От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай. Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца.
ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили
ЕК въведе временни мита върху вноса на електромобили с батерии от КитайКитай се надява да постигне "приемливо" решение с ЕС относно митата за електромобили
Докладът за световните продажби за 23-а посочва, че Китай е изнесъл близо милион и 200 електромобила. Основните експортни пазари са Европа и страни от Азиатско-тихоокеанския регион, като Тайланд и Австралия. Продадените през 2019-та година електромобили от китайски марки в ЕС са били едва 0,4% от общия пазар на електромобили. 8 процента е бил той през 23-а. А очакванията са през 25-а да достигне 15%. Затова ЕС наложи допълнителните мита заради разследване, което започна миналия септември. А този юни ЕК каза, че китайските компании използват незаконни държавни субсидии. Новите мита ще варират спрямо различните китайски производители. За „Би Уай Ди“ (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли" (Geely) - от 19,9 на сто, а за „Ес Ей Ай Си“ (SAIC) - от 37,6 на сто. Те ще бъдат прилагани в допълнение към вече стандартните мита върху вноса на автомобили в Европейския съюз, които са в размер на 10 процента. „Китай няма основания за предприемането на ответни мерки.“, каза пред телевизия „Блумбърг“ заместник-председателят на Европейската комисия в оставка и отговарящ за ресор "Икономика в интерес на хората", Валдис Домбровскис.
"Решихме да наложим митата, за да "изравним играта" и това, което наричаме изкривяване на пазара, идващо от субсидиите, които Китай предоставя на своите производители за електрически коли. Прилагането на правилата е в съответствие с правилата на Световната търговска организация и ЕС. Базирана е на факти. Така че от тази гледна точка не виждаме никакво основание за ответни действия. В момента ЕС е най-големият пазар, за такъв тип превозни средства. В САЩ наскоро наложиха 100% мита върху вноса. Нашата цел не е да затворим пазара за произведените в Китай електрически превозни средства. А само да гарантираме честна конкуренция и равни условия."
Китайското външно министерство е реагирало по-умерено от очакваното, става ясно от цитирано от агенциите съобщение. "Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в една и съща посока при консултациите".
Изразили са и надежда да бъдат избегнати и ескалацията на търговските взаимоотношения. Чийто резултат да е, например, ответни мита върху европейския коняк и пакетираното свинско месо. Информационните агенции припомнят, че Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии за електрическите си автомобили. А цените определя като резултат от оптимизиране на технологиите, пазара и веригите за доставки. Валдис Домбровскис:
"С Китай продължаваме разговорите, за да намерим общоприемливо решение. Но целта ни е да решим въпроса с изкривяването на пазара, което не би било благоприятно за европейската индустрия. Ние сме в тесни консултации и с държавите-членки. Ясно, че държавите-членки също са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция и от риск от щети. Пазарният дял на китайските марки и произведените там електромобили нараства."

Мерките на ЕС обаче бяха критикувани и от някои европейски производители. Най-големият европейски производител на автомобили - "Фолксваген" – каза, че решението е пагубен за сегашното слабо търсене на електромобили в Германия и Европа. Германската автомобилна асоциация искаше ЕС да се откаже от налагането на мита. Защото това ще нанесе щети на европейските и американските автомобило производители, които изнасят автомобили от Китай. Те освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежка германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай. Германската автомобилна асоциация поиска ЕК да се фокусира върху осигуряването на достъп на европейските производители до критични суровини, много от които са контролирани от Китай.
Обобщение на "Ройтерс" пък отчете разнопосочни мерки за преодоляване на допълнително мито. "BYD" още не са решили за цените. Китайският автомобилен производител "Chery Auto" се надява, че съвместното испанско предприятие ще компенсиране митата върху вноса в ЕС. Говорител на "MG", част от китайската "SAIC" е казал, че имат достатъчно автомобили на склад, „за да издържи до ноември. Без увеличаване на цените“. Поне на някои модели. "NIO" предполагат, че може да повишат цените по-късно тази година. Но се надяват на решение до ноември. Съоснователят на "NIO" Кин Лихонг обяснява концепцията за по-нататък.
Пощенска марка за 225-ата годишнина от рождението на Колю Фичето беше валидирана в Дряново, родното място на майстора. Събитието е едно от последните от Националната програма, с която честваме личността на възрожденския строител и неговите постижения. С поредица от събития в Дряново, родното място на Колю Фичето, в други градове на страната, дори и отвъд..
Днес британският министър на финансите Рейчъл Рийвс ще обяви бюджета на лейбъристкото правителство. Тя обеща да вземе „справедливите и необходими решения, тъй като се стреми да осигури растеж на икономиката, като същевременно държи публичните финанси под контрол“. Днес е изключително важен ден за британския политически и икономически живот, защото..
Ловеч се включи в световната инициатива "Orange the World" - международна кампания на ООН за превенция на насилието над жени и момичета - с "Хоро на светлината". Пред Драматичния театър много жители на града се хванаха на хората, които изпълняваше общинският духов оркестър в подкрепа на инициативата. Ето какво казаха участнички в..
Служителите на Агенцията по заетостта в Ямбол днес ще се включат в националния протест, организиран от Синдиката на административните служители „Подкрепа“. Основното им искане е за 20-процентно увеличение на заплатите. 34 са служителите в Бюрото по труда. В обедната си почивка между 12,30 и 13 часа те ще излязат пред..
Министерството за защита на потребителите в Испания глоби 32 оператора на онлайн хазарт с 33 милиона евро заради нарушения на техническите изисквания на разпоредбите относно софтуера и комуникационните системи. Установени са шест чуждестранни компании за онлайн хазарт, действащи без лиценз в Испания. Те трябва да платят по 5 милиона евро..
Украинският президент Володимир Зеленски изрази готовност за среща с лидера на САЩ за окончателно оформяне на мирния план за Украйна: "Принципите на този документ могат да бъдат развити в по-дълбоки договорености. И това е в наш общ интерес - за да бъде сигурността ни реална. Разчитам на това да продължим активното сътрудничество с..
Президентът на Съединените щати Доналд Тръмп обяви, че е инструктирал своя специален пратеник Стив Уиткоф да отиде в Москва и да се срещне с руския лидер Владимир Путин в опит да финализира мирния план за Украйна. По думите му, първоначалният план от 28 точки е бил преработен, като са били отчетени предложенията и на двете страни в конфликта...
916,68 лева годишна загуба през 2026-а, ако сега нетната ви месечна заплата е 3500 лева. С това изчисление започна интервюто пред БНР на..
"Корупцията в горския сектор заплашва да срине един от най-важните отрасли на българската икономика -управлението и стопанисването на държавните..
" Благомир Коцев сякаш пречеше на всички още с избора му , защото решенията му бяха твърде много в полза на обществеността на Варна. Той опита да забави..