Летящи коли за световното експо през 2027-а година обеща президентът на Сърбия Александър Вучич. Готви ли се Сърбия да стане център в Европа за компании, разработващи летящи коли, на фона на трудностите, които изпитва този новостартиращ сектор в Европа?
"Запознах се със специалните правила за въвеждане на такива автомобили. В Европа те са по-рестриктивни заради критериите за сигурност. Може би това е било интересно за хората в Сърбия. Какво се случва, ако се срещне ято птици, колко една машина може да бъде компрометирана. Хеликоптерът не е по-безопасен, защото хеликоптерите са с един ротор или максимум два. А летящите електромобили имат 12, свързани по такъв начин, че има захранване по всяко време. Тоест, има достатъчно мощност и способност да ви приземят безопасно. Искаме да покажем на „Експото“ през 27-а, че сме страната, която най-бързо се модернизира, която расте най-бързо в Европа. Вече започнахме преговорите за покупката на три машини. С пълен пакет за сигурност и всичко останало. А след това говорим и с нашите китайски приятели. Те го правят по различен начин. Тези хора го правят с крила, за да летят по-високо и да останат във въздуха по-дълго, а не само за туристически цели. Китайците вече са се развили доста и го имат в няколко града. До 26-а година ще се е опитаме да завършим всичко, свързано с подготовката на законодателството. Подобни технологии са важни за младите хора, защото когато младите хора видят как Сърбия въвежда най-модерните технологии, това би създало и нова качествена база за развитие на такива кадри."
Колко ще бъде успешна идеята на Вучич, ще трябва да почакаме до 2027-а. Дори и амбициозните организатори на миналогодишните олимпийски игри във Франция не успяха да докарат летящите коли, за да разхождат гостите. А имаха желание. Разликата с плановете на Франция, чухте, е, че Вучич разчита не на европейски, а на китайски и на американски производители на летящи автомобили.
В средата на януари Александър Вучич се срещна с основателя на китайската компания за летящи електромобили XPENG, за да обсъдят как Сърбия да бъде "стартова площадка за летящи коли в Европа!". А американската фирма "Арчър", с която Вучич иска да си съгрудничи, не е каква да е. В надзорния съвет на оценяваната на почти 5 милиарда долара компания има осем пенсионирани американски генерала. Заедно с отбранителната технологична компания Anduril са набрали 430 милиона долара капитал, част от които ще бъдат използвани за разработване на хибриден самолет за армията. Тази година „Арчър“ трябва да пусне новаторски електрически въздушни таксита в Абу Даби (ОАЕ). Финансовите медии отбелязват, че само за три месеца акциите на „Арчър“ са скочили с 291%.
"Америка може да запази водеща позиция в авиацията. Това ще бъде голяма полза, каза преди месец пред американската телевизия CNBC основателят и главен изпълнителен директор на "Арчър" Адам Голдщайн:
"Американската въздушна администрация свърши наистина страхотна работа в изготвянето на всички рамки, които да ни позволят да сертифицираме и изградим тези самолети. На критиците на тази технология мога да кажа - Продуктът съществува и днес – хеликоптерите. Много хора ги ползват. Летящите коли са по-проста версия на хеликоптер. Има електрически превозни средства на земята и ще има електрически превозни средства във въздуха. Имаме нужда от нови продукти. Компанията ни построи последните две поколения самолети за по-малко от 20 месеца и това е невероятно. Това темпо трябва да гоним в нашия сектор. Стандартите за безопасност са много, много високи. Надеждността за военни приложения е невероятна- много слаб акустичен сигнал и много нисък топлинен сигнал. Така че ползи, които биха били много приложими за отбранителната индустрия, но също така са много по-достъпни".
И докато Сърбия се готви да е "стартова площадка за летящи коли в Европа", европейските платформи за въздушни автомобили, като че ли изпитват известни затруднения. Две от тях …. Изпаднаха в несъстоятелност.
ББС и „Форбс“ разказват за германският Volocopter, който трябваше да вози в Париж хората за олимпиадата, но не успя да събере капитал. И това се случи докато чака разрешение от Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз за градската си летяща кола. След два месеца в несъстоятелност друг германски стартъп - Лилиум беше спасен от Mobile Uplift Corporation - компания, в която влизат европейски и северноамерикански инвеститори.
"Трите най-големите европейски играча се сблъскаха с финансови проблеми напоследък", обобщава ситуацията списание "Форбс".
