Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Съдбата на жп превозите - синдикати и министерство на различни позиции

| Интервю
Снимка: Здравка Маслянкова

Синдикатите и Министерството на транспорта не постигнаха съгласие към момента по процедурата за избор на железопътен превозвач за "Пътнически превози". От министерството предлагат дружеството да бъде разделено на лотове, а синдикалните организации смятат, че това ще бъде неефективно. Според плана на министерството железопътната мрежа се разделя на 3 лота - София - Пловдив - Бургас, София - Горна Оряховица - Варна и всички останали линии. Ефективното изпълнение на договорите трябва да започне през 2026 г. Продължителността им ще е 8 години. А дружеството БДЖ "Пътнически превози" ще бъде равноправен участник в процедурата. Работните места на служителите са гарантирани, казват също от ведомството. А целта на разделянето на мрежата е да се повиши качеството на услугата. 

"Дълго време бяхме държани на тъмно от страна на министерството, а в социалния диалог няма как тези неща да стоят настрани", отбеляза пред БНР Марио Нинов - главен експерт в КТ "Подкрепа" и председател на Националния стачен комитет там. 

"Затова искахме настойчиво да има такава среща с министъра на транспорта, на която да обсъдим всички тези въпроси и да ни се даде малко повече яснота. Такава среща се реализира в понеделник, но от нея така и не разбрахме почти нищо ново", посочи той. Преди срещата от синдиката са дали 6 въпроса, на които са очаквали отговори, но това не се е случило: 

"Към този момент нямаме яснота как е взето това решение, какви са мотивите, критериите, как ще бъде прилагана тази процедура, по какъв критерий ще се оценяват участниците, как ще се отсяват". 

В предаването "Хоризонт до обед" Нинов отбеляза и доклад на Министерството на транспорта, качен на сайта на ведомството, и от който синдикатите "са настръхнали и са били втрещени". И цитира текстове от доклада.

"Става ясно, че процедурата ще бъде разделена на три лота. Държавата, вместо да създава условия за конкуренция, така че услугата да бъде по-модерна, привлекателна за ползващите я, тя всъщност създава нови мини монополи. Пътникът нищо няма да спечели от т.нар. нова поръчка".

В доклада се говори за прехвърляне на хора, работещи в момента в системата на железниците, към тези, които ще спечелят съответния лот, съобщи още Марио Нинов.

Паралел с Великобритания

Илюстративна снимка, архив
Британският парламент одобри законодателство за връщането на железниците под държавен контрол. Ренационализацията на британските железници бе една от планираните ключови реформи в обществените услуги на лейбъристкото правителство на Киър Стармър. 

След като проектозаконът мина в Камарата на общините, той бе одобрен и в Камарата на лордовете, така че сега остава единствето благословията на монарха, както изисква протоколът, и неговото обнародване

Източници в правителството изразиха изненада от бързината, с която колегите гласуваха законопроекта за пътническите железопътни услуги. С голяма доза гордост Киър Стармър написа в социалната мрежа Х: 

"Казахме, че ще създадем Great British Railways. Направихме го". 

Това бе и голяма победа за министъра на транспорта Луиз Хей. Тя води много битки не само за железниците, но и за автобусите. По ирония на съдбата обаче Луиз Хей няма да може да се порадва на успехите си, защото миналата седмица подаде оставка. 

Реформата в жп сектора означава, че сега частните оператори ще бъдат върнати в държавно владение, когато договорите им изтекат, или по-рано, в случай на лошо управление, след което ще бъдат обединени в организация, наречена Great British Rail - Великите британски железници. Така, според правителството на лейбъристите, ще се избегне плащането на компенсации на настоящите оператори, чиито договори ще изтекат до 2027 година.

Приватизацията на железопътния сектор във Великобритания беше част от либералната политика на "Желязната лейди" Маргарет Тачър през 80-те години на миналия век и продължена след това от нейния наследник Джон Мейджър, дошъл на власт през 1992 година. Обещанията тогава бяха за по-добро обслужване, повече инвестиции, по-малко разходи за държавата. Въпреки това тази идея още тогава бе непопулярна сред синдикатите, опозицията в лицето на лейбъристите и дори сред някои консерватори, а и населението като цяло, защото анкети по онова време показваха, че седем на всеки 10 британци гледат негативно на приватизацията на железниците. 

