В последното проучване на законодателството участва екип учени от различни страни в ЕС. Една от тях беше доц. Роберта Мария Карлини от Европейския университетски институт във Флоренция. Какво показа техния анализ?
“Мисля, че най-важното нещо е самият факт, че Европейският съюз поема инициативата и изготвя закон за медиите и медийната свобода, защото медийният плурализъм е в риск в Европа в момента. Рисковете са свързани с условията, при които работят журналистите, с влошаващите се икономически условия за медиите - например, когато една медия вече не е икономически стабилна тя става по-податлива на политически и търговски натиск, както и на вълната от дезинформация.”
Какво представлява с няколко думи Европейския закон за свобода на медиите, какво трябва да знаят за него потребителите на медийни услуги?
“В европейското заководателство правомощията върху медиите, медиините политики и плурализма са на национално ниво. Това е причината да нямаше общ европейски медиен закон преди Европейския законодателен акт за свободата на медиите. Това е крачка напред за хармонизиране на ситуацията. Имаме общ пазар, част от които са медиите, така че има законови основания Европейският съюз да се намеси, но не да замени националните правомощия, а да хармонизира националните правила и да определи общи стандарти. Това се опитва да направи Европейският законодателен акт за свободата на медиите.”
А с какво ще допринесе новият закон, когато влезе в сила, какво предвижда той?
“Минимални стандарти за защита на редакторската независимост на медиите, прозрачност за собствеността върху медиите и задължение за доставчиците на медиини услуги да оповестяват кой е собственикът им, за да се избегне конфликт на интереси. Има правила за ограничаване на влиянието на правителството върху медиите. Предвидена е и нова процедура, която да оценява пазарната концентрация, която може да бъде заплаха за медийния плурализъм. Новост в законодателството е включването на дгиталните играчи в медийната среда. Това е част от новото европейско законодателство, с което се прави опит да се регулира интернет, особено отношенията между медиите и дигиталните платформи. Регламентира се Европейски медиен борд на регулаторите, който ще трябва да надзирава работата на отделните регулатори в страните членки.”
Има и неодобрение към този законопроект в различни страни членки на Евросъюза - както от политици, така и от журналисти. Някои го определят дори като "Европейският Голям брат", съществува ли такава опасност?
“Не, смятам, че основната опасност е всъщност обратното - регулациите да не бъдат изцяло ефективни, защото това зависи основно от готовността на правителствата на страните членки да ги приложат. Но разбирам опасенията. Относно критиките към законопроекта от страна на политици - това е в известен смисъл очаквано и естествено, защото тези правомощия са дълбоко вкоренени в националните законодателства. Но все пак всяка една държава няма как да регулира индустрия, която вече се е превърнала в глобална, не просто европейска. Някои правителства се противопоставят, защото искат да оказват влияние на медиите, но има правила срещу това. Ако държавата отпуска средства за медиите това трябва да става по прозрачен начин. ”
Оправдан ли е например страхът от преследвания на журналисти, заради тяхното мнение?
“Не, не смятам, че е оправдан. От журналистическите асоциации са прави да са внимателни относно окончателния вид на регулацията конкретно заради правилата за шпиониране на журналисти - това не трябва да бъде разрешавано освен при заплаха за националната сигурност и отбрана и то със заповед от съдебен орган. Това не трябва да бъде оставяно на лична преценка или на изпълнителната власт.”
Европейското законодателство поставя ли разделителна линия между журналистическо мнение, коментар и анализ и пропагандата - къде е границата?
“Този законопроект не прави подобно разграничение, защото не въздейства върху медийното съдържание, което би било мого опасно. Пропагандата не може да се забрани. Но имаме член 16-и, който съдържа координационен механизъм, в което попада опасностите от разпространяването на външна пропаганда в европейските медии. Нов съвет ще координира мерките на националните регулатори, свързани с разпространението или достъпа до медийни услуги, идващи извън Евросъюза, които представляват риск за обществената сигурност. Важното нещо е, че ива правило, има процедура, но няма орган, който да казва “това е хубаво, това е лошо”. Механизмът не е такъв, но трябва да има гаранции срещу информационни кампании, които могат да представляват опасност за обществената сигурност. Това е изключително деликатен баланс, защото Европа е континентът на свободата на изразяване, така че трябва да се балансират защитата на свободата на изразяване и защитата от заплахи, които използват тази свобода, за да разпространяват фалшива информация, която представлява заплаха. Това, което искам да подчертая и е важно е, че защитните мерки са в ръцете на гражданите - правото да се знае откъде идва предоставената информация в това отношение също е много важно.”
Законопроектът трябва да получи одобрението и в Европарламента в началото на октомври, преди депутатите да започнат преговорите със Съвета по окончателния вид на закона.
Покупката на жилища от чужденци в Испания се е увеличила с 2% през първата половина на годината. Всеки пети имот е придобит от граждани на други държави. Над 60% от сделките се сключват от чужденци, които са постоянно пребиваващи в Испания. Данните са на Генералния съвет на нотариусите. Извън тази група, чуждите граждани, които най-често..
Министърът на земеделието определи размера на плащането за едно допустимо за подпомагане животно по интервенцията за преходна национална помощ за говеда, необвързана с производството,за кампания 2025 г. Ставките са фиксирани на 64,33 лв. за говедо и 112,57 лв. за бивол. Общият бюджет по интервенцията за преходна национална помощ за..
Шест заседания на комисията за контрол над службите се бламират, съобщи ротационният председател на комисията Златан Златанов от "Възраждане". Златанов уточни още, че във всичките шест заседания е бил вкаран дневен ред с точки, които са изключително значими за националната сигурност на страната. Като пример той посочи случаят с водната..
Китайските държавни агенти представляват всекидневна заплаха за националната сигурност на Обединеното кралство, заяви ръководителят на МИ-5 сър Кен Маккалъм. Той призна, че е разочарован от прекратяването на дело срещу двама британци, заподозрени в шпионаж за Пекин. В реч в щаб-квартирата на МИ-5 шефът на контраразузнаването заяви, че службата му се е..
Зрелищен провал на една от най-големите сделки в банковия сектор в Испания. Баската финансова институция "Бе Бе Ве А" (BBVA) няма да купи конкурентната банка "Сабадел" (Sabadell). След година и половина преговори офертата на "Бе Бе Ве А" на стойност 16.5 милиарда евро не беше одобрена от акционерите на "Сабадел". Едва 25% от имащите..
Министерството на иновациите и растежа представи първата интерактивна инвестиционна карта на България. Целта на новата платформа е да предоставя на български и чуждестранни инвеститори полезна, актуална и достъпна информация на едно място и да ги улесни при вземането на инвестиционни решения. Вицепремиерът и министър на иновациите и растежа..
Министърът на правосъдието Георги Георгиев обсъди в Брюксел с представители на Европейската комисия последния законодателен пакет, необходим за третото плащане по Плана за възстановяване и устойчивост. Той представи промените в Наказателно-процесуалния кодекс, насочени към по-голяма ефективност на наказателното производство. Сред тях са нови..
"Това правителство се задържа твърде много. То ще си отиде, защото в този си вид е безполезно. Борисов няма да даде повече власт на Пеевски"...
След изборите в Пазарджик политическите страсти отново се нажежиха. Докато лидерите на партиите търсят формули за стабилност, хората по места казват –..
" Тази институционална война между част от законодателната власт и президента - война най-общо казано между Пеевски и президента Радев, ще покорява все..