Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Вместо да използва 21 млн. лева по ПВУ, държавата обещава на бизнесмени да им додаде още 130 млн.

Цветелин Колев
Снимка: Ася Пенчева

Има една поръчка по Плана за възстановяване и устойчивост, която би трябвало за модернизира железницата ни. Вместо обаче да се използват 21 милиона лева от Европа, българската държава сама обещава на бизнесмени да им додаде още 130 милиона от българските граждани.

Преди 46 дни, в деня на последните парламентарни избори, БНР излъчи материал за очакванията на бизнеса към политиците. Разговорът беше с Цветелин Колев, шеф на единствения завод за локомотиви в България. Стана дума за Плана за възстановяване и устойчивост и за това, че в него са предвидени 21 милиона за нови локомотиви, каквито се произвеждат в Русе и че предстои обществена поръчка за тях. 

И 46 дни по-късно вече всичко е ясно като бял ден, но от детайлите ще ви причернее.

Министерството на транспорта и съобщенията обявява процедура, но подменя вече договорения с Европейската комисия ПВУ. На стр.152 от оригиналния документ е посочен конкретен проект за купуване на 18 локомотива за маневри в депата на БДЖ, а в обявената поръчка този проект е изменен. Видът на локомотивите е променен на машини, които да правят маневри и във "влакообразуващи гари". В поръчката е посочено изключително странното изискване за доставка на локомотивите за срок не по-малък от 24 месеца. Такова изискване за по-дълъг срок рядко се случва. Най-хубавото в поръчката е, че бюджетът е завишен над 7 пъти и вместо 21 милиона, ще струва 150 милиона, а разликата ще платим ние с вас като български граждани. С промяна в договорения план българският производител е отстранен и ще дадем парите другиму. 

Министерството на транспорта не разполага с никакви активи в нито един град на страната с изключение на сградата им в София, но пък ще имат завод в Горна Оряховица. Значи избираме един производител на локомотиви от някъде далеч, а за да може той да ги поддържа, му строим и завод. Кой печели поръчката все още не знаем, но:

"Знаем само, че български експерти от БДЖ са били на посещение в Германия и то в конкретен завод, производител на акумулаторни локомотиви с пантографи. Там са се запознали с техния продукт. Това го знаем от отговор на въпрос, зададен към министъра на транспорта по време на парламентарен контрол", посочи Цветелин Колев и уточни, че от отговора на министъра става ясно, че командировката е била в завода в Кил, който е собственост на Китайската държавна корпорация за локомотиви

Въпросът към служебния министър на транспорта Христо Алексиев и неговият отговор са на сайта на парламента. Там ясно се вижда, че трима ръководители на БДЖ са командировани в град Кил, Германия, видели са нови дизелови локомотиви и един с акумулаторна батерия и така са се "запознали с новите тенденции на пазара".

Допълнителен щрих към цялата история е, че в русенския завод за локомотиви произвеждат такива машини за клиенти от четири континента. Значи френските, швейцарските, английските, германските и още десетки железници могат да си правят маневрите с български локомотиви, а българските - не.

Ама изобщо не става дума за някаква корупция или кешбек - в никакъв случай! Това е обикновена демонстрация на недосегаемост. Всички тези факти би трябвало да са във фокуса на институциите, които по условие защитават закона, ако не са заети с риалити шоу и телевизионни постановки.

Репортаж на кореспондентката на БНР в Русе Ася Пенчева можете да чуете от звуковия файл.

По публикацията работи: Наталия Кръстева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Заплаха ли е старостилната църква за БПЦ?

В предаването "12+4" богословът проф. Иван Желев посочи, че тук въпросът е защо точно сега е реагирал Върховният касационен съд . " Българската православна църква е "запазена марка" . Не може всеки да се нарича православен и да се нарича различен от БПЦ. Притеснителното е, че сега всеки може да започне да си регистрира някаква православна..

публикувано на 31.12.24 в 15:02

Военен обзор за отминаващата 2024-а

Под знака на 20-ата годишната от членството в НАТО българската армия посрещна и изпрати 2024-а година. Но във времето на навлизането в третото десетилетие от членството ни вече стават ясни много истини за състоянието на отбраната. " Прекалено много се криехме в тези 20 години зад колективната отбрана - те ще ни помогнат, те ще ни спасят...

публикувано на 31.12.24 в 12:39

Скандалите в земеделието и земеделието извън скандалите

" Къса клечка изтегли служебният министър на земеделието Георги Тахов . Беше ясно, че чумата по дребните преживни животни няма да ни подмине. Меко казано, той предприе странно действие, като поиска трети проби. От Агенцията по храните на Комисия по земеделие признаха, че това е неправомерно действие". Това коментира пред БНР Анета Божидарова от..

публикувано на 31.12.24 в 11:54

Историята на Теди: История за човечност, дарителство и вяра в чудеса

Дните от последния месец от годината отварят широко вратите на дарителството и човешката съпричастност.  Историята на Силвия Ковачева и нейните две дъщери е изпълнена с болка и надежда, с усмивка и благодарност. Третокласничката Теодора ходи на училище с инвалидна количка, а по-голямата ѝ сестра Ивелина продължава да рисува икони и единствената..

публикувано на 30.12.24 в 10:48

Кметът на Ловеч: Ще имаме колективен иск към електроразпределителното предприятие, отделно ще искаме компенсации от държавата

В 12 села все още има абонати без ток - това са над 150 абоната , съобщи пред БНР кметът на Ловеч Страцимир Петков. Това е и причината днес жители на ловешки села да излязат на протест . Обявено е, че ще блокират пътя София - Варна при пътен възел "Абланица" . По информация на "Електрохолд" без ток има населени места в общините Троян, Тетевен и..

публикувано на 30.12.24 в 09:26
Колаж от онлайн групата на Анастасия Карнаух

На онлайн среща Анастасия Карнаух днес разказва как да си поставим "50 цели за 2025 година"

Нужно ли е да си поставяме цели, които да изпълним през Новата година, която чука вече на вратата ни? И к олко е добре да бъдат те, за да бъдат реализирани - ще може да научите днес от 15 часа на онлайн срещата, организирана в социалната мрежа "Фейсбук" от Анастасия Карнаух - журналист, предприемач и собственик на онлайн бизнеси, както и създател на..

публикувано на 29.12.24 в 08:44

Екатерина Ангелова за тревожността: Ако не се потърси помощ, нещата се задълбочават

" Когато преживееш нещо лично, след това искаш по всякакъв начин да измъкнеш хората, които в момента преживяват това, защото си разбирал болката, трудността и начина, по който те се чувстват ".  Това обясни пред БНР Екатерина Ангелова, която създаде платформата "Поговори с мен", насочена към хора с множествена склероза и депресия. Самата тя е с..

публикувано на 27.12.24 в 11:49