Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Тома Белев: Не може да оставим Витоша на волята на един собственик

Защо не работи Симеоновският лифт? Проблемите са трупани с десетилетия

Ян Калчев, "Витоша ски": Това съоръжение е с отдавна изтекли срокове на експлоатация

| Анализ
Снимка: БГНЕС

Симеоновският лифт неочаквано спря да работи в последните дни на миналата година. Кметът на София Васил Терзиев разпореди на кмета на район "Витоша" арх. Зарко Клинков да провери обстоятелствата около спирането му и да уведоми главния архитект на София. 

Въпреки че Терзиев обеща да осигури допълнителен брой автобуси, придвижването си остава проблемно. Репортерска проверка на БНР установи, че желаещите да посетят планината са много, а по пътя към "Алеко" има километри паркирани коли. Затова шофьорите трудно се разминават.

„Трафикът нагоре се засилва. Образуват се опашки“.

„Получава се задръстване. Има проблем“.

Проверка на Столичната община

Пътуването може да се осъществи и с автобусна линия № 66.

„Страхотна идея е, че има градски транспорт до Витоша. Бяхме свидетели как заради коли два автобуса не могат да се разминат.“

„Преди сме идвали с лифта да караме тук и е много по-лесно, отколкото с автобуса. Сега ни отне доста повече време. Но автобусът е добра алтернатива в момента“.

„Единият автобус беше напълно запълнен и доста хора не успяха да се качат. Трябваше да изчакат. С лифта ще е по-добре за доста голям процент от хората“.

„Трябва да има лифт. Много са колите. Проблем е“.

„С лифта е по-добре, защото няма място за голям брой коли, които да паркират“.

Шофьорите трябва да бъдат внимателни, когато пътуват по пътя към "Алеко“, предупреди журналистът Александър Ников. 


Симеоновският лифт не работи, защото е в пореден ремонт, съобщи в предаването "Хоризонт до обед" Ян Калчев, изпълнителен директор на "Витоша ски“.

"Това съоръжение е с отдавна изтекли срокове на експлоатация. То е на повече от 40 години, като имате предвид, че може би е най-новото, заедно с "Витошко лале“.

Един от двигателите беше свален за ремонт. Тези дни ще го върнем обратно, но ще трябва да се направи и нова синхронизация между двигателите. Не мога да отговоря за колко време би могла да се случи тя".

Калчев не пожела да се ангажира със срокове кога съоръжението ще заработи отново. 

"Отдавна говорим за рискове при експлоатацията на тези съоръжения. Това е същественото, за което трябва да се води дебат. Нашите деца пораснаха в това безвремие. 20 години нищо не се предприема, за да бъдат подменени". 

За да се случи промяна, значение имат Планът за управление и Законът за горите, който забранява определени действия, посочи Калчев. 

"През последните години ние извървяхме път със Столичната община. Нещата бяха задвижени. Стигнахме дори до инвестиционно намерение, което трябваше да бъде отправено към МОСВ. Трябва обаче да бъде учредено право на сервитут.Как ще го учредим? Това са общински земи, горски фонд, а голяма част са върнати на собствениците им".

Карат ни да възстановим едно невъзстановимо съоръжение, заяви той и напомни, че там е имало смъртен случай през 70-те години.

Калчев изрази съмнения относно подготвеността на хората, които трябва да се седнат и да дискутират бъдещето на това съоръжение.

"Много често има смяна на управление на общини, на комисии, на правителства. Имам известни съмнения доколко тези хора са информирани за проблема".

Той посочи, че на комисията, която е изпратена, за да извърши проверка, са предоставени всички необходими документи и информация. 

Цялото интервю на Валерия Николова с Ян Калчев може да чуете в звуковия файл. 

Природозащитникът Тома Белев в БНР
Тома Белев, бивш заместник-министър на околната среда и водите и бивш директор на Природен парк "Витоша“, отбеляза, че е пътищата за "Алеко“ и за "Златните мостове“ са горски. 
"Не са част от националната или общинската пътна мрежа. 

Сега могат да се правят само поддържащи ремонти, тъй като пътищата са горски и нямат подробен устройствен план".

Необходимо е да се разработи такъв и да бъде одобрен от Столична община, разясни Белев.

"Тези пътища да станат общински с решение на Министерски съвет". 

