Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Близо 90 на сто от спрените за нарушения чуждестранни тираджии във Великотърновска област си плащат актовете в КАТ

Кои са "вратичките" в Закона за движение по пътищата?

Превишената скорост е основното нарушение на тираджиите

Радостин Върбанов
Снимка: Здравка Маслянкова

На 11 ноември само бързата и адекватна реакция на шофьор на училищен автобус предотврати тежка трагедия с 19 деца в Свищовско. В следобедните часове тир с румънска регистрация, движещ се с несъобразена скорост, навлезе в насрещното платно на завой в село Вардим и секунди го деляха от челен сблъсък с ученическия автобус. Шофьорът на ученическия автобус успя да излезе от пътното платно в зелената площ и инцидентът се размина само със страничен удар, счупени стъкла и две леко ранени деца. 

Румънският тираджия е платил глобата си и е напуснал страната. Това е поредният инцидент с чуждестранен водач на камион и поражда поредица от въпроси защо чуждестранните шофьори на камиони се чувстват безнаказани по българските пътища. 

Има "вратички" в Закона за движение по пътищата и не малко адвокатски прийоми, които тираджиите знаят прекрасно, коментира за БНР Радостин Върбанов, началник на Пътната полиция във Велико Търново

Един от абсурдите е нуждата от лицензиран преводач, за да бъде връчен актът и наказателното постановление на нарушителя, а изискването за електронни фишове за превишената скорост, което е основното нарушение на чуждестранните водачи на камиони по българските пътища, не рядко прави глобите несъбираеми, особено, ако камионите са с регистрация извън Европейския съюз като например Турция и Украйна.

Не малка част от пътните полицаи във Великотърновска област знаят перфектен английски език, но това се оказва недостатъчно, за да бъде санкциониран чуждестранен водач за пътно нарушение. А нарушенията са ежедневие, особено през Прохода на Републиката и пътя за Русе. Законът иска лицензиран преводач, а такива на щат няма в Пътна полиция. Чуждестранен тираджия не се глобява лесно и бързо, споделя Радостин Върбанов, началник на Пътната полиция във Велико Търново:

"Когато спрем чужденец, трябва да му осигурим преводач. Трябва да се сключи договор с преводача. Трябва да е лицензиран преводач. Имам колеги, които наистина говорят превъзходно английски език, но искат да е лицензиран преводач. Преводачите не са длъжни да стоят при нас. Идва, превежда му акта, превежда му наказателното постановление и му обяснява".
Какво се прави, когато се спре чуждестранен шофьор нарушител?

"Съставяме му акта, смъкваме го от пътя, където сме го спрели. Водят го в КАТ. Издаваме наказателното постановление на момента и той си заплаща с кредитна или дебитна карта. За да свършим тази работа, махаме един екип от I-5 (пътя Русе – Велико Търново) или от II-55 (Прохода на Републиката) в рамките на около два часа".

Радостин Върбанов казва, че близо 90 на сто от спрените за нарушения чуждестранни тираджии по републиканската пътна мрежа във Великотърновска област си плащат актовете в КАТ. Основният проблем е с украинските шофьори, които винаги казват, че нямат пари в брой, нямат кредитна или дебитна карта, с която да платят, и ги пускат, а документът за нарушението трябва да се изпраща зад граница.


Превишената скорост е основното нарушение на тираджиите, но законът си има „вратички“ и тираджиите ги знаят:

"За превишена скорост снимаме. Изготвя се документация и се изпраща в държавата, от където е автомобилът. За превишена скорост не спираме. Превишената скорост се регистрира с автоматични технически средства. Част от тези глоби „потъват“ неплатени. Една част от тях, които са в Европейския съюз, се плащат, макар че сега румънците ги научиха да играят „циркове“, че някой друг е карал, че не е бил собственикът. Там са си адвокатски трикове".

Честа практика е нарушителите да представят копия на чужди лични карти:

"Имаме образувани доста досъдебни производства за подаване на невярна информация в декларациите по чл. 189. Имате шофьорска книжка на турския гражданин Ахмед Ахмед от Измир и декларирате преснета шофьорска книжка на Ахмед Ахмед и я носите в Пътна полиция. Ние извършваме проверка на Граничен контрол и се оказва, че Ахмед Ахмед не е влизал от две години в България и в момента на нарушението не е бил в България. Изготвяме документи до прокуратурата за образуване на досъдебно производство".