Като включва и компанията British Vertical Aerospace, която е загубила ключов доставчик и нетните загуби са се повишили с 45% до 17 милиона долара в последния си кръг от годишни резултати.
Къде е причината? Списание „Форбс“ събира мнения на специалисти, които казват, че набирането на капитал в Европа е по-трудно от набирането на капитал в САЩ (Партньорът на Вучич – американската „Арчър“) или Китай.
"Не обвинявайте регулаторите!“, призовават експертите, цитирани от "Форбс". И припомнят, че при налични разпоредби, няма превозни средства за сертифициране в Европа. Други запознати виждат именно регулациите като причина за проблемите на този сектор. Строгите европейски стандарти за авиационна безопасност правят по-бавно получаването на сертификатите за комерисиалните летящи коли. Това ги прави и по-скъпи.
Пречки са и високи разходи за научноизследователска и развойна дейност, липсата на инфраструктура и системи за управление на въздушното движение, притесненията за шумовото замърсяване.
Всички тези въпроси стоят по различен начин извън ЕС и… за Сърбия, която има две години, за да въведе летящите коли. И да, сръбското правителство подписа и с европейската Airbus меморандума за развитие на въздушната мобилност. Но докато САЩ ще бъдат доминирани от местни фирми, а китайските модели ще се предлагат в ключови пазари в Азия и Близкия изток, "Без местен герой Европа може да бъде мястото, където американските и китайските модели наистина се състезават за пазарен дял, прогнозират специалистите пред "Форбс".
Още по темата в звуковия файл.
Посланикът на Република Северна Македония в България Агнеза Руси Поповска е извикана в Министерството на външните работи (МВнР), за да ѝ бъде връчена протестна нота, в която българска страна изрязва сериозно безпокойство и загриженост от поредни случаи на поругаване на български национални символи в съседната държава. От министерството..
Френският президент Еманюел Макрон заяви в петък, че европейските съюзници подготвят нов пакет от санкции срещу Русия "в координация със Съединените щати", предаде Ройтерс. Говорейки от Тирана, където се провежда среща на върха на Европейската политическа общност, Макрон разкри, че президентът на САЩ Доналд Тръмп възнамерява да "проведе..
На 31 май ще се проведе национален протест срещу въвеждане на еврото с искане за оставка на правителството. Това обявиха организаторите на публичната дискусия на тема "Как да спасим лева", която се проведе в зала 1 на НДК. Зад организацията застават Граждански щаб в състав Страхил Ангелов, Петър Волгин, Недялко Недялков, Виктор Папазов и доц...
Не може с аргумент за конституционна недопустимост да се нарушава конституционно право. Така вицепрезидентът Илияна Йотова коментира едноличното решение на председателя на НС да отхвърли разглеждането на предложението на президента за допитване до народа, дали България да въведе еврото през 2026 година. Йотова беше гост на..
Френският президент Еманюел Макрон заяви, че е разговарял по телефона с американския президент Доналд Тръмп в кулоарите на срещата в Албания на високопоставени европейски лидери с украинския президент, предаде Ройтерс. По думите на френския президент Русия не е показала, че е готова за мир в Украйна, допълва БТА. Преговорите между Русия..
БСП отказа суверенното право на българския народ да гласува дали да влезе България в еврозоната от януари 2026 г. и това преля чашата . Това каза пред БНР Румен Гечев, който напусна БСП след 45 години членство в нея, бивш депутат, министър на икономиката в правителството на Жан Виденов, професор по икономика. Според него трябва да приемем еврото,..
Четири политическите партии и коалиции - "ВМРО Българско национално движение", "БСП - Обединена левица", "Има такъв народ" и ГЕРБ, се регистрираха за участие в частичните избори за кмет на Мало село, Община Бобов дол, обявиха от Общинската избирателна комисия. Вотът е насрочен за 15 юни. До частични избори се стигна, след като изкаралият..
Включването на строителните материали в списъка на стоките с висок фискален риск предизвиква хаос в сектора . Беше много кратък срокът да се..
Заместник-директорът на ГДБОП старши комисар Боян Раев заяви пред БНР, че задържаните във Враца и околни села четирима млади мъже са набирали..
Вчера кметът Васил Терзиев предложи бонуси, които могат да стигнат до желаната от протестиращите сума от 400 лева, но само за работещите в "Столичен..