Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Обучението сред учениците и учителите ще намали агресията в училище и насилието там, смятат експерти

Медийна грамотност сред учениците за фалшиви новини - къде и как?

Дигиталното благополучие - знаят ли родителите за него?

Снимка: pixabay

Съветът за електронни медии предприе масирана кампания за медийната грамотност, но: Какво е медийна грамотност?

Медийната грамотност се отнася до уменията, знанията и разбирането, които ни позволяват да използваме медиите ефективно и безопасно

СЕМ с кампания за медийна грамотност: Провери, преди да се довериш!

Зад кампанията за медийна грамотност застават МОН и БНР.

"Върху нов модел за дигитализация в обучението започват да работят в българските училища заедно в МОН, като ще се заложи на медийната грамотност, развивана във всички учебни предмети. Промяната на учебните програми по този нов модел започва от есента, каза в "Закуска на тревата" Асен Александров, председател на Съюза на директорите в средното образование и директор на 51 СУ "Елисавета Багряна".

Асен Александров

По думите му медийната грамотност би трябвало да се изучава в часовете на класния ръководител и часовете по гражданско образование, но би следвало и да се интегрира тази тема в часовете по български език и литература, по история, философия, навсякъде, където би могло да се откриват "фалшиви новини". 

Александров смята, че повечето директори на училища са "За" това да има обучение по медийна грамотност, като организацията за това трябва да се уточни. Необходимо е и обучение на самите преподаватели, каза още. Темата може да се включи и чрез различни Клубове в училище.

Усилията в тази посока са важни, за да може учениците, а и по-малките деца да знаят как да се предпазват от опасностите в интернет, в социалните мрежи. 


"Ние като асоциация и като част от Националния център за безопасен интернет, работим от години по темата, заедно с Коалиция за медийна грамотност, коментира и Антоанета Василева от Асоциация "Родители".

"Дигиталната медийна грамотност трябва да преминава като "тънка червена нишка" през всеки учебен предмет. Защото тя ще развие у децата критично мислене, възможност за работа в екип, как да си формират мнението чрез медийните послания, да могат да разпознават фалшивата и манипулативна информация и лъжливите внушения, защото информацията е огромна. 

Това е важно също, за да могат учениците да могат да се възползват правилно от достоверната информация в мрежата, а не те да бъдат само потребители, консуматори на съдържанието в интернет, пасивно възприемана, което го установяваме като тревожна тенденция, поясни още за БНР Василева.

По думите й много е важно да бъде подкрепено МОН чрез различни организации, които да обучат преподавателския състав как да включват медийната грамотност в своите предмети. 

От друга страна би могло да се направи и специален час по медии, който да се фокусира именно върху медиите, техните цели и начин на работа. Това коментира още Антоанета Василева от Асоциация "Родители".


"Още от началните часове до 4 ти клас е добре да има обучение и за етичните медийни стандарти, за да могат учениците да разберат, че това, че с видели или прочели някаква новина, това не значи, че непременно точно така се е случило, коментира още за "Хоризонт" Асен Александров.

Според него учителите трябва да възприемат това не като задължение, а като възможност да подпомогнат децата да разграничават истинската от непроверената информация. Самите учители трябва да си променят нагласата по тази сфера. Много е важно и МОН да направи целенасочена кампания в тази посока, да се изясни на учителите какво точно се иска и очаква от тях, допълни Александров.

"Мисля, че темата за медийната грамотност трябва да бъде отделна тема, включването й в часа на класа е загубена кауза, така няма да се постигнат стратегическите цели, които са важни за българските деца, посочи Антоанета Василева от Националния център за безопасен интернет. 

"Темата изисква постоянна и дългосрочна работа с децата. Трябва да се усвоят уменията, които стоят зад дигиталната медийна грамотност - критично мислене, учение за анализ, разпознаване на фалшива информация, разпознаване на дезинформацията, дейността на различните видове медии, как се разпознава съдържание, как ние споделяме и публикуваме съдържание, каква е отговорността.


Защото децата не знаят, те качват провокативно съдържание, което те смятат за забавно, но това става опасно и после ни търсят нас в Националния център за безопасен интернет. 

