Ana Lua Caiano е португалска музикантка, която комбинира португалски фолклор с електронна музика. На сцената, Ana Lua изпълнява във формат „one woman show", използва синтезатор, лууп станция, микрофон, бас барабан и няколко перкусионни инструмента. Ana Lua Caiano е сама на сцената и на живо, комбинира електронна музика с традиционна португалска музика и „ звуци от ежедневието “ чрез лууп наслагване. За своя солов проект младата португалка беше номинирана за наградата ММЕА. Мини албумът й от 2022 година обедини 6 песни под името „Вчера пристигнах късно“ и е хибрид между това, което се смята за традиционни и електронни модели. Успоредно с това, гласът и мелодиите, които създава Ana Lua я превърнаха в една от най- оригиналните автори и изпълнители на португалската и европейска музикална сцена. Месеци след краткия албум „Вчера пристигнах късно “, Ana Lua Caiano представи нова колекция от песни в новото й EP. Тази нова стъпка демонстрира как музикантът и композиторът продължава да развива звука в своите нови композиции, саундтраци и музикални инсталации. По време на церемонията по връчването на наградите ММЕА се срещнах с чаровната и много усмихната и позитивна Ана Луа. За съжаление тя не получи наградата, но пък шоуто, което изнесе няколко часа по- късно в рамките на фестивала „Евросоник- Нордеслаг“ беше изключително впечатляващо. Ана Луа се раздаде максимално и нейното самостоятелно авторско шоу остави трайна следа. Ето и как започна разговорът ми с португалската певица, автор и музикант.
" Казвам се Ана Луа Кайяно, от Португалия съм. Смесвам традиционна португалска музика с електронна музика. Музиката е част от моя живот от дете, но започна да композирам, когато станах на 15 години. По време на пандемията се роди моят проект- шоу на една жена.
Има ли музиканти в семейството ти
"Не, нямаме музиканти в семейството ми, всъщност не, но майка ми не е музикант, обаче пее много добре. Когато бяхме малки, тя ни пееше много песни преди да заспим, знаеше да свири и на китара, така че у дома винаги се пееше и се слушаше много музика."
Коя беше причината, за да се захванеш да смесваш традиционна португалска музика с електронна
"Когато бях много малка, започнах да слушам традиционна португалска музика, смятам, че това е голяма част от моята същност, коя съм аз и когато започнах да композирам, влиянието на тази музика станачаст от моята авторска музика, използвах хорове, използвах характерните хармонии, канони. Освен това използвам традиционни музикални инструменти, които включвам както в записите си, така и по време на изпълненията ми на сцената. Използвам барабан, това е традиционен португалски барабан, използвам и още един ударен инструмент, той се нарича дуф, обикновено на него свирят само жени, този инструмент е характерен за Северната част на Португалия и на него свирят обикновено жени. Също така свиря на бринкин дъ мадейра. Това е традиционен музикален инструмент от нашия остров Мадейра. И още използвам кастанети, те са характерни както за Португалия, така и за Испания. Това са традиционните музикални инструменти, които използвам. Когато станах по- голяма, започнах да слушам електронна музика, нещата на Портишедс, както и алтернативна музика, слушах Бьорк, Лори Андресън, много различни стилово музиканти. Впоследствие този разнообразен микс стана част от моята музика. Това са нещата, които обичам да слушам и това, което създавам е резултат от тях."
Как създаваш песните си, как ги изграждаш
"Обикновено музиката, която правя, започва от мелодията, и това се случва, когато очаквам някого, когато не мога да спя, тогава започвам да измислям различни мелодии, след което на следващия ден ги записвам с телефона ми и след известно време, примерно след около месец, прослушам записаното и започвам да създавам ритъма към тази мелодия, или на компютъра или като свиря на инструмента дуф. Понякога за ритъма си служа с неща от ежедневието, например химикалка и чаша вода. После започвам да възпроизвеждам този бийт и да композирам на традиционните инструменти, включвам електронните инструменти и чак накрая, когато тази основа е направена, наслагвам гласа върху мелодията. Това е основният начин, по който създавам музиката си, така че едновременно записвам, продуцирам и композирам и така се ражда музиката ми."
