Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Най-лесно е да затвориш нещо, отколкото да откриеш, да направиш"

Разбират ли в София какво означава влакът за Кардам?

Местните хора се опасяват, че без училище и гара селото също може да изчезне

| Репортаж
Снимка: Мая Райнова

През октомври Българските държавни железници обявиха новия си график за движение на влаковете за 2025 г. В него се посочва, че е предвидено подобряване на обслужването по железопътните линии в страната, заложени са нови възможности за пътуване между Северна и Южна България, по-бързи влакове по линията София – Бургас, по-удобни разписания в периферните региони около Видин и Кърджали и др.

Докато за някои периферни части от страната са заложени по-удобни разписания, то за Северна България решенията са кардинални – спиране на линията Добрич – Кардам поради изключително слаб интерес. Иначе казано – вместо да инвестираме в подобряването на услугата, за да стане по-предпочитана и да се отчита социалният фактор при този вид превоз, най-добре е линията да спре да бъде обслужвана. Няма линия, няма проблеми. Как обаче местните хора посрещат тази идея и какви мерки са предприели от Община Генерал Тошево?

От 1 октомври по линията Добрич – Кардам вместо влак от БДЖ пуснаха в движение микробус, който да обслужва пътниците. По този повод от общинската администрация изпращат писмо до Централното управление в София с въпрос какво налага тази промяна, временна ли ще е и предвижда ли се спиране на влака изцяло. Отговор не е получен, той е заменен с покана за участие в обсъждане на новото разписание на влаковете, което се проведе в Горна Оряховица на 22 октомври. Там става ясно и че линията действително се закрива.

Следва отрицателно становище от Областния управител на Добрич Румен Русев, както и от Община Генерал Тошево, придружено с подписка от местни жители. На извънредното си заседание на 24 октомври Общинският съвет също излезе с декларация срещу закриването на линията. По думите на кмета на Община Генерал Тошево Валентин Димитров, ако за други общини става въпрос за намаляване на броя на влаковете, то тук се предвижда влак изобщо да не се движи.

"Забравени сме - Североизточна България, от централната власт в София, като цяло сме слабо населен и крайграничен район. Тук трябва да се намеси държавата и да дотира, както ние го правим като община за обществения транспорт, автобусния, и автобус влиза във всяко населено място, без значение колко души живеят."

Държавата трябва да инвестира и в трасе, и в нови вагони и мотриси, за да привлече пътници, категоричен е кметът на Генерал Тошево.

"Не само да закрива, защото са на загуба и са търговски дружества. Когато се случат процесите за истинска децентрализация в тази държава, тогава нещата ще тръгнат в правилната посока", смята Димитров.

Местните хора се надяват вземащите решения някъде далече в столицата да започнат да мислят не само за печалба, но и за социалните си задължения като представляващи определени институции. За тях при дългогодишното неглижиране на сектора влакът може и да е на загуба, но той не просто превозва, а свързва майки и баби с деца и внуци, в него пътуват надеждата, скромните торбички с армагани от градината, но най-вече пътуват хора – хора, които са същите като тези в другите части на страната ни, където влакове има и ще продължи да има:

"Тук от много години, от незапомнени времена линията вървеше. Имаше 3 международни влака. Имаше влак до Констанца. Имаше влак, който отиваше направо от Кардам до София. Колко удобно! А сега какво е?"

"Такси трябва да търся."

"Събота и неделя нямаме автобуси. Ами, ако ти се наложи някаква спешност – до Добрич или до Варна?"

"Лошо държавно управление! Железниците в Европа са печеливш транспорт. На влака пишеше бърз влак Кардам – София. Само че нас ни затвориха, пък софиянци си живеят. Тук, Североизтока, не ни бръсне никой! Много жалко, че няма влак!"

От години жителите на граничното село Кардам се борят за ремонт на пътя до Граничния пункт, за изграждането на буферен паркинг, за да не чакат на километричните опашки камионите насред селото. До ден днешен няма нито ремонт, нито буферен паркинг. Години наред се бориха за училището си, но вече и то затвори завинаги врати.

