Първият синьо-зелен вагон, т. нар. прототип, предстои да бъде изпитан най-напред в завода, откъдето излиза, а след това и в специализирана лаборатория в Румъния. Конструкцията под модерното оборудване и новия интериор е от вагони, произвеждани 1988 – 1990-та година в същия завод – дряновския. Това е серията Б 84. Ясни са спомените оттогава на Цветан Лилов, за когото активната работа в сферата на вагоностроенето продължава като главен конструктор в завода.
Проектът за модернизация на 15-те пътнически вагона беше възобновен след забавяне от година и 4 месеца и спорове около договора, сключен през пролетта на 2021 година между БДЖ – Пътнически превози и изпълнителя, избран след проведена обществена поръчва, но без конкурс. От БДЖ се позовават на правото на интелектуална собственост върху модела Б 84, произведен в същия завод, някога държавно предприятие. Доказва го документацията, съхранена в пълнота, казва сегашният собственик Валери Димитров и показва подредените класьори с паспорти на вагоните от серията и технологичните карти. Изтъква, че проведената обществена поръчка е законна, като посочва, че прокуратурата не е намерила данни за престъпление.
Така с нов времеви график модернизацията на возилата по договора за почти 27 милиона лева без ДДС продължава. Въпреки закъснението, цената по сделката няма да бъде променяна - казва Димитров. Един рециклиран вагон ще струва 1,8 млн. лева без ДДС.
Детайлите, които само за един вагон са повече от 23 хиляди, проектира с екипа си Христо Христов, който също е сред доайените в тази сфера.
"Никой досега не е правил такъв вагон в България, бих казал, че и в Европа са малко вагоните, които са направени по този начин. От стария вагон ползваме само старата метална конструкция, всичко друго - облицовки, седалки, осветление, врати, под, отопление, климатизация - всичко е ново - нещо, което изглежда хубаво. С всички нови материали, негорими, екологични, отговарящи на съвременните изисквания за сигурност, надеждност. Много електроника има".
По думите на Христов рециклирането е ниша, защото мащабът на родното производство е твърде малък. Той посочва, че рециклираните вагони струват на половината на новите и могат да се експлоатират повече от 20-30 години. Скоростта, с която се движат тези возила, достига 160 км. в час - максималната за нашата жп-мрежа.
Материалите и елементите са осигурени от водещи компании в изграждането и дизайна на вагони в Европа, които отговарят на стандарта, посочва собственикът на предприятието Валери Димитров.
Научаваме също, че е внедрен нов модел спирачна система, производен през 2020 година, а специални системи за присъединяване на вагоните един към друг няма да позволи заснежаване във влака. Проектът включва вагони I и II класа, както и специализиран за превоз на пътници с увреждания.
Първите рециклирани вагони у нас са излезли от завода в Дряново през 1998 година. Сега, 25 години по-късно, очакваме по релсовия път да потегли композицията с името „Сокол“.
Работата по проекта да даде възможност на предприятието да преодолее затрудненията след дългия период на застой - на това разчита ръководството на завода.
По думите на Валери Димитров, това лято първият вагон ще е готов за експлоатация, а след около година ще завърши модернизацията на всички 15.
Снимки: Велина Махлебашиева
Целия репортаж чуйте в звуковия файл.
В дните, в които се поздравяваме с вяра във Възкресението, ще ви срещнем с хора, които с вяра и много работа се опитват да възкресят рухналите под напора на времето църковни сгради. Става дума за един фото - проект и десетки храмове в страната, за будни хора, хванали се за ръце. Нагледали сме се на православни храмове, изтърбушени и..
Дарителска кампания набира средства за изграждане на православен храм в плевенското село Тученица. Местните хора са пожелали новият храм да носи името на Света Параскева . Градежът вече е в ход, но са нужни още средства за завършването на храма. За каузата е организиран благотворителен концерт, каза Борислав Ботев, един от организаторите на..
Група доброволци откриха и възродиха за вярата забравена скална килия, обитавана от монаси още през Средновековието. Това се случва в русенското село Красен, сгушено в скалния венец на природния парк "Русенски Лом". Името на село Красен не е непознато за хората от цялата страна. Нека припомним, че то е "родното място" на пастет "Апетит",..
„През грапавините към звездите“ ще поеме група деца, които учат в столични училища. Български ученици с награда от конкурс за проектиране на космическа колония През юни те ще защитава своя проект за селскостопанска структура за отглеждане на растения в космоса - „Галантус“ пред Националното космическо общество в САЩ. Защото са..
Божият кръст беше издигнат вчера - на Велика събота, в разрушеното ромско гето в столичния квартал "Захарна фабрика". В началото на седмицата незаконните постройки бяха разрушени. Жителите на махалата посрещнаха Възкресение Христово под открито небе, с вяра в сърцата си. Убедени са, че Бог е милостив. "Най-важното, което сме..
Незрящо семейство отглежда двете си малки деца в бивше работническо общежитие в столичния квартал Люлин. Бена и Богомил се грижат за 4-годишната Лора и бебето Габи върху площ от 30 квадратни метра и от няколко години чакат предложение за общинско жилище. Справят се сами с пазаруване, готвене, чистене, както и с разходките на..
За войната между Израел и Хамас, започнала в приграничните кибуци на еврейската държава и продължаваща и до днес е писало много и от различни гледни точки. Днес разказваме обаче за приключенията на на две кученца по време на война и щастливата развръзка . Мийя Лимберг, ученичка в музикалното училище, нейното кученце Белла..
Най-силната реклама на Тракийския университет е качественото обучение и начинът на живот, цената на живот и студентите да развиват своите..
На всяко подаване на храна на човек пожелава здраве и "утре те очаквам в 16 часа". Така прави вече 9 години Мартин Мартинов , собственик на..
С тържествени пасхални богослужения православната църква празнува втория ден на Великден - Светли понеделник. С него започва Светлата..