Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Да превъртиш нивото с:

Веселин Ханджиев – от спасената принцеса в Karateka до спасението на трона в Knights of Honor II

Нова българска игра от пионерите в родната гейм индустрия вече трупа почитатели

Снимка: Black Sea Games

"Връщане назад във времето, но със сегашния акъл". Така дизайнерът и програмист Веселин Ханджиев описва в "Изотопия" работата по играта Knights of Honor II, която излезе на пазара в началото на декември. Весо, както го наричат повечето хора, е сред първопроходците на гейминга в България. Той е сред авторите на първата професионално направена българска игра с комерсиален успех и международна публика – "Цар: Тежестта на короната", която излезе през 1999 г. Много успешна няколко години по-късно стана и Knights of Honor, а сега е ред на продължението.


Със сигурност дълго чакано продължение, което обаче крие известни рискове. "Имахме невероятната възможност да се върнем 15-20 години назад и да направим нещо подобно, но по-голямо. Чувството е много особено, все едно че си се преродил. Има страх да не сбъркаш. Някак си не искаш младият "ти" да те победи в това, което правиш, да се окаже, че си бил по-добър, когато си бил 15 години по-млад", признава Весо.

Засега опасенията му не се материализират. Оценките за играта в една от най-големите световни платформи са основно положителни. Весо е горд и щастлив от работата с колегите си по играта.

Бой, драма, дипломация, машинации, интриги, шпионаж, тактика, но и стратегия – това е Knights of Honor II.


Весо има любим гейм дизайнер – Сид Майер, според когото добрите игри са тези, които позволяват на играча да напише собствената си история. "Чул съм това изречение преди 15 години и никога няма да го забравя, защото съм абсолютно сигурен и вярвам, че това е Светая Светих на игрите. Наистина добрите игри са тези, които позволяват на играча да изживее собствената си история в тях."

Ключът е фантазията.

И все пак – част от игрите, по които работи Весо, ни пренасят в миналото, а не във въображаемото бъдеще. Колко е важно да бъдат исторически достоверни?

"Това беше едно от най-трудните неща при разработката на играта. Историята има много страни и гледни точки, не е от науките, където формула казва: "Ето, това е истината!". Аз си направих експеримент, събрах учебници по история от различни, съседни една на друга държави, и ги четох. Няма да цитирам кои точно държави и ако искаш вярвай – все едно чета за абсолютно различни събития. Всеки интерпретира нещата през собствената си призма."

Екипът работи с намигване към геймърите. Да, играта е историческа и ни отпраща към Средновековието, но не е учебник по история. Весо се надява да няма засегнати от игровата интерпретация на историята.


А самите геймъри са много различни. "Има такива, които се учат, които просто използват играта, за да обогатят себе си. Има и други, които пристигат с предубеждения, със заучени факти и не могат да приемат каквато и да е друга гледна точка. Виждали сме всякакви и е доста особено чувството. Винаги съм казвал, че не е добре разработчик на игри да се превръща в съдник. Винаги сме се пазили от това да съдим и да казваме кое е правилно и кое не е правилно в историята, кое е истината и кое не е."

Всеки има свободата да преживее средновековия свят на Knights of Honor II както пожелае и както може.

А в офиса на Весо са я изживели много пъти, докато са я тествали преди да излезе официално. Има ли баланс между дипломатите, шпионите и воините сред хората, направили играта?

"Останах страшно щастлив в момента, в който осъзнах, че колегите почват едва ли не да се карат. Съвсем добронамерено го казвам. Никой не се е карал наистина, но почват да спорят, разпалено да дискутират: "По-добре е с двама дипломати! Не, не, само един е достатъчен, може и без дипломати!". Това е страхотно, защото точно това е целта – да позволяваме на хората да експериментират и да намерят своята собствена стратегия в ситуацията."


Първата част на Knights of Honor е направена за 3 години, 3 месеца и 3 дни. Втората – за 5 години и 11 дни. Сега "играта е много по-голяма. Като мащаб е почти два пъти по-голяма, а има и един много основен фийчър – мултиплеър, който старата игра нямаше. Той усложни цялата разработка три пъти. Такова време за разработка на игра от такъв мащаб не е нещо необичайно или изненадващо дълго", обяснява Весо.

