От петък в ЕС са в сила допълнителни мита върху вноса на електрически превозни средства, произведени в Китай. Предвижда се митата да са в сила за срок от 4 месеца.
ЕК не вижда основание за ответни мерки от Китай заради повишените мита за електромобили
ЕК въведе временни мита върху вноса на електромобили с батерии от КитайКитай се надява да постигне "приемливо" решение с ЕС относно митата за електромобили
Докладът за световните продажби за 23-а посочва, че Китай е изнесъл близо милион и 200 електромобила. Основните експортни пазари са Европа и страни от Азиатско-тихоокеанския регион, като Тайланд и Австралия. Продадените през 2019-та година електромобили от китайски марки в ЕС са били едва 0,4% от общия пазар на електромобили. 8 процента е бил той през 23-а. А очакванията са през 25-а да достигне 15%. Затова ЕС наложи допълнителните мита заради разследване, което започна миналия септември. А този юни ЕК каза, че китайските компании използват незаконни държавни субсидии. Новите мита ще варират спрямо различните китайски производители. За „Би Уай Ди“ (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за „Джийли" (Geely) - от 19,9 на сто, а за „Ес Ей Ай Си“ (SAIC) - от 37,6 на сто. Те ще бъдат прилагани в допълнение към вече стандартните мита върху вноса на автомобили в Европейския съюз, които са в размер на 10 процента. „Китай няма основания за предприемането на ответни мерки.“, каза пред телевизия „Блумбърг“ заместник-председателят на Европейската комисия в оставка и отговарящ за ресор "Икономика в интерес на хората", Валдис Домбровскис.
"Решихме да наложим митата, за да "изравним играта" и това, което наричаме изкривяване на пазара, идващо от субсидиите, които Китай предоставя на своите производители за електрически коли. Прилагането на правилата е в съответствие с правилата на Световната търговска организация и ЕС. Базирана е на факти. Така че от тази гледна точка не виждаме никакво основание за ответни действия. В момента ЕС е най-големият пазар, за такъв тип превозни средства. В САЩ наскоро наложиха 100% мита върху вноса. Нашата цел не е да затворим пазара за произведените в Китай електрически превозни средства. А само да гарантираме честна конкуренция и равни условия."
Китайското външно министерство е реагирало по-умерено от очакваното, става ясно от цитирано от агенциите съобщение. "Надяваме се, че европейската и китайската страна ще се движат в една и съща посока при консултациите".
Изразили са и надежда да бъдат избегнати и ескалацията на търговските взаимоотношения. Чийто резултат да е, например, ответни мита върху европейския коняк и пакетираното свинско месо. Информационните агенции припомнят, че Китай отхвърля обвиненията за несправедливи субсидии за електрическите си автомобили. А цените определя като резултат от оптимизиране на технологиите, пазара и веригите за доставки. Валдис Домбровскис:
"С Китай продължаваме разговорите, за да намерим общоприемливо решение. Но целта ни е да решим въпроса с изкривяването на пазара, което не би било благоприятно за европейската индустрия. Ние сме в тесни консултации и с държавите-членки. Ясно, че държавите-членки също са заинтересовани да защитят своите автомобилни индустрии от нелоялна конкуренция и от риск от щети. Пазарният дял на китайските марки и произведените там електромобили нараства."
Мерките на ЕС обаче бяха критикувани и от някои европейски производители. Най-големият европейски производител на автомобили - "Фолксваген" – каза, че решението е пагубен за сегашното слабо търсене на електромобили в Германия и Европа. Германската автомобилна асоциация искаше ЕС да се откаже от налагането на мита. Защото това ще нанесе щети на европейските и американските автомобило производители, които изнасят автомобили от Китай. Те освен това рискуват да доведат до своеобразна търговска война и налагането на ответни мерки от страна на Пекин, което би ударило тежка германската промишленост, която е силно зависима от износа си към Китай. Германската автомобилна асоциация поиска ЕК да се фокусира върху осигуряването на достъп на европейските производители до критични суровини, много от които са контролирани от Китай.
Обобщение на "Ройтерс" пък отчете разнопосочни мерки за преодоляване на допълнително мито. "BYD" още не са решили за цените. Китайският автомобилен производител "Chery Auto" се надява, че съвместното испанско предприятие ще компенсиране митата върху вноса в ЕС. Говорител на "MG", част от китайската "SAIC" е казал, че имат достатъчно автомобили на склад, „за да издържи до ноември. Без увеличаване на цените“. Поне на някои модели. "NIO" предполагат, че може да повишат цените по-късно тази година. Но се надяват на решение до ноември. Съоснователят на "NIO" Кин Лихонг обяснява концепцията за по-нататък.
До края на март ще има нова организация за достъп на таксита до Терминал 2 на Летище София. За това са се разбрали операторът на летището и таксиметровите превозвачи Двете страни са се разбрали летищният оператор да промени правилата за достъп, като ще бъде създаден специален режим за всички таксиметрови автомобили, които са регистрирани и..
Лекарите в Гърция предупреждават за голям риск при приемане на новия наркотик, популярен като "слонска упойка". Този наркотик е 50 пъти по-силен от хероина, дори и малка доза от него може да предизвика фатален край, предупреждават медиците в южната ни съседка. "Слонската упойка" е вид транквилант, който се използва във ветеринарната..
Флакони с така наречения райски газ и вейп устройства без бандерол са иззети при полицейска операция в Перник. Служители на сектор "Противодействие на икономическата престъпност" в ОДМВР проверили лек автомобил, управляван от 19-годишен перничанин. В автомобила полицаите открили 3 флакона с райски газ и 6 броя вейп устройства без акцизен..
Украйна е проявила интерес да придобие цялото оборудване за АЕЦ "Белене", обяви председателят на Агенцията за ядрено регулиране Цанко Бачийски в коментар за вчерашното решение на Киев, с което беше одобрено купуването на двата ядрени реактори от България. Бачийски уточни, че в момента се проверява дали доставените на страната ни парогенератори..
С официална церемония в двореца "Котрочени" в Букурещ румънският президент Клаус Йоханис предаде поста на временно изпълняващия длъжността Илие Боложан, досега председател на Сената. До оттеглянето на Йоханис се стигна, след като крайнодесни партии подеха инициатива за импийчмънт на държавния глава. Мандатът на 65-годишния Йоханис,..
ПП-ДБ ще внесат отново предложението за създаване на комисия, която да разследва дейността на лидера на "ДПС - Ново начало" Делян Пеевски и неговата майка и тяхното влияние в съдебната система и изпълнителната власт. Това съобщи Ивайло Мирчев от ДБ, който коментира и отсъствието на депутати от тяхната парламентарна група. "Следваща седмица ние..
От "Възраждане" се обявиха срещу продажбата на Украйна на двата реактора, предназначени за АЕЦ "Белене". От формацията още вчера са внесли проект на решение за отмяна на продажбата на оборудване, съобщи депутатът Искра Михайлова: "Ние смятаме, че България трябва да разполага с техниката за изграждане на нови ядрени мощности, да направи..
Дългогодишният творчески тандем маестро Йордан Камджалов и маестра Мая Василева се впускат в ново професионално предизвикателство. Мая Василева..
Случай като този от село Брезе следва да бъде сигнал . Той трябва да ни покаже, че промяна трябва да има и по отношение на законодателството, и по..
Не поддържам идеята за пълна еманципация за отделяне на европейската отбрана от НАТО по редица причини. Не са най- важни средствата, защото Европа е..