В рубриката „Духовен поглед“ Румяна Иванова представя богослова Ангел Карадаков, който е и журналист.
Румяна Иванова: Добре дошъл! Ако обичаш, представи на слушателите ни изданията, електронни и книжни, за които се грижиш.
Ангел Карадаков: Здравейте на Вас и на Вашите слушатели и читатели! От 10 години поддържам сайта „Добротолюбие“, вече със седмичен подкаст – „Духовни полета“. Издаваме съвместно с доценти от Богословския факултет и електронното списание „Светодавец“. Стараем се да популяризираме православието и в социалните мрежи.
Румяна Иванова: Две седмици преди началото на Великия Великденски пост отново размишляваме за покаянието и отношенията ни с Бога в Неделята на блудния син. Защото четивото в православните храмове днес е притчата за блудния син. Тя е разказана в Евангелието от Лука, в глава 15. Ще я прочета и ще я кометираме. „един човек имаше двама сина; и по-младият от тях рече на баща си: татко, дай ми дела, който ми се пада от имота. И бащата им раздели имота. Не след много дни, младият син, като събра всичко, отиде в далечна страна, и там прахоса имота си, като живееше разпътно. А след като той разпиля всичко, настана голям глад в оная страна, и той изпадна в нужда; и отиде та се пристави у едного от жителите на оная страна, а тоя го прати по земите си да пасе свини; и той бе петимен да напълни корема си с рожкове, що свините ядяха, но никой не му даваше. А като дойде в себе си, рече; колко наемници у баща ми имат в изобилие хляб, пък аз от глад умирам! Ще стана и ще отида при баща си и ще му река: татко, съгреших против небето и пред тебе, и не съм вече достоен да се нарека твой син; направи ме като един от наемниците си. И стана, та отиде при баща си. И когато беше още далеч, видя го баща му, и му домиля; и като се затече, хвърли се на шията му и го обцелува. А синът му рече: татко, съгреших против небето и пред тебе, и не съм вече достоен да се нарека твой син. А бащата рече на слугите си: изнесете най-хубавата премяна и го облечете, и дайте пръстен на ръката му и обуща на нозете; па докарайте и заколете угоеното теле: нека ядем и се веселим, защото тоя мой син мъртъв беше, и оживя, изгубен беше и се намери. И взеха да се веселят. А по-старият му син беше на нива; и на връщане, като наближи до къщи, чу песни и игри; и като повика едного от слугите, попита: що е това? Той му рече: брат ти си дойде, и баща ти закла угоеното теле, защото го прие здрав. Той се разсърди, и не искаше да влезе. А баща му излезе и го канеше. Но той отговори на баща си и рече: ето, аз толкова години ти служа, и ни веднъж твоя заповед не престъпих; и мене никога дори козле не си дал, за да се повеселя с приятелите си; а като дойде тоя ти син, който прахоса имота ти с блудници, за него ти закла угоеното теле. А той му рече: чедо, ти си винаги с мене, и всичко мое е твое; а трябваше да се зарадваме и развеселим затова, че тоя ти брат мъртъв беше, и оживя, изгубен беше, и се намери.“ Цялата петнадесета глава на Евангелието от Лука проповядва радост за каещия се, за изгубения, който се е намерил в покаянието. Фарисеите и книжниците обвинявали Господа, че общува с бирници и грешници. С този текст Той им отговорил, че на небето има повече радост за един грешник, който се кае, от колкото за 99 праведника, които нямат нужда от покаяние.
Румяна Иванова: Г-н Карадаков, не сме ли и ние понякога в ролята на блудния син, когато молим Бога за тленни неща, а не намираме в тях радостта и задоволството, които сме очаквали?
Ангел Карадаков: Ние винаги сме по един или друг начин като Блудния син. В притчата можем да видим неговите две, да ги кажем така, проявления. Първото е, когато той си взима полагащото му се наследство и си тръгва от бащиния дом, и отива в чужда страна. Второто такова проявление е неговото обръщане и „идване в себе си“ – покаянието му. За жалост често се случва да решаваме сами да организираме живота си и да престъпим по един или друг начин Божиите заповеди. Важното всъщност тук е да се осъзнаем навреме, да се покаем и да се завърнем в Бащиния дом, в Църквата и при Бога.
Румяна Иванова: Може ли да приемем, че бащата изобразява нашия Небесен Отец, който винаги ни очаква и прощава, винаги ни обича и обдарява, не според заслугите ни, а според своята любов?
