Кой е правилният подход за справяне с този проблем, завърнал се като бумеранг след кризисната 2015 година?
Към Европа идват хора, които търсят по-добър начин на живот. Те имат право да поискат закрила, която може да им бъде отказана. Но по-важното е, че имат право на честна и прозрачна процедура за преценка, дали отговарят на условията за убежище.
От години ЕС залага на погрешната стратегия да затруднява достъпа на мигрантите, да превръща пътя към Европа в опасност за живота. Това, което се случи край бреговете на Калабрия, е трагедия и същевременно пряк резултат именно от тази политика. Ние продължаваме да отказваме възможността легално да имигрираш в ЕС. Вместо това, без да можем да спрем мигрантите, ставаме свидетели на човешки трагедии в Средиземно море или по Балканския маршрут.
Австрия поиска ЕС да финансира засилването на охраната по външните граници. Това не включва – поне на хартия – изграждането или укрепването на съществуващите огради. Но така или иначе въпросът е, дали оградите са правилният подход?
Оградите също не са нещо ново. Примерът на Австрия говори сам за себе си. Миналата година у нас са заведени около 100 хиляди молби за убежище. Това е рекорд. Две трети от тези хора са пристигнали в Австрия през Сърбия и Унгария. А на границата между тях унгарците построиха ограда. Оградата е опит за просто решение на един комплексен проблем. Същото важи и за границата на България с Турция.
Огради има и на други места в Европа, но това не е решение. Това означава, че трябва друг подход, цивилизован подход, вместо примитивното строене на огради. Този нов подход включва обща европейска процедура за предоставяне на убежище.
Друг инструмент, който Брюксел разглежда, е сключването на споразумения със страните по произход на нелегалните мигранти за тяхното връщане. Включително като използва натиск във визовата политика или търговията. Какво мислите – това може ли да е правилното решение?
Принципът е правилен – трябва да се преговаря с държавите по произход. Но според мен слагаме каруцата пред коня. Такива преговори с някои държави, например със северноафриканските държави водим от вече 20 години. Без резултат.
Защо смятаме, че сега изведнъж тези държави ще са склонни на компромиси? Шансът на Европа е да договори с тях легален начин за имиграция. Но според мен повтаряме грешките си от миналото, когато се опитвахме да принудим държавите от третия свят да съдействат, налагайки им наказателни мерки.
С принуда няма да стане. Така няма да овладеем нелегалната миграция. С кого точно да преговаря Европейският съюз например в Сирия или Афганистан? Мигрантите от тези държави вероятно в повечето случаи имат право на закрила, но проблемът с тях е, че се опитват да пристигнат в Европа по криминален начин.
Проблемът на ЕС са нелегалните мигранти, които нямат право на убежище. Именно тези хора използват каналджиите и рискуват живота си в опит да стигнат в Европа. Единственият начин да сложим прът в колелата на каналджиите е като изработим система за легална имиграция. Освен това тази система трябва да работи, така че мигрантите да предпочитат легалния път вместо услугите на каналджиите.
Това изисква много време, г-н Галайтнер-Герц. Какво може да е бързото решение срещу каналджиите?
Ще намерим бързото решение, след като разберем, защо каналджиите са толкова мощни и опасни. И защо изобщо съществуват. А те съществуват, защото Европа им го позволява. Защото строим все по-високи огради по границите, вместо да изработим надеждна система за предоставяне на убежище.
Тук обаче опираме до идеята за създаването на центрове, които да разглеждат и решават молбите за закрила. Те трябва да работят по уеднаквена процедура, валидна за целия ЕС. Съпътстващ елемент в тази система е задължителното разпределяне на мигрантите с право на закрила във всички страни от Евросъюза. Защото е недопустимо държавите по външната граница на Съюза да поемат цялата тежест.
Така е, и страните по външната граница на ЕС няма да се зарадват на идеята за изграждането на центрове, които да разглеждат молбите за убежище.
Къде ще бъдат изградени тези центрове е от второстепенно значение. Изобщо не е задължително те да са в държава на външната граница на ЕС. Много по-важно е да имаме обща процедура, както и санкции при нейното неспазване. Ако изработим и се придържаме към тази процедура, мигрантите няма да се местят от една държава в друга.
Още по-важно е разпределението на мигрантите в целия ЕС. Нито една държава-членка няма да се съгласи да приеме европейски център за разглеждане на молби за предоставяне на убежище, ако не й бъде гарантирано, че хората ще бъдат прехвърлени в други държави. Не вярвам например България да се съгласи да върши цялата работа за 27-те, само защото се намира на външната граница на ЕС.