Дигиталното благополучие - за това също трябва да бъдат обучени децата, но и техните родители и учители, защото всички социални мрежи имат такава функция, която да се включи в телефона или компютъра на детето, но много малко родители знаят, че я има и много малко я използват, което е жалко, заяви още Антоанета Василева от Националния център за безопасен интернет. 

По думите на Василева, ако се направят тези усилия, ще намалее агресията в училище, проблемите на децата в онлайн пространството, насилието сред децата, което сега дори не им прави впечатление, ще намалее. Но е много важно да се направи ефективно обучение сред учителите, тъй като при част от тях има известна съпротива, те трябва да бъдат мотивирани. 


Към инициативите, предвидени в рамките на Меморандума за партньорство при провеждане на кампания за медийна грамотност се включват от Министерство на културата, Съвета за електронни медии, Българска национална телевизия, Българско  национално радио, Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО), Коалицията за медийна грамотност.


Още по темата слушайте в звуковите файлове.
По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Поредни измами в интернет: Медии и журналисти рекламират схеми за печелене на пари

Поредни измами в интернет - използват се авторитетни медии и журналисти, чрез които се рекламират лъжливи схеми за печелене на пари . Редовните интернет потребители могат да попаднат в капана на финансова измамаили кражба на данни. Фалшивите интервюта, видеа и твърдения са многобройни . На едно такова попадна и екипът на предаването..

публикувано на 06.03.25 в 10:53

От 148 хил. регистрирани безработни през декември м.г. само 44% са получавали обезщетение

От малко над 148 хиляди регистрирани безработни през месец декември миналата година само 66 300 - или 44 процента, са получавали обезщетение за безработица. С минималното дневно от 18 лева са били 29% от хората, а само 200 души са получили максималното от 107 лева. Средното изплатено обезщетение за месеца е 706 лева, като това за жените е със..

публикувано на 05.03.25 в 15:59

Плановете за AI в училище срещат реалността с хартиения учебник

Министерството на образованието ще прави модел на изкуствен интелект, специално предназначен за работа в училищата. Така учениците ще имат достъп до информация, която не е засегната от типичните за изкуствения интелект прояви на "измисляне или халюциниране"на факти. Данните за обучението ще са от електронните учебници , подсказа зам.-министърът..

публикувано на 05.03.25 в 12:04

Музиканти в борбата срещу наркотици и зависимости при децата

В Плевен благотворителен концерт под надслов "Да опазим нашите деца" събра родители и деца. Събитието е в памет на 14-годишния Валентин Христов, който почина след падане от жилищен блок в града след употреба на вейп с наркотично вещество. Специално участие в събитието взе рокпевецът Звезди от група "Ахат". На сцената в зала "Катя Попова"..

публикувано на 05.03.25 в 10:42

Пламена Николова: Инвестициите в ранното детство се отплащат многократно

" Ранното детското развитие е нова тема. Тя започна да се разпознава като нещо изключително важно ". Това каза пред БНР Пламена Николова от Фондация за децата в риск по света и автор в мониторинговия доклад "Бележник 2025" на Националната мрежа за децата. Оценката, дадена за политиката в сферата на ранното детско развитие за миналата година в..

публикувано на 04.03.25 в 11:50
Марина Великова

Марина Великова подготвя 2 изложби след завръщането си от Антарктида

" Тази година успях да запиша много неща, включително грохотът на падащия ледник ", каза в предаването "Преди всички" музикалният редактор на БНР Марина Великова, която беше част от 33-ата експедиция на Антарктида. Тя разказа как е успяла да постигне това, а също и за своето "студио на открито" на Антарктида. " Имам записани 3 такива..

публикувано на 04.03.25 в 10:56
Емилия Милчева

Емилия Милчева: България вече не може да мине с номера със снишаването

Живеем в историческо време, защото трябва да се избере позиция. Това е историзмът на днешния момент, че не може България вече да мине с номера със снишаването. Това каза пред БНР журналистката и политически анализатор Емилия Милчева. "Нищо не печелим от снишаване и от това, че не намираме сили да вдигнем глава и да се наредим там, където би..

публикувано на 03.03.25 в 15:04