Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Съдбата на жп превозите - синдикати и министерство на различни позиции

| Интервю
Снимка: Здравка Маслянкова

Синдикатите и Министерството на транспорта не постигнаха съгласие към момента по процедурата за избор на железопътен превозвач за "Пътнически превози". От министерството предлагат дружеството да бъде разделено на лотове, а синдикалните организации смятат, че това ще бъде неефективно. Според плана на министерството железопътната мрежа се разделя на 3 лота - София - Пловдив - Бургас, София - Горна Оряховица - Варна и всички останали линии. Ефективното изпълнение на договорите трябва да започне през 2026 г. Продължителността им ще е 8 години. А дружеството БДЖ "Пътнически превози" ще бъде равноправен участник в процедурата. Работните места на служителите са гарантирани, казват също от ведомството. А целта на разделянето на мрежата е да се повиши качеството на услугата. 

"Дълго време бяхме държани на тъмно от страна на министерството, а в социалния диалог няма как тези неща да стоят настрани", отбеляза пред БНР Марио Нинов - главен експерт в КТ "Подкрепа" и председател на Националния стачен комитет там. 

"Затова искахме настойчиво да има такава среща с министъра на транспорта, на която да обсъдим всички тези въпроси и да ни се даде малко повече яснота. Такава среща се реализира в понеделник, но от нея така и не разбрахме почти нищо ново", посочи той. Преди срещата от синдиката са дали 6 въпроса, на които са очаквали отговори, но това не се е случило: 

"Към този момент нямаме яснота как е взето това решение, какви са мотивите, критериите, как ще бъде прилагана тази процедура, по какъв критерий ще се оценяват участниците, как ще се отсяват". 

В предаването "Хоризонт до обед" Нинов отбеляза и доклад на Министерството на транспорта, качен на сайта на ведомството, и от който синдикатите "са настръхнали и са били втрещени". И цитира текстове от доклада.

"Става ясно, че процедурата ще бъде разделена на три лота. Държавата, вместо да създава условия за конкуренция, така че услугата да бъде по-модерна, привлекателна за ползващите я, тя всъщност създава нови мини монополи. Пътникът нищо няма да спечели от т.нар. нова поръчка".

В доклада се говори за прехвърляне на хора, работещи в момента в системата на железниците, към тези, които ще спечелят съответния лот, съобщи още Марио Нинов.

Паралел с Великобритания

Илюстративна снимка, архив
Британският парламент одобри законодателство за връщането на железниците под държавен контрол. Ренационализацията на британските железници бе една от планираните ключови реформи в обществените услуги на лейбъристкото правителство на Киър Стармър. 

След като проектозаконът мина в Камарата на общините, той бе одобрен и в Камарата на лордовете, така че сега остава единствето благословията на монарха, както изисква протоколът, и неговото обнародване

Източници в правителството изразиха изненада от бързината, с която колегите гласуваха законопроекта за пътническите железопътни услуги. С голяма доза гордост Киър Стармър написа в социалната мрежа Х: 

"Казахме, че ще създадем Great British Railways. Направихме го". 

Това бе и голяма победа за министъра на транспорта Луиз Хей. Тя води много битки не само за железниците, но и за автобусите. По ирония на съдбата обаче Луиз Хей няма да може да се порадва на успехите си, защото миналата седмица подаде оставка. 

Реформата в жп сектора означава, че сега частните оператори ще бъдат върнати в държавно владение, когато договорите им изтекат, или по-рано, в случай на лошо управление, след което ще бъдат обединени в организация, наречена Great British Rail - Великите британски железници. Така, според правителството на лейбъристите, ще се избегне плащането на компенсации на настоящите оператори, чиито договори ще изтекат до 2027 година.

Приватизацията на железопътния сектор във Великобритания беше част от либералната политика на "Желязната лейди" Маргарет Тачър през 80-те години на миналия век и продължена след това от нейния наследник Джон Мейджър, дошъл на власт през 1992 година. Обещанията тогава бяха за по-добро обслужване, повече инвестиции, по-малко разходи за държавата. Въпреки това тази идея още тогава бе непопулярна сред синдикатите, опозицията в лицето на лейбъристите и дори сред някои консерватори, а и населението като цяло, защото анкети по онова време показваха, че седем на всеки 10 британци гледат негативно на приватизацията на железниците. 