Пред малко спомена , че си поставила началото на самостоятелния си проект, в стил „one woman show", по време на пандемията. Смяташ ли, че ако не беше този период на изолация, нещата при теб щяха да се развият по напълно различен начин.
"Да, смятам, че пандемията беше много тежък момент, защото бяхме изолирани и наистина мисля, че моят проект не би се осъществил, никога не съм си представяла, че ще свиря сама и въобще да съм сама на сцената. Преди винаги съм свирила с група. Винаги ми е харесвало да създавам и да изпълнявам музика и сигурно щеше да е в някакъв друг формат, така че наистина това даде посоката на моя проект."
Нещата ти обикновено звучат по- мрачно, от една страна заради инструментите, които използваш и от друга заради текстовете ти.
"Да, наистина песните ми звучат по- мрачно, не правя щастливи песни. В Португалия, когато говоря за португалската традиционна музика и не става дума само за фадо, това е музиката, която са пеели хората, докато работят на полето например и тя е записана от композитори, които са направили различни версии по нея. Разбира се имаме фадо и в него можете да откриете всички възможни тъжни неща. Фадото е тъжно, няма да откриете щастлива фадо песен. Вероятно това е причината да правя и аз такава музика, това са и темите в музиката ми. Разбира се заради ритъма в песните ми, можете да танцувате на тях. Освен това понякога засягам теми, които касаят обществото ни, лошите неща, които се случват. Може би след този наш разговор, ще започна да правя и по- щастливи неща."
24 годишната португалка Ana Lua Caiano, продължава да предизвиква себе си, да създава поп, който обединява традиционното и модерното, с огромен ресурс от лупове, бийт машини, синтезатори, клавишни, барабани и използването на глас и мелодии,отражение на забързаното ни ежедневие. Ana Lua Caiano изследва музикалния фюжън, съчетавайки традиционна португалска музика с електронна музика, използвайки хорове, хармонии и канони, съчетани с бийт машини и звуци, взети от ежедневието и така нейната музика пренася традиционното португалско наследство в модерния, електронен и технологичен свят. Ето и над какво работи в момента моята усмихната и много позитивна събеседничка Ана Луа Каяно.
"Точно сега завършвам работата по албума ми, който трябва да бъде завършен през март. Това е първият ми албум и аз съм много развълнувана, защото предишните ми издания бяха мини албуми. Сега ще издам първия си дългосвирещ албум, с повече песни, работя по него отдавна. Наистина съм много щастлива, защото това е моето ново лице, моята нова музика. Тук изпълних за първи път неща, които преди не съм свирила никъде и затова съм изключително развълнувана."
Наградите ММЕА са едно от много желаните отличия, което дава шанс на многообещаващите млади европейски музиканти да достигнат до голямата европейска сцена, а от там и до световно признание. Беше ли изненадана, когато получи номинацията за наградата ММЕА
"Да, наистина бях много изненадана, защото на практика започнах да се представям на сцена и първият ми компактдиск излезе през 2022 година, това беше много …. Нещо и затова бях много изненадана и едновременно щастлива, защото по- голямата част от времето съм свирила само в Португалия и едва сега започнах да излизам извън страната, надявам се да дойда и при вас в България. Разбира се харесва ми да изнасям концерти в Португалия, но се надявам да имам изяви и в чужбина. Затова бях много изненадана, че съм разпозната и съм номинирана за европейската наградата за млади таланти."
Спомняш ли си как научи новината, че си номинирана
"Научих я от моя мендижър, който ми се обади и ми каза „Аааа, имаш имейл, номинирана си! Аз отговорих „Какво! Наистина беше неочаквано за мен."