Ангел Карадаков: Да, отците на Църквата ни казват, че в образа на бащата е Бог, който очаква нашето обръщане и е готов да ни прости за това, че в определен момент сме престъпили Неговите заповеди. По време на Светата Литургия се пее едно песнопение – „Иже херувими“. В него се пее: „Ние, които тайнствено изобразяваме херувимите и пеем на Животворящата Троица трисветата песен. Нека сега отложим всяка житейска грижа. За да приемем Царя на всичко, Когото невидимо ангелските чинове тържествено носят“. Да отложим всяка житейска грижа. Това е важен момент, който не бива да изпускаме. Да оставяме понякога и място на Бога да ни помогне в житейските ни перипетии и изпитания.
Румяна Иванова: Защо големият брат не пожелал да влезе и се разгневил?
Ангел Карадаков: Кратко казано можем да определим това поведение като завист. Страст, която се случва и ние самите да проявим. Големият брат очаква неговото „изпълнение на заповедите“ да му бъде възнаградено. За това и той упреква баща си, че не е възнаграден с угоено теле, за това, че работи на нивата му. Румяна Иванова: Как да преборим завистта? Ангел Карадаков: Един от отците на Църквата – Св. Василий Велики – казва: „завистта изпояжда душата, в която живее. Завистта е скръб за благополучието на ближния. Да се опитваме да се радваме на чуждите успехи и да не наскърбяваме ближните“. Според мен е важно, когато видим някой наш близък да благоденства, да се поучим от него, да вземем пример и да се опитаме да надградим себе си. А всичко това се случва само с любов.
Румяна Иванова: Да се помолим: „Отче наш. Който си на небесата! Да се свети Твоето име; да дойде Твоето царство; да бъде Твоята воля, както на небето, тъй и на земята; насъщния ни хляб дай ни днес; и прости нам дълговете ни, както и ние прощаваме на длъжниците си; и не въведи нас в изкушение, но избави ни от лукавия; защото Твое е царството, и силата, и славата вовеки. Амин.“
Желая ви благодатна седмица!
Българското дете няма навик да яде риба. Всяко пето дете у нас не яде риба. Няма такава кулинарна традиция. Това е един от изводите от огласено национално представително проучване на хранителните навици на децата у нас. Това е възрастта, в която се оформят стереотипи за хранене . Потвърди се, че има много какво да се върши, за да се..
От преди двайсетина години всяка бъдеща майка в големите градове на Израел, очаквайки скоро дете, а след това и с новороденото дете слуша дискове с класическа музика "Бейби Моцарт", "Бейби Бах" или други. Според психолозите такава музика влияе добра за развитието на зародиша. Това лято в един от културните домове на Тел Авив бе много популярно..
Хайтов много се гневеше на чуждите думи в българския език, но ако знаеше, че не това е бедата, а това, че езикът ни много се опростачва . Това каза пред БНР Елена Хайтова, дъщеря на писателя Николай Хайтов. "Все пак чуждите думи внасят своя колорит. Но да казваш нещо от незнание или малокултурие, това е смешно. ... Написала съм едно есе точно за..
Протест в края на септември готвят седем браншови организации, обучаващи нови шофьори . Причината са обнародваните във вторник в Държавен вестник две наредби за промени в условията при обучението. Диалогът е нарушен, казва Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мотоподготовка . А министерството на транспорта обяснява, че..
Между 12 и 15 септември българската структура на германската научна правителствена фондация "Александър фон Хумболт" организира Хумболтов колегиум на тема: "Човекът и изкуственият интелект в науката и обществото". Форумът ще събере млади и утвърдени български и чуждестранни специалисти в София в "Гранд хотел Милениум". Те ще дискутират..
Важният въпрос днес е: Може ли ислямският ум да бъде спасен? Така журналистът Мохамед Халаф синтезира акцента в новата си книга "НЕподчинение. Ислямът и реформаторите", която представи пред БНР. "Кризата на исляма днес е колкото политическа, толкова и културна, и религиозна. Тя носи в себе си много други кризи, свързани с невъзможността да се..
Вътрешна баня в къща на 260 години - берковчанис гордост разказват за така наречената Ипеклийска къща, в която е живял поетът Иван Вазов. В съседство с нея има и по-млада на години баня, която е на век и половина и е част от Сърбинската къща. Двете са част от Музейния комплекс в Берковица. Към Ипеклийска и Сърбинската къща има голям..
Всички небитови потребители ще могат да получат компенсации за разходите за скъпия ток до края на годината, реши правителството като промени програмата..
Парламентът отхвърли предложението на "Има такъв народ" да се облекчат условията за провеждане на референдуми с промени в Закона за прякото участие..
" Картината е тъжна, но очаквана и позната . Не трябва да си мислим, че след всичко, което стана в последните 4 години в държавата, настроенията на..