Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Няма да отстъпим, докато не получим някакво по-разумно предложение"

София под блокада - осъмна без градски транспорт

"Събрахме подписи. Преминаваме към ефективни стачни действия за неопределено време, докато не ни се изпълнят исканията", заканиха се протестиращите

| Репортаж
Снимка: Евелина Стоянова
Чуй новината! Чуй новината:

София тази сутрин е без градски транспорт. Причината - протест на транспортните работници, организиран от синдикатите КТ "Подкрепа" и КНСБ. 

По-високи заплати и по-добри условия на труд искат протестиращите, които обявиха, че ако не бъдат чути, София ще остане освен без наземен транспорт, но и без метро. Исканията са тази година увеличението да е с 400 лева, следващата година - с 500, а през 2027 година - с 600 лв.

Няма да отстъпим, докато не получим някакво по-разумно предложение, категоричен бе протестиращ пред БНР. Работи в градския транспорт от 10 години и заявява, че досега никога не е било така:

"Винаги сме стигали до някакви решения, до консенсус. Докато сега са непоклатими, не искат по никакъв начин да ни чуят. Надяваме се по този начин да ни чуят вече".

"Надяваме се бързо да пуснем хората да работят, защото всичко зависи от тяхното решение. Правим всичко на предела на силите си - както и ръководството, както и ние като трудещи се. Без части, на предела на силите си успяваме да пуснем рейсовете да са в добро състояние, за да могат да бъдат извозвани столичани безпроблемно. А общината за нас пари никога няма. Не ни питат изобщо как се справяме с ремонтирането на автобусите, които ежедневно са с проблеми, а частите - скъпи. Работят извън нормите - понякога хората остават след работа, само и само да могат да пуснат рейсовете, а за тях пари няма. За всичко друго пари има, но за работника пари няма. Нека да пробват те с нашите заплати да живеят 1 месец. Не ни питат как се справяме със семейства, как се справяме със задачите си". 


Според недоволните твърдението на кмета Васил Терзиев, че няма пари, не е истина. Представители на Министерството на финансите заявиха, че за миналата година има неусвоени 283 млн., уточни друг от протестиращите. Те се оплакаха и от условията на труд: 

"Мизерии, инструменти няма, части няма. Разглабяме един автобус, за да можем да пуснем 3 автобуса". 

Основната заплата на сервизния работник е от 1380 до 1600 лв. - живее ли се с тези заплати, попита друг от работниците. 

Хората питат още: "Как ще задържим млади кадри?".

"Събрахме подписи. Преминаваме към ефективни стачни действия за неопределено време, докато не ни се изпълнят исканията", заканиха се протестиращите и казаха:

"Решение винаги има. Пари трябват и воля от управляващите".



Как се придвижваха софиянци до работните си места, след като протест под надслов: "Достоен труд - достойно заплащане! Без транспорт няма икономика!" блокира излизането на превозните средства по всички автобусни, тролейбусни и трамвайни линии тази сутрин. Проверката е на репортера Мила Младенова: 
Снимки: Евелина Стоянова
По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Любомир Аламанов

Любомир Аламанов: България е жертва на огромна комуникационна война

България е жертва на огромна комуникационна война! С тази констатация започна коментара си пред БНР комуникационният експерт Любомир Аламанов. "Спешно е необходима национална стратегия за комуникационна сигурност. Самите комуникационни инструменти станаха толкова добри, че не може със стандартни средства да се противопоставяме на това, което се..

публикувано на 14.05.25 в 13:09

Александър Шопов: Ако не ни чуят - ефективна стачка!

" Ако нямаме покана и разговор, в който да има разумни предложения от страна на институциите, на работниците няма да им остане друг изход, освен да преминат към ефективна стачка ".  Това заяви пред БНР Александър Шопов - председател на Федерацията на транспортните синдикати в КНСБ.  София под блокада - осъмна без градски транспорт Към..

публикувано на 14.05.25 в 07:13

"Грийнпийс" и учени: България да ратифицира договора за океаните

"Грийнпийс" излезе с призив за опазване на Световния океан. Каузата бе подкрепена от български учени и природозащитници . Отворено писмо с настояване България да ратифицира международния договор за океаните , който ще осигури възможност за защита на водите извън национални граници, бе изпратено до премиера, министъра на околната среда и..

публикувано на 13.05.25 в 12:19

България преди и след членството в ЕС: Къде бяхме, къде сме и къде отиваме?

Когато в обществото ни се противопоставят позициите "за" и "против" Европа, когато от най-високите държавни позиции, вместо да ни водят, искат ние да им показваме пътя – да си припомним важните неща – къде бяхме, къде сме и къде отиваме. На 9 май 1945 г. хитлеристка Германия капитулира. Четири месеца по-късно е сложен край на Втората световна..

публикувано на 12.05.25 в 11:16

Инспектор Камен Николов, разследвал случая от Перник: Съседът ви може да снима и продава престъпления

Бъдете бдителни, защото е възможно съседът ви да заснема престъпление и да го продава. Това заяви в интервю за "Хоризонт" инспектор Камен Николов от Главна дирекция "Национална полиция" , разследвал нашумелия случай от Перник с продажбата на порнографско съдържание с насилие над животни. Във връзка с престъпленията през март бяха..

обновено на 12.05.25 в 10:27

Почти всеки трети с хепатит остава без лечение у нас

Всеки ден в България умират четирима души от хепатит В и С заради ненавременна диагностика и лечение . През 2024 г. у нас са лекувани едва 752-ма души с хепатит С при нужни над 9000, за да бъдат постигнати целите за елиминиране на хепатита като заплаха за общественото здраве. По отношение на хепатит В лекуваните са едва 2 500 пациенти при нужда..

публикувано на 12.05.25 в 08:07

Как да се ограничи опасното движение с електрически тротинетки?

Над 10 деца са с тежки травми след движение с електрически тротинетки през последните седмици. Полицията и кметове предприеха мерки за затягане на контрола върху движението на електрически тротинетки и електрически мотори. 16-годишно момче е с тежка черепно-мозъчна травма след падане от тротинетка Две 14-годишни момичета са пострадали..

публикувано на 08.05.25 в 10:59