"Моето правило е да не давам илюзии. Това е една кариера, която става все по-трудна и трудна. Винаги е имало много кандидати за моите майсторски класове. ... Обичам младите хора и искам да им дам тази много ценна наследственост, която нося на гърба си. ... Аз никога не обещавам нищо, защото само с моята воля не може да се постигне. Това е един дълъг път, който иска воля и талант, за да се пребориш. ... Днес театърът не е това, което беше преди 50 години, не е това, което беше преди 100 години. Театърът е нещо много специално, което ти дава емоция, което ти дава илюзия, дава ти сила да живееш. Има много млади хора, които искат да живеят с тази илюзия. И операта е илюзия на силни вълнения, които и днес вълнуват човечеството".
Това каза пред БНР маестра Райна Кабаиванска, която след дни ще пристигне в София за своя XXIII Международен майсторски клас в Нов български университет, когато тя ще избере състав за централните роли в операта "Аида".
По думите на оперната прима трите седмици на майсторския клас не са достатъчни, за да се направи един певец:
"Един певец е готов след поне 2 години добра школа. А добра школа вече много не се намира. Като че ли аз останах единствена жива от старата италианска певческа школа. Тези деца, които аз избирам, са деца, които имат талант и ще имат бъдеще. Но не е само талантът. Преди всичко е необходима много работа и интелигентност. Днес само един голям глас не е достатъчен. Днес трябва да си и голям изпълнител, да правиш на сцената това, което зрителите очакват от теб - да влезеш в образа на този, който изпълняваш. От певеца се изискват много, много качества. ... Трябва да си музикант певец, а не само певец".
Тя призна, че най-голямото ѝ щастие е да види реализиран неин ученик:
"Почти навсякъде съм пръснала мои хора. Не са всички в големи роли, но няма никакво значение, важното е, че ти си на сцената и се изявяваш, изявяваш това, което си, твоята интимна същност. Това е най-голямото щастие".
Маестра Райна Кабаиванска коментира още, че модернизацията не помага на операта, а истинската историческа епоха трябва да бъде представена в оперното действие.
Документален филм разказва за оперната прима Райна Кабаиванска и нейната школа в София
Майсторският клас на Райна Кабаиванска в НБУ е първият майсторски клас в България. Създаден е през 2001 г. от д-р Георги Текев, изпълнителен директор и член на Настоятелството на НБУ и се осъществява в партньорство на НБУ със Столичната община, Софийската филхармония и Софийската опера и балет. Тази година се провежда 23-ото издание на културното събитие.
Класът предоставя възможност на млади оперни певци да се срещнат с изкуството и опита на Райна Кабаиванска и да усъвършенстват с нея своята вокална техника и интерпретаторски възможности. На конкурсен принцип за участие Райна Кабаиванска избира 10 млади оперни певци, с които работи в продължение на три седмици.
По време на майсторския клас Райна Кабаиванска ще избере състав за централните роли в операта „Аида“. Поканата е от Софийската опера и балет, спектаклите ще са през месец февруари 2024 г. и са в рамките на проекта на Нов български университет „Школата Кабаиванска на голямата оперна сцена“. Режисьор на спектакъла е световноизвестният Уго де Ана.
На 8 октомври талантливите млади артисти от майсторския клас ще се представят на галаконцерт в Софийската опера и балет с оркестъра на първия ни оперен театър под палката на маестро Найден Тодоров. На лауреатите, показали особено високи постижения по време на майсторския клас и галаконцерта, ще бъдат присъдени стипендии от фонд „Райна Кабаиванска“ в НБУ за обучение в Италия и България и за подпомагане старта на тяхната международна кариера.
Досега в майсторските класове на Райна Кабаиванска са се обучавали повече от 240 изпълнители от Европа, САЩ, Южна Америка, Австралия, Азия и Африка. Световноизвестни имена от съвременната оперна сцена – Андреа Каре, Вероника Симеони, Витория Йео, Киара Изотон, Мария Агреста, Мария Радоева, Прити Йенде, Селене Дзанети, Симон Лим, София Соловий, а също и младите надежди на българската оперна традиция Александрина Михайлова и Божидар Божкилов - са стипендианти на дарителския фонд на маестра Кабаиванска в Нов български университет.
Срок за подаване на апликационната форма: 15.09.2023 г.
Прослушване: 18.09.2023 г.
Майсторски клас: 19.09. - 07.10.2023 г.
Галаконцерт: 08.10.2023 г.
Интервюто на Даниела Големинова с Райна Кабаиванска в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.
Най-новата книга на обичаната писателка Диана Христова - Олива е сборник с разкази под надслов "Да те целуне ангел". Заглавието си има история, разказите са от реалността в преобладаващата част, има и с превес на художествена измислица. Стилът е прекрасен. Диана Христова е родом от Пазарджик, по образование юрист, по призвание -..
На 1 и 8 декември в камерната зала "България" певиците Росица Павлова-Инджева, Мария Яковчева, Елена Механджийска и Милена Гюрова, заедно с пианиста Стефан Врачев канят публиката на празничните концерти, с които ще бъде отбелязана 10-годишнината от основаването на вокалния ансамбъл Bella Voce. Спектакълът, който подготвят, е със заглавие "Покана за..
В Софийската опера и балет утре - 29.11, предстои премиерата на спектакъла "Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилея. Постановката се посвещава на две оперни прими – Александрина Милчева и Райна Кабаиванска. Режисьор на спектакъла е Юлия Кръстева , която сподели пред БНР, че посланието, отправено чрез творбата е за вечността и силата на..
Българската композиторка Юлия Ценова беше почетена с два камерни концерта в Швейцария на 22 и 23 ноември - в градовете Сион и Ню Шател. И двете събития бяха изцяло с музика на авторката, която напусна този свят през 2010 г. Юлия Ценова беше ярка личност - пианист, композитор, професор в Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" в..
Спонтанна импровизация върху музикална графика или строга интерпретация на записан с ноти музикален текст – това са границите, в които се движи музиката, която ще прозвучи в петото издание на фестивала „ТрансAрт“ на „Ориндж фактори“. Трите събития са на 26, 27 и 29 ноември в различни културни пространства в София: залата на Националната музикална..
Днес - 26.11, се навършват 115 години от рождението на писателя Йожен Йонеско. Той е ненадминат представител на "театъра на абсурда". "След Втората световна война живеем във все по-атеистични времена. Обществото се потапя в една хедонистична среда. Театърът на абсурда отчита това. С него се занимава и драматургията на Йожен Йонеско", разказа..
Интересът на американския писател Грегъри Магуайър към света на "Магьосникът от Оз" се появява в детските му години. Спомня си с носталгия моментите, в които е гледал, заедно със семейството си, класиката от 1939 по романа на Лиман Франк Баум. Признава, че започва да си създава свои истории в тази вселена още след финалните надписи на..
Стотици населени места са на воден режим. Потърпевши са около 200 хил. души към момента. В някои села имат вода по 2-3 часа на 5 дни. Най-тежка е..
Увеличиха се възможностите на президента да действа като партиен лидер . Това заяви пред БНР Ренета Инджова, бивш служебен премиер. Силви Кирилов..
"Атанас Атанасов е възможност да преговори за създаване на управленско мнозинство . Бихме го подкрепили само ако започнем преговори за мнозинство...