Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Британски екоактивисти искат колите "без щепсел" да се забранят от 2030-та година

Снимка: automedia.investor.bg

Призив за забраната и на плъгин хибридите

Британски екоактивисти са вдигнали мерника на т.нар. plug-in хибриди. Те искат колите "без щепсел" да се забранят от 2030-та година, защото ги смятат за неекологични. Опоненти на идеята призовават пазарът на екоколи да еволюира естествено. 

Призивът за забраната и на плъгин хибридите идва от британската екологична група Electric Vehicles UK (EVUK). Това става в рамките на дебата във Великобритания от 2030-та година да се забрани продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили. И консултациите, насочени към ускоряване на прехода към електрически транспорт.

 Дан Сизър от Electric Vehicles

Според Дан Сизър от Electric Vehicles подобен преход би бил забавен, ако се чака до 2035-а година, след която във Великобритания няма да се продават и плъгин хибридите. Дан Сизър е категоричен, че оставането им в продажба до 35-а е „катастрофална грешка“, която може да подкопае репутацията на Обединеното кралство като лидер в зеления транспорт. Като част от движение, което разяснява ползите от изцяло електрическите коли, в Ютуб Дан Сизър обяснява:

"Хибридите винаги са били нещо като свързваща технология - преди колите със зареждаеми батерии или никога непоявилите се превозни средства с водородни горивни клетки и двигателя с вътрешно горене. Те също са били и нещо като първоначално зарибяване на хората, които са се колебаели да се насочат направо към електрическите коли. На потребителите на хибриди винаги са били спестявани истините по отношение на ефективността на производителността и дори текущите разходи. 

Хибридите са нито риба, нито рак. Още по-лошо, плъгин хибридите са доста по-енергоемки в сравнение с колите изцяло на батерии. Дори и да бъдат постоянно и ефективно зареждани, което не винаги е така, според изследвания, често пъти не разчитат на електрическата мрежа. (А на двигателя си с вътрешно горене - ДОБРИ). От всички данни, които има, броят на продадените изцяло електрически коли надвишава този на хибридите. Заради конкуренцията на хибридите дори и някои от компаниите, които произвеждат само електрически коли, правят моделите си като „електрически превозни средства с удължен пробег“ - не разчитат само на захранване от батериите, а и на малък двигател. Тук има логика, ако се очаква да се пресече огромна държава. Но в крайна сметка – напълно електрическите коли са неизбежни."


Как еволюират хибридните коли

Пазарът на екоколи да еволюира естествено. Това призова пред влога "Толк ТВ" Иън Колинс. Той е основател на лобистка група "Фейрфюъл", която защитава интересите на използващите изкопаеми горива. Самият Колинс кара хибрид и обяснява, че технологиите са достигнали до ниво, което е напълно екологично.

"Аз карам хибрид от около осем - девет години. Винаги можете да използвате двигателя, знаете, че двигателят с вътрешно горене зарежда батерията. А като шофирам в Лондон с под 30 километра в час, си карам на ток. Тоест, това е електрическо превозно средство, което отговаря на всички условия. Но за съжаление имаме такова бездарно правителство, такива съветници, които са се вторачили така силно в плана за нулеви емисии, че не виждат как този план става част от плана да се отървеш от конкуренцията на бензина и дизела. А това става само със забрани. Още не виждам логиката. Нищо от това няма смисъл. 

Винаги съм казвал, че трябва да оставим технологията за чистите горива да се развие по естествен път, защото емисиите на дизелови автомобили, на хибридните, са намалели драстично с 50%. Какво щеше да стане, ако ни бяха позволили да продължим това развитие от стандартите "Евро 6" до стандартите "Евро 7" или 8? В момента производителите не знаят кой път да поемат. Ако не спазват указите, ще бъдат глобени за неспазване на целите за производство на електрически превозни средства." 

Срокове и условия за забраната на плъгин хибридите 

"Помните преди години предишният премиер Борис Джонсън говореше за забраната през 2040. Обаче се събуди един ден и каза, "Хайде да е 35-а година". После стана 2030-а. А независимото изследване, което направихме, показа, че ползите от "забраната трийста година" е само една пета от разходите. С други думи, разходите са пет пъти повече от потенциалните ползи от мярката. И затова съм доста доволен, че другият предишен премиер Риши Сунак все пак реши за хибридите забраната да е от 2035-а. Сега новият премиер пак говори за 2030-та. В това няма логика. Това, което излиза от моя ауспух, е чисто. Много чисто. Толкова чисто, че плащам данъка си като за екоавтомобил.

