Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Съдбата на жп превозите - синдикати и министерство на различни позиции

| Интервю
Снимка: Здравка Маслянкова

Синдикатите и Министерството на транспорта не постигнаха съгласие към момента по процедурата за избор на железопътен превозвач за "Пътнически превози". От министерството предлагат дружеството да бъде разделено на лотове, а синдикалните организации смятат, че това ще бъде неефективно. Според плана на министерството железопътната мрежа се разделя на 3 лота - София - Пловдив - Бургас, София - Горна Оряховица - Варна и всички останали линии. Ефективното изпълнение на договорите трябва да започне през 2026 г. Продължителността им ще е 8 години. А дружеството БДЖ "Пътнически превози" ще бъде равноправен участник в процедурата. Работните места на служителите са гарантирани, казват също от ведомството. А целта на разделянето на мрежата е да се повиши качеството на услугата. 

"Дълго време бяхме държани на тъмно от страна на министерството, а в социалния диалог няма как тези неща да стоят настрани", отбеляза пред БНР Марио Нинов - главен експерт в КТ "Подкрепа" и председател на Националния стачен комитет там. 

"Затова искахме настойчиво да има такава среща с министъра на транспорта, на която да обсъдим всички тези въпроси и да ни се даде малко повече яснота. Такава среща се реализира в понеделник, но от нея така и не разбрахме почти нищо ново", посочи той. Преди срещата от синдиката са дали 6 въпроса, на които са очаквали отговори, но това не се е случило: 

"Към този момент нямаме яснота как е взето това решение, какви са мотивите, критериите, как ще бъде прилагана тази процедура, по какъв критерий ще се оценяват участниците, как ще се отсяват". 

В предаването "Хоризонт до обед" Нинов отбеляза и доклад на Министерството на транспорта, качен на сайта на ведомството, и от който синдикатите "са настръхнали и са били втрещени". И цитира текстове от доклада.

"Става ясно, че процедурата ще бъде разделена на три лота. Държавата, вместо да създава условия за конкуренция, така че услугата да бъде по-модерна, привлекателна за ползващите я, тя всъщност създава нови мини монополи. Пътникът нищо няма да спечели от т.нар. нова поръчка".

В доклада се говори за прехвърляне на хора, работещи в момента в системата на железниците, към тези, които ще спечелят съответния лот, съобщи още Марио Нинов.

Паралел с Великобритания

Илюстративна снимка, архив
Британският парламент одобри законодателство за връщането на железниците под държавен контрол. Ренационализацията на британските железници бе една от планираните ключови реформи в обществените услуги на лейбъристкото правителство на Киър Стармър. 

След като проектозаконът мина в Камарата на общините, той бе одобрен и в Камарата на лордовете, така че сега остава единствето благословията на монарха, както изисква протоколът, и неговото обнародване

Източници в правителството изразиха изненада от бързината, с която колегите гласуваха законопроекта за пътническите железопътни услуги. С голяма доза гордост Киър Стармър написа в социалната мрежа Х: 

"Казахме, че ще създадем Great British Railways. Направихме го". 

Това бе и голяма победа за министъра на транспорта Луиз Хей. Тя води много битки не само за железниците, но и за автобусите. По ирония на съдбата обаче Луиз Хей няма да може да се порадва на успехите си, защото миналата седмица подаде оставка. 

Реформата в жп сектора означава, че сега частните оператори ще бъдат върнати в държавно владение, когато договорите им изтекат, или по-рано, в случай на лошо управление, след което ще бъдат обединени в организация, наречена Great British Rail - Великите британски железници. Така, според правителството на лейбъристите, ще се избегне плащането на компенсации на настоящите оператори, чиито договори ще изтекат до 2027 година.

Приватизацията на железопътния сектор във Великобритания беше част от либералната политика на "Желязната лейди" Маргарет Тачър през 80-те години на миналия век и продължена след това от нейния наследник Джон Мейджър, дошъл на власт през 1992 година. Обещанията тогава бяха за по-добро обслужване, повече инвестиции, по-малко разходи за държавата. Въпреки това тази идея още тогава бе непопулярна сред синдикатите, опозицията в лицето на лейбъристите и дори сред някои консерватори, а и населението като цяло, защото анкети по онова време показваха, че седем на всеки 10 британци гледат негативно на приватизацията на железниците. 

