Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Пепеляшка" от киносезон 2024/2025 на "Ковънт Гардън"

Снимка: ROH


2025 г. започна с прожекции на балета “Пепеляшка“ от Прокофиев – приказният спектакъл, на който публиката в Лондон се е наслаждавала в театъра от 3-и декември до 16-и януари. Традиционно тогава се играе “Лешникотрошачката“, но този сезон продукцията почива и можеше да се гледа само на запис в киносезона, а по време на коледно-новогодишните празници в Кралския балет и опера “Ковънт Гардън“ се играеше “Пепеляшка“.

Гледали сме тази великолепна продукция в киносезон 2022/2023 г. 
С удоволствие се пренесох отново три часа в един свят на вълшебство, изящество и красота, както и на искрящо остроумие. Същевременно моментите преди началото на спектакъла и в антрактите, в които специален телевизионен екип ни отвежда зад кулисите и в процеса на създаването на продукцията, не развалят магията, а напротив – добавят информация и удоволствието от усещането, че сякаш и ние сме там – в “Ковънт Гардън“, че следим сезона така, както следим сезона на Националния ни балет, и опознаваме утвърдените и изгряващите звезди на Кралския балет така, както познаваме балетните артисти на нашата трупа.  

“Пепеляшка“ на Прокофиев по вълшебната приказка на Шарл Перо е първият голям балетен спектакъл в три действия, поставен от основателя на Кралския балет сър Фредерик Аштън специално за легендарната прима балерина Марго Фонтейн. Премиерата е на 23-и декември 1948 г. През сезон 2022/2023 г. се честваше 75-годишнината на тази знакова постановка. След 10-годишно отсъствие от репертоара, тогава продукцията беше грижливо възстановена. В главната роля гледахме прекрасната Марианела Нунес, а нейният принц беше премиер солистът Вадим Мунтагиров. Често съм отбелязвала как балерините на Кралския балет сякаш летят по сцената, а в интервютата “зад кулисите“ преди 2 г. Вадим Мунтагиров сподели колко характерно е това за творческия почерк на хореографа Фредерик Аштън, как се постига и какво предизвикателство е за мъжа партньор да го направи така, че да изглежда естествено и с лекота, докато едва си поема дъх. В новия солистичен състав ролята на принца изпълнява Уилям Брейсуел, който впечатлява с красивата си осанка, прецизна техника и партньорски качества.

Най-ярко запомнящи се, може би защото с тях започва приказката, са гротескно нарисуваните с майсторски хореографски език образи на двете доведени сестри на Пепеляшка. Ролите се изпълняват от мъже балетисти, но това не е част от съвременната политкоректност в изкуствата. Подготвяйки премиерата преди повече  от 75 г., сам хореографът Фредерик Аштън скача в едната от двете роли. Този сезон в едното от интервютата в антрактите имахме възможността да се срещнем с двамата балетисти, пресъздаващи двете лоши сестри. Те са суетни, вманиачени по модата, едната по-дребна и по-хубава, другата – по-едра и по-завистлива, но и двете глуповати, грубовати и невероятно смешни. Хореографията в урока им по танц е направо гениална! Хем са пресъздадени тромави и непохватни, хем това е постигнато с шеметно бързи стъпки и движения. Удоволствие е да се гледа пак и е невероятно, че балетен спектакъл може отново и отново да предизвиква искрен смях до сълзи!

В ролята на Пепеляшка много изящна беше японската балерина Фуми Канеко, която преди две години изпълняваше ролята на Феята. А като споменах Феята, не мога отново да не изразя възхищението си към прекрасната работа на художника на сценографията Том Пай, носителката на “Оскар“ за костюми Александра Бърн, дизайнера на осветлението Дейвид Фин, видео дизайнера Фин Рос и илюзиониста Крис Фишър! Нарисувайте във въображението си приказката за Пепеляшка! Те са успели да постигнат най-красивите ви фантазии на театралната сцена!