Компанията му е от независимите на пазара, въпреки че – както отбелязва самият той, въпросът за зависимостите и независимостта е философски. И все пак: ешенията, които взимаме, са изцяло наши – какво правим, как точно го правим и как изглежда играта. Ние сме наистина независима компания, изцяло българска."


А кой днес движи голямата гейм индустрия – малките, но независими, на които никой не казва как да се случват нещата, или големите, които имат много повече пари и размах?

"Всяко звено в индустрията съществува поради някаква причина и трябва да съществува, като започнем от най-малките дребни студиа от по двама-трима души и стигнем до големите корпорации с по хиляди персонал и със стотици милиони бюджет. Те съществуват затова, че светът има нужда от тях, а всъщност основният водач на индустрията е господин Player-а."


В името на играещите разработчиците продължават да работят, дори след като пуснат за продажба игрите си. Изчистват възникнали проблеми, защото игра без бъг няма. "Преди пускането вече е ясно, че ще има някакви проблеми. Започнали сме да работим по ъпдейти на играта два месеца преди пускането ѝ и продължаваме да работим. Предстоят доста изненади, защото сме направили много интересни допълнителни функции в играта", разказва Весо и се гордее, че проблемите са много малко и не са големи.

Иначе екипът вече работи по нова игра, но засега трябва да я запази в тайна.

Подобно на т. нар. "великденски яйца" в киното, и в игрите има скрити послания и закачки. Весо е учуден колко бързо геймърите по света са разгадали тайните изненади в Knights of Honor II.


"Ела да оправиш принтера!"

С такава молба през 90-те се обръщали към Веселин Ханджиев част от колегите му на различните места, на които работил като млад.

"Историята с оправянето на принтера е част от живота ми като много, много млад, много надъхан човек, който изпитва влечение към компютрите и всичко електронно. Преди да се занимавам с игри съм работил разни неща, основно като програмист. Нали знаеш как е: "Ей, момче, ела да оправиш принтера, че не работи!". Не че съм го мразил, винаги с усмивка съм оправял принтера, ама някак си в свободното си време съм мислил: "Е, добре, бе, не ми се оправят принтери, игри ми се правят, това е интересно!"."

А игрите грабват Весо още по-рано – в детските години и времената на първите компютърни клубове у нас, през 80-те, с компютри "Правец" и много ентусиазирани хлапета. Но не само:

"Имаше два вида хора. Вид 1 – деятелите, свързани със системата дейци, всякакви, и вид №2 – такива като мен, които бягат от училище, за да седнат на компютъра и да си разцъкат нещо. Мисля, че през 80-те втората група с такива като мене бяхме повече. Налагаше се да кажеш на някой деятел, деец или каквото и да е: "Виж сега, тука само малко трябва да седна, имам малко работа. Домашно имам да пиша"."


След като се докопат до компютър, представителите на втората група играят и програмират. Весо си спомня как с респект наблюдава "възрастен" (24-25 годишен младеж) да решава задачи, непонятни за него тогава.

Иначе малките цъкали основополагащи игри като "Каратека". Ако последната игра, в която Весо има пръст, е от декември 2022 г., то принцесата в "Каратека" вижда бял свят през декември 1984 г. Много деца са яли бой от принцесата в играта, казва Весо, който не прави изключение. "Тогава се научих да програмирам – покрай хакването на игрите и въпроса защо имам само 5 живота в тази игра, не могат ли да станат 10... И се почват едни истории... Бинарни кодове и такива чудеса. Лека-полека се научаваш да програмираш, запознаваш се с компютъра и почваш да разбираш какво представлява."


Въпреки това първата му голяма любов е "Цивилизация", която го завладява около 20-ата му година. "Спомням си първия ми досег с нея, играл съм почти 48 часа без прекъсване, толкова бях очарован. На следващия ден си казах, че ще си направя собствена игра, която ще е нещо подобно."


С две думи: "бяха много романтични времена".

Днес романтиката е "на квадрат, много повече".

"Ако за нещо мога да кажа, че съм супер благодарен на съдбата и Създателя, това е, че някак си съм намерил онова нещо, което никога не избледнява и винаги си остава толкова силно и толкова вдъхновяващо, колкото в началото преди много години", споделя Весо.

За него няма професионален момент, в който играта да е превъртяна докрай. Да, има умора, понякога идват и мислите за нови начинания. Разбира се, има ги и житейските моменти на равносметка, но игрите се оказват най-сигурният пристан.

