Нимфи, сирени, русалки... В повечето случаи присъдата над тези митични същества е като на прекрасни изкусителки на мъже, които искат да ги подмамят и унищожат във водата. Човешките жени ги чувстват конкурентки. Може би първият адвокат, който се опитва да защити тези красиви морски създания, е Ханс Кристиан Андерсен с прекрасната си приказка за малката русалка. Най-известната опера на Дворжак "Русалка" е по Андерсен.
През март в Телавивската опера можеше да се види твърде нестандартна постановка. По време на тричасов спектакъл, два часа балетистите и оперните певци киснеха в басейн с истинска вода. В договора си, преди началото на репетициите, са подписали, че не възразяват да творят в такава необикновена работна среда. Още по време на увертюрата танцьори от балетната група "Вертиго" започнаха да шляпат с вода, налягали като хипопотами. Нагазили до шия във водата бяха и певците. Хорът и оркестърът, които през цялото време бяха на сухо, се чуваха ясно, но солистите във водата на моменти заглъхваха, въпреки че полагаха големи усилия. Закон на физиката е, че водата поглъща и деформира звука. Ако режисьорът на спектакъла Стефано Пода, който беше и хореограф, и сценограф, се беше сетил да се обърне към израелски стартъп, този проблем щеше да бъде решен. Друг сериозен проблем беше как екипът да не хване пневмония при толкова продължително киснене във водата и да не се окаже още на следващия спектакъл Русалката без глас, без магията на вещицата.
Според създателите на спектакъла той е за битката между природата и технологиите. Езерото, което за съжаление приличаше на стандартен плувен басейн, е превъплъщение на екологичния, природосъобразен живот, а дворецът – на компютризирания, роботизиран живот. Постановката беше толкова провокативна, че публиката веднага се раздели на две. Едните помнят "Русалка", поставяна в Израелската опера през 2004 г. Тогава режисьорът е заложил на простотата. За тях търсенето на твърде ярки визуални ефекти затруднява възприятието.
Второто действие беше зрелищно и интересно - контрапункт на спокойното цамбуркане на русалките във водата. Фонът на сцената приличаше на компютърна дънна платка. В такъв десен бяха и полите на танцьорките. Хореографията показа възможностите на артистите- с много трудни поддръжки и скокове. В същото време, те, в красиви и еднообразни облекла, танцуваха менует като роботи. Животът в двореца е монотонна електронна игра. Пристрастеният към нея върховен геймър - Принцът, който в трето действие следва Русалката в езерото, губи и двата свята - и този на природата, и този на технологията. Вън от тези два свята остава и Русалката, отказала се от сватбата. Нимфи събират с щипци от водата парчета от разкъсаната й сватбена рокля, както доброволци - еколози събират изхвърлени найлонови торбички.
Израелската опера търси своя нов облик. Няколко сезона най-впечатляваща е изявата на изпълняващия ролята на оперен оркестър симфоничен - на Ришон Ле Цион, под диригентството на Дан Етингер. Откроиха се солистите. Двойката певци в ролята на Русалката и Принца Ала Васеливитски и Алексей Долгов вече пета постановка пее заедно, като Долгов е гастрольор. В ролята на бащата на Русалката Йонут Паску доказа, че може да се пее и от най-дълбоката част на басейна, като дори се гмурка под водата. Дълго ще се помни тази толкова провокативна постановка!
В петък - 7 февруари, от 19 часа в зала "България" Симфоничният оркестър на БНР ще изнесе концерт, който носи вълнуващото наименование "Любов и драми". Диригент е Константин Илиевски. ""Любовна магия" е една изключително драматична история. Ние я изпълняваме с присъствието на солист. Ще се пеят всички арии. Те са във фламенко стил. По..
Продължават прожекциите от втория сезон на поредицата “Опера в киното“, в която имаме възможността да гледаме избрани нови продукции, представени през последните години на някои от най-престижните европейски оперни сцени. Ще напомня, че през първия сезон гледахме операта “Мадам Бътерфлай“ с Барно Исматулаева от фестивала в Брегенц, “Травиата“ със..
2025 г. започна с прожекции на балета “Пепеляшка“ от Прокофиев – приказният спектакъл, на който публиката в Лондон се е наслаждавала в театъра от 3-и декември до 16-и януари. Традиционно тогава се играе “Лешникотрошачката“, но този сезон продукцията почива и можеше да се гледа само на запис в киносезона, а по време на коледно-новогодишните..
Българското национално радио подписа меморандум за сътрудничество с швейцарската фондация "Геза Анда", която провежда престижния конкурс за пианисти в Цюрих на името на големия унгарски пианист , живял и творил в Швейцария. Конкурсът се провежда на всеки три години от 1979 г. насам. Негов създател е вдовицата на големия изпълнител –..
В 17-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Томбола за билети за концерти и спектакли - Акценти от музикалния афиш през първия месец на 2025 г.: * прожекцията на балета “Пепеляшка“ от Прокофиев от киносезона на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт..
В Лос Анджелис се проведе 67-ата церемония по връчването на американските музикални награди "Грами". Бионсе беше изпълнителката, която беше номинирана в най-много категории за награда "Грами" тази година за албума си "Cowboy Carter" – цели 11. Така тя стана най-номинираната певица в историята на наградите с 99 номинации за цялата си..
Добрич ще отбележи 145 години от рождението на писателя Йордан Йовков със съвременен спектакъл, обединяващ в себе си музика, танци и текст. Инициативата е финансово обезпечена от Министерството на културата по проект „Добрич арт“, който ще се осъществи от Общинския културен институт. Сцената на изявата ще бъде в градския парк „Св. Георги“, а..
Държавата има проблем с прозрачността, вече сме във втората четвърт на XXI век, и в администрацията, като Министерството на финансите нямаме дори..
Ролята на тези управляващи не е да изправят държавата на крака, първата им грижа е да се наместят те! Това мнение изказа пред БНР политологът Слави..
Искане за нов конвергентен доклад, бих казал без ирония - дивергентен доклад, е решение на правителството на България. Трябва да се прецени имаме..