Трябва всички възможни начини за достъп до планината да съществуват, заяви той.

"Невъзможно  е да се спре достъпът до планината с моторни превозни средства. Има хора, които не могат да се качат по друг начин. Но може да го регламентираме. Може да изчистим места за паркиране и да се допускат такива, които нямат друг начин – ученици, хора с проблеми в опорно-двигателния апарат, майки с колички. Трябва да развием градския транспорт на Витоша, както и да възстановим лифтовете. 

Собственикът на съоръженията, в лицето на "Витоша ски“, явно няма интерес. Съоръженията са опасни, дори когато са спрени".

Столична община трябва да предприеме стъпки - или да задължи собственика да ги възстанови, или да ги изкупи, ако той няма желание да ги поддържа, смята Тома Белев. 

"Не може да оставим планината Витоша на волята на един собственик и на безхаберието на общината. Кметът трябва да предприеме стъпките".

Цялото интервю на Валерия Николова с Тома Белев може да чуете в звуковия файл. 

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Акад. Христо Найденски с предложения за развитие на БАН

На 2 декември на Общо събрание на БАН предстои да бъде избран нов председател на Академията. Член-кореспондент Евелина Славчева и акад. Христо Найденски са допуснати до участие в избора на председател от мандатната комисия. Техните програми за развитие на Академията са качени на сайта на БАН. "В моята програма се вглеждам в бъдещето на..

публикувано на 27.11.24 в 12:23
Снимката е илюстративна

Велинградските животновъди в напрегнато очакване на повторни проби

Заради откритото огнище на чума по дребните преживни животни  във Велинград и последвалите протести на фермери там днес ще бъдат взети повторно нови 300 проби . Към момента 1700 овце са застрашени от принудително умъртвяване . Вчера животновъдите заявиха, че животните им са здрави и настояват за нови изследвания, тъй като са убедени, че..

публикувано на 27.11.24 в 06:37
Владимир Береану

Владимир Береану: Джорджеску спечели благодарение на Тик-Ток с 3 млн. последователи

Любопитни са резултатите от първия тур на президентските избори. Първия - Калин Джорджеску, изобщо социолозите не го хванаха. В проучванията той беше в графата "и други", каза журналистът Владимир Береану в интервю пред БНР. В предаването "Нещо повече" той направи интересен анализ на  двамата  от осемте кандидати за президент на северната ни..

публикувано на 25.11.24 в 18:14
Бойко Ноев

Бойко Ноев: На България са необходими нови политически субекти. Тези са изчерпани

"Дълбоко съм убеден, че  на България са ѝ необходими нови политически субекти . Тези са изчерпани. " Това заяви пред БНР   Бойко Ноев, бивш министър на отбраната и дипломат.   Ще се появят нови лидери , изрази убеденост той. Не е възможно Борисов да бъде министър-председател , смята Ноев.  Според него това е така и заради..

публикувано на 23.11.24 в 14:02

Паул Шмид: Контролът по вътрешните шенгенски граници е паническа и напълно неефективна мярка

Две години Австрия блокира пълното присъединяване на България и Румъния към Шенгенското споразумение. Вчера стана ясно, че Австрия вдига ветото. Неофициално това се знаеше още след парламентарните избори в алпийската република, казва Паул Шмид , директор на Австрийския институт за европейски политики. Паул Шмид: Назрял е политическият момент Виена..

публикувано на 23.11.24 в 11:44

Джон Маннерс-Бел: Налагането на търговски мита не носи полза за никого

Геополитическото противопоставяне ще задушава глобалната икономика в следващите години. Очаква ни вял растеж, фрагментация и най-вероятно търговска война. Това е изводът на повечето наблюдатели на икономическите процеси, пред които стои основният въпрос - какъв ще бъде следващият двигател на растеж? Отговорите са противоположни, но по един от тях като..

публикувано на 23.11.24 в 11:00

Какво произвежда нереформираното образование?

Над 2500 души са подписали петицията за преразглеждане на сегашната система от национални външни оценявания във всичките ѝ етапи. Те са достатъчно, за да потвърдим, че такъв проблем съществува , каза пред БНР Ирина Манушева, инициатор на петицията. Според нея обаче проблемът не се разпознава достатъчно ясно, а той пропива цялата..

публикувано на 22.11.24 в 10:55