Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Тома Белев: Не може да оставим Витоша на волята на един собственик

Защо не работи Симеоновският лифт? Проблемите са трупани с десетилетия

Ян Калчев, "Витоша ски": Това съоръжение е с отдавна изтекли срокове на експлоатация

| Анализ
Снимка: БГНЕС

Симеоновският лифт неочаквано спря да работи в последните дни на миналата година. Кметът на София Васил Терзиев разпореди на кмета на район "Витоша" арх. Зарко Клинков да провери обстоятелствата около спирането му и да уведоми главния архитект на София. 

Въпреки че Терзиев обеща да осигури допълнителен брой автобуси, придвижването си остава проблемно. Репортерска проверка на БНР установи, че желаещите да посетят планината са много, а по пътя към "Алеко" има километри паркирани коли. Затова шофьорите трудно се разминават.

„Трафикът нагоре се засилва. Образуват се опашки“.

„Получава се задръстване. Има проблем“.

Проверка на Столичната община

Пътуването може да се осъществи и с автобусна линия № 66.

„Страхотна идея е, че има градски транспорт до Витоша. Бяхме свидетели как заради коли два автобуса не могат да се разминат.“

„Преди сме идвали с лифта да караме тук и е много по-лесно, отколкото с автобуса. Сега ни отне доста повече време. Но автобусът е добра алтернатива в момента“.

„Единият автобус беше напълно запълнен и доста хора не успяха да се качат. Трябваше да изчакат. С лифта ще е по-добре за доста голям процент от хората“.

„Трябва да има лифт. Много са колите. Проблем е“.

„С лифта е по-добре, защото няма място за голям брой коли, които да паркират“.

Шофьорите трябва да бъдат внимателни, когато пътуват по пътя към "Алеко“, предупреди журналистът Александър Ников. 


Симеоновският лифт не работи, защото е в пореден ремонт, съобщи в предаването "Хоризонт до обед" Ян Калчев, изпълнителен директор на "Витоша ски“.

"Това съоръжение е с отдавна изтекли срокове на експлоатация. То е на повече от 40 години, като имате предвид, че може би е най-новото, заедно с "Витошко лале“.

Един от двигателите беше свален за ремонт. Тези дни ще го върнем обратно, но ще трябва да се направи и нова синхронизация между двигателите. Не мога да отговоря за колко време би могла да се случи тя".

Калчев не пожела да се ангажира със срокове кога съоръжението ще заработи отново. 

"Отдавна говорим за рискове при експлоатацията на тези съоръжения. Това е същественото, за което трябва да се води дебат. Нашите деца пораснаха в това безвремие. 20 години нищо не се предприема, за да бъдат подменени". 

За да се случи промяна, значение имат Планът за управление и Законът за горите, който забранява определени действия, посочи Калчев. 

"През последните години ние извървяхме път със Столичната община. Нещата бяха задвижени. Стигнахме дори до инвестиционно намерение, което трябваше да бъде отправено към МОСВ. Трябва обаче да бъде учредено право на сервитут.Как ще го учредим? Това са общински земи, горски фонд, а голяма част са върнати на собствениците им".

Карат ни да възстановим едно невъзстановимо съоръжение, заяви той и напомни, че там е имало смъртен случай през 70-те години.

Калчев изрази съмнения относно подготвеността на хората, които трябва да се седнат и да дискутират бъдещето на това съоръжение.

"Много често има смяна на управление на общини, на комисии, на правителства. Имам известни съмнения доколко тези хора са информирани за проблема".

Той посочи, че на комисията, която е изпратена, за да извърши проверка, са предоставени всички необходими документи и информация. 

Цялото интервю на Валерия Николова с Ян Калчев може да чуете в звуковия файл. 

Природозащитникът Тома Белев в БНР
Тома Белев, бивш заместник-министър на околната среда и водите и бивш директор на Природен парк "Витоша“, отбеляза, че е пътищата за "Алеко“ и за "Златните мостове“ са горски. 
"Не са част от националната или общинската пътна мрежа. 

Сега могат да се правят само поддържащи ремонти, тъй като пътищата са горски и нямат подробен устройствен план".

Необходимо е да се разработи такъв и да бъде одобрен от Столична община, разясни Белев.

"Тези пътища да станат общински с решение на Министерски съвет". 