Какво мислиш за фестивала „Евросоник“
"Смятам, че това е страхотен фестивал, за мен този фестивал е важен, защото ме срещна с много различни култури, които събира на едно място, виждаш музиканти от цяла Европа и това е невероятно. Хубаво е, че има такова събитие като „Евросоник“, страхотно е!"
Какво ще кажеш за финал на слушателите на Националното радио.
11 Искам да дойда в България, искам да изнеса шоуто си при вас. Всъщност гаджето на сестра ми е от България и затова съм любопитна да дойда при вас. Искам да пипна сняг, в Португалия нямаме сериозна снежна покрива, а обичаме да караме ски, да се катерим в планината и ако искате да чуете моята музика сте добре дошли.
Това разказа специално за предаването „Евробокс“ португалската певица, музикант и автор Ана Луа Каяно.
Чуйте цялото интервю с португалката в приложения аудиофайл.
В Деня на народните будители Съюзът на българските музикални и танцови дейци и "Кантус Фирмус" АД раздадоха за 28-и пореден път наградите "Кристална лира" за върхови постижения в областта на музикалното и танцовото изкуство. Домакин на церемонията беше Националният музикален театър "Стефан Македонски". В три от категориите призове получиха представители..
На 15 октомври се навършиха 120 г. от рождението на един от големите артисти на българската оперна сцена и легендарен педагог - проф. Христо Бръмбаров. Ученикът му Асен Селимски споделя: "Никога няма да забравя неговите огромни очи, които приковаваха цялата зала… бях потресен от този чародеец на сцената - с неговите изключителни пианисими,..
На 2 ноември в зала "България" от 19:00 часа столичната публика ще има шанса да види и чуе музикалния проект "Глас: Симфонична интерпретация на българската музика". Под диригентството на Константин Илиевски - главния диригент на Симфоничния оркестър на БНР, Софийската филхармония ще представи оригинална симфонична интерпретация на емблематични..
Мюзикълът "Звукът на музиката" се завръща на сцената на Софийската опера и балет. "Това е изключителен мюзикъл. Той ще бъде на 31 октомври и 1 ноември ", анонсира Весела Делчева от Софийската опера. "Изключително сме щастливи, че точно тази класика стъпва на сцената на Софийската опера и балет. Това е много популярен мюзикъл навън, с..
След успешния старт през пролетта, сътрудничеството на големия български цигулар и педагог проф. Минчо Минчев и Софийската филхармония ще продължи с есенна поредица от три майсторски класа по цигулка, които започват на 31 октомври. Следващите дати са 28-30 ноември и 19-21 декември. Избраните след прослушване кандидати ще имат уроци в Студио "Музика" на..
Между 1990 и 2001 г. швейцарската фотографка Дорис Петер документира промените в българската столица. "София на дневна светлина 1990 - 2001" предлага съпричастен поглед към София и нейните жители. Триезичната фотокнига се състои от черно-бели снимки, разкази и текстове за хората и града, както и хроника на политическите и социални събития...
Съвместната театрална школа на Народното читалище "Изкуство 2022 г." в Ловеч, Драматичният театър "Борис Луканов" и Творческа къща "Грозарде" ще представят тази вечер от 19:00 часа в Камерната зала на театъра премиерата на първата си постановка "Приключенията на Лиско", пресъздадена от младите актьори по съвременен начин . Входът е свободен...
Никой не може да ми каже с кого да играя и с кого - не! Това заяви в предаването "РадиоТочка" шампионът по бокс Кубрат Пулев, който ще играе..
Изумен съм от настървението срещу църквата и то от майки и бащи, родители, каза в интервю пред БНР актьорът и режисьор Мариус Куркински за..
Не е проста работа да се обясни какво е Хелоуин, бих казал, че е един колективен опит за ритуална обработка на травматично минало на западната..