Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Балет “Арабеск“ представя нова творба на Мириам Енгел

4
Снимка: Балет “Арабеск“

Балет “Арабеск“ ни кани на премиера в последната вечер на месец март. На сцената на НМТ “Стефан Македонски“ ще гледаме творбата на Мириам Енгел “Смъртта и момичето“ по музика на Шуберт – едноименния струнен квартет №14, в ре минор.


Лично аз очаквам с голям интерес тази вечер, защото бях силно впечатлена от изявата на израелската балерина и хореографка от български произход в Театър “Азарян“ през ноември 2019 г. в съвместен спектакъл с балет “Арабеск“, когато гледахме “Следобедът на един фавн“ на Мила Искренова и “Awake“ /“Пробуждане“/ на Мириам Енгел. Тя остави ярък, незабравим спомен и желание да следя и следващите й танцови изяви и хореографски творби. Беше ми много приятно да разговарям с Мириам Енгел в навечерието на премиерата.

Р.К.: Най-напред нека да припомним Вашите български корени!
М.Е.: “Аз съм от Израел, но също така се чувствам до голяма степен българка, защото майка ми е от български произход и аз имам широки фамилни корени тук, в България. Моята баба Дора Мушанова беше балерина и художничка. Още в началото на своята танцова кариера в Софийската опера тя започва да търси авангарда, новите пътища за развитие на балетното изкуство. Заминава за Германия да учи в Дрезден и става един от пионерите на съвременния танц. След като се завръща в София, танцува и преподава тук. За мен моята баба е много красив символ на артист, който е новатор!“

Тъкмо на личността на Дора Мушанова беше посветен моноспектакълът на Мириам Енгел “Пробуждане“, с който споделих, че изключително ме впечатли. Родословното дърво на баба й води към два известни български рода – Мушанови и Хаджиберови. Дора Мушанова е племенница на адвокат Никола Мушанов от Дряново – министър председател на България през 1931-1934 г., а дядо й Иван Хаджиберов е виден индустриалец от Габрово. Той създава първата частна ВЕЦ и първата фабрика за фини вълнени платове у нас. Освен талантлива балерина и художничка, Дора Мушанова е и жена с много силен характер и успява да се справи с ролята на самотен родител /Съпругът й, руснак, я напуска със съвсем малко дете – майката на Мириам Енгел/.

Р.К.: Мириам, Вашите спектакли отправят силни послания към публиката. Какви са основните идеи в новата Ви творба, която предстои да представите с Балет “Арабеск“?
М.Е.: “Новият балет е "Смъртта и момичето" на Шуберт, който е един от най-важните струнни квартети в творчеството на композитора и в историята на класическата музика. Шуберт го създава по песен на Матиас Клаудиус за млада жена, която моли смъртта да я пощади, да не я взема. Момичето разговаря с ангела на смъртта и му казва: “Моят живот е красив. Искам да живея, искам да обичам! Все още не съм живяла достатъчно. Моля те, освободи ме, не ме убивай!“ Вземам този архетип на жена-дете, майка, в който и аз до голяма степен се припознавам, и пресъздавам разговора със смъртта. От една страна смъртта е нещо,  което всички съзнаваме по един или друг начин, но, от друга страна, е нещо непознато и ужасяващо, неясно и тъмно. В балета се опитвам да предам този разговор между живота и смъртта, момичето, което дава живот и е символ на живота, и как се справя, когато се среща със смъртта. Ние не знаем дали тя вече е умряла или й предстои да умре. Спектакълът е до голяма степен пътешествие в тази междинна зона. По този начин ние откриваме всичко, което се намира между живота и смъртта – любовта, страстта, клюката, греха, омразата, празника. То е толкова много и предизвиква такива силни емоции! Това е “Смъртта и момичето“ за мен и също така през погледа на днешното време, в което сякаш идва Апокалипсисът.Време на ковид, от който толкова се страхувахме да не умрем. Време на войни по света. Вглеждам се в реалността и се питам къде сме ние на скалата между живота и смъртта, каква е опасността за нас като общество, когато не изпитваме достатъчно уважение към смъртта и не ценим достатъчно живота?!“

Р.К.: А какво Ви носи надежда в този наш свят?
М.Е.: “На първо място моето дете. Разбира се, за мен – моето дете, но като цяло – всички деца. Те са следващото поколение и моята надежда е, че ще им дадем възможност да растат в един по-добър свят и че те ще го направят още по-добър. Така че за мен е важно да разкажа на моето дете истината за живота и колко красив може да бъде той! Това е единият извор на надежда. И още – любовта и приятелството между хората – ако се уважаваме един друг, ако се обичаме един друг, ако отворим сърцата си един към друг“ казва израелската хореографка с български корени Мириам Енгел и допълва, че в балета “Смъртта и момичето“ е вградила много символи, много тайни, които се надява публиката да разкрие. И още: тя преконструира едноименния струнен квартет на Шуберт заедно с оригинална музика от израелския композитор Игал Миртенбаум, създадена специално за този балет.