През годините състоянието на железниците се влоши, секторът бе белязан и от много стачки. Сега синдикатите приветстваха "историческия момент", както го нарекоха. Генералният секретар на железопътния съюз TSSA Мариам Есламдоуст каза: 

"Това наистина е забележителен момент, проправящ пътя за връщането на нашите железници в обществени ръце, където им е мястото, като жизненоважна услуга. Нашият съюз отдавна беше наясно, че приватизацията е бъркотия, облагодетелстваща само акционерите". 

Две трети от британците също одобряват ренационализацията. Според проучване на института YouGov в началото на септември 77 на сто от хората смятат билетите за твърде скъпи, а 51% се оплакват от закъсненията на влаковете. Има обаче и много предупреждения, че когато нещата са под обществен контрол, е много по-трудно да се правят промени и се посочва добрия прецедент с успешната приватизация на железниците в Япония през 1987 година.

Още по темата чуйте в звуковите файлове. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Новопоетият дълг за годината достигна 1,5 милиарда лева

Новопоетият дълг за годината достигна 1,5 милиарда лева. Това е сумата, след като Министерството на финансите преотвори в понеделник за четвърти път емисия тригодишни държавни ценни книжа на седмия за тази година търг. Емисията е деноминирана в левове, с падеж на 22 януари 2028 .г и годишен лихвен купон от 2,75%. От сайтовете на финансово..

публикувано на 08.04.25 в 20:53

24-часова жп стачка в Италия

Поредна 24-часова стачка на железопътния транспорт в Италия с начален час 21 часа местно време на 8-и април. На 9-и стачкува за 4 часа въздушният транспорт. Протестите в жп транспорта ще продължат и през следващите дни.   В националния протест, организиран от различни синдикати, участва целият персонал от железопътния транспорт. Искат се..

публикувано на 08.04.25 в 20:42
Върховният командир на съюзническите сили в Европа, генералът от армията на САЩ Кристофър Каволи.

Високопоставен американски генерал заяви, че САЩ не трябва да намаляват присъствието си в Европа

Най-високопоставеният американски генерал в Европа заяви днес, че САЩ трябва да запазят военното си присъствие на континента на настоящото ниво в момент, когато Пентагонът преразглежда ангажиментите си по света след встъпването в длъжност на президента Доналд Тръмп, предаде "Ройтерс". Въоръжените сили на САЩ разполагат с повече от 100 000..

публикувано на 08.04.25 в 20:30
Карълайн Левит, говорител на Белия дом

Белият дом: САЩ ще наложат от полунощ общо мито в размер на 104% на китайските стоки

Съединените щати ще наложат общо мито от 104% на китайските стоки от полунощ (00.01 часа вашингтонско време или 07.01 часа българско време) в сряда (9 април), заяви прессекретарят на Белия дом Карълайн Левит, предаде Ройтерс. Тя обоснова това решение с нежеланието на Пекин да отмени отвените мита в размер на 34% спрямо американски стоки до..

публикувано на 08.04.25 в 20:14
Заседание на временната комисия относно проблемите с безопасността на движението по пътищата

Министерството на правосъдието с пакет от законодателни промени за делата за катастрофи

В Министерството на правосъдието е изготвен пакет от законодателни промени срещу забавянето при делата за тежки пътнотранспортни произшествия, който е публикуван за предварително обществено обсъждане от 7 април до 7 май, каза ресорният заместник-министър Спаска Кинчева на заседание на временната парламентарна комисия относно проблемите с..

публикувано на 08.04.25 в 20:06

Въвежда се временна организация ва движението по международни път Кюстендил-ГКПП-Олтоманци

Въвежда се временна организация на движението по международния път Кюстендил-ГКПП-Олтоманци заради ВиК ремонти в с. Соволяно, казаха експерти. Ще се копае по самото платно на пътя - над 1 километър, като ежедневно по трасето ще има техника, екипи, доставка на материали. Изготвен е план, съгласуван с Областното Пътно управление и КАТ, за..

публикувано на 08.04.25 в 19:55

Милен Керемедчиев: Турция в момента има огромен шанс да увеличи търговския си обмен с ЕС

Фирмите от Европа и Китай, на които президентът на Съединените щати  Доналд Тръмп наложи по-високи мита, могат да инвестират в Турция, заявиха от Истанбулската търговска камара. Американският президент наложи митническа ставка за внос на стоки от Турция в размер на 10 процента. В същото време Европейският съюз ще плаща 20 процента, а Китай -..

публикувано на 08.04.25 в 19:47