Обсъждането на сроковете и условията за забраната на плъгин хибридите продължава до 18 февруари. 

Британското правителство казва, че консултациите ще балансират интересите на бизнеса, потребителите и околната среда, като същевременно създават работни места и подкрепят прехода към чиста енергия. 

Индустрията казва, че мандатът поставя на риск работни места. 

Анди Палмър, бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin и бивш оперативен шеф на Nissan казва, че пълните хибриди са "по-добро решение" от "меките хибриди, които не могат да се задвижват само с електричество. Но каза, че те използват "технология, която принадлежи на края на 90-те години".

Британското правителство обаче планира да вдигне на 28 през 2025 г. и с 80 през 2030 г. - минимален процент изцяло електрически автомобили, които производителите на коли трябва да продават всяка година."

Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Бенямин Нетаняху

Нетаняху: Унищожихме голяма част от ракетния арсенал на Иран

Израелският премиер Бенямин Нетаняху заяви в петък вечерта във видеообръщение към иранския народ, че Израел е унищожил голяма част от балистичния ракетен арсенал на Иран при последните атаки. Израелските сили нанесоха мащабни въздушни удари срещу Иран (обновен) "През последните 24 часа унищожихме висши военни командири, старши ядрени учени,..

публикувано на 13.06.25 в 22:15
Доналд Тръмп

Тръмп: Не е ясно дали иранската ядрена програма е оцеляла

Президентът на Съединените щати Доналд Тръмп заяви в петък, че "не е ясно" каква част от ядрената програма на Техеран е оцеляла след израелските удари срещу Иран. "Опитах се да спестя на Иран унижението и смъртта. Опитах се да ги спася много усилено, защото бих искал да видя сключена сделка. Те все още могат да постигнат сделка, но не е твърде късно",..

публикувано на 13.06.25 в 21:53

Иран е изстрелял стотици ракети към Израел

Стотици балистични ракети са били изстреляни от Иран към Израел, което отбеляза началото на отговора на Техеран на интензивните израелски удари от рано тази сутрин, съобщи иранската държавна информационна агенция IRNA, цитирана от Ройтерс. Израелските сили нанесоха мащабни въздушни удари срещу Иран (обновен) Корпусът на гвардейците на ислямската..

публикувано на 13.06.25 в 21:33
Върховният водач на Иран аятолах Али Хаменей

Израел няма да остане незасегнат и Иран няма да се задоволи с половинчати ответни мерки

Израел няма да остане незасегнат и Иран няма да се задоволи с половинчати ответни мерки, предупреди върховният лидер на Ислямската република аятолах Али Хаменей. Това предупреждение е факт, след като през изминалата нощ Израел нанесе масирани удари по ядрени обекти на Ислямската република и ликвидира високопостени ирански военни.  Израелските сили..

публикувано на 13.06.25 в 21:25
Владимир Путин

Путин е разговарял с президента на Иран и с премиера на Израел

Руският президент Владимир Путин е разговарял последовалтено по телефона с иранския си колега Масуд Пезешкиан и с израелския премиер Бенамир Нетаняху, съобщиха от Кремъл. В разговора си с Пезешкиан той е осъдил израелските удари като "противоречащи на устава на ООН и на международното право". Руският президент също така е изразил съболезнованията си на..

публикувано на 13.06.25 в 21:20

Иван Филипов: Приемането на еврото не е загуба на суверенитет, а по-лесен достъп на бизнесите до финансиране

"Приемането на еврото не е загуба на суверенитет, а по-лесен достъп на бизнесите до финансиране, както и една политическа стабилност". Това обясни пред БНР финансовият консултант Иван Филипов. " Минусите при приемането на еврото от малка и бедна страна, каквато относително сме ние към ЕС, са ,че с единна валута не може да обираме шоковете..

публикувано на 13.06.25 в 20:50
Международното летище на Атина

Израелски правителствен самолет се приземи в Атина, но без Нетаняху на борда

Израелски правителствен самолет се приземи в Атина, но на борда не е бил Нетаняху. Гръцкият премиер Мицотакис свика Съвета за национална сигурност. Гърция опроверга информацията, че на израелския правителствен самолет, който се приземи в Атина, е пътувал премиерът Нетаняху. Съобщава се, че единственият пътник на този полет е бил израелския посланик в..

публикувано на 13.06.25 в 20:10