По 2 млрд. лв. годишно са необходими за подобряване на пътната мрежа в продължение на 10 години, за да имаме хубави и качествени пътища. За тази година са определени 1,2 млрд. лв., а само за обследване за необходими 35 млрд. лв., каза инж. Ясен Ишев, председател на Научно-техническия съюз по транспорта и специалист по пътно строителство-неправилните транспортни политики, в интервю пред БНР.
В предаването "Преди всички" той коментира проблема с пътната безопасност, разбитите пътища, участъците с концентрация на ПТП-та и причините за смъртта на 12-годишната Сияна.
"Кой определя бюджета за ремонт и строителство на нови пътища? Министерство на финансите! АПИ е недофинансирана от години и има средства неизразходвани, изразходвани нецелесъобразно и затова си има органи да контролират", каза инж. Ишев.
И посочи, че от години в Националния институт по транспорта провеждат кръгли маси и основна тема е Пътната безопасност, че е национален проблем на България:
"Защото загиват хора. Това, че съд, прокуратура, МВР, НС не работи го виждаме, но не загиват хора, а по пътищата загиват.
Статистиката показва, че 75% от ПТП-ата са по вина на водачите и в случая при Телиш най-голяма вина има водачът, като катастрофите при Своге, Струма и всички, предимно водачът".
Според него проблемът е и в корупцията за парите и изразходване нецелесъобразно.
"Държавата да вземе мерки, да се вкарат в релси средствата, стига фирмите да дават комисионни и после няма пари за асфалт. И като се направи проверка на пътната конструкция виждаме, че 10% и повече ги няма", настоява инж. Ишев.
Той е категоричен, че определените за тази година – 1,2 млрд. лв., не стигат да се ремонтират и реконструират само участъците с концентрация на катастрофи:
"А има задължения от предишни години, от предишни ръководства. Какво да правят АПИ ,чудят се къде да огреят и не всичко се определя от тях. Има политици и кръгове над тях. Защо отсечката Видин - Монтана се работи толкова бавно? Защото няма средства!"
Инж. Ишев сподели, че също е бил на мястото на катастрофата, където ТИР уби Сияна:
"Има проблеми в самия път, има проблеми в настилката, но мнението ми е, че водачът има най-голяма вина. Докато бях там нито една кола не спази ограничението, посочено от знака, за скорост. 9000 автомобила на ден минават от там. Има неравност по настилката, кърпежи с различна смес. Сигурно е планиран за ремонт на настилката. Пътят се претоварва от трафика, за съжаление се е случило най-лошото".
Той посочи, че първо трябва да се направи одит по пътна безопасност с одитори, които разбират от пътища, на пътната мрежа. И за участъците с концентрация на ПТП не е достатъчен само знак с черна точка.
"Там трябва да се подобри геометрията на пътя, видимости, има участъци, но няма програма. Всяка година 5, 6, 10 да бъдат оправяни.
"Дайте си програмата за предвидените участъци да бъдат обезопасени", поиска инж. Ишев.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

Процедурата се усложнява, доколкото думата е в НС и трябва да проучи мотивите, и да гласува. За да се преодолее ветото, са необходими 121 народни представители , обясни в интервю пред БНР доц. Христо Орманджиев, преподавател по конституционно право, за това какво следва след наложеното от Румен Радев вето на поправките в закона за "Лукойл"...
Извънредното заседание на бюджетната комисия в парламента, което беше свикано с подписите на ПП-ДБ по-рано през деня, се провали заради липсата на кворум и след скандал между инициаторите на заседанието и председателя на комисията Делян Добрев. На заседанието не дойдоха представители на управляващата коалиция. Венко Сабрутев обвини властта, че..
Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР), обединяваща национално представените работодателски организации: Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара – съюз на българския бизнес (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерация на работодателите и индустриалците в България..
Мнозинството в Народното събрание отхвърли на първо четене четири отделни законопроекта на ПП-ДБ за промени в Наказателно-процесуалния кодекс. Голяма част от измененията целяха да се упражни контрол над прокуратурата. Законопроектите на депутати от ПП-ДБ бяха отхвърлени с гласовете на ГЕРБ-СДС, ДПС-НН, БСП - ОЛ, "Има такъв народ" (депутатите от..
Силата на кабинета "Желязков" е в неговата нестабилност . С тази констатация започна коментара си пред БНР политологът доц. Иво Инджов. "Независимо от това какви обвинения ще си разменят правителството и президентът, респективно евроатлантическата опозиция, това няма да окаже голямо влияние на стабилността на правителството. Единственото, което..
11-годишното момиче, което беше блъснато от трамвай в района столичния площад Славейков", остава под наблюдение в детската неврохирургия на болница "Пирогов". Това съобщиха от лечебното заведение. Трамвай блъсна момиче на ул. "Граф Игнатиев" в София Детето първоначално беше прието в противошоковата зала, където са му направени множество прегледи..
Авариите по ВиК мрежата се увеличават, а загубите на вода не намаляват - това са два от изводите в Доклада на Комисията за енергийно и водно регулиране за състоянието на ВиК сектора за миналата година, в сравнение с 2023-та. Най-голямо влошаване има при срока за отговор на писмени жалби на потребителите. Въпреки че има известен напредък, нивото на..
Не е балансиращ проектът за бюджет за 2026 г., а е същият като тази година - лош. Сходството е, че са нереалистични в приходната си част , каза в..
Очаквам да получим 6-месечно отлагане на санкциите срещу "Лукойл", но това не означава, че трябва да бъдем спокойни, а да се подготвим добре. Това каза..
Има начин да се осигури по-добро качество на услугите в здравеопазването, но за съжаление не се води този разговор . Лекарите, хората, и..