На 12 септември 1899 г. е роден големият български диригент Асен Найденов. Наричаха го стълб на операта, патриарх, доайен на българските диригенти през 70-те и 80-те години на отминалия век. И с пълно право - Асен Найденов беше на диригентския пулт 71 години, постави над 100 оперни и балетни спектакъла, дирижира 1318 оперни представления и към тази статистика трябва да се добавят и многото симфонични концерти, които той изнесе със Софийската филхармония, със Симфоничния оркестър на БНР и хорови - през 30-те години той ръководи известния хор „Родина“. Една голяма и успешна кариера, на която можем само да се възхищаваме.
Асен Найденов е роден във Варна. От малък учи пиано и цигулка, а като гимназист свири на виола в оркестъра на гимназията. След завършването заминава за София и се записва в Софийския университет специалниост "Право". Липсата на средства го принуждава заедно с няколко приятели да свири всяка вечер в известната софийска кръчма “Добруджански край“. След многото изживяни несгоди, през 1920 г. той заминава за Виена, където става студент във Виенския университет - композиция му преподава Йозеф Маркс, пиано - Пол де Кон. След една година Найденов продължава обучението си в Лайпцигската консерватория - учи композиция при Гренер, пиано при Тайхмюлер, дирижиране при Макс Хохкофлер, а има и възможност да присъства на концертите на най-големите диригенти в този период - Никиш и Фуртвенглер, и това за него е велика школа.
През 1925 г. Найденов е назначен за стажант-диригент в Софийската опера и цели шест години той има възможност да изучава оперната дейност в детайли. Първият спектакъл, който дирижира, е на 15 октомври 1930 г. - „Хофманови разкази“ на Офенбах. Първият спектакъл, който поставя самостоятелно, е „Дон Паскуале“ от Доницети на 6 април 1932 г. - в него участват най-изявените солисти на операта: Михаил Попов, Михаил Люцканов, Петър Райчев и Мария Милкова-Золотович - певци, останали в историята на нашата опера.
Постепенно Асен Найденов се налага като водещ диригент. За него режисьорът Михаил Хаджимишев разказва:
“Асен Найденов диша с певците и с невиждана сръчност и гъвкавост им носи спокойствие, възможност за пълна творческа изява, без това да наруши неговата концепция. Диригентското самообладание и сръчност, рефлексите и гъвкавостта му са пословични“.
През 1945 г. Асен Найденов е назначен за главен диригент на Софийската опера и продължава да дирижира най-разнообразен репретоар - с особено внимание към българските творби. Колкото и невероятно да звучи, през 1961 г. маестрото е пенсиониран. Веднага получава предложение от Малий оперен театър в Санкт Петербург, където поставя "Риголето“, "Отело", "Турандот" и "Летящият холандец", а веднага след това идва покана от Болшой театър в Москва. Дебютира на пулта с "Дама Пика", а с неговата премиера на "Дон Карлос" е открита новата залата на конгресите в Кремъл. Едва тогава у нас забелязват, че са сбъркали и отново го назначават за главен диригент в Софийската опера, а от 1979 г. той е почетен диригент на състава.
Асен Найденов умира на 10 септември 1995 г. - на 96-годишна възраст. Негов запис от 1982 г. е запазен в Златния фонд на БНР - той разказва за създаването на Варненските музикални тържества и неговото участие в тях. Чуйте в звуковия файл, където има и музикален откъс под негово диригентство с участието на оперната певица Катя Попова.
В Деня на народните будители Съюзът на българските музикални и танцови дейци и "Кантус Фирмус" АД раздадоха за 28-и пореден път наградите "Кристална лира" за върхови постижения в областта на музикалното и танцовото изкуство. Домакин на церемонията беше Националният музикален театър "Стефан Македонски". В три от категориите призове получиха представители..
На 15 октомври се навършиха 120 г. от рождението на един от големите артисти на българската оперна сцена и легендарен педагог - проф. Христо Бръмбаров. Ученикът му Асен Селимски споделя: "Никога няма да забравя неговите огромни очи, които приковаваха цялата зала… бях потресен от този чародеец на сцената - с неговите изключителни пианисими,..
На 2 ноември в зала "България" от 19:00 часа столичната публика ще има шанса да види и чуе музикалния проект "Глас: Симфонична интерпретация на българската музика". Под диригентството на Константин Илиевски - главния диригент на Симфоничния оркестър на БНР, Софийската филхармония ще представи оригинална симфонична интерпретация на емблематични..
Мюзикълът "Звукът на музиката" се завръща на сцената на Софийската опера и балет. "Това е изключителен мюзикъл. Той ще бъде на 31 октомври и 1 ноември ", анонсира Весела Делчева от Софийската опера. "Изключително сме щастливи, че точно тази класика стъпва на сцената на Софийската опера и балет. Това е много популярен мюзикъл навън, с..
След успешния старт през пролетта, сътрудничеството на големия български цигулар и педагог проф. Минчо Минчев и Софийската филхармония ще продължи с есенна поредица от три майсторски класа по цигулка, които започват на 31 октомври. Следващите дати са 28-30 ноември и 19-21 декември. Избраните след прослушване кандидати ще имат уроци в Студио "Музика" на..
Между 1990 и 2001 г. швейцарската фотографка Дорис Петер документира промените в българската столица. "София на дневна светлина 1990 - 2001" предлага съпричастен поглед към София и нейните жители. Триезичната фотокнига се състои от черно-бели снимки, разкази и текстове за хората и града, както и хроника на политическите и социални събития...
Съвместната театрална школа на Народното читалище "Изкуство 2022 г." в Ловеч, Драматичният театър "Борис Луканов" и Творческа къща "Грозарде" ще представят тази вечер от 19:00 часа в Камерната зала на театъра премиерата на първата си постановка "Приключенията на Лиско", пресъздадена от младите актьори по съвременен начин . Входът е свободен...
Никой не може да ми каже с кого да играя и с кого - не! Това заяви в предаването "РадиоТочка" шампионът по бокс Кубрат Пулев, който ще играе..
Изумен съм от настървението срещу църквата и то от майки и бащи, родители, каза в интервю пред БНР актьорът и режисьор Мариус Куркински за..
Не е проста работа да се обясни какво е Хелоуин, бих казал, че е един колективен опит за ритуална обработка на травматично минало на западната..