Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Заради обикалянето на цяла Африка през последните 20-ина дни цените на превозите се покачиха с 200 процента"

Питър Санд: Световната търговия е заложник на хутите

Ответните удари на Запада не са решение, което ще върне сега и веднага мира в Червено море, смята анализаторът в платформа за морски превози

| Интервю
Боец от групировката на хутите в Сана, Йемен, 12 януари 2024 г.
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Чисто човешката трагедия на хората в Газа е само един, макар и най-важен, аспект на войната там. Никоя война в Близкия изток досега не е оставала на територията на само една държава. А регионът вече повече от 3 месеца се приближава към пропастта.

Израел е обстрелван и от Ливан и Сирия и съответно отвръща на ударите. Американски военни в Сирия и Ирак - също. В Йемен подкрепяното от Иран движение на хутите - "Ансарулла", обяви през ноември миналата година, че ще напада свързани с Израел търговски кораби, които преминават през Червено море към или от Суецкия канал. Близо 30 такива нападения, както и срещу охраняващи търговския трафик бойни кораби на западни държави, бяха извършени до днес - от вземане на абордаж с хеликоптер, до щурм с моторни лодки и обстрел от йеменския бряг - с балистични и крилати ракети и с дронове камикадзе.

Как се отразява всичко това на търговското корабоплаване през една от най-важните отсечки на глобалните морски маршрути, през която обичайно минават 15 процента от товарите в глобален мащаб?

На 15 декември миналата година трафикът на контейнеровози в Червено море е бил с 30% по-слаб в сравнение със същия ден на предходната година. Преминалите през това море търговски кораби през първата седмица на 2024-а са били с 90 на сто по-малко спрямо  първата седмица на 2023-а. След американските и британските удари срещу хутите вероятно ще намалеят още повече.

Корабните компании пренасочват плавателните си съдове през най-южната точка на Африка. 5000 мили и 10-14 дни по-дълги плавания водят до поскъпване на услугата. Пример - таксата за превозване на един контейнер между Шанхай и Ротердам на 23 декември е била 1667 долара. А на 5 януари - 3577. Два пъти повече.

Глобалните вериги за доставки са заложник на хутите в Червено море, отбеляза в интервю за "Събота 150" Питър Санд - главен анализатор в платформата за морски превози Xeneta.

Дали ответният американски и британски удар срещу хутите в четвъртък ще отпуши Червено море за търговските кораби?

"Това може и да е началото на ендшпила там. Напрежението се покачва от няколко седмици - вече повече от месец. Но ответният удар предната нощ не е решение, което може да върне сега и веднага мира в Червено море. Опасявам се, че ще отнеме доста време и дотогава ще има нарушения на веригите за доставки.

Случващото се в Червено море е съвсем различно ниво на заплаха от обикновеното пиратство, като например в Гвинейския залив от другата страна на Африка. Хутите от Йемен изстрелват дори балистични ракети и дронове срещу търговски кораби! Главно контейнеровози. И поне на думи обвързват действията си с войната между Израел и "Хамас".

Това е съвсем ново ниво на геополитика. Световната търговия е взета за заложник. За да запазят живота на екипажа, плавателния съд и товара 9 от 10 кораба, чийто маршрут минава през Червено море и Суецкия канал, вече се пренасочват през нос Добра надежда. Всички те идват от Индия, Китай, Япония, Корея и пътуват към Средиземно море, Северна Европа или западното крайбрежие на Съединените щати. И заради обикалянето на цяла Африка през последните 20-ина дни цените на превозите се покачиха с 200 процента, а времето за доставка се увеличи с 2 до 3 седмици."

Ясно е, че по море се превозват всякакъв вид компоненти, части и вече готови за продажба на дребно продукти. Но все пак можем ли да очертаем най-вече за какви стоки става дума?

"Контейнерните превози включват в общи линии цялата възможна палитра от стоки, с изключение на суров петрол и петролни продукти, зърно и въглища. С контейнери се превозва всичко, което може да се побере в тях, даже и храни - в контейнери хладилници. Ако се огледате около себе си, всичко в стаята - от дрехите на гърба ви до бюрото или масата, която използвате - такива неща сега се пренасочват през Южна Африка."

Кои са най-засегнатите търговски сектори?

"Всички са доста сериозно засегнати. Особено онези, които са част от веригата за доставки на стоки за незабавна употреба и разполагат с ограничена складова наличност, ще останат с празни рафтове и ще закъсняват със своите доставки за клиенти. Това е единият аспект.

Определено ще има проблеми и с поточни линии, свързани с веригата за доставки на стоки за незабавна употреба. Така стана по време на Covid пандемията. Такъв проблем се появи вече в автомобилната индустрия - с необходимостта от компоненти, произвеждани от единия край на света, за сглобяване на колите на друго място. Тази седмица беше обявено, че фабриката на "Тесла" край Берлин ще спре да работи. В модната индустрия също ще има сериозно отражение. Тя е зависима от сезоните и за нея са характерни малки складови количества. Продукцията трябва да пристигне навреме, докато може да се продава за конкретния сезон."

