането на тунел под Петрохан трябва да означава ненаправата на пътя Видин - Ботевград", смята Росица Кирова.

Снимка: Радио Видин

"Скоростният път между Видин и Ботевград е една транспортна артерия и тя няма нищо общо с трасето София-Монтана с тунел под Петрохан. Има достатъчно голям трафик, за да са необходими и двете пътни артерии. Що се отнася до идеята на министъра за концесия на тунела под Петрохан, никой не оспорва, че това е възможност, но самото говорене за тази идея не ни придвижва напред в разработването на проекта. За да се стигне до концесия, трябва да се измине доста сериозен път и аз не виждам достатъчно усилия и действия в тази насока.“

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Кемниц, Германия

Кемниц - играе важна роля за развитието на Германия

На 3-ти октомври Германия чества обединението си през 1990 година, но този официален празник така и не успя да стигне до сърцата на германците . Те все по-рядко се разделят на източни и западни, но разликите остават . Особено добре видими са в политиката. Докато в бившата ГДР крайната десница се радва на широка подкрепа, на запад са..

публикувано на 04.10.25 в 14:14

Гарет Джоунс: Поликата в цяла Европа е в процес на трансформация

Малко повече от година след изборната победа Лейбъристката партия във Великобритания вече е изпреварена в анкетите от "реформаторите" на популиста Найджъл Фарадж , а премиерът и партиен лидер така и не успява да се хареса на британците. Тази седмица партията проведе своя годишен конгрес, а дали той даде очакваните отговори? Партията на Фарадж..

публикувано на 04.10.25 в 13:34
Ивана Николова

Ивана Николова: Политиката на администрацията на Тръмп е изключителна безпрецедентна

"Срещата и нахъсващите речи на  Тръмп и Хегсет  приличат на политическа кампания за PR на президента". Това коментира пред БНР Ивана Николова , историкът от Софийския университет: "Много от темите, които засегнаха и Хегсет, и Тръмп са познати, особено при Хегсет една от версиите за неговото назначаване като министър са именно неговите книги , в..

публикувано на 04.10.25 в 13:13

Йоан Запрянов за боклуците на София: Кофите ще прелеят и ще дойде спасител

Кризисна организация за сметопочистване в столичните райони "Люлин" и "Красно село" анонсира столичният кмет Васил Терзиев.  Периодът е 5-19 октомври, а причината: единствен останал кандидат в обществената поръчка и твърде висока предложена цена. Това в момента е най-скандалният случай, който се развива в държавата , заяви пред БНР..

публикувано на 04.10.25 в 12:57
Турска централна банка

Проф. Кенет Кътнър: Независимостта на централните банки ерозира

"Независимостта на централните банки ерозира" .  Така e озаглавена една от най-скорошните публикации на професор Кенет Кътнър - преподавател в Уилямс колидж в щата Масачузетс. С уговорка, че не обвързва никого с тезата си, експертът по влиянието на паричната политика върху икономиката, не скрива притеснението си за процеса. ЕЦБ отчита..

публикувано на 04.10.25 в 11:55
Войник снима свой другар, позиращ до унищожен руски танк и бронирана техника на фона на инвазията на Русия в град Буча, Киевска област

Кристоф Волфрум: Русия няма смисъл да отлага началото на преговори

Европейската политическа общност, която тази седмица допълни лидерската среща на ЕС в Копенхаген, е формат, създаден по идея на френския президент Емануел Макрон след руското нахлуване в Украйна. За да насърчава диалога и сътрудничеството с европейските държави извън границите на Евросъюза.  В Берлин разширяването - не само приемането на..

публикувано на 04.10.25 в 11:15

Стефан Курдов с ясна подкрепа за създаване на зоополиция

Актьорът Николай Урумов подкрепя инициативата за създаване на зоопатрули и зоополиция. Това стана през лятото, по време на акция във Варна, където четвърти месец действа координационен център за противодействие на насилието над животни "Зоопатрул" с председател журналистът на свободна практика Стефан Курдов.  Гражданите на Варна се..

публикувано на 04.10.25 в 07:05