Трябва всички възможни начини за достъп до планината да съществуват, заяви той.

"Невъзможно  е да се спре достъпът до планината с моторни превозни средства. Има хора, които не могат да се качат по друг начин. Но може да го регламентираме. Може да изчистим места за паркиране и да се допускат такива, които нямат друг начин – ученици, хора с проблеми в опорно-двигателния апарат, майки с колички. Трябва да развием градския транспорт на Витоша, както и да възстановим лифтовете. 

Собственикът на съоръженията, в лицето на "Витоша ски“, явно няма интерес. Съоръженията са опасни, дори когато са спрени".

Столична община трябва да предприеме стъпки - или да задължи собственика да ги възстанови, или да ги изкупи, ако той няма желание да ги поддържа, смята Тома Белев. 

"Не може да оставим планината Витоша на волята на един собственик и на безхаберието на общината. Кметът трябва да предприеме стъпките".

Цялото интервю на Валерия Николова с Тома Белев може да чуете в звуковия файл. 

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Как да се ограничи опасното движение с електрически тротинетки?

Над 10 деца са с тежки травми след движение с електрически тротинетки през последните седмици. Полицията и кметове предприеха мерки за затягане на контрола върху движението на електрически тротинетки и електрически мотори. 16-годишно момче е с тежка черепно-мозъчна травма след падане от тротинетка Две 14-годишни момичета са пострадали..

публикувано на 08.05.25 в 10:59

Агресията сред младежите има ново лице: "Локалите"

Черни дрехи, качулки, анцузи над глезените и скъпи маратонки, момчета между 12 и 19 години – така изглеждат "локалите". Самите те се наричат помежду си "филмари". Копират т.нар. ултрас култура – визията на част от участниците в определени ултрас групи на футболни отбори, крайни агитки, крайни фракции. Някои от тези деца са също и част от тези..

публикувано на 08.05.25 в 10:54

След сигнала на фермери от Банско: БАБХ не откри животни от други населени места

Фермери от Банско алармираха миналата седмица в ефира на "Хоризонт" за масово нарушаване на забраната за придвижване и изискванията за паша на дребни преживни животни , въведени в началото на годината в шест общини от Благоевградска област. Най-голямата им тревога е, че това може да пренесе болести като чума и шарка, а стадата им да бъдат..

публикувано на 08.05.25 в 10:12

Извършени са едва 20% от предвидените прегледи по кампания за рак на маточната шийка

С 2 милиона лева за информационна кампания и телевизионен клип, излъчван в продължение на 17 дни, здравното министерство успя да мотивира близо 17 хиляди жени да се прегледат за рак на маточната шийка в края на миналата година. Това са едва 20%, заложени в скрининговата кампания за ранно откриване на този вид рак, за която държавата отпусна..

публикувано на 07.05.25 в 08:55
Папа Франциск на прозореца си с изглед към площад „Свети Петър“ във Ватикана, 6 март 2022 г.

Ще сбъдне ли новият папа мечтата на Франциск за общ Великден за християните?

Католическата църква преживява исторически момент. На 7-ми май ще бъде конклавът, на който ще бъде избран новият папа. Сикстинската капела се подготвя да приеме 133-ма кардинали от общо 135-ма на възраст до 80 години. Букмейкърите изчисляват, че бял дим от комина ще има между 5-ия и 8-ия път  Монтираха комина на Сикстинската капела в очакване..

публикувано на 05.05.25 в 14:28

Учител поде инициатива за изграждане на военен паметник в Радомир

Славчо Свиленов e учител по история и инициатор за изграждане на военен паметник в град Радомир, който ще бъде в памет на близо 2000 загинали след Освобождението българи . Когато започнали инициативата, нямали очаквания да открият толкова много жертви, казва учителят.  Паметникът ще бъде лъв на постамент и ще бъде поставен на символно за..

публикувано на 05.05.25 в 10:19

Илиян Христов: Липсва държавна политика за военноинвалидите и военнопострадалите

Съюзът на военноинвалидите и военнопострадалите е патриотична, обществена и социална организация, създадена през 1913 г. от пострадали от Балканската и Междусъюзническата войни. В нея членуват военноинвалиди и пострадали от войните и в мирно време. Основна цел на съществуването на организацията е да защитава правата и интересите, както и да оказва..

публикувано на 05.05.25 в 08:55