Как се отрази това явление на инфлацията?

"Делът на разходите за транспорт и логистика от крайната цена на продуктите, които виждаме на рафтовете в магазините, все още е твърде нисък. И все пак ще има отражение върху инфлацията, която миналата година достигна своя пик и след това започна трайна тенденция на успокояване. Проблемите с веригите на доставки може да спрат понижението и да видим права линия на инфлационната графика. С други думи - инфлацията ще е в плато заради цените на определени продукти, които без усложненията в Червено море, щяха да продължат да падат в унисон с останалите."

Помним какво се случи при пълното затваряне заради пандемията. А също и засядането на кораба "Евъргивън" в Суецкия канал за близо седмица преди 3 години. Не придоби ли индустрията известен опит за справяне с настоящия проблем?

"И да, и не. Разбира се, има известен опит, но ситуацията сега е по-различна. Ако се спрем на примера с "Евъргивън", контейнеровозът отплава от Суецкия канал след 6 дни и след това чакащите кораби можеха да продължат плаването си. Сега казусът е много по-сложен.

По време на Covid компаниите за морски превози развиха плановете си за реакция при кризи и след това продължиха да ги обновяват, тъй като пазарът продължи да се променя. Разликата с Covid е, че сега сме свидетели на невероятно драматично развитие на ситуацията в изключително кратки срокове."

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Цените на петрола се стабилизираха

Цените на петрола на международните пазари се стабилизираха след започналото покачване в отговор на притесненията от задълбочаване на кризата в Близкия изток. На фона на прогнозите за възможния отговор след изстреляните ракети от Иран срещу Израел - котировките на суровия петрол се повишиха с 10 процента. Цената на петрола на..

публикувано на 04.10.24 в 07:47

130 години от основаването на читалище "Светлина" в град Априлци

Народното читалище "Светлина 1894 г". – в град Априлци отбелязва днес и утре 130 години от своето създаване с откриване на паметник на основателите си, изложба и концерти. Читалището е духовно и културно средище и в момента към него има датски духов оркестър, детска вокална група, хор за народно пеене, танцов състав, клуб За народни..

публикувано на 04.10.24 в 07:44

Започват доставките по схемите "Училищен плод" и "Училищно мляко"

Започват доставките на плодове, зеленчуци, мляко и млечни продукти по схемите "Училищен плод" и "Училищно мляко", а днес е последният срок от обявения допълнителен прием, в който кандидатите за доставчици могат да подават документи за одобрение. Допълнителният прием се прави с цел да бъдат обхванати повече учебни заведения 95 доставчици..

публикувано на 04.10.24 в 07:36
Джон Винсънт Атанасов (1903 – 1995) и реплика на електронния компютър на Атанасов-Бери

121 г. от рождението на Джон Атанасов отбелязват в Ямбол и в с. Бояджик

Кулминацията на събитията, посветени на 121-вата година от рождението на Джон Атанасов - ще бъде днес в Ямбол и село Бояджик, откъдето са родовите корени на Бащата на компютъра. Днес се навършват 121 години от рождението на Джон Винсент Атанасов, чийто баща е роден в село Бояджик, но 13-годишен заминава за САЩ заедно с чичо си. Събития..

публикувано на 04.10.24 в 07:36
Опустошения в Дахие - контролирано от

Израел продължава атаките срещу цели на "Хизбула" в Ливан

Израелските въоръжени сили продължават атаките срещу цели на "Хизбула" в околностите на  ливанската столица Бейрут. Взривове отекнаха тази нощ край международното летище в Бейрут, което се намира в близост до квартал "Дахия", известен като бастион на шиитската организация. Израелските военни издадоха разпореждане за евакуация на конкретни..

публикувано на 04.10.24 в 07:24

Сдружение "Ангели на пътя" организира протест пред Съдебната палата в Пловдив

Сдружение "Ангели на пътя" и близки на загиналия при катастрофа на 12 май 2022 година моторист Недялко Бакалски излизат на протест пред Съдебната палата в Пловдив.  В 9 часа в Окръжния съд започва поредното заседание по делото срещу шофьора Иван Иванов, който с колата си блъсна на кръстовището на булевардите "Копривщица" и "6-ти септември"..

публикувано на 04.10.24 в 07:22

Президентът свиква КСНС

Рисковете за България след ескалацията на конфликта в Близкия изток ще обсъжда Консултативният съвет за национална сигурност, свикан от президента Румен Радев.  Държавният глава събира в 10 часа ръководителите на службите за сигурност, представителите на изпълнителната власт и на парламентарните партии. Участниците в заседанието на КСНС..

публикувано на 04.10.24 в 07:14