Тази горчива равносметка прави Митко Александров, млад мъж в инвалидна количка.
Митко мечтае София да бъде достъпен град подобно на други големи градове по света, където е бил.
Митко е програмист. Според него Санкт Петербург е най-достъпният град за хора с увреждания от местата, които е посетил. Там може дори да си поръча специализирано такси за хора с инвалидни колички. Друг град, който може да се счита за пример според него е Белград.
Репортер на БНР съпровожда Митко Александров в една негова обиколка из софийските улици.
В столичния район "Изгрев" Митко е открил начин как да стига до близката метростанция, но по думите му, това става с цената на нарушения.
Дори някъде да вижда асансьор, той не може физически да го достигне, ако няма скосени тротоари.
"Само от тази страна е скосено. Отсреща нищо не е направено, макар и след ремонт скоро. Аз трябва да наруша, за да мина директно по пътя. Вече два-три пъти едва не са ме блъснали", разказва мъжът, докато наоколо се чуват клаксони.
"Аз се мушкам между колите. Това е положението. Трябва да мина. Този тротоар ще го качим, но там вече не можем да слезем. Минаваме по пътното платно. Няма зебра. Нерегламентирано пресичане."
"Едно време нямах никакъв шанс да изляза, защото нищо не беше направено. Сега горе-долу мога да се движа по някои от улиците. Дори съм си изградил маршрут как мога да изляза от моя квартал", прави съпоставка младият мъж в инвалидна количка.
"Последните десетина години центърът вече е по-добре направен за колички. Има 3-4 улици, които ги минавам спокойно. Но са само 3-4."
Митко отбелязва, че има места, където "с обикновена количка хора се преобръщат" и е необходима по-специализирана, за да се преодолеят някои препятствия. Мъжът признава, че има места, където е падал.
"Виждате как са направени плочките – стъпалообразно. Почти всичките магазини и заведения тук имат едно стъпало, две стъпала, пет стъпала. За мен са достъпни не повече от 5% от обектите."
Изпитанията на Митко обаче не спират до придвижването му в града. Опитът му да отиде например до Пловдив е неуспешен. Опитва да се придвижи както с влак, така и с автобус.
"Звъннах на няколко транспортни фирми. Те много се учудиха – как ще пътува въобще човек с инвалидна количка. Казаха – търсете си специализиран транспорт. Казаха – автобус не става", споделя той и напомня, че по закон всички следва да имат равни права на придвижване.
За да се качи на автобус в градския транспорт, Митко разчита на "настроението на шофьора", който трябва да му помогне да се качи по специална рампа.
"Понеже те гонят график, ми казват – човек, няма време. Затваря ми вратата и следващият. Повечето от тези рампи не са прочиствани и дори да иска, не може да я отвори – тя се заклещва. Хората идват при мен да ми помогнат. Така се оправям. Когато пътувам с метро, звъня на всяка станция да проверявам работи ли асансьорът. Много пъти ми се е случвало дори да викам Гражданската (защита – бел. ред.) да ме вади, защото няма асансьор."
На перона в метрото той също се нуждае от помощ и обичайно моли някой мъж да му асистира да се качи, заради разстоянието между перона и вагона.
Колкото сме повече, толкова повече ще свикват с нас, казва Митко, който се радва, че е изкарал и приятели в неговото положение навън.
Повече по темата чуйте в звуковия файл.
Покана за премиера от Софийската опера и балет . Постановките всъщност са две – "Селска чест“ и "Палячи“ , но както обикновено биват поставяни заедно в една вечер, така ще се случи и сега. Директорът на оперния театър акад. Пламен Карталов е и режисьор на спектакъла, чиито премиерни дати са от 11 до 19 октомври. "Селска чест“ е опера в едно..
Тази седмица е ефира на предаването “Понеделник вечер” на програма Хоризонт стартира нова рубрика с акценти от живота в Съединените Щати . Дългогодишният ни колега ни Младен Петков всеки понедел ник от Вашингтон в “Американски честоти” ще представя своя поглед върху събития и истории отвъд Атлантика: " Идеята ми за тази рубрика..
В кибуца Нир оз в Израел , който беше атакуван от "Хамас“, две години по-късно животът не е възстановен , но близки на убитите посрещат групи и разказват за ужасите. Само на два километра от ивицата Газа, кибуцът Нир оз е един от първите, които е бил атакуван. 27-годишният Рон Шмицър , който също е бил част от общността сега показва..
"Не съм съгласна с определението, че "Хамас" е радикална групировка" . Това отбеляза пред БНР д-р Милена Ангелова , която се завърна от Газа: "Дали ни харесва или не "Хамас" е дошла на власт след избори през 2006 година . Наистина не е имало избори след 2006 година, но "Хамас" в момента е правителството в Газа. Както Израел има..
"Джейн Гудол беше и винаги ще си остане световна екологична икона" .Това каза пред БНР българката Жасмина Георговска от екипа на Джейн Гудол, британската природозащитничка и световноизвестен експерт по шимпанзетата, която почина на 91-годишна възраст. "Джейн е известна с това, че дори и на 91 години тя пътуваше 300 дни в годината по..
"Оркестър "Джуниър бенд“ е наследство от моя преподавател по кларнет Иван Иванов , който аз наследих в един по-скромен състав от няколко деца, които изпълняваха типичните за духовите оркестри маршове и училищни неща". Това заяви пред БНР Йордан Цветанов , диригент на "Джуниър бенд": "В началото мислех да го правя като симфоничен духов оркестър..
"През изминалата една година от кампанията "Бъди смел, бъди добър!" срещу насилието над и между деца можем да се похвалим с отлични резултати , защото благодарение на кампанията успяхме да привлечем голяма част от обществото ". Това подчерта пред БНР Теодора Иванова , председател на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД): "В тази..
Върховният касационен съд (ВКС) директно се произнесе, че нямаме главен прокурор! Борислав Сарафов е просто един редови прокурор като всички останали...
"Не съм съгласна с определението, че "Хамас" е радикална групировка" . Това отбеляза пред БНР д-р Милена Ангелова , която се завърна от Газа:..
След 15 часа днес ще бъде ограничен достъпът на хора и техника във в.с. "Елените". Причина за това са очакваните валежи. Забраната за пребиваване..