Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Мила Искренова: Стоеше като мираж в пространството – много красиво отразяваше сградите наоколо

Защо златната арка на площад "Александър Невски" предизвика толкова остри реакции?

Петко Дурмана: Фандъкова превърна "арт инсталация" в обиден израз, Терзиев продължава това

| Интервю
Първоначалният вид на инсталацията преди премахването на червения килим
Снимка: БГНЕС

Златната арка на площада пред Катедралния храм "Св. Александър Невски" на едноименния площад в София предизвика полярни реакции. Според изявление на "Колективът", чиято изработка е творбата, в последния момент са били променени параметри на инсталацията. Остават обаче редица неясноти около нея.

"Позволих си фриволно-ироничен коментар в първия момент за тази арка. Беше качена една много "плоска" снимка, с лошо осветление. Тя изглеждаше наистина нелепо на този площад, но след това отидох да я видя и бях много приятно изненадана, защото тя стоеше като мираж в пространството – много красиво отразяваше сградите наоколо, като в някаква стилизирана картина", разказа в интервю за БНР Мила Искренова, хореограф, преподавател по танцово изкуство, с интерес в областта на изобразителните и визуалните изкуства.

"Действително има проблем с размерите, мащаба. Дадох си сметка, че когато човек тръгва да коментира, трябва да знае повече неща и да не бърза непременно да се присмее. В момента у нас има някаква свръхизостреност, свръхчувствителност, но начинът, по който се реагира, не бива да е толкова агресивен – да се линчуват артисти. Това е нещо красиво. Може би малко сбъркано, но все пак поздравления за хората, които са го направили", изрази мнение тя. По думите ѝ "общественото мнение невинаги е най-меродавното" и "ние сме склонни да се отнасяме с пренебрежение дори към световно признати имена".

"Губи се акцентът, който има катедралата, златните кубета. Г-н Терзиев продължава проблем, наследен от г-жа Фандъкова. Тя успя да превърне арт инсталация в обиден израз. Няма как г-н Терзиев да започне по-добре, тъй като разчита на същите хора и същите похвати", каза в предаването "Хоризонт до обед" Петко Дурмана, който работи в областта на инсталацията, скулптурата, фотографията и съчетава технология и съвременно изкуство. Според него "подходът е изцяло сгрешен", а арката е "само върхът на айсберга".

Публичното изкуство е много сериозна тема. Един съвременен град трябва да може да прави конкурси за публично изкуство, а мнението на хората не може да се неглижира, коментира той пред БНР. Дори да няма комисия, трябва хората да имат възможността да видят макет на бъдещата творба, която ще се разположи в обществено пространство, както и да има обсъждане, отбеляза Дурмана.

Ако едно изкуство е предназначено за обществеността, то не трябва да стои в галериите, изтъкна Петко Дурмана.

"Няма рецепта, затова се комуникира. Няма процедура. Общината е некомпетентна. Ако всички са връзкари и проектите се възлагат на свои хора, няма да стане никога", смята артистът.

Двете мнения по темата чуйте в звуковия файл.

Снимки: БГНЕС

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Спомен за проф. Христо Бръмбаров

На 15 октомври се навършиха 120 г. от рождението на един от големите артисти на българската оперна сцена и легендарен педагог - проф. Христо Бръмбаров. Ученикът му Асен Селимски споделя: "Никога няма да забравя неговите огромни очи, които приковаваха цялата зала… бях потресен от този чародеец на сцената - с неговите изключителни пианисими,..

публикувано на 31.10.25 в 16:12
Джордже Денис

Банатски българин претворява фолклорни песни в симфонична сюита

На 2 ноември в зала "България" от 19:00 часа столичната публика ще има шанса да види и чуе музикалния проект "Глас: Симфонична интерпретация на българската музика".  Под диригентството на Константин Илиевски - главния диригент на Симфоничния оркестър на БНР, Софийската филхармония ще представи оригинална симфонична интерпретация на емблематични..

публикувано на 31.10.25 в 14:26
Сградата на Софийската опера и балет

Мюзикълът "Звукът на музиката" на сцената на Софийската опера и балет

Мюзикълът "Звукът на музиката" се завръща на сцената на Софийската опера и балет.  "Това е изключителен мюзикъл. Той ще бъде на 31 октомври и 1 ноември ", анонсира Весела Делчева от Софийската опера. "Изключително сме щастливи, че точно тази класика стъпва на сцената на Софийската опера и балет. Това е много популярен мюзикъл навън, с..

публикувано на 31.10.25 в 11:24

Проф. Минчо Минчев започва есенен майсторски клас в София

След успешния старт през пролетта, сътрудничеството на големия български цигулар и педагог проф. Минчо Минчев и Софийската филхармония ще продължи с есенна поредица от три майсторски класа по цигулка, които започват на 31 октомври. Следващите дати са 28-30 ноември и 19-21 декември. Избраните след прослушване кандидати ще имат уроци в Студио "Музика" на..

публикувано на 30.10.25 в 17:40
Дорис Петер

Дорис Петер и един поглед към София в началото на 90-те

Между 1990 и 2001 г. швейцарската фотографка Дорис Петер документира промените в българската столица. "София на дневна светлина 1990 - 2001" предлага съпричастен поглед към София и нейните жители. Триезичната фотокнига се състои от черно-бели снимки, разкази и текстове за хората и града, както и хроника на политическите и социални събития...

публикувано на 30.10.25 в 13:45

Деца пресъздават "Приключенията на Лиско" в ловешкия драматичен театър

Съвместната театрална школа на Народното читалище "Изкуство 2022 г." в Ловеч, Драматичният театър "Борис Луканов" и Творческа къща "Грозарде" ще представят тази вечер от 19:00 часа в Камерната зала на театъра премиерата на първата си постановка "Приключенията на Лиско", пресъздадена от младите актьори по съвременен начин . Входът е свободен...

публикувано на 30.10.25 в 06:50

Вълнуващата нова европейска музика на Тобиас Хофман

Германецът все още пази топли спомени от концертите си у нас, а гостуването му на Биг бенда на БНР е бил особено емоционално. "Всъщност, това беше първият път, когато моя вече записана музика беше изпълнена от друг бенд. Не знаех как ще се получи. Дори не знаех дали музикантите ще я харесат, но бързо стана ясно, че те се наслаждават на тази музика..

публикувано на 29.10.25 в 17:15