"Както е тръгнало, вероятно натам ще отидат нещата. Малко се уморихме от борби. Ето сега идва ред и на гарата. Навремето хората са си купували къщи в Кардам заради гарата и училището. Кипеше живот. Най-лесно е да затвориш нещо, отколкото да откриеш, да направиш. Не е добре, не се случват добре нещата! Накрая трябва да затворим и селото", споделя кметът на Кардам Георги Събев.

Ако следваме единствено логиката за ефективност, вероятно ще намерим редица причини да затворим и голяма част от държавните институции. Така че по-скоро е опасно да използваме точно нея в решенията си. Гарата може и да остане без пътници, но какво ще правим, ако плодородната добруджанска земя остане без хората си?

Снимки: Мая Райнова

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Грийнпийс" и учени: България да ратифицира договора за океаните

"Грийнпийс" излезе с призив за опазване на Световния океан. Каузата бе подкрепена от български учени и природозащитници . Отворено писмо с настояване България да ратифицира международния договор за океаните , който ще осигури възможност за защита на водите извън национални граници, бе изпратено до премиера, министъра на околната среда и..

публикувано на 13.05.25 в 12:19

България преди и след членството в ЕС: Къде бяхме, къде сме и къде отиваме?

Когато в обществото ни се противопоставят позициите "за" и "против" Европа, когато от най-високите държавни позиции, вместо да ни водят, искат ние да им показваме пътя – да си припомним важните неща – къде бяхме, къде сме и къде отиваме. На 9 май 1945 г. хитлеристка Германия капитулира. Четири месеца по-късно е сложен край на Втората световна..

публикувано на 12.05.25 в 11:16

Инспектор Камен Николов, разследвал случая от Перник: Съседът ви може да снима и продава престъпления

Бъдете бдителни, защото е възможно съседът ви да заснема престъпление и да го продава. Това заяви в интервю за "Хоризонт" инспектор Камен Николов от Главна дирекция "Национална полиция" , разследвал нашумелия случай от Перник с продажбата на порнографско съдържание с насилие над животни. Във връзка с престъпленията през март бяха..

обновено на 12.05.25 в 10:27

Почти всеки трети с хепатит остава без лечение у нас

Всеки ден в България умират четирима души от хепатит В и С заради ненавременна диагностика и лечение . През 2024 г. у нас са лекувани едва 752-ма души с хепатит С при нужни над 9000, за да бъдат постигнати целите за елиминиране на хепатита като заплаха за общественото здраве. По отношение на хепатит В лекуваните са едва 2 500 пациенти при нужда..

публикувано на 12.05.25 в 08:07

Как да се ограничи опасното движение с електрически тротинетки?

Над 10 деца са с тежки травми след движение с електрически тротинетки през последните седмици. Полицията и кметове предприеха мерки за затягане на контрола върху движението на електрически тротинетки и електрически мотори. 16-годишно момче е с тежка черепно-мозъчна травма след падане от тротинетка Две 14-годишни момичета са пострадали..

публикувано на 08.05.25 в 10:59

Агресията сред младежите има ново лице: "Локалите"

Черни дрехи, качулки, анцузи над глезените и скъпи маратонки, момчета между 12 и 19 години – така изглеждат "локалите". Самите те се наричат помежду си "филмари". Копират т.нар. ултрас култура – визията на част от участниците в определени ултрас групи на футболни отбори, крайни агитки, крайни фракции. Някои от тези деца са също и част от тези..

публикувано на 08.05.25 в 10:54

След сигнала на фермери от Банско: БАБХ не откри животни от други населени места

Фермери от Банско алармираха миналата седмица в ефира на "Хоризонт" за масово нарушаване на забраната за придвижване и изискванията за паша на дребни преживни животни , въведени в началото на годината в шест общини от Благоевградска област. Най-голямата им тревога е, че това може да пренесе болести като чума и шарка, а стадата им да бъдат..

публикувано на 08.05.25 в 10:12