През годините състоянието на железниците се влоши, секторът бе белязан и от много стачки. Сега синдикатите приветстваха "историческия момент", както го нарекоха. Генералният секретар на железопътния съюз TSSA Мариам Есламдоуст каза: 

"Това наистина е забележителен момент, проправящ пътя за връщането на нашите железници в обществени ръце, където им е мястото, като жизненоважна услуга. Нашият съюз отдавна беше наясно, че приватизацията е бъркотия, облагодетелстваща само акционерите". 

Две трети от британците също одобряват ренационализацията. Според проучване на института YouGov в началото на септември 77 на сто от хората смятат билетите за твърде скъпи, а 51% се оплакват от закъсненията на влаковете. Има обаче и много предупреждения, че когато нещата са под обществен контрол, е много по-трудно да се правят промени и се посочва добрия прецедент с успешната приватизация на железниците в Япония през 1987 година.

Още по темата чуйте в звуковите файлове. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

ЕК е получила писмото на "Обнови Европа" за плащанията към България и ще отговори в срок

Писмото, изпратено вчера от председателката на "Обнови Европа" в Европейския парламент Валери Айе във връзка с ареста на варненския кмет Благомир Коцев, е получено в Европейската комисия, потвърди нейният говорител Мачей Берестецки.  В него се казва, че българското правителство използва независимата антикорупционна комисия за политически цели и..

публикувано на 24.09.25 в 14:52

Полицията иззе гранати, оръжие и боеприпаси при акция в монтанското село Мадан

Гранати, оръжие и боеприпаси иззеха полицаи при акция в монтанското село Мадан. Работата по случая е предадена на прокуратурата След получена информация за съхранение на оръжие и боеприпаси вчера след обяд служители на сектор "Противодействие на криминалната престъпност" при полицията в Монтана са извършили претърсване в частен имот в село..

публикувано на 24.09.25 в 14:46

Божидар Божанов: Ще изостанем опасно, ако държавата не се включи със стимули за ИИ

Държавата не прави нищо по темата за използването на   изкуствения интелект (ИИ) , а трябва да има координирана политика по отношение на тази технология, която има потенциала да трансформира всички сфери на обществения живот. Това каза пред БНР Божидар Божанов, депутат от ПГ на ПП - ДБ, съпредседател на партията "Да, България" в коалицията..

публикувано на 24.09.25 в 14:36
Снимката е илюстративна

Британските власти арестуваха заподозрян за кибератаката срещу европейските летища

Британската Национална агенция за борба с престъпността съобщи, че е арестуван човек във връзка с кибератаката, която причини дни наред смущения на няколко европейски летища, включително "Хийтроу". Би Би Си съобщи, че 40-годишен мъж е арестуван в Западен Съсекс "като част от разследване на киберинцидента", засягащ американската компания..

публикувано на 24.09.25 в 14:31
Галина Златарева

Галина Златарева между историческите епоси и детските книги

Галина Златарева е български автор и книгоиздател . Освен с историческите романи, тя е много популярна и с детските си книги, които пише под псевдонима Галина Златина .  Книгата й "Медальонът" , която проследява животът на българския национален герой Георги Бенковски , вече 15 години е на литературния пазар.  "Всичко започна от една..

публикувано на 24.09.25 в 14:06
Кънчо Стойчев

Кънчо Стойчев: Светът в момента се намира във време разделно

"Големите свръх държави демонстрират своята сила и това е валидно не само за Китай и за Русия, а и за Съединените щати. Би било валидно и за Европа, ако Европа имаше такава сила, но Европа не демонстрира, защото я няма ". Това отбеляза пред БНР социологът  Кънчо Стойчев , присъствал на парада в Пекин: "Колкото до цялостната обстановка и..

публикувано на 24.09.25 в 13:57

Кузман Илиев: Предстои национализиране на частните пенсионни фондове, в които има 27 млрд. лева?

Абсурдно е в България 46% от всичко, което се произвежда за годината, политиците да го изхарчват, няма как да имаш икономически растеж. Сингапур не минава 30% .  Това каза пред БНР икономистът и лидер на "България може" Кузман Илиев.  В предаването "12+3" той коментира препоръките на МВФ за вдигане на данъци, осигуровки и падане на тавана..

публикувано на 24.09.25 в 13:55