Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Адв. Силвия Петкова: Промените са позитивни, но изискват строг контрол

Влиза в сила забраната за реклама на хазарт. Кои са подводните камъни?

Доц. Жана Попова: Не сме провели разговора дали въобще искаме хазарт в нашето общество

| Интервю
Снимка: БГНЕС

Влиза в сила забраната за реклама на хазарт в медиите и на определени обществени места.

Измененията в закона целят да ограничат рекламата на хазарт, както и на достъпа до хазартни игри на отделни категории лица. Въвеждат се и нови процедури за изплащане на печалбите.

Тези промени са позитивни, но изискват строг контрол. Всяка рестриктивна мярка трябва да бъде ефективно контролирана, каза пред БНР адвокат Силвия Петкова. Тя вижда сред законодателните промени ефективни мерки за ограничаване на хазартната зависимост, така че да бъдат редуцирани вредите от нея.

"Мерките имат изключително добър потенциал да ограничат зависимостта от хазарт, без да засягат в съществена степен хазартния бизнес, чиято идея е свързана със забавление. Законодателят свърши добра работа с тези промени. Сега на ход е изпълнителната власт, контролните органи, които да свършат своята."

Сив сектор на хазартните игри няма как да има, защото организирането им не по установения ред и участието в такива игри е престъпление, уточни адвокатът. Според Петкова отново би ставало въпрос за контрол за евентуални незаконни хазартни зали.

Доц. Жана Попова от Факултета по журналистика и масова комуникация изказа опасения, че въпреки приетия закон и срока от 3 месеца, може да се забави подзаконовото законодателство.

"Това са почти 3 месеца, които медиите имат, за да си пренаправят бюджетите. Телевизиите печелят много повече от телевизионните права на спортни събития, които пък са финансирани от същите тези лотарии. Това, което трябваше да декларират телевизиите не е всичко, което получават от реклама, а какво  получават от продажбата на телевизионни права. Това е по-големият доход", коментира доц. Попова в предаването "Преди всички".

Преподавателят по журналистика смята, че извън уредбата остава "какво се прави между децата с хазарта", защото по думите ѝ "до българските училища не може да се продава алкохол, но може да се продава хазарт".

Този закон няма да уреди въпроса за превенцията, подчерта Жана Попова. "За превенция ни говорят същите хора, които ни казват – играйте."

Не е хубава декларация една медия да излезе и да каже – ние сме зависими от рекламодателите, подчерта доц. Попова.

"Дали медиите са превзети от лотарийните компании – всеки има отговор на този въпрос и го вижда по начина, по който реагираха те на тази ситуация. Обаче дали журналистите са подчинени?"

Нито СЕМ, нито НАП имат капацитет да следят огромното онлайн съдържание за хазартни реклами, посочи друг проблем преподавателят по журналистика.

"Не сме провели разговора дали въобще искаме хазарт в нашето общество. Как точно да се играе? Доколко детските площадки да бъдат обрамчени от реклами? Ако ние самите не правим избори, никакви закони не могат нищо да ни уредят. Избора да не излъчваш реклама трябваше медиите да го направят!"

Двете гледни точки чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Независимо от вида на плащането, цената на Зеления билет е 1 лв.

" Наблюдава се активност. Има адекватно отношение към пътниците, които желаят да ползват Зелен билет. На този етап можем да бъдем доволни , но конкретни данни ще има в края на деня". Това каза пред БНР Владимир Лазаров – ръководител на сектор "Маркетинг" в Центъра за градска мобилност. Той увери, че ЦГМ има готовност да посреща такива..

публикувано на 09.01.25 в 11:14

Зорница Карагьозова: У нас грижата за болния с деменция приключва с издаването на рецепта

Повече от 100 000 са били българите с деменция преди 10 години, откогато е последната статистика. Този брой непрекъснато расте, лавинообразно . Застаряването на населението е проблем не само в европейски, а и в световен мащаб, коментира пред БНР Зорница Карагьозова от Сдружение "Алцхаймер". Няма политика в България, която да се..

публикувано на 09.01.25 в 08:50

Шарени джаз веселяци от Канада: Кои са Shuffle Demons?

Интересно музикално попадение. Така можем да определим канадските джаз веселяци Shuffle Demons . Бандата от Торонто се отличава с оригинални лирики и запомнящи се изпълнения на живо, придружени с цветна и понякога шокираща хореография. След яркото им изпълнение на джаз феста в Боровец , момчетата дадоха специално интервю за "Изотопия"...

публикувано на 08.01.25 в 18:29

Търсят се най-изявените млади личности на България

За десети път Международната младежка камара започва да търси 10-те най-изявени млади личности на България. Отваря се специална форма за номиниране, която ще е достъпна до полунощ на 28 февруари. Инициативата насърчава и признава постиженията на млади българи на възраст между 18 и 40 години в ключови области на обществения живот.  " През тази..

публикувано на 08.01.25 в 10:14

Росица Станулова: Ефектът от вейповете е непредвидим

Вейповете са изключително опасни , предупреди пред БНР Росица Станулова, психолог в Превантивно-информационния център по проблемите на наркоманиите в София. Тя отбеляза случая в Плевен, където след употреба на вейп с наркотично вещество 14-годишно момче падна от седмия етаж и загина. В нашата практика обаче има и други такива случаи, които..

публикувано на 07.01.25 в 12:10

Доротея Николова: "Санитарен кордон" вероятно ще е в челните позиции на "Думи на годината"

От вчера започна кампанията "Думи на годината с "Как се пише?". Онлайн кампанията цели да открои значимите думи и изрази, белязали обществото през изминалата 2024 година. Доротея Николова, която е един от организаторите на кампанията и учител по български език и литература, посочи, че тази година се предлага филмът "Гунди" като културно..

публикувано на 07.01.25 в 10:45

В деня на леденото хоро - леден душ и за клиентите на втори мобилен оператор

Втори мобилен оператор обяви, че вдига едностранно цените на услугите. " Докато се захласвахме по леденото хоро, sms -ите валяха цял ден и поздравяваха хората с новите цени . Има горчива ирония, че това винаги се случва на празници. Явно всеки разбира празниците по неговия си начин", коментира пред БНР Богомил Николов от Асоциация..

публикувано на 07.01.25 в 10:36