Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Бъдещото управление на природен парк "Витоша"

Петко Тотев: Да не се месим в работата на най-великия архитект - природата

Вера Стаевска: Пътят е възстановяване на съществуващите лифтове

| Интервю
Снимка: Росица Петкова

Да не се месим в работата на най-великия архитект - природата. Това призова от ефира на "Хоризонт" Петко Тотев, председател на Федерацията по катерене и алпинизъм. В предаването "Хоризонт до обед" той коментира въпросите пред бъдещото управление на природен парк "Витоша". 

"Активно участваме във всички обществени обсъждания по отношение изготвяне на план за управление, защото това е основният документ, по който се управлява и функционира един такъв парк", посочи той и добави, че федерацията развива много дейности на Витоша. Независимо от това как е уреден достъпът или какво се случва, ние присъстваме там, декларира алпинистът.

Активно присъстваме и работим на Витоша, осъществили сме много проекти и постоянно се сблъскваме с липса на финансиране, отбеляза Петко Тотев. 

По отношение на достъпа, той коментира: "На конференцията чух, че едно от решенията, което се предлага, е да бъде направен платен достъп за автомобили. Това доста несериозно звучи при условие, че никой не предлага къде те да бъдат допуснати и да могат да паркират, т.е. да бъдат изградени паркинги".
Той изрази притеснението си, че "архитектите ще се намесят в работата на най-великия архитект на нашата планета - природата". 

Според него би било добре да се започне от конкретни, по-малки и лесно решими проблеми

Пламен Тотев, Снимка: Юлияна Корнажева
"В последните години повечето неща, които се случват, са на проектен принцип. Осъществява се проект, кандидатират се фирми, някоя печели и изгражда нещо. Като видите какви пътеки, какви съоръжения, по какъв начин са изградени - това е абсурдно. Много от нещата са абсолютно неприемливи да бъдат в този вид в един природен парк. Тук наистина някой би трябвало да се намеси", смята Тотев. 

Витоша е малка планина и няма как да се вкарат много хора в нея, коментира той. И обясни, че за да се направят писти, трябва сериозна намеса - разрушаване на скални блокове и изравняване, което би оставило огромен отпечатък на планината. Според него балансирано трябва да се търси намесата. Освен това, алпинистът подчерта, че зимният сезон става все по-къс

"На Витоша трудно мога да си представя как ще оборудваме пистите със снежни оръдия. Ако на някои места това би било добре да се направи, това ще създаде много допълнителни проблеми. Надяваме се един ден Столична община да вземе нещата в свои ръце. Оправданието, че някой не разрешава да се строи в парка, трябва да го забравим".
Витоша предлага други възможности, изтъкна Петко Тотев. Практикува се сноукайт, който обаче е доста неуреден от гледна точка на присъствието на тези хора във вододайна зона, смята той. Другото е парапланеризмът, добави той и обясни, че заради застрояването на ливадите около Околовръстния път, в един момент хората няма да има къде да кацат.

"Една община като столичната трябва да обърне внимание на това и да осигури подобни места, а после ще решим въпроса с лифтове и може би подземни многоетажни паркинги", изказа мнението си той. 

По думите му проблемът на българските катерачи е, че най-интересните обекти за практикуване на катерене и алпинизъм в България се намират в защитени зони и резервати. Още не може да се намери законодателно решение как присъствието на алпинисти в тези зони да бъде решено, посочи той и изрази надежда да се тръгне с малки стъпки. 

Вера Стаевска от "Зелени закони" се съгласи с мнението на Петко Тотев. 

"За мен беше доста изненадваща конференцията на архитектите. Задавам си въпроса - откъде се появи отново Петър Диков и защо той се изявява като авторитет по темата "Витоша"", пита тя. 
По думите ѝ откакто има приватизация на лифтовете на Витоша, има и проблеми. Освен това, планината е под все по-голям натиск на разрастващата се столица, добави тя. 