За съжаление не вярвам, че скоро ще постигнем съгласие в ЕС, защото темата миграция е много подходяща за политически битки. Нито една държава не е готова да отстъпи национални правомощия на Брюксел. А в същото време този проблем не подлежи на разрешаване на национално ниво. Затова вече години наред се въртим в кръг.
В тази връзка все по-често чувам идеята, центровете за разглеждането на молбите за убежище да се изградят извън ЕС. Питам се: Къде по-точно? В коя държава извън, но съседна на ЕС? Нека погледнем картата: на изток е Русия. Както и Украйна и Беларус. Нали няма нужда да обяснявам, защото там не може да има такива центрове? На юг е Турция, където към всички останали проблеми сега се прибави и разрушителното земетресение. На юг е Средиземно море, на запад – Атлантическият океан. С това идеята за центрове извън ЕС е изчерпана.
Има още един аспект, когато говорим за миграция. Европа е застаряващ континент. Все повече страни изпитват остра нужда от работна ръка. Но решаването на този проблем не предполага кратки срокове, нали така?
Липсва работна ръка и трябва спешно да мислим за някакво решение. Европа се нуждае не само от висококвалифицирани кадри, а и от хора с ниско образование, които да работят в земеделието, услугите и т.н. Без внос на работна ръка няма да можем още дълго да гарантираме благоденствието си.
Проблемът с кадрите е толкова наболял, че хората вече задават въпроса на политиците, дали най-накрая ще измислят система за легална имиграция или пак ще вдигнат пенсионната възраст? Не очаквам скорошно решение, но се надявам, че рано или късно този проблем ще ни принуди да решим и въпроса с миграцията.
Интервюто чуйте в звуковия файл.
В крайграничната община Болярово и през тази година ще се търси решение на пробемите с безводието и остарялата водопроводна мрежа, информираха от администрацията. До дни започва мащабен проект в село Мамарчево на стойност близо 9 млн. лева. Засушаването в Странджанския край продължава от няколко години. Същевременно лошото състояние на тръбите в..
Американското здравно министерство обяви извънредно положение за общественото здраве в Калифорния заради опустошителните горски пожари в щата. Жертвите на огнената стихия досега са 11, но президентът Джо Байдън съобщи, че се очаква броят на загиналите да се увеличи. Американският държавен глава оприличи ситуацията в Калифорния с военна зона, преживяла..
Компанията "Нешънъл газ" (National Gas), която притежава газопреносната мрежа на Обединеното кралство, успокои изпадналите в паника британци след притеснително изявление на "Сентрика" (Centrica), собственик на "Бритиш газ" (British Gas). От дружеството обявиха по-рано, че страната разполага с газ само за по-малко от седмица поради намаляване на запасите..
В петък хиляди протестиращи се събраха в Братислава и други словашки градове, за да протестират срещу стремежа на правителството да търси по-тесни връзки с Русия въпреки нахлуването ѝ в Украйна, предаде Франс прес. Словашкият премиер Роберт Фицо е един от малкото съюзници на Кремъл в рамките на Европейския съюз, който привлече Братислава..
В Сливен тази вечер се проведе трети протест срещу изваждането на близо 700 декара земя от Природен парк "Сините камъни" за изграждането на селищно образувание и още 12 декара от земята на бившия алпийски дом. Над 70 души застанаха зад мнението, че с тези решения на Общинския съвет и Областна администрация ще бъде нарушен екологичния баланс..
Повече от 50 тежкотоварни камиона чакат да преминат границата при Дунав мост, но опашката е преместена в района на град Бяла. Това се случва след днешното посещение на служебния премиер Димитър Главчев и министрите на транспорта и регионалното развитие, за да проверят лично как е организирано преминаването през буферните паркинги..
ЕС ще започне подготовката на стратегическо споразумение с Ливан, което е от голямо значение както за благосъстоянието на страната, така и за сигурността в по-широкия регион. Това съобщи президентът на Кипър Никос Христодулидис, който днес следобед се срещна в Бейрут с новоизбрания президент на Ливан Жозеф Аун. Необходимостта ЕС да подкрепя..
КНСБ предупреди, че ако бюджетът за тази година не бъде приет, може да се очаква вълна от протести. "Струва ми се, че за пореден път бюджетът..
" Кабинетът е готов, вариантът е почти финализиран ", заяви пред БНР лидерът на "Движение 21" Татяна Дончева. "ГЕРБ, БСП, ИТН – беше един от..
Въпреки пълната политическа неразбория в страната, реалистичен сценарий е от 1 януари догодина да плащаме в евро . Това мнение изрази в интервю за..