Дълго ще се помни откриването на сезон 2024/2025 г. на Софийската национална опера и балет! В годината на Джакомо Пучини Националният ни оперен театър започна новия си сезон с последната творба на великия италиански композитор “Турандот“ – опера, в която целият музикален свят почита българката Гена Димитрова като една от най-великите изпълнителки на заглавната роля. Това беше и първото гостуване в България на един от най-великите диригенти на нашето време – маестро Даниел Орен, който се е учил от легенди като Ленард Бърнстейн и Херберт фон Караян.
Какво невероятно преживяване е да присъстваш на живо на спектакъл под диригентството на Даниел Орен! Изпитах го за първи път на спектакъл на “Мадам Бътерфлай“ от Пучини на 100-то издание на Арена ди Верона и отново сега на откриването на сезона на Софийската опера с “Турандот“. Може да се каже, че Маестрото наистина извайва целия оперен спектакъл. С движенията на ръцете си и на цялото си тяло, с властния си поглед, пеейки и извиквайки на моменти, той през цялото време “свири на оркестъра и на певците“ и изгражда единна музикална тъкан. Дори в моментите, когато дава зашеметяващо бързи темпа, не изпуска музикантите от ръцете си. Дори и при най-силната динамика, не допуска оркестърът да покрива певците. Динамичната му палитра е огромна, а нюансите на тихата динамика в нея са изумителни. Спектакълът протича на един дъх, дълбоко вълнува, създава това преживяване, което е призванието на изкуството.
Всяка среща с творец като маестро Даниел Орен остава незабравима, затова много се развълнувах, когато Софийската опера обяви възможността българските музикални журналисти да се срещнем с него в театъра в навечерието на премиерата. Даниел Орен сподели, че музицирането за него е съкровено като молитва, като свещенодействие и аз в публиката на спектакли, дирижирани от него, наистина го усещам така. Попитах го за какво се моли, докато музицира, в днешния свят на разделение и войни – дали се моли за любов и братство между хората.
“Да, за мен музиката може да обединява хората. Не всички, със сигурност, като виждаме това, което се случва в много части на света и в моята Родина. Аз се старая, дори и в репетициите, които правя с оркестъра и с хора, винаги да говоря за духовното. Много е хубаво, че в България все още може да се говори за Господ, за религия, че намерих хора, които все още вярват в Бог! В други държави, като Франция, вече е забранено да се говори за Господ. Трябва да се ползва друга дума и от това много ме боли. Моята майка винаги се молеше на Господ. Тя ми казваше: “Твоята мисия е посредством музиката да обединяваш хората! Като евреин трябва да го направиш навсякъде по света!“ Такава беше нейната воля и аз го правя. Това е част от мен, това е моята мисия“ каза Даниел Орен.
За спектаклите на “Турандот“ в Софийската опера в ролята на Лиу за първи път у нас гостува италианският сопран Роза Феола. Тя е носителка на втора награда на конкурса на Пласидо Доминго Опералия през 2010 г., когато Соня Йончева печели първата награда. И за двете това е началото на голямата оперна кариера. През сезон 2024/2025 г. Роза Феола пее Джилда в “Риголето“ в Парижката Opera Bastille, Алиса във “Фалстаф“ в Миланската Скала, Виолета в “Травиата“ в Deutsche Oper Berlin, Микаела в “Кармен“ в Баварската Щатсопер, Сузана в “Сватбата на Фигаро“ в Метрополитън и още, но мисля, че това е достатъчно впечатляващо. Фрагмент от изпълнението й на откриването на новия сезон на Софийската опера можете да чуете в звуковия файл.
“Аз съм голям почитател на Гена Димитрова, от която се учех, изграждайки големите оперни партии за драматичен сопран. Също така – на Райна Кабаиванска и на големите български баси. За мен е изключителна чест да пея тук и се надявам да бъда на висотата! Много обичам Гена Димитрова! Да мога да пея тук, с нейните костюми, в същата продукция – това е невероятно вълнение, но и огромна отговорност“ каза Анна Пироци.
Фрагмент от изпълнението на Анна Пироци в ролята на принцеса Турандот на откриването на новия сезон на Софийската опера можете да чуете в звуковия файл.
В ролята на принц Калаф беше испанският тенор Хорхе де Леон. Той също има голяма кариера – изявява се на сцените на най-престижните оперни театри в света. Например през 2023 и 2024 г. пее Радамес в операта “Аида“ от Верди в Дрезденската Земпер опера, на Арена ди Верона, в Кралския театър в Мадрид, където се превъплъщава и в ролята на Калаф, в Метрополитън, във Виенската държавна опера. Ще го запомним с вокална атлетичност, която обикновено се възнаграждава с взрив от аплодисменти и викове браво от публиката. Така беше и на 27-и септември. За малко публиката да получи бис на “Nessun Dorma“! Изпълнението на арията на Калаф от трето действие можете да чуете в звуковия файл.
На висота беше изявата и на българските оперни певци – солисти на националния ни оперен театър. Опитният бас Светозар Рангелов се превъплъти убедително в ролята на татарския цар Тимур. Баритонът Атанас Младенов и тенорите Ангел Антонов и Даниел Острецов пресъздадоха ярко вокално и артистично образите на тримата придворни Пинг, Панг и Понг. В ролята на китайския император Алтум беше тенорът Емил Павлов, на Мандарина – баритонът Веселин Михайлов.