Тръпка има и в това да играеш игри, и в това да ги правиш, твърди Весо.


"Създаването на игрите неминуемо е свързано с момента, в който искаш да направиш играта, която искаш да играеш. И когато ти се получи, когато наистина започнеш да играеш, осъзнаваш, че това, което си създал, ти доставя удоволствие и можеш да го играеш просто за кеф, а не защото ти е работа. Тогава наградата е много голяма. Усещането е невероятно, просто ходиш 50 сантиметра над земята".

В творчеството има и хаос, на който трябва да се позволи да съществува, защото в хаоса се раждат много идеи, правят се опити и понякога кардинални, но нужни промени. Хаосът обаче трябва да се контролира, за да не завладее целия процес. Къде е границата, за да се постигне пълен баланс, за Весо все още е трудно да каже.

А какво е да живееш, играейки, чуйте от интервюто с Веселин Ханджиев в прикачения файл.

Снимки: Black Sea Games, Веселин Ханджиев

По публикацията работи: Лора Търколева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Държавният архив дигитализира записи на Ванга от 60-те и 70-те

Приема се, че на днешния ден преди 113 години е родена пророчицата Ванга. В Държавния архив се пазят записи от сеансите, които Ванга е правила с хилядите хора, дошли за помощ на прага ѝ. Българското национално радио и Държавна агенция "Архиви" неотдавна подписаха споразумение за сътрудничество. Това ни позволява да надникнем в част от..

публикувано на 03.10.24 в 10:25

Американски геймър поведе кампания срещу "убиването" на видео игри

За американския геймър Рос Скот всичко започнало, когато френската компания Юбисофт прекратила достъпа до играта The Crew. Това накарало Рос Скот да се замисли. Има ли нарушени права на геймърите, ако компанията, създател на играта, реши, че не й е изгодно да я поддържа и "убие". През пролетта, след сериозно любителско проучване Рос Скот..

публикувано на 01.10.24 в 17:24

"Архивите говорят" разказва за католическия епископ Павел Гайдаджийски - Дуванлията

73-тия брой на поредицата "Архивите говорят" е посветено на наследството, което оставя католическия епископ Павел Гайдаджийски - Дуванлията. Сборникът се казва "Епистоларното наследство на Павел Дуванлията (Гайдаджийски). Съставители на сборника и преводачи на писмата на духовника са отец Паоло Кортези, проф.Красимир Станчев и доц. Радослав..

публикувано на 30.09.24 в 10:09
Венета Велева

Венета Велева - гост в "Горещи сърца": Аз съм един щастлив търсач на красота

В рубриката "Горещи сърца" срещата е с една чаровна, впечатляваща с усмивката си и творческото си излъчване жена.  Венета Велева е родена през 1973 г. в Добрич, където живее и работи и в момента. Трудно й е да нарече себе си творец и след търсене на по-подходящата дума, се определя като артист.  Венета работи в областта на художествената керамика..

публикувано на 29.09.24 в 10:00
Даниел Атанасов

Даниел Атанасов - един от най-големите дарители на българско училище в Чикаго

Даниел Атанасов е дарил около 23 хил. долара на най-голямото българско училище в Чикаго , а транспортната компания, на която са съсобственици с Петър Недев е една от най-честите спонсори на много български събития. Той е гост в рубриката на БНР "Америка - илюзии и реалности". Някога малкият Дани мечтае да стане космонавт и още..

публикувано на 24.09.24 в 09:27
Разкопки в покрайнините на великотърновското село Самоводене -  монашеската обител на Свети Теодосий Търновски

Разкриха монашеската обител на Свети Теодосий Търновски

Археолози разкриха монашеската обител на Свети Теодосий Търновски , която е била издигната с ктиторството и личното участие на цар Иван Александър . Останките от каменната църква от 14-и век са в покрайнините на великотърновското село Самоводене. Историците предполагат, че това е най-голямото за годината археологическо..

публикувано на 22.09.24 в 10:54

Във Враца бе открита изложба по повод 140 години от рождението на Цвятко Бобошевски

В Деня на независимостта любителите на историята могат да се запознаят с една интересна и съдържателна изложба в музея във Враца, свързана с политическия и обществен живот у нас през първата половина на двайстия век. Изложбата е посветена на един от най-емблематичните и ярки държавници с врачански корен - Цвятко Бобошевски. Кой е..

публикувано на 22.09.24 в 09:40