През годините състоянието на железниците се влоши, секторът бе белязан и от много стачки. Сега синдикатите приветстваха "историческия момент", както го нарекоха. Генералният секретар на железопътния съюз TSSA Мариам Есламдоуст каза: 

"Това наистина е забележителен момент, проправящ пътя за връщането на нашите железници в обществени ръце, където им е мястото, като жизненоважна услуга. Нашият съюз отдавна беше наясно, че приватизацията е бъркотия, облагодетелстваща само акционерите". 

Две трети от британците също одобряват ренационализацията. Според проучване на института YouGov в началото на септември 77 на сто от хората смятат билетите за твърде скъпи, а 51% се оплакват от закъсненията на влаковете. Има обаче и много предупреждения, че когато нещата са под обществен контрол, е много по-трудно да се правят промени и се посочва добрия прецедент с успешната приватизация на железниците в Япония през 1987 година.

Още по темата чуйте в звуковите файлове. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В Брезник и с. Ноевци се въвежда режим на водата заради спад на нивото на язовир "Красава"

Заради спадане на нивото на язовир "Красава" от днес в Брезник и село Ноевци се въвежда режим на водата. В делничните дни тя ще бъде пускана от 05.30 до 09.00 часа и от 17.30 до 22.00 часа, а в събота и неделя от 07.00 до 21.30 часа. От Регионалната здравна инспекция съобщиха, че засилват монторинга за качеството на питейната вода.

публикувано на 10.02.25 в 07:14

Представител на ООН ще бъде в Кипър за разговори с лидерите на двете общности

В Никозия днес заместник-генералният секретар на ООН по политическите и мироопазващите въпроси Розмари Ди Карло ще се срещне с лидерите на двете кипърски общности. Посещението й е ключово за усилията на международната организация за съживяване на процеса по Кипърския въпрос. Високопоставеният пратеник на ООН ще разговаря поотделно с президента..

публикувано на 10.02.25 в 03:31
Президентът на САЩ Доналд Тръмп.

Тръмп въвежда 25% мита върху вноса на стомана и алуминий

Американският президент Доналд Тръмп съобщи, че ще обяви реципрочни мита за много държави във вторник или сряда.  Пред репортери на борда на президентския самолет той каза, че по-късно днес ще съобщи за въвеждането на тарифи в размер на 25% върху целия внос на алуминий и стомана в Съединените щати. "Много е просто - ако те ни..

публикувано на 10.02.25 в 01:15
Атанас Запрянов

Запрянов: До края на септември България ще получи 8 изтребителя Ф-16

До края на септември България ще получи осем изтребителя Ф-16 Блок 70, съобщи министърът на отбраната Атанас Запрянов, цитиран от БТА. Първите два изтребителя се очакват в края на март и през април, следващите три в средата на годината, а следващите три в края на септември.   Пред Нова телевизия Запрянов увери, че инфраструктурата е готова за..

публикувано на 09.02.25 в 22:25
Залезът над морето  и евакуираното село Иа на Санторини, 5 февруари 2025 г.

Ново земетресение от пета степен разтърси гръцките острови Санторини и Аморгос

Ново силно земетресение от пета степен по скалата на Рихтер разтърси тази вечер островите Санторини и Аморгос в Егейско море,  съобщи АНА-МПА, цитирана от БТА.  Земетресението е било в 21:05 ч. с епицентър в морето на 21 км югозападно от селището Аркесини на Аморгос. Малко по-рано, в 20:53 ч., в същия район е регистрирано още едно силно земетресение..

публикувано на 09.02.25 в 22:16
Турският президент Реджеп Ердоган.

Плановете на Тръмп за Газа не заслужават внимание и обсъждане, каза Ердоган

Плановете на американския президент Доналд Тръмп за Газа не заслужават внимание и обсъждане, заяви турският президент Реджеп Ердоган, предаде Ройтерс. Той допълни, че народът на Газа ще остане в Газа и ще продължава да я защитава. Преди дни Доналд Тръмп предложи населението на Газа да бъде преместено в съседните Египет и Йордания, за да може..

публикувано на 09.02.25 в 22:09
Майкъл Уолц

Уолц: Следвоенните гаранции за сигурността на Украйна трябва да бъдат поети от европейците

Съединените щати са готови да прекратят войната в Украйна, но следвоенните гаранции за сигурността ѝ трябва да бъдат поети от европейците. Това заяви в интервю за телевизия NBC Майкъл Уолц, съветник на президента Тръмп по въпросите на националната сигурност.  "Европейците трябва да поемат отговорност за този конфликт. Президентът Тръмп възнамерява..

публикувано на 09.02.25 в 22:03