Оркестърът и хорът на Софийската опера ни впечатлиха с великолепно изпълнение под палката на маестро Даниел Орен.
“Бил съм в Софийската опера много пъти. Знам, че тук има много добър оркестър и с майстор като Даниел Орен той дава 100 процента качество в изпълнението си. Хорът също пее много добре. Точно затова съм тук тази вечер, а планирам да бъда и на втория спектакъл. Аз съм лекар по професия и музикант по пристрастие. Пътувам на оперни спектакли винаги, когато работата ми позволява да отделя свободно време, а София е моя дълбока любов. Много обичам Вагнер, а тук има много добри вагнерови спектакли“ каза италианският меломан Марко Черноски пред микрофона на предаването за музикално-сценични изкуства “Каста дива“.
Като стана дума за спектакли, време е да отбележа, че на откриването на новия сезон на Софийската опера гледахме великолепната класическа постановка на “Турандот“ на акад. Пламен Карталов, която заслужено се радва на най-високи оценки и от маестро Даниел Орен, и от гостуващите световноизвестни певци, и от музикалната критика, и от публиката. Този път директорът на Националния ни оперен театър акад. Пламен Карталов получи много адмирации и като мениджър.
“Много голям спектакъл! Искам да поздравя всички, защото са се справили прекрасно – и постановъчния екип, и диригента, оркестъра, хора звучаха великолепно! Поздравления специално за маестро Карталов, че е довел такива хора в театъра! Така се открива сезон на национален театър! Поздравления от сърце“ каза световноизвестният български баритон Кирил Манолов.
“За мен това е повече от откриване на сезон, това е абсолютен празник на музиката! Присъствието на такъв диригент като Даниел Орен, на солисти от този ранг – наистина един изключителен спектакъл! Длъжна съм да кажа, че хорът и оркестърът на Софийската опера са във фантастична форма! Наистина звучат невероятно, работата, която са свършили с маестро Орен е отвъд очакванията ми и съм много, много щастлива“ каза младата оперна звезда и инфлуенсър Мила Михова.
“Нямам думи да изразя възхищението си! Аз съм голям любител на музиката и съм много щастлива, че отпускът ми съвпадна с тази възможност! Постановката е много иновативна и изключително добра“ каза Н.Пр.Мая Добрева, посланик на България в Молдова.
Чуйте в звуковия файл целия репортаж в предаването за музикално-сценични изкуства “Каста дива“.
Мария Костакева и Божидар Спасов живеят в Германия от 1990 г. И двамата, освен творци, са и университетски преподаватели, автори на научни трудове и книги. Божидар Спасов е един от изявените български творци от поколението, заявяващо себе си през втората половина на ХХ в. Той е автор на многобройни инструментални, вокално-инструментални и оперни..
Международният фестивал "Мартенски музикални дни" ще се проведе за 64-ти път в Русе. Организатор е Община Русе, а програматор отново е дългогодишният артистичен директор на форума Ива Чавдарова. Програмата е богата и интензивна: Началото ще постави на 14 март в Доходното здание Русенската филхармония под диригентството на Найден Тодоров, а солисти ще..
На 28 февруари се навършиха 120 г. от рождението на известната българска пианистка и клавирна педагожка проф. Евгения Ковачева. Нейният професионален път е белязан от обучението й в България при един от първите концертиращи пианисти Иван Торчанов и във Франция, където продължава музикалното си образование в Парижката консерватория при именитите..
Завърши първото столично издание на Международния конкурс за пианисти „Панчо Владигеров“. От началото през 1986 до неотдавна състезанието се провеждаше ту на национално, ту на международно ниво в Шумен, а тази година домакинството пое Националната музикална академия, която също носи името на патриарха на българската класика. Седемчленно жури,..
Симфоничният оркестър на БНР ще представи концерта "Съдбовни знаци" утре от 19 часа в зала "България". Радиосимфониците ще представят "Импровизация и токата" от Панчо Владигеров, Марио Хосен ще е солист в Концерт за цигулка и оркестър от Юлиус Конюс, а Смесеният хор на БНР и басът Диман Панчев ще се включат в изпълнението на поемата "Екзекуцията..
29-ият международен филмов фестивал София филм фест започва днес и ще продължи до края на месеца. Откриването е тази вечер от 19 часа в зала 1 на НДК с българския филм "Залог" на режисьора Светослав Овчаров. Българското кино е във фокуса на тазгодишното издание на фестивала, а прожекции ще има освен в София, и в Пловдив, Бургас и Варна...
На 12 март е официалното откриване на XXV Европейски музикален фестивал в София със звездно събитие - рецитал на сопрана Красимира Стоянова и пианиста Людмил Ангелов. Форумът ще има пролетно и есенно издание. Ще приключи на 2 декември, а организаторите за поредна година предвиждат някои от събитията да са със свободен вход за публиката...
Ударихме дъното с тази ситуация , заяви пред БНР политологът Първан Симеонов - създател на социологическа агенция "Мяра". " Каквото и да постанови..
" Да излезем, за да защитим правовата държава и свободните и честни избори " – с тези думи в социалните мрежи гражданска инициатива "Правосъдие за..
"Бюджетът е с изпуснати разходи . Дефицитът не е 3%, той е поне 6% и това се вижда ясно в заложените параметри на дълга. През задната врата се..