Сред запазените писма на Иван Милев е едно от 5 май 1923 година – до Анна Пашова. В него художникът споделя: "Моят свят е приказен: всеки ден носи нови цветя, всяка нощ носи нови светове".
Спомних си за тези думи, докато водих разговор с психолога Георги Добринов, който ще чуете да казва:
"Когато работим, винаги е приказно. Много често децата избират герой, в когото да се въплътят - през тези герои те изследват света около себе си. Ние, възрастните, влизаме целенасочено в приказките и по подобен начин, както децата, успяваме да минем през приказката. Да видим различни нейни прочити. И да разберем, че и нашият свят е приказен".
Георги Добринов е психотерапевт към школата "Аналитична психомоторика", председател е на "Фондация за малките и за големите", която работи за психичното здраве и интелектуалното развитие на децата в България и съдейства за формирането на благоприятна социална среда – за малки и за големи.
Какво представлява психомоториката? Какво я отличава от другите методи, които също работят с взаимовръзката възрастен – дете, деца – деца? Как подпомага процеса на развитие при децата и възрастните? Как протичат сеансите? Как децата се учат да са едновременно и лидери, и да следват, защото един лидер трябва не само да води, но и да умее да следва, инак - той е просто тиранин?
"Като психолози и като психотерапевти работим общото - и движението, и психиката, защото те са обвързани, и когато страда тялото, страда и психиката, и обратното. Движението е най-естественото нещо, което притежава човек, но през еволюцията психиката започва да влияе върху тялото и движението. Затова, когато работим, ние развиваме и тялото, и психиката. Така чрез психомоториката ние преодоляваме даден дефицит, а когато няма такъв дефицит, се подпомага цялостното развитие да се случи по-бързо и по-успешно. Работим основно с деца, като през тяхната игра, наблюдавайки ги, виждаме какво се случва и можем да видим блокажите и чрез нашия инструментариум ние започваме да изследваме каква е проблематиката - дали детето е неглижирано, дали има физически проблеми, дали има психични проблеми", поясни още Добринов.
Имаме и индивидуални, и групови сеанси по психомоторика. При груповите сеанси децата влизат в една подредена зала, те се запознават, те играят свободно, а ние ги наблюдаваме, където има нужда помагаме, изслушваме. По време на сеансите децата развиват глобалната и фината моторика, способстват връзките - успяват да комуникират с другите деца, да се свързват с нас като с възрастни, с материалите, което е един голям пъзел от меки форми, те правят невероятни неща, залата е омекотена, те се катерят, но там се учат и да се уважаваме - да уважаваме себе си, но да уважаваме и другите. Ние се учим хем да бъдем лидери, но и да бъдем хора, които могат и да следват, защото агресията навън се проявява и при децата, и това е мястото, където тя може да бъде изхвърлена, ние не ги нарочваме, ако нещо се случи, защото децата не са насилници, не са и жертви, те се извиняват взаимно".
"Нашата цел е да изведем децата от тези модели на насилник и жертва, които много често се лепват в обществото. Едно дете е чисто, то не е насилник, то реагира към света по начина, по който то е видяло", поясни още психологът Георги Добринов за БНР.
Още по темата слушайте в звуковия файл.
Светът познава Димитър Маринов като великолепен актьор, станал популярен с филма "Зелена книга", удостоен с Оскар от филмовата академия на САЩ. Но не са много хората, които знаят, че той е и музикант, изразяващ душата си чрез цигулката и китарата. Филмът „Зелена книга“ с извънредна прожекция на „София филм фест на брега“ Преди броени дни..
Как изглежда животът на глухите деца, след като им бъде поставен кохлеарен имплант и започнат да опознават света на звуците? За историята на Венци и вълнуващия и труден път, по който е минало семейството му и той, от бебе до дипломирането му в Класическата гимназия в София, разказват родителите му пред журналиста Елена Бейкова. Зелен..
На децата отдавна не им е интересно в училище. Това заяви пред БНР Александър Чакмаков, директор на Първа английска гимназия в София. "Образователната ни система не дава интересни възможности на учениците да се развиват извън учебната програма". Учениците и учителите препускат… Министър Вълчев: Най-трудно е в 6. и 7. клас Чакмаков..
След влизането в ЕС България преживява промени, множество кризи и реформи. Все още спорим обаче дали членството ни отваря възможности за развитие, работа и образование. България преди и след членството в ЕС: Къде бяхме, къде сме и къде отиваме? Как се промени страната ни, след като избрахме демократичния път на развитие? България,..
Когато България се присъедини към еврозоната и имаме монети с българска национална страна, на тази от 2 евро, от която ще ни гледа светлият образ на отец Паисий, на гурта (кант на монетата) ще бъде изписано: "БОЖЕ ПАЗИ БЪЛГАРИЯ" с главни букви . Този надпис е бил използван върху монетите ни между 1882 и 1943 г. В специалното интервю за БНР..
Битката за дневния ред в България предопределя следващите конфигурации за управление . Това заяви пред БНР Крум Зарков, вече бивш секретар по правните въпроси на президента Румен Радев, както и бивш министър на правосъдието. Секретарят по правните въпроси на президента напуска поста си заради референдума за еврото "Ако основният дневен..
Иран няма да се откаже от ядрената си програма. Такава прогноза направи пред БНР Руслан Трад, анализатор от Атлантическия съвет във Вашингтон, след като Доналд Тръмп започна втория етап от близкоизточната си обиколка. "Програмата е важна за оцеляването на режима в Техеран. Не смятам, че страната ще се откаже и от оръжейната. Това е вид щит,..
На децата отдавна не им е интересно в училище. Това заяви пред БНР Александър Чакмаков, директор на Първа английска гимназия в София...
Към 19 часа ще излезем с официално решение за прекратяване на блокадата на градския транспорт в София. Нека първо минат комисиите на СОС,..
Ограничено е правото на децата на образование и правото на възрастните на достъп до работното място , пише в позиция Съюзът на ръководителите в..