Авиационният сектор у нас е проявил по-голяма гъвкавост, отколкото големите западноевропейски компании във връзка с предизвикателствата, пред които секторът беше изправен в периода на Covid. Този извод правят от Асоциацията на българските авиокомпании. Финансовата подкрепа от страна на държавата в размер на 60 милиона лева е била от съществено значение за сектора преди отпадането на COVID-19 ограниченията през 2022 г., когато авиационният сектор изпитваше сериозни финансови затруднения.
Асоциацията на българските авиокомпании провежда Традиционната си годишна среща. На нея се връчват Годишните журналистически награди на организацията. Награда за коректно отразяване на авиационната тематика е присъдена на Мила Младенова – БНР, "Хоризонт".
Екипът за проверка на факти на Българското национално радио по проекта “За по-добра медийна среда“ също беше отличен като оценка за неговата работа. Наградата получи неговият ръководител Марина Цекова.
Над 186 млрд. долара са достигнали загубите в авиационната индустрия в света по време на коронавируса въпреки финансовите помощи от правителствата към авиокомпаниите, сочат данните на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА.
След премахване на ограниченията в последните месеци бяхме свидетели на редица проблеми - закъснения, по-малко полети, отменени полети, опашки, стачки, по-високи цени, като основните причини са свързани с недостига на персонал, забавени доставки от страна на производителите на самолети, недостиг на капацитет на базите за техническо обслужване на самолети. Войната в Украйна доведе до нови предизвикателства
По данни на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА в световен мащаб броят на превозените пътници през 2022 г. е достигнал 70% от нивата на 2019 г., а за настоящата се очаква да достигне 85,5% от тези през 2019. По-гъвкавите се оказаха по-подготвени и успяха да преодолеят този стрес. Българските авиокомпании влизат в тази група, каза председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов. 19 са действащите въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз към края на миналата година
В момента повечето самолети на българските авиокомпании работят на други пазари. Запазва се и се задълбочава тенденцията за забележимо и трайно навлизане на българските авиокомпании на европейския пазар. Карго полетите се изпълняват изцяло в Европа. Работата на чуждестранни пазари осигурява по-голяма гъвкавост, по-равномерна заетост през годината и икономическа стабилност на българските оператори.
България се утвърждава като важен европейски център за техническо обслужване и ремонт на самолети в Източна Европа, посочват от Асоциацията на българските авиокомпании. Тези бази се увеличиха, а някои от тях увеличиха капацитета си. Линиите за техническо обслужване на 150-местни самолети е нараснал на 17 - спрямо 12 през 2018 г. В момента за българската авиация са нужни 4 или 5 бази, което създава значителни експортни възможности.
Българската гражданска авиация разполага с два учебно-квалификационни центъра за обучение на пилоти, техници и кабинен екипаж, както и действащи учебни центрове за първоначално обучение на пилоти, а кадрите се подготвят в съответствие с европейските изисквания. Въпреки това продължава тенденцията за недостиг на пилоти :
Международните полети традиционно се осъществяват през 4-те летища - София, Варна, Бургас и Пловдив. През миналата година са достигнати близо 75% от нивото на пътниците по международни полети през 2019г. и те са били близо 8 милиона 584 хиляди за четирите летища. Потвърждава се тенденцията за намаляване на броя на чартърните полети до България. Това се дължи на навлизането на нискотарифните превозвачи, както и на самостоятелното организиране от страна на туристите (по интернет) на техните пътувания.
До 2025 г. се очаква да бъдат достигнати нивата на пътнически превози от 2019 г., но икономическата ситуация може да бъде причина за забавяне. Летище "София" е обслужило около 67% от всички пътници по международни полети. Трафикът там се възстановява най-бързо като е достигнал 84% от пътникопотока през 2019. На летище "София" преобладават редовните полети. През Варна и Бургас преминават 33% от пътниците по всички международни полети, като много по-бързо се възстановяват пътниците по редовни линии, отколкото по чартърните.
В последните години значително се увеличиха разходите на авиокомпаниите. Какво да очакваме според Светослав Станулов:
"Основните приоритети остават същите. На първо място - безопасността на пътниците - както от техническа гледна точка, така и от гледна точка на квалификацията на персонала. Приоритет ще продължи да бъде и качеството на услугата. Важно е и да има и авиационна свързаност, както и посрещане на високите изисквания за екологичен транспорт".
Относно използването на по-устойчиво авиационно гориво – Христо Тодоров – член на управителния съвет на Асоциацията на българските авиокомпании заяви:
"Декарбонизацията на авиационния транспорт е може би най-актуалната в момента. Ориентираме се към самолети, които имат по-нисък разход на гориво".
Репортаж на Мила Младенова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.
Полицаи от Второ районно управление в Перник са установили и задържали седем тийнейджъри за противообществени прояви. Действията на полицаите са осъществени в условията на специализирана полицейска операция, проведена на 13 май. Около 21,20 ч., в близост до жилищен блок на ул. "Младен Стоянов" органите на реда забелязали група младежи,..
Броят на убитите при израелски въздушни удари в Ивицата Газа от началото на деня нарасна на 94 души, съобщи палестинската служба за гражданска отбрана, цитирана от АФП. При операции на израелската армия и на Западния бряг са загинали петима палестинци. Според доклади на различни хуманитарни организации близо половин милион палестинци в..
Българското общество е настроено не за генералната посока, а за конкретни действия, а генералната посока ще дойде с политизацията следващите години, коментира основателят на социологическата агенция "Мяра", политологът Първан Симеонов в интервю пред БНР. В предаването "12+3" той съобщи резултатите от бързо проучване – сондаж за..
Сроковете за строежа на магистралата между Русе и Велико Търново ще бъдат спазени и до края на този месец ще трябва да започне строителство на пътя при входа на град Бяла. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов при посещението си в Русе. Ако мандатът на това правителство е пълен, ще има готова магистрала между..
Москва и Киев си размениха обидни квалификации преди началото на преговорите в Истанбул. Стартът на разговорите беше отложен за втората половина на деня, но засега няма посочен конкретен час. При пристигането си в Анкара украинският президент Володомир Зеленски благодари на турския си колега Реджеп Ердоган, че е организирал преките разговори..
Русия на практика не сяда на масата за преговори в Истанбул . Това каза пред БНР Весела Чернева, зам.-директор на Европейския съвет за външна политика и бивш говорител на МВнР, като подчерта, че това е жалко, защото е можело да бъде възможност за постигане на прекратяване на огъня, а може би и на траен мир в Украйна . " Нивото на руската..
Пострадалите семейства от наводненията в бойчиновските села Лехчево и Кобиляк получават от днес еднократна социална помощ от държавата. 56 домакинства пострадаха от пороя в края на април. 18 семейства от Лехчево и Кобиляк получават 27 680 лева еднократна социална помощ от държавата. Комисия установи, че 56 къщи имат щети от наводнението на 26..
Вчера кметът Васил Терзиев предложи бонуси, които могат да стигнат до желаната от протестиращите сума от 400 лева, но само за работещите в "Столичен..
С протеста утре просто търсим начини желанието на работниците да бъде удовлетворено. Ние война няма да водим, няма да искаме оставки...
15 май е празникът на Плевен. Изборът на датата е свързан с Пролетния плевенски панаир, който според историците през 30-те години на 20-ти век е..