Чуйте в звуковия файл още едно зрителско впечатление. Традиционно разговарям със съседите си на реда в кино салона. Най-често те са мои връстници. Този път от дясната ми страна седнаха двама младежи. Тъкмо, когато се обръщах към тях, чух момичето да коментира, че преди прожекцията е било скептично, но сега е във възторг

Следващите прожекции от киносезона на Кралския балет и опера в Лондон “Ковънт Гардън“ ще бъдат на 19-и февруари вечерта в кината Арена в София, Пловдив и Смолян  и на 23-и февруари от 16 ч. в София, Пловдив, Плевен и Кърджали. Ще гледаме операта “Хофманови разкази“ от Офенбах – постановка на Дамяно Микелето, със знаменития перуански тенор Хуан Диего Флорес в ролята на Хофман и световноизвестния албански сопран Ермонела Яхо в ролята на Антония.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Красимира Стоянова

Красимира Стоянова с поредно забележително участие на родна сцена

Варненци и гостите на морската ни столица са големи късметлии - особено ако са орепомани, защото от Варна ще започне да се пише историята на българските постановки на операта "Русалка" от Антонин Дворжак. А Държавна опера - Варна може да се похвали с присъствието на една от най-високо ценените изпълнителки на главната роля – оперната прима..

публикувано на 20.08.25 в 16:07

"Каста дива" с отзвук от фестивала “Опера в Летния театър“ във Варна

В 12-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Отзвук от спектакъла на операта “Риналдо“ от Хендел на студентите от оперната студия на Йерусалимската опера /кореспонденция на Феня и Искра Декало/ - Отзвук от спектакъла на операта “Дама Пика“..

обновено на 20.08.25 в 15:14

Отиде си известният виолончелист и педагог проф. Венцеслав Николов

На 82-годишна възраст в Габрово почина проф. Венцеслав Николов - един от забележителните български виолончелисти, уважаван педагог и общественик, а също и плодовит писател. Роден през 1943 г. в Русе, той получава първите си уроци по виолончело от баща си – известния русенски виолончелист, диригент и педагог Мишо Николов. Първият си концерт изнася, когато..

публикувано на 18.08.25 в 18:16
Участници в Internationales Musikfest in Wien 2025

Българско участие в Международния музикален фестивал във Виена

В разгара на летните месеци музикалните афиши в австрийската столица продължават да бъдат привлекателни, предлагайки на меломаните  разнообразие от събития в класическия жанр. Един от тези артистични форуми е Международният музикален фестивал във Виена (Internationales Musikfest in Wien), който се проведе за осми път като партньорство между..

публикувано на 18.08.25 в 15:01

Изложбата „Модерният бит от края на XIX и началото на XX век“ бе представена във Враца

Ютия, която се загрява от горещи въглени; грамофон, който свири с механична енергия от лост като манивела; ръчна шевна машина; газени лампи - това са част от експонатите от изложбата „Модерният бит от края на XIX и началото на XX век“ в Регионалния исторически музей във Враца.   Експозицията включва малко показвани предмети от богатия..

публикувано на 17.08.25 в 08:00
 Хор

Концертът на хор "Ваня Монева" - част от тридневния фестивал "48 часа Варуша Юг"

Фолклорният концерт на хор "Ваня Монева", дирижиран от нейния създател, маестра Ваня Монева, е един от акцентите в културната програма в съботния ден във Велико Търново. Световно известната ни диригентка се завръща в родния си град за творческа изява след три десетилетия . Концертът на хор "Ваня Монева" е част от тридневния фестивал "48 часа..

публикувано на 16.08.25 в 06:15
Диана Дамрау

Диана Дамрау: “Благодаря ти, Варна!“

Не се случва често на концерт солистът да бъде настойчиво канен от публиката за повторни поклони буквално след всяко свое изпълнение от самото начало до финала на програмата, далеч преди да е дошло времето за бисове. Всъщност, в десетилетната си практика не помня случай, подобен на този с Гала концерта “Sole e amore“ с участието на оперната..

публикувано на 15.08.25 в 10:59