"Планината е толкова малка, колкото е, и съвместява много функции. Достъпът с автомобили за различни ползвания на планината все повече се увеличава. Трябва да сме много внимателни с идеята за улесняването му. /.../ Трябва да помислим и за ограничаване, не само за улесняване. За мен пътят е възстановяване на съществуващите лифтове. Този прословут приватизационен договор от 2007 г. на "Витоша Ски" - това е възел, който трябва да бъде разсечен и тук Общината е отговорна. Изграждане на нови лифтове, особено от южната страна, това са абсурдни неща. Нека да бъдем малко по-умерени и да не ги превръщаме в някаква самоцел". 
Цялото интервю на Валерия Николова с Петко Тотев и Вера Стаевска в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Деца, използващи вейпове

Забрана на вейповете: Ще доведе ли това до разцвет на черния пазар?

Държавата обеща да стовари цялата си репресивна сила върху диларите на дрога . Това е една от новините след вчерашния Консултативен съвет за национална сигурност при президента.  След КСНС за наркотиците: Ще бъдат предложени промени в нормативната база Рекламата на вейп устройствата да бъде забранена, поискаха пък родителски организации и..

публикувано на 19.02.25 в 14:44
Снимката е илюстративна.

6.4 милиарда лева е заложеният дефицит в проектобюджета

6,4 милиарда лева е планираният дефицит за настоящата година, което прави три на сто от брутния вътрешен продукт на касова основа.  Това става ясно от публикувания от Министерството на финансите проектобюджет за годината и структурния план до 2028-ма.  Малко преди 23 часа снощи, на сайта на министерството бяха публикувани документите.  За целия..

публикувано на 19.02.25 в 01:55
Милена Николова и Гергана Ефремова

Назря ли моментът за нова философия на учебните програми?

" Учебните програми имат нужда от много сериозна актуализация . Промените, които се правят, са абсолютно козметични, на парче – отпадане на някой термин, местене на материал от един клас в друг, което не е реална промяна. Има нужда от концептуална, философска промяна на учебните програми, така че да бъдат фокусирани върху уменията,..

публикувано на 18.02.25 в 10:58

ИПБ: Институциите мълчат за решение на Съда на ЕС за компенсаторните такси на пътя

Повече от 2 месеца институциите у нас – АПИ, националното ТОЛ-управление, МРРБ и МС, мълчат за осъдително за България решение на Съда на Европейския съюз по делото "Екострой", което е постановено на 21.11.2024 г. С решението разпоредбите на Закона за пътищата и Закона за движението по пътищата, касаещи налагането на административни наказания и..

публикувано на 18.02.25 в 09:28
Проф. Николай Ненов

Проф. Николай Ненов: Не съм чувал за инициатива да се откажем от сесията на ЮНЕСКО, работи се

Не съм чувал за такава инициатива - да отменим домакинството ни на предстоящата сесия на Комитета за световно наследство на ЮНЕСКО, която трябва да се проведе в София. Не знам да има някакви притеснения или страната ни да реши да се откаже .  Това заяви пред БНР избраният за председател на форума проф. Николай Ненов - директор на Регионалния..

публикувано на 17.02.25 в 12:13
Снимката е илюстративна

Психологът: Различните семейни структури са една от грандиозните промени днес

Дали ние като общество реално не оставаме встрани от световната заплаха - пандемия от самотници ? Самотата е обзела света, които иначе комуникира безпрепятствено.  Дори самата Световна организация е обявила Самотата като глобален проблем за общественото здраве . Защо е така, какви ще бъдат в бъдеще последствията от самотата , разказва за "Нощен..

публикувано на 17.02.25 в 10:43

Да бориш войната по пътищата с образование

" Яко е да си отговорен - събитие за бъдещето " беше една кампания за видеа в подкрепа на безопасното движение по пътищата и образованието в тази посока. Зад инициативата стоят родителите на едно младо момче, което загуби живота си при катастрофа.  Красимира Манолова е майката на 17-годишния Стефан, който загина в пътния инцидент. Пред БНР тя..

публикувано на 17.02.25 в 10:18