Името на кларинетиста Франческо Спендолини споменаваме често в последно време у нас, заради очакваното му ярко присъствие във фестивалните афиши – първо, за откриването на "Дни на музиката в Балабановата къща" в Пловдив на 21 септември, а след това, на 26 септември, и на специализирания форум "Изкуството на барока".
Италианецът е сред най-търсените в музикалния свят, когато се отнася до старинните разновидности на кларинета – и неслучайно е канен да свири с някои от най-реномираните ансамбли и солисти. А българската цигуларка Зефира Вълова – основател и артистичен директор на "Изкуството на барока" – е замесена в същия този европейски елит, затова и сега имаме възможност да чуем Франческо Спендолини на наша сцена, при това два пъти за една седмица.
Огромен шанс имаха и млади музиканти – ученици и студенти по кларинет и други духови инструменти – да се докоснат до историята в презентация на Спендолини в НМА "Проф. Панчо Владигеров", където той показа част от впечатляващата си колекция кларинети от различните епохи - от барока до наши дни, и разказа в детайли как се е стигнало до съвременния вид и технически възможности на инструмента.
Франческо Спендолини се оказа изключително харизматичен и като разказвач. Но как се е запалил самият той по старинните инструменти, така трудни за овладяване:
„И аз започнах с модерен кларинет, но имах много добър учител, който беше достатъчно любопитен и към съвременната трактовка на старата музика. Ние често свирим модерна музика, но се връщаме чрез технологията на инструмента назад във времето. Наистина е трудно, по някакъв начин усложнено, но интересното е когато ти самият откриваш нещо различно, оригинално, нечувано преди.
Свирим репертоар, който е изпълняван милиони пъти – и не искам да кажа, че е свирен по „неправилен“ начин, защото такова нещо не съществува, но с различен, далечен от идеите на композитора прочит. А това е жалко – също като вариантите на Мона Лиза от съвременни художници. Има ги, но не са оригиналът. Трябва да се опитваме да бъдем възможно най-близо до епохата, да пресъздадем гласа на историческия инструмент, какъвто е бил тогава. Така музиката става по-фокусирана. Затова и на концерта в София искаме да звучи музика, която е много позната, но изпълнена по непривичен за публиката начин – не да търсим модерен ефект от старинен инструмент. И да ви кажа – инструментите, на които свиря, особено тези, които са оригинални от 19. век, те те водят сами, насочват те какво трябва да правиш, за да свирят красиво, защото не всичко е възможно на тях. Има си специфики – нямат новите системи с клапи и пръстени, но пасват перфектно за определени произведения, писани в същата епоха.“
Какво още сподели кларинетистът Франческо Спендолини в интервю за предаването "Алегро виваче" по "Хроризонт" - чуйте в звуковия файл.
Филмът "Обикновен инцидент" на иранския режисьор Джафар Панахи триумфира на 78-ото издание на кинофестивала в Кан, като спечели наградата "Златна палма", предаде АФП. Режисьорът успя да дойде в Кан за първи път от 15 години и лично получи отличието от председателя на журито - френската актриса Жулиет Бинош, и от Кейт Бланшет. В конкурсната..
Актьорът Марин Янев и режисьорът Ивайло Христов получиха двете големи награди "Аскеер" за цялостен принос към театралното изкуство. Три награди спечели драматизацията на Александър Секулов по едноименния роман на Алесандро Барико "Без кръв". За 34 пореден път на тържествена церемония в Театър Българска Армия бяха раздадени театралните..
В навечерието на 24 май, в общинската галерия в град Пордим откриха изложба на двама млади творци - Биляна Емилова и Радослав Недялков. Пордим се намира на 20-ина километра от Плевен и е известен като града с първата телефонна връзка, проведена у нас през 1877 година. Днес в него живеят хора, чиято потребност от изкуство води до..
България е част от турнето на Paree’s Group - акапелен ансамбъл от Ню Йор. Paree’s Group е международна формация, обединяваща певици от 9 държави, които изпълняват музиката на Шри Чинмой в пленителни, динамични медитативни композиции. Групата с членове от САЩ, Германия, Швейцария, Великобритания, Чехия, Словакия, Сърбия, Северна..
В Драматично куклен театър "Иван Радоев" в Плевен се състоя премиерата на пиесата "Олеанна" от Дейвид Мамет. Режисьор е Надя Панчева, в ролите - Делян Илиев и Теона Димова. "Олеанна" на Дейвид Мамет е пиеса в жанра психологически трилър, която поставя фокус върху властовите отношения, езика като инструмент за контрол и опасността от..
От 22 май до 3 октомври ценителите могат да се насладят на богатата програма на фестивала "Софийски музикални седмици". Слоганът на фестивала тази година е "Произведено в България" , обясни пред БНР проф. Момчил Георгиев, директор и основен двигател на голямото музикално събитие. "Каним много българи с кариера в чужбина да свирят с млади..
Галерия - книжарница "София Прес" представя изложбата на Марианжела Анастасова "В Началото бе Локвата". Тя представлява поклон, признание и благодарност към водата. Произведенията й ще гостуват на ул. "Славянска" 29 до 30 май 2025. Художничката Марианжела Анастасова организира онлайн уроци по рисуване Състоянието, в което се..
Лявото вече няма представителство в парламента. Това заяви пред БНР Корнелия Нинова, лидер на "Непокорна България", бивш председател на БСП и добави,..
"Да празнуваш език, който е толкова невидим и крехък , е невероятно нещо." Това каза пред БНР писателят Георги Господинов. По думите му,..