Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Преди 112 години българинът Виктор Витанов конструира автомобил

Антон Оруш
Снимка: Добромир Видев

Знаете ли, че българин е построил автомобил? И това е станало преди 112 години. Създателят на популярния сайт за стара техника Антон Оруш се натъкнал на информация, публикувана в тогавашната българска и международна преса.

Годината е 1912-а. Докато България, заедно със Сърбия, Гърция и Черна гора среща на бойното поле Турция, за да защити отнетите години по-рано територии, един българин прави своята първа и единствена стъпка към… автомобилостроенето. Името му е и Виктор Витанов и изследователят на старата техника Антон Оруш разказва, че самият той не очаквал тази находка.

Виктор Витанов бил роден в София през 1891-ва година. Което означава, че младият самолетен и автомобилен конструктор е бил само на 21 години, когато е направил колата. Заради оскъдните данни, Антон Оруш предполага, че способностите си Виктор наследил от баща си Георги, който бил един от първите вносители на пишещи машини в Княжество България. 

От разказите става ясно, че по-късно семейството му се мести в град в Северен Йоркшър в Англия. И там покрай ремонтната работилница за пишещи машини на баща си, Виктор успял да построи два самолета. А колата, която Виктор Витанов прави е далеч от представите ви за съвременен автомобил, но от проучването на Антон Оруш научаваме, че машината е била изработена с качествени за времето си материали. Четириколесен, бензинов.

Както написало тогава британското списание като оценка за Виктор Витанов - "твърде похвално усилие". Е, колата му не развивала висока скорост. Едва 15-20 километра в час. По онова време най-популярният модел на Форд-Т, развивал 68 километра в час. А състезателните стигали до 157 километра в час. Колата нямала защита на двигателя и купето от вятър, дъжд и слънце…

Антон Оруш

Виктор Витанов не успял да сложи началото на българската автомобилна индустрия. Но у нас автомобилите били доста популярни. Между 1896 до 1912 г. чужденците ги внасяли за собствени нужди, предприемачите за престиж, хотели, за да вземат гостите си от гарата, пощите, за да носят пратките. 

При военните имало поне 30 коли - товарни и лични. А после и цяло автомобилно отделение. Царският дворец имал три автомобила. Единият може да го видите Музея за история на София. 

Към 1912-а в България вече е имало търговско представителство за продажба на автомобили, обществен транспорт в София и Варна. Междуградски линии в много градове. В България се издавали документи за правоуправление, имало автомобилни клубове. През 1912 г. се появил "Правилник за движението на автомобилите в София", регистрационни табели. Дори и потрошени от инциденти тъщи и премазани велосипеди.

Антон Оруш примоня за опита по времето на социализма също да правим коли в България. И се съгласява, че неуспехите ни да привлечем инвеститори, които да правят коли у нас, се дължат на различни фактори.


Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Божидар Искренов

Божидар Искренов разказа футболната си биография в "Без обувки"

Бившият футболист на "Левски" и на ЦСКА Божидар Искренов разказа живота си във футбола в книга .    "Дъщеря ми настоя, че е станало време за това, а иначе идеята е стара",  разказа бившият национал, известен с прозвищата Гибона и Радостта на народа, който в последните години живее в САЩ, където кара такси, и в Канада, където продава..

публикувано на 03.01.25 в 17:32
Кристина Константинова и Мария Дончева

Във Враца отвори първата по рода си у нас кафе-книжарница с кауза

Наскоро във Враца отвори врати първата по рода си у нас кафе-книжарница с кауза . Там има над 20 хиляди заглавия - както нови, така и антикварни книги. От тяхната продажба и от поръчките на топли напитки се събират средства в подкрепа на деца и младежи с редки генетични и онкологични заболявания . Необикновената книжарница работи и за други..

публикувано на 03.01.25 в 11:34

На разходка из дигиталния близнак на базиликата "Св. Петър"

" Базиликата е като звездното небе в лятна нощ : оставате пленени от нейния блясък и великолепие. Рискува обаче да бъде ням свидетел на "безкрайната красота", ако интелектът не е обогатен със знания, а поривът на сърцето не е подхранен от духовен опит ", казва кардинал Мауро Гамбети , архиерей на базиликата и викарий на папата за..

публикувано на 02.01.25 в 13:38

За шоколада - с любов...

Ник Борисов се занимава с шоколатиерство от 12-годишен. Сега е на 14. Натрупал е вече почти тригодишен опит в изработването на шоколадови скулптури. Всичко, което знае за шоколада, дължи на шеф Ради Стамболов . От него е научил най-напред как да прави шоколадови бонбони. В момента учи графичен дизайн и смята, че това ще му помогне в..

публикувано на 02.01.25 в 11:05
Даниела Дичева

Даниела Дичева: Шевицата съхранява родовото знание

Фолклорното изкуство е предаване на родова памет и знание . Шевицата е един от начините за съхраняване на тази памет. Това каза в интервю за БНР Даниела Дичева от Център за себепознание "Орфей", която е изследовател на везбата. " Българските шевици ме свързват с моите корени ", сподели тя. Най-емблематичните символи в българските..

публикувано на 02.01.25 в 10:48

Литература, любов и кауза - вдъхновяваща история за приятелство от Добрич

Приятелството на две жени, запознали се преди много години в ролите си на учител и ученик, се превръща в литература, в любов и в кауза. Първата стихосбирка на преподавателя по Български език и литература в Добрич Атанаска Георгиева се появи в края на лятото тази година и носи заглавието "Не може да е късно за любов". Уверена, че именно..

публикувано на 02.01.25 в 10:20

Споделени празници с Франк и Брайън Хърбърт, Дилън Томас и... ChatGPT

"Дюн: Пророчеството" стъпва върху разработките на сина на Франк Хърбърт, Брайън, който (в съавторство с Кевин Андерсън) дописва сюжета, за да разберем как се стига до бъдещата епоха, измислена от баща му. Детето не е много непослушно. Следва подробни бележки, оставени от таткото. Изображението е генерирано с..

публикувано на 31.12.24 в 13:34