Преди седмица Европейският парламент одобри новите мерки за намаляване на емисиите на въглероден двуокис от нови леки пътнически автомобили и леки търговски превозни средства.
Една от мерките за намаляване на въглеродните емисии е спирането на производството на леки и лекотоварни автомобили с двигатели с вътрешно горене.
Мярката има екологични, икономически и социални цели, коментира българският евродепутат Петър Витанов, който е член на комисията по околна среда. По думите му от 1990 година, не са намерени устойчиви алтернативни решения за декарбонизацията в сухопътния транспорт.
Витанов изтъква, че в България живеем две години по-малко, отколкото средните европейци, заради качеството на въздуха.
"Страдаме от хронични респираторни заболявания в пъти повече от средния европеец, така че за нас това е важно да имаме някакви наистина смислени стъпки за декарбонизация на транспорта. Дори по най-консервативния прочит електрическите автомобили замърсяват три пъти по-малко, отколкото конвенционалните, когато се вземе целият жизнен цикъл."
За разлика от дори нашите северни съседи като румънците, които са сериозни автомобилни производители, Унгария, Чехия и Словакия, която е номер едно по производство на автомобили на глава от населението, Германия, Франция, Италия и редица други производители, ние нямаме автомобилна индустрия, сочи още евродепутатът.
"Има немалко хора, които са ангажирани в автомобилния сектор, но няма компания, която да се занимава с части, които са свързани с двигатели с вътрешно горене. Много от компаниите се занимават с производство на софтуер, с производство на друг тип продукти, които биха дори имали възможност да повишат своя капацитет и възможности след тази електрификация. По данни на самия български бизнес клъстер се очаква тази промяна в законодателството да доведе до между 50 и 80 000 нови работни места - високоустойчиви, високоплатени, така че от бизнес гледна точка за България също е добре."
Форсирането на това законодателство ще доведе първо до рязък спад в цената на електрическите автомобили, които дори и без това законодателство към 2025 - 2026 година ще се изравнят с цената на конвенционалните автомобили, отбелязва Петър Витанов.
"Дори при ултраконсервативни прогнози, към 2026 година се очаква цената на електрическия автомобил да достигне цената на конвенционалния и нещо повече - колкото повече по-бързо се създаде този пазар за електрически автомобили, толкова по-бързо ще се създаде пазар за втора употреба, толкова по-бързо тези цени ще могат да бъдат по-достъпни за българския гражданин. Това няма да предотврати ситуацията, в която България е гробница за старите европейски автомобили. Който си обича дизелчето, ще може да си купува втора употреба откъдето пожелае и след 2035 година."
В някои държави се предвижда правителствата да подпомогнат финансово този преход.
Видинчани подхождат доста скептично по темата за възможността в недалечно бъдеще да сменят автомобила си с електрически, показва анкета на БНР.
"Държим си на автомобила, бензиновия, защото стара кола няма, има лоша поддръжка."
"Тя, държавата, не е направила детска болница, ще подпомага гражданите да си купят електрически автомобили! Не мисля, че е това бъдещето. Доказано е, че електрическите автомобили също имат вреди за околната среда, особено батериите им."
"Никога не бих си сменил колата с електрическа, защото нямат тази сила. Няма тяга и затова: газ, бензин."
Екоакция за почистване на бреговете на Тунджа започна тази седмица общината в Ямбол. От предприятието "Паркове и зони за отдих и спорт" призоваха рибарите да не замърсяват с отпадъци, а леките автомобили, с които идват на риболов, да са извън коритото на реката. Топлото време в началото на годината предизвика стотици рибари да..
Най-богатите хора на планетата само за 10 дни са използвали своя дял от т.нар. бюджет за въглероден диоксид, който им се полага за настоящата година. Това съобщи британското издание "Гардиън", като се позова на анализ "Оксфам" . Потребителските навици на човек от най-богатия 1 процент от световното население вече са причинили средно 2,1 тона емисии с..
Когато водната пара се кондензира в приземния въздушен слой се събуждаме с мъгла . Благоприятни условия за появата на мъгли има в умерения пояс на Северното полукълбо, заради атмосферните процеси. Закъсняла мярка ли е Зеленият билет в София? Мъглата намалява видимостта, скъсява хоризонта . Трудно ни е да се ориентираме в нея. " Мъглата..
Цветята правят ежедневието ни по-красиво, те внасят топлина в нашия живот. Какви цветя избират плевенчани за празнични случаи, какво препоръчват специалистите и какви да са грижите през зимата за стайните ни растения? От години Нина Касабова предлага различни цветя на плевенчани. Въпреки зимния сезон красив букет или саксия могат да се избират от..
През 2024 година в Софийския зоопарк се родиха много бебета. И това се дължи на целенасочените усилия на ръководството, специалистите и гледачите за подобряване на условията на живот, създаване на групи от даден вид и възможността да се оформят двойки животни. Размножаването на видовете е насочено и към участие в консервационната дейност за..
През 1998 г. шестима души осъществяват еднo от най-големите постижения в българския алпинизъм - изкачването на Безименната кула на връх Транго в Пакистан. Последните 1200 метра от шестхилядника представляват отвесна скална кула, на места дори с обратни наклони. Алпинистите пътуват 7000 км с микробус до Пакистан, за да изкачат кулата магнит за..
Сняг през зимата не е явление от миналото, ще виждаме сняг и през идните години, а в определени зими снеговалежите могат да бъдат много обилни . Това каза пред БНР журналистът и климатолог Людмил Кърджилов. "В последните 10-ина години сме в етап на слабо затопляне на приземната атмосфера. През 2024 г. е измерено, че средните глобални температури..
Това е идеалното центристко правителство, за което Бойко Борисов трябва да бъде поздравен. Много голямо събитие става в страната. Така..
Има реален риск министрите да не са лоялни към партиите, които са ги излъчили, а към определени центрове, които стоят зад тях - олигархични или..
"Знаците сочат натам, че той е и прежален, и похарчен . Може би се е превърнал в прекалено непоносим дори за онези, които досега поощряваха..