Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблемът с инфраструктурата по границите - от години, но изведнъж стана приоритетен

| Репортаж
Снимка: Кети Тренчева

Заради хаоса с тежкотоварния трафик по границите ни, превозвачите от Гърция и Турция се обединиха около търсенето на друг транспортен коридор, който да заобиколи България. Затова преди дни сигнализираха от Камарата на българските превозвачи. И проблемът с инфраструктурата по най-натоварените гранични пунктове изведнъж стана приоритетен за държавата в лицето на служебното правителство, което има около месец време да предприеме спешни мерки. 

Премиерът Димитър Главчев обяви, че свиква на спешна среща четирите ресорни министерства, заедно с ДАНС и НАП, за да търсят решение на липсващите паркинги за камиони и лошата инфраструктура в зоните за граничен контрол. 
Проблемът с тежкотоварния трафик, минаващ през България, не е от вчера. Той много отчетливо рецидивира на най-натоварения граничен пункт "Кулата", където в пиковите сезони, по данни на Агенция "Митници", за денонощие преминават над 1500 камиона.

Въпросът с необходимостта от ремонт и разширяване на инфраструктурата в зоната за граничен контрол, липсата на паркинги за изчакване и бавната обработка на товарите е на близо 25 години. В най-критичните периоди на място са идвали министри, обещавайки спешни мерки, след което нещата не се променят, а шофьорите продължават да си късат нервите, чакайки на опашките по два и повече дни. И ако в посока Гърция все пак има две ленти на трасето на автомагистрала "Струма", то в посока София лентата е само една и едва след 500 метра има и втора. Това в тъмните часове на денонощието много често е предпоставка за произшествия, споделят служителите от близките бензиностанции.

Сега държавата ни е изправена пред много сериозно предизвикателство. Гърция и Турция обявиха, че търсят алтернативен коридор за тежкотранспортния трафик, който да заобиколи България. Първият коментар дойде от министъра на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова, която преди два дни беше на посещение в Благоевград:

"Наистина транспортният трафик е проблем за страната. Работим усилено по изграждане на трасетата, тяхната рехабилитация и разширяване, така че да може да поеме целия трафик. През последните години обаче знаем, че трафикът мина на колела. Увеличи се много тежкотоварният трафик. Нашите пътища поемат, но имаме затруднения при обработката на граничните пунктове. Затова и служебните правителства към момента работят за разширяване на гранично пропускателните пунктове. Проблеми има във всички пунктове на страната".

Работим, така че да не бъдем заобиколени и да можем да отговорим с необходимата инфраструктура, за да бъдем предпочитани трасета за трафик през нашата страна, декларира Коритарова. 

Години наред страната ни се ползваше с предимството на географското си положение и смяташе, че е незаобиколим фактор в превоза на стоки към и от ЕС. Определено обаче подцени ситуацията с граничните пунктове, които са стратегически за тежкотоварния транспорт. И ако на Дунав мост - Русе започна мащабен ремонт, то по диагонал - на Кулата и от там към Солунското пристанище, проблемът е направо "брадясал".

Има и нещо друго - целесъобразното насочване на проектния и финансовия ресурс. Докато на границата с Гърция нещата изглеждат трагично, десетки милиони се осигуриха за новия граничен пункт с РСМ - Струмяни-Берово. Там остава да се направи последният участък до границата, но и това е на етап екологична оценка. Този граничен пункт е туристически, през него няма да минават камиони, т.е. икономически ефект няма.

Другият граничен пункт със западната ни съседка, която видимо не бърза да стане част от ЕС - този между Благоевград и Делчево, след 27 години започна да се разширява и модернизира от наша страна. На пункта "Станке Лисичково" миналата седмица бяха пуснати и четири от новите трасета, потвърди Вяра Генова от Агенция "Митници".

На ГКПП "Станке Лисичково" поне има и тежкотоварен трафик между България и РСМ - колкото-толкова, догодина поне ще има европейски вид. За икономическия ефект, сравнимо с ГКПП Кулата, и дума не може да става. Дали заканата на Турция и Гърция да заобиколят хаоса по българските граници с алтернативен коридор, ще бъде катализаторът, за да променим облика на най-стратегическите ни граници, времето ще покаже.

Репортажа на Кети Тренчева чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Нови правила за отчитане на разходите по Инвестиционната програма за общински проекти

Правителството промени правилата за верифициране и отчитане на разходите по Инвестиционната програма за общински проекти, одобрена със Закона за държавния бюджет за тази година.  Целта е да се гарантира спазването на фискалните правила и ограничения, заложени в Закона за публичните финанси, в това число Маастрихтските критерии за дефицит и..

публикувано на 21.10.25 в 15:59

Нараства делът на хората над 65 години

Делът на хората над 65 години в България продължава да се увеличава, а застаряването на населението е отчетлива тенденция. Изводът е от приетият от правителството отчет на Националната стратегия за активен живот на възрастните хора за предходните две години.  За периода 2023 – 2024 г. демографската картина у нас се характеризира с продължаващо..

публикувано на 21.10.25 в 15:53

ЕП прие нови изисквания в обучението на кандидатите за шофьори

Европейският парламент одобри нови изисквания за обучение, здравни проверки и цифровизация във връзка с правилата за издаване на шофьорски книжки в ЕС. С приетите промени кандидат-водачите ще трябва да показват не само умения за управление, но и задълбочено познаване на съвременните рискове на пътя. Изпитите вече ще включват въпроси за..

публикувано на 21.10.25 в 15:53
Петър Стоянович

Петър Стоянович: Най-сетне да знаем къде почиват костите поне на един, единствен цар на България

Заинтересованите от история могат да видях хубав филм, който ще им отвори едно голямо прозорче и да видят, че България е в Европа и можем да живеем, и да се движим като европейци,  и да мислим по този начин , каза историкът Петър Стоянович в интервю пред БНР, в което разказа за документалния филм "Завръщането на Царя". На 28 октомври в..

публикувано на 21.10.25 в 15:49
След наводнението в

МС отпусна еднократна помощ от по 15 000 лева за семействата на загиналите в "Елените"

Правителството отпусна по 15 000 лева еднократна помощ в подкрепа на семействата на четиримата загинали вследствие на природните бедствия в началото на този месец в курортния комплекс "Елените", област Бургас. Средствата са за сметка на бюджета на Министерството на труда и социалната политика и ще се изплатят от дирекциите "Социално..

публикувано на 21.10.25 в 15:40
Министърът на външните работи на Русия Сергей Лавров

Лавров: Русия не е променила условията си за мир в Украйна

Все още няма насрочена дата за срещата между Доналд Тръмп и Владимир Путин. Това обяви говорителят на Кремъл Дмитрий Песков. Изявлението му идва след като Си Ен Ен съобщи, че е била отложена подготвителна среща между външните министри Марко Рубио и Сергей Лавров. Русия не е променила условията за мир в Украйна, заяви руският външен министър..

публикувано на 21.10.25 в 15:31

Държавата увеличава акционерното си участие в капитала на "София Тех Парк"

Държавата увеличава акционерното си участие в капитала на "София Тех Парк" с близо 4 милиона лева, реши правителството.  Парите са за покриване на оперативни разходи на българския суперкомпютър Discoverer, който е първият по рода си в Източна Европа и беше надграден тази година.  Средствата ще осигурят необходимата поддръжка на..

публикувано на 21.10.25 в 15:29