Р.К.: Как се чувствате в България, сред българските си колеги от балет “Арабеск“ и пред българската публика?
М.Е.: “Много ми е хубаво в България, най-напред заради моите български корени и емоции. Имам балканска кръв, така че чувствам своята принадлежност тук, от една страна, а от друга страна – нося от Израел своите идеи, характер, темперамент. В работата си с балетистите от “Арабеск“ и с ръководството на компанията, както и от страна на публиката чувствам много топъл прием, много добра комуникация. Усещам много прилики между хората в България и в Израел. Казваме това, което ни е на душата, ние сме честни и директни и аз много обичам това – да бъда себе си!“

След спектаклите на 31-и март и 2-и април в София на Мириам Енгел й предстоят гастроли в Чикаго, в Гърция и във Франция, освен ангажиментите от сезон 2022/2023 г. в танцовата й компания в Ерусалим. Тя е основател и на Ерусалимския международен фестивал за солов танц, на който миналата година се представят 35 балетни артисти от 11 държави, а тази година се очакват още повече.
       




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Красимира Стоянова

Красимира Стоянова с поредно забележително участие на родна сцена

Варненци и гостите на морската ни столица са големи късметлии - особено ако са орепомани, защото от Варна ще започне да се пише историята на българските постановки на операта "Русалка" от Антонин Дворжак. А Държавна опера - Варна може да се похвали с присъствието на една от най-високо ценените изпълнителки на главната роля – оперната прима..

публикувано на 20.08.25 в 16:07

"Каста дива" с отзвук от фестивала “Опера в Летния театър“ във Варна

В 12-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Отзвук от спектакъла на операта “Риналдо“ от Хендел на студентите от оперната студия на Йерусалимската опера /кореспонденция на Феня и Искра Декало/ - Отзвук от спектакъла на операта “Дама Пика“..

обновено на 20.08.25 в 15:14

Отиде си известният виолончелист и педагог проф. Венцеслав Николов

На 82-годишна възраст в Габрово почина проф. Венцеслав Николов - един от забележителните български виолончелисти, уважаван педагог и общественик, а също и плодовит писател. Роден през 1943 г. в Русе, той получава първите си уроци по виолончело от баща си – известния русенски виолончелист, диригент и педагог Мишо Николов. Първият си концерт изнася, когато..

публикувано на 18.08.25 в 18:16
Участници в Internationales Musikfest in Wien 2025

Българско участие в Международния музикален фестивал във Виена

В разгара на летните месеци музикалните афиши в австрийската столица продължават да бъдат привлекателни, предлагайки на меломаните  разнообразие от събития в класическия жанр. Един от тези артистични форуми е Международният музикален фестивал във Виена (Internationales Musikfest in Wien), който се проведе за осми път като партньорство между..

публикувано на 18.08.25 в 15:01

Изложбата „Модерният бит от края на XIX и началото на XX век“ бе представена във Враца

Ютия, която се загрява от горещи въглени; грамофон, който свири с механична енергия от лост като манивела; ръчна шевна машина; газени лампи - това са част от експонатите от изложбата „Модерният бит от края на XIX и началото на XX век“ в Регионалния исторически музей във Враца.   Експозицията включва малко показвани предмети от богатия..

публикувано на 17.08.25 в 08:00
 Хор

Концертът на хор "Ваня Монева" - част от тридневния фестивал "48 часа Варуша Юг"

Фолклорният концерт на хор "Ваня Монева", дирижиран от нейния създател, маестра Ваня Монева, е един от акцентите в културната програма в съботния ден във Велико Търново. Световно известната ни диригентка се завръща в родния си град за творческа изява след три десетилетия . Концертът на хор "Ваня Монева" е част от тридневния фестивал "48 часа..

публикувано на 16.08.25 в 06:15
Диана Дамрау

Диана Дамрау: “Благодаря ти, Варна!“

Не се случва често на концерт солистът да бъде настойчиво канен от публиката за повторни поклони буквално след всяко свое изпълнение от самото начало до финала на програмата, далеч преди да е дошло времето за бисове. Всъщност, в десетилетната си практика не помня случай, подобен на този с Гала концерта “Sole e amore“ с участието на оперната..

публикувано на 15.08.25 в 10:59