А дали нарушителят, представил се за Ахмед Ахмед, къде и дали ще бъде намерен, за да понесе последствията, са други въпроси.

Чуждата самоличност е прекрасно прикритие за нарушителите, особено с превишена скорост, разказва началникът на Пътната полиция във Велико Търново Радостин Върбанов с конкретен пример:

"Изведнъж се оказва, че женица 48-и набор от Мало Конаре  кара скъп автомобил със 167 км/ч. Това е цялата работа, която държавата позволява да може все още да има. Има слабости в цялата система. Не можем да ги спираме за превишена скорост, всичко е в електронни фишове".


Още по темата в звуковия файл. 

По публикацията работи: Гергана Хрисчева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Три съседни страни крият изненадващи съкровища - Сърбия, Румъния и Гърция

Александруполис е най-големиятград в Западна Тракия с най-голямото пристанище в региона . Градът, разположен недалеч от българската граница, предлага съчетание от крайбрежна атмосфера, достъпни цени и богати възможности за активен отдих и забавления, посочи за "Пътувай с "Хоризонт" Петрос Кириакидис – заместник-председател на туристическия сектор в..

публикувано на 14.05.25 в 06:00
 Кристиян Салай

Бавария е най-популярната дестинация за българските туристи в Германия

Германия е най-добрата културна дестинация за туристите в Европа по данни на Световната организация по туризъ м. За българските туристи тя се нарежда на трето място след Гърция и Турция. Какво поддържа интереса на българските туристи към Германия и какво предстои през тази година?  За това разказа в "Пътувай с "Хоризонт" Кристиян Салай –..

публикувано на 13.05.25 в 14:32
Снимката е илюстративна

Защо понякога най-изкушаващата туристическа оферта може да се окаже и най-рисковата?

Какви са основните жалби на потребителите, как се извършват проверките, и какви реални санкции могат да понесат туроператори, които работят "на тъмно", посочи за БНР Игнат Арсенов, директор на дирекция "Контрол на пазара" в КЗП . Колко често се получават сигнали и жалби , свързани с туристически услуги и какви са тенденциите в броя им в последните..

публикувано на 13.05.25 в 13:51

Николина Петкова: България няма деца за убиване

В деня на Европа - 9 май, и когато се навършват 40 дни от гибелта на 12-годишната Сияна, която загина при катастрофа на пътя Плевен - Луковит Европейският център за транспортни политики връчи награди в памет на жертвите на пътя, но и напомнящи за общата отговорност по темата. Наградите са гласувани от 9-членния управителен съвет на Европейския..

публикувано на 11.05.25 в 07:27

Денят за безплатни прегледи за рак на кожата е 14 май

Едно силно слънчево изгаряне в детството удвоява риска от рак на кожата в зряла възраст. "Децата ни имат проблем с рака на кожата" под това мото ще се проведе националната кампания за профилактика на рака на кожата. Очаква се случаите на рак на кожата да се повишат с 40% през следващите 25 години. Ден на безплатните прегледи за рак на кожата е 14..

публикувано на 11.05.25 в 06:28
Христина Христова

Христина Христова за пенсиите: Добре ли е да се наслагва реформа върху реформа?

Ситуацията с пенсионната ни система става все по-сложна и по-тежка. Проблемите се натрупаха драстично. Пенсионната ни система излъчва усещането за социална несправедливост . Това каза в интервю за БНР Христина Христова, бивш министър на труда и социалната политика. Хората по друг начин си представят пенсионната система – като социални..

публикувано на 08.05.25 в 08:11

Йордан Ибришимов: Европа харчи милиарди за къмпинг туризъм, ние не правим нищо

Крайно време е властта да започне да работи по въпроса за къмпинг туризма в България, като предприеме стъпки към регулиране. Този призив отправи в интервю за БНР Йордан Ибришимов от Българското кемпер общество. Нарушенията е хубаво да се следят и превантират, технологиите са въпрос на избор , каза той във връзка с намеренията до се..

публикувано на 07.05.25 в 09:34